Gå til innhold

Hjelp! Gammel katt og katteluke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg så frustrert og lei og håper jeg kan få noe hjelp her.

Vi har verandadør på soverommet som katten skraper på og vekker meg om natten, dette er jeg så grusomt lei av etter flere år, så vi har derfor nylig installert en katteluke. Men katten er jo søren meg for dum/teit/sta til å bruke den! Hun er 10 år, så jeg var innstilt på at det skulle bli vanskelig, men trodde ikke det ville være umulig.

Hun går gjennom når vi holder opp luka, så problemet ligger i at hun ikke skjønner at hun kan åpne den selv. Føler jeg har prøvd alt av tips jeg har funnet på nett. Har lokket hun med favorittmaten, holdt hun og brukt poten hennes til å skyve på luka, tvangsløftet hun gjennom luka, satt en fyrstikkeske der så det ble en åpning(hun skvetter sånn når esken detter ned så hun trekker seg tilbake). Hun får ikke lov til å bli sluppet inn av andre dører, men står likevel bare utenfor luka som en idiot til vi lukker den opp.

Høres litt krass ut her, men jeg er bare så frustrert. Elsker katten himmelhøyt og vil jo bare gjøre livet lettere for oss begge.

Anonymkode: 091c7...92f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har dere øvd på dette? Kanskje feliway spray kan hjelpe? Det er bare repetisjon som hjelper her kanskje...

Skrevet
3 minutter siden, Sphynx skrev:

Hvor lenge har dere øvd på dette? Kanskje feliway spray kan hjelpe? Det er bare repetisjon som hjelper her kanskje...

3 uker, tipper jeg. Kanskje jeg er i overkant utålmodig? 

Feliway har vi aldri testet, men hvor skulle jeg sprayet den? På selve luka? 

Er det da lurest å løfte hun gjennom luka, eller lage en liten åpning i luka så hun går frivillig gjennom?

Skrevet

Jeg så du hadde skrevet at du hadde prøvd å lokke med mat og slikt. En gammel katt burde fortsatt klare å finne ut av det. Men... katter er ikke alltid enkle dyr å ha med å gjøre. Hva med å slutte å slippe katten ut fysisk, men «tvinge» den til å bruke kattedøren for å gå ut? Altså vil den ut så må den gjennom egen dør 🙀😸 Jeg har ikke stor erfaring med det. Mine to lærte å gå i kattedør som kattunger, de tok det nesten med en gang. Jeg trengte bare «dytte» dem gjennom et par ganger så tok de greia med den. 

Legger ved en video. Disse kattene er vel bare 3-4 år da, men viser litt hvordan man kan gå frem å venne katter til katteluke :) 

Skrevet
13 minutter siden, Ariana807 skrev:

Jeg så du hadde skrevet at du hadde prøvd å lokke med mat og slikt. En gammel katt burde fortsatt klare å finne ut av det. Men... katter er ikke alltid enkle dyr å ha med å gjøre. Hva med å slutte å slippe katten ut fysisk, men «tvinge» den til å bruke kattedøren for å gå ut? Altså vil den ut så må den gjennom egen dør 🙀😸 Jeg har ikke stor erfaring med det. Mine to lærte å gå i kattedør som kattunger, de tok det nesten med en gang. Jeg trengte bare «dytte» dem gjennom et par ganger så tok de greia med den. 

Legger ved en video. Disse kattene er vel bare 3-4 år da, men viser litt hvordan man kan gå frem å venne katter til katteluke :) 

Takk for svar og video! Skal titte på det.

Ja, neste løsning blir vel å ikke hjelpe til og tenke at det får ta den tiden det tar. Men det er en kjip vei å gå, når hun er inne og vil ut er hun fryktelig masete og når hun er ute og vil inn er det den grusomme skrapingen 😛

Får ta i ørepropper og prøve å holde ut en stund. 

Skrevet

Vi "innstallerte" katteluka i en pappkasse til å begynne med.  Katten opp i kassa og belønning utenfor. Deretter maten inni kassa. Så luka i døra.

• Liker 1
Skrevet

Så på et program fra dyreparken når de skulle gjøre det med noen aper, de startet med full åpning og så ble den mindre og mindre etterhvert 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Skjotta skrev:

Vi "innstallerte" katteluka i en pappkasse til å begynne med.  Katten opp i kassa og belønning utenfor. Deretter maten inni kassa. Så luka i døra.

