AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #1 Skrevet 15. september 2018 "Børsene i USA åpnet med en knapp stigning fredag, med aksjer i selskap som produserer halvledere i front, skriver CNBC.. Så snudde pilene på Wall Street nedover like etter klokken 18. Snuoperasjonen kom etter at Donald Trump skal ha bedt teamet sitt om å gå videre med planene om på legge tollavgifter på kinesiske varer verdt 200 milliarder dollar, skriver Bloomberg."https://aksjelive.e24.no/article/P3x0Q5 -Nybegynner Anonymkode: e8dfc...522
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #2 Skrevet 15. september 2018 Nesten ingenting. Kursendringene var små, og på slutten av dagen endte de ørlite opp i forhold til starten. Anonymkode: be606...114 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #3 Skrevet 15. september 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nesten ingenting. Kursendringene var små, og på slutten av dagen endte de ørlite opp i forhold til starten. Anonymkode: be606...114 Takk! Stemmer det som flere har sagt; at hendelser som man kan lese om (i økonominyheter) sjelden eller aldri har stor innvirkning på kursene på aksjefond fordi dette (hendelsene) allerede er "bakt inn" i kursene? Anonymkode: e8dfc...522
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #4 Skrevet 15. september 2018 Markedet har priset inn at det er høy sannsynlighet at Kina og USA kommer frem til en avtale. Uttalelser fra Trump i den sammenheng sees på som forhandlingsretorikk. Begge landene taper mer i en handelskrig enn de gjør ved status quo. Tar markedet feil, vil det komme en kraftig korreksjon, men ikke et krakk i seg selv. Det nybegynnere ikke forstår er at dagens aksjekurser ikke reflekterer dagens verdier, det reflekterer forventningene til fremtidige verdier. Og som småsparer har vi dårlige forutsetninger for å ha informerte forventninger sammenlignet med de andre markedsaktørene. Og det er derfor vi kjøper indexfond og ikke timer markedet, men istedet bruker DCA - dollar cost averaging i oppsparingsfasen. Hilsen naveren Anonymkode: d6500...d6d 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #5 Skrevet 15. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Markedet har priset inn at det er høy sannsynlighet at Kina og USA kommer frem til en avtale. Uttalelser fra Trump i den sammenheng sees på som forhandlingsretorikk. Begge landene taper mer i en handelskrig enn de gjør ved status quo. Tar markedet feil, vil det komme en kraftig korreksjon, men ikke et krakk i seg selv. Det nybegynnere ikke forstår er at dagens aksjekurser ikke reflekterer dagens verdier, det reflekterer forventningene til fremtidige verdier. Og som småsparer har vi dårlige forutsetninger for å ha informerte forventninger sammenlignet med de andre markedsaktørene. Og det er derfor vi kjøper indexfond og ikke timer markedet, men istedet bruker DCA - dollar cost averaging i oppsparingsfasen. Hilsen naveren Anonymkode: d6500...d6d Takk! Det er veldig nyttig å vite det som du fortalte om. Anonymkode: e8dfc...522
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #6 Skrevet 15. september 2018 Bare hyggelig Men for å være fair, har du veldig høy risikotoleranse så har forskning vist at dollar cost averaging gjennomsnittlig gir dårligere avkastning enn lump sum investing. Lump sum gir større risiko for høy avkastning, men også større risiko for stort tap. For småsparere som ofte har et uavklart forhold til sin egen risikotoleranse anbefaler jeg derfor alltid DCA. Det sies at det er bare 2 typer investorer som taper i et markedskræsj. Det er de som ikke visste hvilken risikotoleranse de hadde og de som hadde høy gearing/belåning på porteføljen slik at de har et likviditetsproblem. Vi andre som ikke trenger å realisere potensielle tap kan fortsette med DCA i nedgangstider når alt er på salg. Anonymkode: d6500...d6d 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #7 Skrevet 15. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare hyggelig Men for å være fair, har du veldig høy risikotoleranse så har forskning vist at dollar cost averaging gjennomsnittlig gir dårligere avkastning enn lump sum investing. Lump sum gir større risiko for høy avkastning, men også større risiko for stort tap. For småsparere som ofte har et uavklart forhold til sin egen risikotoleranse anbefaler jeg derfor alltid DCA. Det sies at det er bare 2 typer investorer som taper i et markedskræsj. Det er de som ikke visste hvilken risikotoleranse de hadde og de som hadde høy gearing/belåning på porteføljen slik at de har et likviditetsproblem. Vi andre som ikke trenger å realisere potensielle tap kan fortsette med DCA i nedgangstider når alt er på salg. Anonymkode: d6500...d6d Takk for tips og råd og informasjon! Anonymkode: e8dfc...522
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #8 Skrevet 15. september 2018 Jeg tenkte å gå inn med en større, lump sum når resesjonen kommer, men det trekker i langdrag så får bare fortsette å sette inn småbeløp på lønningsdato.. Hvor blir det nå av denne resesjonen?? Anonymkode: 8f75c...435
