Gå til innhold

Sykemelding når barna er syke?

Anbefalte innlegg

Gjest Teletubbien
Skrevet

Max uflaks - fanden i hælene - mot normalt......

Osv osv.

De siste mndene har vi vært innmari plaget med syke barn, og Hulemannen har snart brukt opp dagene sine. Jeg begynte i jobb nylig og har ikke krav på lønn ved sykt barn før jeg har opparbeidet meg et visst antall dager, men er det noen som vet om JEG kan bli sykemeldt og få sykepenger på trygdekontoret - når BARNET mitt er sykt????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk det da barnet mitt var sykt engang! legen sykemeldte meg fordi jeg rett og slett var utkjørt selv.Når man har et barn som er mye og ofte sykt tærer det på. Men å sykemelde foreldre pga av barna er vel ikke vanlig. Men dere har jo krav på noe som heter pleiepenger da om dagene er oppbrukt!

Snakk med trygdekontoret!

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg mener at pleiepenger er noe du kun kan få når du har alvorlig sykt barn og ikke en ny omgang med forkjølelse og feber. Det må søkes trygdekontoret.

Skrevet

Kollegaen min fikk sykemelding i en måned nylig pga syke barn og kone. Det er ikke noe du automatisk har rett på, men de fleste leger er ganske forståelsesfulle.

Gjest Teletubbien
Skrevet

Helsesøster og lege her påstår det ikke lenger er mulig å gi foreldrene sykemelding når BARNET er sykt :-(

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, det kan du. De fleste leger er forståelsesfulle.

Helst burde man endre reglene slik at det ikke er slik at man taper lønn på å være hjemme med syke barn.

"Syke barn dager" går fort når man har flere barn. De har jo en tendens til å smitte hverandre slik at sykedagene blir mange...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har fått sykemelding når barnet mitt har vært sykt, men ikke på grunn av han men pga at jeg selv har blitt fullstendig utkjørt etter uker med dårlig søvn.

Skrevet

mannen min fikk en syke melding for meg, det vil si jeg ble syke meldt med en nyfødt, så da fikk han være hjemme, omsorgspermisjon tror jeg det heter....

Fikk beskjed om at han ikke kunne sykemeldes for det var ikke lov, men det gjør jo ingen forskjell så lenge vi fikk de pengene som vi trengte.

Skrevet

Jeg var hos legen med sønnen min for noen dager siden. Hun anbefalte å holde gutten hjemme en uke, og spurte uoppfordret om jeg ville ha sykemelding.

Jeg ble ganske overrasket, for jeg trodde ikke legen skulle skrive ut sykemelding på den måten. Ekstra spesielt var det fordi dette ikke var min fastlege, men en turnuskandidat jeg fikk time hos fordi fastlegen hadde fulle lister. Turnuslegen kjente hverken meg eller barnet , og jeg sa ingenting om at jeg var sliten av at barnet var sykt.

Jeg takket nei til sykemelding, jeg.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det kommer an på legen din. Intet trygdekontor ville reagere dersom du ble sykemeldt.

Gjest LoisLane
Skrevet

Strengt tatt har de ikke lov. En sykemelding kan bare skrives ut du faktisk er syk.

Vi har hatt barn på sykehus, og da var de ganske strenge på dette. Litt synd at det er så personavhengig.

Skrevet
Helsesøster og lege her påstår det ikke lenger er mulig å gi foreldrene sykemelding når BARNET er sykt :-(

Det er riktig. Det ble nye regler 1. juli ifjor. Kjenner ikke helt eksakt til de nye, men jeg vet det ikke lenger er en selvfølge å få sykemelding når barna er syke.

Gjest Madeline
Skrevet

Dette stemmer. Det har blitt innstramminger på sykemeldinger. Men hvis barnas sykdom gjør deg syk ( totalt utslitt osv.) kan du få sykemelding på det grunnlaget.

Skrevet

Har en kollega som ble sykmeldt pga "utbrenthet" for å være hjemme med syke unger og kone. Man kan ikke sykemeldes for syke barn. Man må selv ha en diagnose og sykemeldes for.

Skrevet

Det er riktig som det blir sagt her at det er nye og strengere regler for dette, og at det er opptil legen din å vise nok forståelse til å ville omgå reglene. Kanskje barnefaren har en "snillere" fastlege slik at han kan få sykmelding istedet?

Men når det er sagt, så er dette et av hovedpunktene i den nye arbeidsmiljøloven som er foreslått, så det vil bli enklere og bedre i fremtiden å være hjemme når barne er syke.

Gjest gjest_oslo
Skrevet

En lege har ikke lov til så skrive ut sykemelding på deg om det er barnet som er sjuk. Dette kan de kun gjøre om barnet er innlagt på sykehus.

Da sønnen min var sjuk over 1 uke tidligere i vinter, skrev legen en erklæring på at han var sjuk, og måtte holdes hjemme fra skolen i 1 uke. Det gikk da helt fint å levere det brevet samt fylle ut "skjema for sykt barn" til arbeidsgiver. ( men nå har jeg jo ikke brukt opp alle sykedagene heller)

• 7 år senere...
Skrevet

Det er helt vanvittig hvordan man ser på sykemeldinger. Har man så syke barn at man bruker opp dagene, kan man ikke sykemelde seg selv. Dette er svindel. Og dere med barn. Det er ikke om å gjøre å bruke opp disse dagene!

Skrevet

Det er helt vanvittig hvordan man ser på sykemeldinger. Har man så syke barn at man bruker opp dagene, kan man ikke sykemelde seg selv. Dette er svindel. Og dere med barn. Det er ikke om å gjøre å bruke opp disse dagene!

Nå var dette i 2005...

• Liker 1
Skrevet

Det er nå ikke helt disse situasjonene som beskrives her.

Skrevet (endret)

Jeg fikk sykemelding av legen, men da var det slutt på sykt barn-dagene våre. Barnet var syk med e-colismitte og kunne ikke være i b.hage en periode på noen uker, før hun var erklært smittefri. Da sa legen at hun gikk litt utenom grensene for hva som egentlig var lov ifht sykemelding.

Tviler på du kan få sykemelding for "bare" influensasyke barn - selv om jeg vet at det kan være slitsomt nok! :)

Du kan kanskje søke om perm uten lønn dersom det virkelig røyner på og dere ikke har andre som kan stille opp?

Endret av Ms.Mary

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...