40 minutter siden, Diamant20 skrev:

Så på et program fra dyreparken når de skulle gjøre det med noen aper, de startet med full åpning og så ble den mindre og mindre etterhvert 

Takk for innspill! Er villig til å prøve det som prøves kan 😁

Skrevet

Bind luka opp og ha åpningen mindre hver dag. Eller åpne luka litt når hun vil inn, men ikke helt, så hun må dytte litt selv. Rvt den harde metoden, dytt katten gjennom. Fungerer selvsagt ikke om pus blir hysterisk. 

Skrevet
3 timer siden, Tvist skrev:

Bind luka opp og ha åpningen mindre hver dag. Eller åpne luka litt når hun vil inn, men ikke helt, så hun må dytte litt selv. Rvt den harde metoden, dytt katten gjennom. Fungerer selvsagt ikke om pus blir hysterisk. 

Men ved å binde opp luka får hun jo ikke gått ut igjen? Både tips nr to og nr tre er prøvd ut, virker ikke som hun tar lærdom av det. 

Skrevet
På 15.9.2018 den 16.27, AnonymBruker skrev:

3 uker, tipper jeg. Kanskje jeg er i overkant utålmodig? 

Feliway har vi aldri testet, men hvor skulle jeg sprayet den? På selve luka? 

Er det da lurest å løfte hun gjennom luka, eller lage en liten åpning i luka så hun går frivillig gjennom?

Mulig. Jeg bruker den sprayen ''til alt''. Hjelper ganske mye på hannkatta mi :)

Skrevet
26 minutter siden, Sphynx skrev:

Mulig. Jeg bruker den sprayen ''til alt''. Hjelper ganske mye på hannkatta mi :)

Skal huske på det! 

Har begynt å øyne et lite håp der fremme om at det skal ordne seg. Nå går hun gjennom luka selv om åpningen ikke er større enn ca 4 cm. Veldig nølende så klart, men satser på at hun blir tryggere etterhvert og til slutt klarer å gå gjennom uten hjelp.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skal huske på det! 

Har begynt å øyne et lite håp der fremme om at det skal ordne seg. Nå går hun gjennom luka selv om åpningen ikke er større enn ca 4 cm. Veldig nølende så klart, men satser på at hun blir tryggere etterhvert og til slutt klarer å gå gjennom uten hjelp.

Katter er så sære, plutselig fungerer ting for de og plutselig har de bestemt seg for at det ikke gjør det :bond::fnise:

Skrevet
Akkurat nå, Sphynx skrev:

Katter er så sære, plutselig fungerer ting for de og plutselig har de bestemt seg for at det ikke gjør det :bond::fnise:

Ja, de er latterlig rare. De har sikkert sine grunner for at de gjør som de gjør, men de grunnene er jammen vanskelige for oss å forstå :fnise:

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de er latterlig rare. De har sikkert sine grunner for at de gjør som de gjør, men de grunnene er jammen vanskelige for oss å forstå :fnise:

Oh yes! Har to katter, ei hokatt som alltid er blid og fornøyd, liker å bli med ut i veske, lett å reise med, spiser alt, tåler alt av mat, renslig, kosete og kommer når man plystrer. Også er det guttepusen, han er en pysepus så det holder, skikkelig sart sjel som er kresen på mat, får vondt i magen, kan finne på å bæsje på gulvet, hater støvsugere, han vil alltid ut i gangen til blokka, men når jeg først tar han med ut begynner han å gråte, hater å reise gjør han også. De er som dag og natt! Feliway har ofte vært redningen med han. Både spray og diffuser. Er så ''heldig'' som bor i blokk så jeg ikke trenger å stresse med katteluke! Haha!

Skrevet
34 minutter siden, Sphynx skrev:

Oh yes! Har to katter, ei hokatt som alltid er blid og fornøyd, liker å bli med ut i veske, lett å reise med, spiser alt, tåler alt av mat, renslig, kosete og kommer når man plystrer. Også er det guttepusen, han er en pysepus så det holder, skikkelig sart sjel som er kresen på mat, får vondt i magen, kan finne på å bæsje på gulvet, hater støvsugere, han vil alltid ut i gangen til blokka, men når jeg først tar han med ut begynner han å gråte, hater å reise gjør han også. De er som dag og natt! Feliway har ofte vært redningen med han. Både spray og diffuser. Er så ''heldig'' som bor i blokk så jeg ikke trenger å stresse med katteluke! Haha!

Hahah, så morsomt å høre! Vi har en katt til, mammaen til frøken jeg-skjønner-ikke-denne-luka, og de er også ulike som natt og dag. Veldig gøy å se hvor ulike personligheter de kan ha. Fascinerende, fine dyra 😍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...