Gjest SumoBryter Skrevet 16. mars 2005 #1 Skrevet 16. mars 2005 Jeg har tenkt litt på mobbeproblematikken i Norge. Dette kommer til å hørtes litt kontroversielt ut for mange, men jeg tror at de store mobbe problemene i Norge kommer av at det ikke er lov å ta igjen. Her i Storbritannia er det nemlig annerledes (vet også om flere land hvor tankemåten er litt annen enn den er i Norge). Her nemlig er det slik at hvis man er mobbeoffer blir man oppfordret til å ta igjen og det blir forstått og respektert og det er den mobbedes rett. Jeg vet at når jeg ble mobbet i Norge ble jeg veldig sint inni meg, men med et par erfaringer lærte jeg også at å ta igjen var ikke veien å gå, fordi da mente folk at jeg måtte jo være gal "sånn som jeg oppførte meg". I Norge er mentaliteten så "du skal alltid oppføre deg bra " uansett hvor vondt du har det og det tar alle rettighetene fra den mobbede og gir all rett til mobberene til å holde på. Hvis en barneskole elev for eksempel har blitt utsatt for langvarig mobbing og klikker en dag og slår sin mobber, skjer det ofte i Norge at man ikke engang reflekterer over "hvorfor Andreas slo" men all sympati går til mobberen som ble angrepet av "gale Andreas". Det er det samme her på kvinneguiden og mange andre forum. Så lenge man sier ekle ting som er kamuflert i normale ord så er det greit, samme hvor mye de sårer en person, men blir man sint og sier noe stygt, så er det ikke lov. Jeg syns faktisk ofte at ikkevold tanken er litt fjern, for ord og andre handliger kan skade dypere enn vold. Nå må dere ikke tro at jeg er for vold eller har tydd til vold, det har jeg ikke, men når jeg ble sint nok av mobbingen så hadde jeg virkelig lyst til å slå. Og jeg kan virkelig forstå de som gjør. Mobbing skal jo helst ikke eksistere i det heletatt, men hvorfor skal man gjøre mobbeofferet maktløs. Jeg syns det skal være lov å bli sint, det skal være lov å skrike og hyle det skal være lov til å gi plageåndene det de fortjener, spesielt hvis man har prøvd å snakke med voksne prøvd å gå den riktige veien og ingen lytter eller forstår. Eller hva skal en mobbet person gjøre med sin aggresjon? Jeg vet at mange blir sjokkert av det jeg skriver og at mange vil være helt uenige, men det er bare noen tanker. Det kan hende dere også syns det er galt av meg å snakke spesielt om Norge, det finnes vel mobbings problemer andre steder... men jeg kan bare snakke om Norge fordi det er fra der at jeg har erfaring. http://www.bullyonline.org/related/anger.htm Jeg er forresten ikke for vold, bare for at makten ikke blir tatt fra mobbeofrene.
Gjest Bellatrix Skrevet 16. mars 2005 #2 Skrevet 16. mars 2005 Sinne er sunt, men jeg har ikke noe tro på at vold løser noen problemer. Selv ble jeg forresten mobbet på barneskolen og da jeg tok igjen tidoblet mobbingen seg. Ikke bare fikk jeg kjeft av lærere o.s.v., men halve skolen begynte å kalle meg mini-rambo. Noe de fortsatte med i flere år etter at jeg sluttet å utagere.
Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2005 #3 Skrevet 16. mars 2005 For meg er det viktigste poenget i innlegget ditt det at man ikke reflekterer over hvorfor noen (her:mobbeoffer) slår/klikker. Jeg tror ikke det bare er snakk om ikkevold, men om manglende vilje til å gå inn i og løse konflikter mellom elevene (holder meg til skolemobbingen). Ble ikke mobbet selv, men hadde vel mine perioder hvor jeg følte meg plaget og dårlig behandlet, og da det innimellom svartnet og jeg lot frustrasjonen gå ut over andre, fikk jeg selvsagt kjeft, men ingenting ble gjort for å finne ut hvorfor jeg "putselig" var sint, jeg som var en snill og stille og flink skolelev til vanlig. Hm. Jeg er kanskje ikke noe godt eksempel selv. Ellers har jeg ikke inntrykk av at det ikke er mobbing av samme grad som i Norge i britiske skoler. Klasseskillet er større der enn her, de har flere fattigere (fattigdom avler ofte vold og aggresjon), og barna må etter hva jeg forstår "ordne opp selv" i slike ting. Kanskje det bare er opplevelsen som kjennes annerledes ut når samfunnet ser på det på en annen måte?
Gjest Bellatrix Skrevet 16. mars 2005 #4 Skrevet 16. mars 2005 For meg er det viktigste poenget i innlegget ditt det at man ikke reflekterer over hvorfor noen (her:mobbeoffer) slår/klikker. Det er jeg enig i. Det var mange grunner til at jeg slo(ikke bare mobbing), men det var ingen som prøvde å forstå. Jeg vet i hvert fall at for min del ble det å slå bare negativt, både for meg selv og andre.
Gjest gjesta Skrevet 16. mars 2005 #5 Skrevet 16. mars 2005 Sønnen min ble mobbet der vi bodde tidligere. Han er en gutt som ikke sloss fysisk, men heller verbalt. I utgangspunktet har jeg sagt til mine barn at det ikke er ok å slå, men det måtte jeg endre på. Jeg oppfordret sønnen min til å slå tilbake og han fikk faktisk positiv tilbakemelding fra meg første gangen han slo tilbake. Det er forskjell på slå først og å forsvare seg!
Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2005 #6 Skrevet 16. mars 2005 Sønnen min ble mobbet der vi bodde tidligere. Han er en gutt som ikke sloss fysisk, men heller verbalt. I utgangspunktet har jeg sagt til mine barn at det ikke er ok å slå, men det måtte jeg endre på. Jeg oppfordret sønnen min til å slå tilbake og han fikk faktisk positiv tilbakemelding fra meg første gangen han slo tilbake. Det er forskjell på slå først og å forsvare seg! Helt enig i dette! Da jeg gikk på barneskolen var det en som plagde meg ved å slå og klype. Jeg sa ifra til lærerne, men ingenting nyttet. Jeg husker også at lærerne hele tiden terpet på at man ikke måtte ta igjen. For da ville bare den som begynte ta igjen igjen og så ville det aldri slutte. Dette husker jeg lærerne sa til elevene ganske ofte og jeg tok jo selvfølgelig ikke igjen for jeg turte ikke. Mest på grunn av at jeg var redd for kjeft fra læreren. Men så sa mamma at jeg måtte forsvare meg selv og hvis jeg fikk kjeft så skulle mamma snakke med læreren om det. Så neste gang det skjedde forsvarte jeg meg og jeg ble ikke plaga noe mer etter det :-)
Dødspingvinen Skrevet 16. mars 2005 #7 Skrevet 16. mars 2005 Jeg er en av de som ble mobbet. For meg nyttet det ikke å ta igjen, for da fikk de en grunn til å fortsette. Det var ikke moro å mobbe meg når jeg ikke ble sint og tok tilbake med samme mynt. At man blir oppfordret til å ikke ta igjen har ingenting med "at en skal oppføre seg fint" og gjøre, men fordi det desverre er sånn at et mobbeoffer burde ikke utmerke seg på noen måte. Det er utrolig trist, men tar du igjen, blir du sint etc. så får de en enda bedre grunn til å mobbe, for det er veldig få mobbeoffer som utrykker seg på en dyktig måte i sinne. Det blir oftest noe som gir mer ammo til mobberne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå