Gå til innhold

Konflikt på jobb - hva plikter jeg som barnehagelærer å involvere meg i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er nyutdannet barnehagelærer og jobber i en stor barnehage, hvor det er to pedagogiske ledere på samme avdeling som meg. Jeg er ansatt i stillingen som barnehagelærer. Det virker innimellom som det er uklarhet i hva som egentlig er mine arbeidsoppgaver som barnehagelærer (utenom å være sammen med barna selvsagt). Både styrer og ped.ledere har uttrykt dette. Det har nå oppstått en konflikt på arbeidsplassen som gjelder en annen ansatt. En av ped.lederne nevnte for meg at vi tre pedagogene må diskutere hva vi skal gjøre med saken. Jeg kjenner ingen særlig godt siden jeg bare har jobbet der i en mnd. De to andre har arbeidet med denne kollegaen i mange år.

Kan jeg motsette meg å være i denne samtalen? Hvis jeg har forstått det riktig innebærer ikke min stilling ledelse av personalet, siden det er det ped.ledere og styrer som tar seg av. Jeg ønsker ikke å bli involvert i en konflikt hvis det i utgangspunktet ikke er min arbeidsoppgave å ordne opp i dette.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 17ea2...cfc

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg syntes ikke du skal involvere deg i det hvis det ikke ligger til din stilling. I tillegg har du også bare jobbet der en måned, og på generelt grunnlag er det jo dumt å bli trukket med i en konflikt så tidlig. Høres litt useriøst at ledere diskuterer dette med deg, som ikke er hverken part eller "megler" i konflikten. 

Anonymkode: a8d7a...386

• Liker 1
Skrevet

Tenker det er rart at du skal rådføres i slike konflikter. Om du ikke har personalansvar eller erfaring ville jeg sport hvorfor jeg skulle være med på dette møtet da jeg ikke har personal ansvar eller kjennskap til saken...

Skrevet

Står det i stillingsbeskrivelser din at du kan være pedagogisk leder stedfortreder?

• Liker 1
Skrevet

Takk for innspill :)

Nei, det står ingenting i min arbeidsavtale om hva stillingen min går ut på. Jeg tenker bare at når det allerede er to ped.ledere der er det vel ikke nødvendig at jeg skal være med på alt som er deres arbeidsoppgaver?

Skrevet

Nei, jeg tror det er lurt av deg å være litt tydelig på at du ikke tror dette er noe du skal ta del i, i og med at du ikke er i en lederstilling, og det så tidlig som mulig. 

Du har ikke personalansvar, og det kommer bare til å bli mer rotete og komplisert om du trekkes inn i dette, ikke fordi du er den du er, men fordi du ikke er en formell part i en slik sak.

Anonymkode: 221a0...abe

• Liker 3
Skrevet
På 15.9.2018 den 13.47, AnonymBruker skrev:

Takk for innspill :)

Nei, det står ingenting i min arbeidsavtale om hva stillingen min går ut på. Jeg tenker bare at når det allerede er to ped.ledere der er det vel ikke nødvendig at jeg skal være med på alt som er deres arbeidsoppgaver?

Ikke i arbeidsavtalen, men i stillingsbeskrivelsen. Be om å få den av lederen din. Det vil gi et bedre svar enn hva noen her kan

Skrevet

Høres ut som et kjerringreir og da ikke kjerring i den positive betydningen  

Skrevet

Velkommen til barnehagelivet!

en årsak til at jeg gikk etter 10 år.

Anonymkode: 5c40e...0d8

Skrevet

Arbeidsgiver har styringsrett, så hvis du har fått beskjed om å være med av din leder, så må du i utgangspunktet det.

Anonymkode: eb308...976

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver har styringsrett, så hvis du har fått beskjed om å være med av din leder, så må du i utgangspunktet det.

Anonymkode: eb308...976

Nei, ikke for oppgaver som ikke ligger til stillingen. 

Anonymkode: a8d7a...386

Skrevet

Høres ut som en klassisk " vi med utdanning mot de med fagbrev" situasjon  lik utdanning betyr da dere må tenke likt. Heldigvis ikke møtt mange av den typen i mitt liv.

Anonymkode: f2d04...b68

Skrevet

Spør leder om det er slik at du skal delta i dette, da du ikke har personalansvar. 

Anonymkode: bb289...d96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...