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #9 Skrevet 16. september 2018 For min del er jeg forsiktig nå(fortsatt investert, men sitter med endel i cash). Konspirasjonsteoristen i meg sier at Trump og andre sterke krefter i vesten ikke egentlig er interessert i en bedre avtale med Kina, men at de faktisk vil ha en full handelskrig for å holde utviklingen i bla. Kina tilbake. Er absolutt ikke noe jeg er 100% sikker på, men syns det er greit å være forsiktig. Anonymkode: 906cb...09a 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #10 Skrevet 16. september 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: For min del er jeg forsiktig nå(fortsatt investert, men sitter med endel i cash). Konspirasjonsteoristen i meg sier at Trump og andre sterke krefter i vesten ikke egentlig er interessert i en bedre avtale med Kina, men at de faktisk vil ha en full handelskrig for å holde utviklingen i bla. Kina tilbake. Er absolutt ikke noe jeg er 100% sikker på, men syns det er greit å være forsiktig. Anonymkode: 906cb...09a Her er også et råd: "Ifølge CNBC fulgte investorlegenden en enkel regel, som han fortsatt mener har verdi ti år senere. - En enkel regel dikterer at jeg kjøper: vær redd når andre er grådige, og vær grådige når andre er redd, sier Buffett ifølge CNBC". https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/09/Buffetts-regel-Vaer-redd-naar-andre-er-graadige Anonymkode: e8dfc...522
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #11 Skrevet 16. september 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er også et råd: "Ifølge CNBC fulgte investorlegenden en enkel regel, som han fortsatt mener har verdi ti år senere. - En enkel regel dikterer at jeg kjøper: vær redd når andre er grådige, og vær grådige når andre er redd, sier Buffett ifølge CNBC". https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/09/Buffetts-regel-Vaer-redd-naar-andre-er-graadige Anonymkode: e8dfc...522 Hva tenker dere om dette? Anonymkode: e8dfc...522
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #12 Skrevet 16. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er også et råd: "Ifølge CNBC fulgte investorlegenden en enkel regel, som han fortsatt mener har verdi ti år senere. - En enkel regel dikterer at jeg kjøper: vær redd når andre er grådige, og vær grådige når andre er redd, sier Buffett ifølge CNBC". https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/09/Buffetts-regel-Vaer-redd-naar-andre-er-graadige Anonymkode: e8dfc...522 Og når man ser på aksjekursene idag så virker det vel mer som folk er grådige Anonymkode: 906cb...09a
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #13 Skrevet 19. september 2018 På 16.9.2018 den 16.05, AnonymBruker skrev: Og når man ser på aksjekursene idag så virker det vel mer som folk er grådige Anonymkode: 906cb...09a Jeg vet ikke. Men som andre har nevnt tidligere: "Enkelte analytikere peker på at markedet allerede har priset inn handelsuroen." "Tollsatsene på kinesiske varer starter på 10 prosent 24. september, før de vil øke til 25 prosent fra 1. januar. Det kan gi tid og rom for handelssamtaler og en enighet før tollsatsen heves." (Børsene i Europa rister av seg tollkonflikten) https://aksjelive.e24.no/article/Qlb3Mx Men enkelte aksjefond har jo krøpet nedover i pris de siste ukene, før de i går begynte å øke litt. Jeg vet ikke om det lønner seg å kjøpe noen andeler nå i disse aksjefondene? Hvilke aksjefond tenker du å investere i? Hvilke sider mener dere at det er best å lese øknominyheter på? Anonymkode: e8dfc...522
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #14 Skrevet 19. september 2018 På 15.9.2018 den 18.11, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte å gå inn med en større, lump sum når resesjonen kommer, men det trekker i langdrag så får bare fortsette å sette inn småbeløp på lønningsdato.. Hvor blir det nå av denne resesjonen?? Anonymkode: 8f75c...435 Her er det noen som skriver: eg håper den sprekker i morgen så kan jeg kjøpe fond på salg. "Det vet du aldri. Det kan være at den fortsetter slik i fem år til, og går opp 100% før den sprekker. Da har du potensielt tapt avkastning, hvis den ikke går ned mer enn 50 %."https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=786144&page=161 Anonymkode: e8dfc...522
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #15 Skrevet 19. september 2018 På 16.9.2018 den 16.05, AnonymBruker skrev: Og når man ser på aksjekursene idag så virker det vel mer som folk er grådige Anonymkode: 906cb...09a Hvilke aksjer er det du tenkte på når du skrev det? Noen aksjer har jo sunket kraftig i verdi den siste tiden. Anonymkode: e8dfc...522
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #17 Skrevet 19. september 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilke aksjer er det du tenkte på når du skrev det? Noen aksjer har jo sunket kraftig i verdi den siste tiden. Anonymkode: e8dfc...522 Jeg tenkte ikke på noen enkeltaksjer, men på børsene generelt. Har steget veldig mye de siste årene. Pengetrykking og lav rente har jo påvirket endel her, men allikevel. Kommer renta opp og pengetrykkingen holdes tilbake i årene framover er jeg ganske sikker på at aksjemarkedet vil vise til en svak utvikling. Anonymkode: 906cb...09a 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #18 Skrevet 19. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte ikke på noen enkeltaksjer, men på børsene generelt. Har steget veldig mye de siste årene. Pengetrykking og lav rente har jo påvirket endel her, men allikevel. Kommer renta opp og pengetrykkingen holdes tilbake i årene framover er jeg ganske sikker på at aksjemarkedet vil vise til en svak utvikling. Anonymkode: 906cb...09a Takk! Anonymkode: e8dfc...522
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå