Gå til innhold

Utbrenthet - hvor lenge er man syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om en person sier at han er sykemeldt på grunn av utbrenthet så betyr ikke det at sykemeldingsgrunnen er en helt annen. Folk er ulike om de bretter ut hele sin sykehistorie eller om de finner på en "dekkhistorie" til kollegaer for å unngå spekulasjoner og å utlevere sitt privatliv. 

På meg fremstår du som ufin overfor din kollega, fortsatt.

Anonymkode: 78093...fbb

Nå er det jo du som spekulerer i om han lyver og finner på dekkhistorier fordi det er noe annet på gang. Jeg har tatt hans ord for at det er utbrenthet, det er det tvert motsatte av å spekulere. Jeg vet ikke hva som foregår privat, det kan jo selvsagt være andre ting, men som sagt sitter jeg ikke her og spekulerer i akkurat det, som du nå oppfordrer meg til å gjøre. 

Jeg vil ikke være ufin ovenfor han, men kan ikke hvordan jeg har vært det og at jeg fremstår som det for deg - som er meget ufin - bekymrer jeg meg lite for. 

Bekymrer meg bare for kollegaen min og savner han. 

Anonymkode: ccdf2...029

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo du som spekulerer i om han lyver og finner på dekkhistorier fordi det er noe annet på gang. Jeg har tatt hans ord for at det er utbrenthet, det er det tvert motsatte av å spekulere. Jeg vet ikke hva som foregår privat, det kan jo selvsagt være andre ting, men som sagt sitter jeg ikke her og spekulerer i akkurat det, som du nå oppfordrer meg til å gjøre. 

Jeg vil ikke være ufin ovenfor han, men kan ikke hvordan jeg har vært det og at jeg fremstår som det for deg - som er meget ufin - bekymrer jeg meg lite for. 

Bekymrer meg bare for kollegaen min og savner han. 

Jeg synes du gjør helt rett i bry deg forutsatt at du sier det til han på en eller annen måte. Det er fryktelig vondt å miste arbeidsevnen og når det blir stille fra kolleger blir det bare vanskeligere å komme tilbake. Når folk får kreft er det helt ok å ta kontakt, det burde det være når det angår psykisk helse også. Stå på du Ts, vis at du bryr deg. 

Anonymkode: 2212b...bf1

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig at man sykemeldes for bare to uker i starten men som oftest strekker det seg ut over flere måneder med sykemelding og gjerne flere år før man er helt i vater igjen selvom man greier å presse seg på jobb

Anonymkode: b96f5...f08

Er det vanlig at man kan gå tilbake til samme jobb, eller må noe endres der?

Altså om det er en selv en må "endre" på, som i at man kan øve seg i å klare å gå hjem klokka fire og legge arbeidet fra seg mentalt e.l. Eller om det er jobben som må endres på og tilrettelegges bedre.

Jeg mener jo vi er altfor få som har altfor mye på jobb, dette er ikke den første som har sykemeldt seg akkurat og jeg har kjent på noen symptomer selv i perioder. Men de kommer nok ikke til å ansette flere.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er det vanlig at man kan gå tilbake til samme jobb, eller må noe endres der?

Altså om det er en selv en må "endre" på, som i at man kan øve seg i å klare å gå hjem klokka fire og legge arbeidet fra seg mentalt e.l. Eller om det er jobben som må endres på og tilrettelegges bedre.

Jeg mener jo vi er altfor få som har altfor mye på jobb, dette er ikke den første som har sykemeldt seg akkurat og jeg har kjent på noen symptomer selv i perioder. Men de kommer nok ikke til å ansette flere.

Noen kommer seg tilbake, andre ikke. 
Om arbeidsplassen har mulighet for en del tilrettelegging, som roligere tempo, mer pauser, flexitid og sånt, så er det større sjanse. Men så kommer det også an på om arbeidsplassen er noe av grunnen til utbrentheten. 
Og jo lengre man er borte, og mister kontakten med arbeidsplassen/kolleger så er det vanskeligere komme tilbake. 

Anonymkode: aac85...4f3

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du gjør helt rett i bry deg forutsatt at du sier det til han på en eller annen måte. Det er fryktelig vondt å miste arbeidsevnen og når det blir stille fra kolleger blir det bare vanskeligere å komme tilbake. Når folk får kreft er det helt ok å ta kontakt, det burde det være når det angår psykisk helse også. Stå på du Ts, vis at du bryr deg. 

Anonymkode: 2212b...bf1

Ja, ikke sant.. Det har jeg vært med på en annen arbeidsplass, en kollega som har fått en diagnose av den typen, og da sendte alle meldinger og det ble sendt blomster og donert penger på vegne av bedriften til en forening som jobbet rundt dette osv. De som er utbrente lar man liksom bare være eller man (jeg iallfall) lurer veldig på hva man skal gjøre og ikke gjøre. Noe blomsterbukett tror jeg ikke de får akkurat.

Å vise at man bryr seg er vel alltid velkomment og fint håper jeg da :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har vært borte fra jobb siden juni 2017. Pga sterk utbrenthet. Går nå på AAP. 

Kollegaene mine er sur på meg fordi jeg er så lenge borte. 😥

Endret av Maestro
Skrevet

Jeg er utbrent på 10. året. 

Anonymkode: 9cd46...d42

Skrevet
På 15.9.2018 den 13.03, AnonymBruker skrev:

Ja, ikke sant.. Det har jeg vært med på en annen arbeidsplass, en kollega som har fått en diagnose av den typen, og da sendte alle meldinger og det ble sendt blomster og donert penger på vegne av bedriften til en forening som jobbet rundt dette osv. De som er utbrente lar man liksom bare være eller man (jeg iallfall) lurer veldig på hva man skal gjøre og ikke gjøre. Noe blomsterbukett tror jeg ikke de får akkurat.

Å vise at man bryr seg er vel alltid velkomment og fint håper jeg da :)

Nei og det ironiske er at for utbredte eller dårlig mental helse så kan faktisk blomster og meldinger og wow en donasjon til en forening faktisk være med på å gjøre personen frisk. Man ser at det er lys i tunellen. 

Skrevet

Lege sykmelder aldri for flere måneder av gangen. Derfor starter det med to uker. Jeg vet flere som trengte 3-4 mnd før de kunne begynne å jobbe igjen. I denne perioden hvilte de mye, var mye ute i frisk luft og trente og gikk tur i skog og mark. Og de reflekterte mye delvis sammen med terapeut hva som hadde gått galt, hvilke endringer som må til for å fungere bedre og få bedre balanse i livet.

Anonymkode: 361dd...f78

Skrevet

2 år..min del

Anonymkode: a9223...cbe

Skrevet

Jeg var utbrent i tillegg til en reaktiv lett depresjon og fikk lette angstplager på toppen. For min del sto jeg i det, fordi jeg hadde et tidsbegrenset engasjement. Det gikk egentlig greit, fordi jeg visste det tok slutt før eller siden, og det hadde skapt flere problemer hvis jeg avbrøt engasjementet/ble sykemeldt. 

Når jeg sluttet ble jeg mye bedre. Var nok preget en stund etterpå, og hjalp ikke at neste engasjement hadde en del av de samme utfordringene som forrige hadde, i tillegg til at jeg kjedet meg. Men fortsatt eksponering var viktig, og det å ha noe å gå til var utrolig viktig. Tror jeg hadde slitt med å komme tilbake hvis jeg ble sykemeldt. Samtidig var engasjementet tidsbegrenset, så jeg visste at før eller siden ble det noe annet. Det hjalp også. (hjelper å se en slutt på ting ;) )

Når jeg byttet jobb til noe jeg elsker, gikk plagene bort. Nå jobber jeg omtrent like mye (i perioder mer), men med en bedre balanse. Arbeidsoppgavene er flotte, og det er bra med støtte på jobb. Den reaktive depresjonen forsvant, angstplagene er på god vei til å forsvinne fordi jeg stadig får eksponert meg i trygge omgivelser (ingen tilrettelegging nødvendig), og utbrenthetssymptomene er omtrent helt borte.

Siden jeg hadde et sammensurium av plager var den fortsatte eksponeringen utrolig viktig. Hadde jeg sluttet hadde angstplagene gjort det veldig vanskelig å komme tilbake! Samtidig var det helt nødvendig at jeg tok grep, i form av å endre arbeidssituasjon og jobbe med mestring, siden det stort sett var jobbsituasjonen som var vanskelig, og jeg ikke hadde noe på hjemmebane som bidro.

For din kollega vil jeg tro veien tilbake avhenger av hvorfor det ble sånn i utgangspunktet, og hva som skal til for å løse opp i floken. 

Anonymkode: 97af8...bca

Skrevet

Jeg brukte totalt fem år. Tre uten å jobbe i det hele tatt, to der jeg jobbet redusert i en annen bedrift. Jeg sa opp for å greie å være syk, hadde hatt alt for dårlig samvittighet til å greie å bli frisk om jeg bare hadde vært sykmeldt.

Anonymkode: 0faeb...49c

Skrevet

Jeg var delvis sykmeldt av og på i noen måneder. Gikk til psykolog, og ble fullt sykmeldt da hun spurte hvorfor jeg i det hele tatt jobbet når jeg ikke ble frisk. Jeg endte med å bytte arbeidsplass, og har i dag et helt nytt liv. Jeg har en jobb med tilsvarende arbeidsoppgaver, men jeg jobber nærmere hjemmet, det er et helt annet miljø og et helt annet stressnivå. Jeg brukte et drøyt år på å komme tilbake til jobb. 

Anonymkode: 05e20...967

• 5 år senere...
Skrevet
Maestro skrev (På 17.9.2018 den 3.42):

Har vært borte fra jobb siden juni 2017. Pga sterk utbrenthet. Går nå på AAP. 

Kollegaene mine er sur på meg fordi jeg er så lenge borte. 😥

Kommet deg igjen?

Anonymkode: f346d...a0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2023 den 15.13):

Kommet deg igjen?

Anonymkode: f346d...a0a

Ja, men adhd og sårbarhet inkl senskader som må jobbes videre med. Så hyggelig at du spurte forresten! Herlighet 🥰

Men, ble ung ufør i fjor. Ble fritidskontakt i 2021 og tenker og bygge på sikt, mer på barn og unge med utfordringer 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...