AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #1 Skrevet 15. september 2018 Flere som har solgt huset , flyttet til leilighet i byen og angret? Solgte det store huset mitt litt utenfor byen og flyttet i en lettstelt leilighet i byen. Trodde det var dette jeg ville, trivdes i starten siden alt var så nært. Men nå savner jeg huset mitt, plassen jeg hadde, egen hage og å tenke at dette var bare mitt. Nå bor jeg i borettslagleilighet. Vurderer på å selge og kjøpe hus igjen, da litt mindre hus og alt på en flate da, men savner så den plassen og å ha en hage , selv om det innebærer å klippe gress og måke snø. Noen her inne som har gjort samme feil og ble det bedre når dere kjøpte hus igjen eller angret dere da på at dere angret dere og gjorde alt om igjen ? Er så redd for å angre igjen når jeg kjøper hus igjen haha. For jeg stortrivdes i begynnelsen, men begynte etter 1 år å savne livet slik det var før Anonymkode: 15de0...d73
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #2 Skrevet 15. september 2018 Har hørt om flere som har angret på det av fetteren min som er elektriker i slike nye leiligheter. At omtrent halvparten av de som solgte huset sitt og flyttet i disse nye leilighetene angret og solgte igjen. Har også hørt det andre steder. Så tror det er vanlig. Du kan jo se etter en leilighet med hage eller ett lite hus som du sier, eller rekkehus. Å stelle i hagen er uansett god trim for å holde seg i form. Om du tror det blir for mye kan du jo vurdere økonomisk om du vil ha mulighet til å ansette noen til å gjøre vedlikeholdet. Anonymkode: 0cadc...fd7 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #3 Skrevet 15. september 2018 Oj, denne tråden må være ment at jeg skal lese. For i dag hadde jeg en lengre prat med min mann om nettopp dette: selge huset og flytte til leilighet i byen. Det er den største drømmen jeg har... Men saken er den at vi fikk dette huset bygd for fire år siden. Arkitekttegnet ned til hver minste detalj. Påkostet og dyrt. I et utrolig fint område hvor alt er på stell hos alle i nabolaget. Gressplenene er friserte og bassengene er alltid oppvarmede. Barnas skole ligger en rusletur unna gjennom nabolaget, og det finnes verken bråk eller fyll her. Alt er on fleek hele tiden. Et steinkast fra havet, og en kort kjøretur fra sentrum. Happy life for alle som elsker et påkostet A4-liv. Det er bare det at... jeg vil bo i leilighet. I sentrum. Kun ha én bil. Ingen hage å stelle, ikke noe basseng å vedlikeholde. Jeg vil ha en parkeringsgarasje, og jeg vil slippe å måke snø. Jeg vil ha muligheten til å gå fra restauranten og rett hjem på fem minutter, uten å måtte ty til taxi fordi jeg har hatt et par glass vin. Jeg klarer ikke fryde meg over villaområdet jeg bor i, for jeg tror leilighetslivet er mer easy living. Kan jeg ta så feil? Anonymkode: 4785c...5d6 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #4 Skrevet 15. september 2018 Jeg flyttet fra hus til leilighet for to år siden og er nå på jakt etter hus eller aller helst rekkehus med garasje og hage. Anonymkode: 01a80...ad7
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #5 Skrevet 15. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg flyttet fra hus til leilighet for to år siden og er nå på jakt etter hus eller aller helst rekkehus med garasje og hage. Anonymkode: 01a80...ad7 Hvorfor? Anonymkode: 4785c...5d6
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #6 Skrevet 15. september 2018 Kanskje det er lurt å leie ut huset i 1-2 år, og leie seg en leillighet, slik at man har mulighet til å ombestemme seg? Anonymkode: 84cd9...d59 18
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #7 Skrevet 15. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Oj, denne tråden må være ment at jeg skal lese. For i dag hadde jeg en lengre prat med min mann om nettopp dette: selge huset og flytte til leilighet i byen. Det er den største drømmen jeg har... Men saken er den at vi fikk dette huset bygd for fire år siden. Arkitekttegnet ned til hver minste detalj. Påkostet og dyrt. I et utrolig fint område hvor alt er på stell hos alle i nabolaget. Gressplenene er friserte og bassengene er alltid oppvarmede. Barnas skole ligger en rusletur unna gjennom nabolaget, og det finnes verken bråk eller fyll her. Alt er on fleek hele tiden. Et steinkast fra havet, og en kort kjøretur fra sentrum. Happy life for alle som elsker et påkostet A4-liv. Det er bare det at... jeg vil bo i leilighet. I sentrum. Kun ha én bil. Ingen hage å stelle, ikke noe basseng å vedlikeholde. Jeg vil ha en parkeringsgarasje, og jeg vil slippe å måke snø. Jeg vil ha muligheten til å gå fra restauranten og rett hjem på fem minutter, uten å måtte ty til taxi fordi jeg har hatt et par glass vin. Jeg klarer ikke fryde meg over villaområdet jeg bor i, for jeg tror leilighetslivet er mer easy living. Kan jeg ta så feil? Anonymkode: 4785c...5d6 Flytter dere, får i hvert fall noen andre mulighet til å bo i ett fint hus... Anonymkode: 0cadc...fd7 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #8 Skrevet 16. september 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Oj, denne tråden må være ment at jeg skal lese. For i dag hadde jeg en lengre prat med min mann om nettopp dette: selge huset og flytte til leilighet i byen. Det er den største drømmen jeg har... Men saken er den at vi fikk dette huset bygd for fire år siden. Arkitekttegnet ned til hver minste detalj. Påkostet og dyrt. I et utrolig fint område hvor alt er på stell hos alle i nabolaget. Gressplenene er friserte og bassengene er alltid oppvarmede. Barnas skole ligger en rusletur unna gjennom nabolaget, og det finnes verken bråk eller fyll her. Alt er on fleek hele tiden. Et steinkast fra havet, og en kort kjøretur fra sentrum. Happy life for alle som elsker et påkostet A4-liv. Det er bare det at... jeg vil bo i leilighet. I sentrum. Kun ha én bil. Ingen hage å stelle, ikke noe basseng å vedlikeholde. Jeg vil ha en parkeringsgarasje, og jeg vil slippe å måke snø. Jeg vil ha muligheten til å gå fra restauranten og rett hjem på fem minutter, uten å måtte ty til taxi fordi jeg har hatt et par glass vin. Jeg klarer ikke fryde meg over villaområdet jeg bor i, for jeg tror leilighetslivet er mer easy living. Kan jeg ta så feil? Anonymkode: 4785c...5d6 Høres ut som meg/oss! Men vi venta til yngste barnet begynte på vgs, og var helt enige om å flytte. Har aldri angra et sekund, det var enda riktigere enn jeg hadde håpet på! Anonymkode: 817f9...c52
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #9 Skrevet 16. september 2018 Jeg angrer ikke. Å flytte fra hus som skal vedlikeholdes, snø som skal måkes, plen som skal klippes, bed som skal lukes, osv er min beste avgjørelse noensinne Jeg er et blokk-menneske med en urban livvstil, og synes at balkongen min er hage nok, ha,ha. Hvis du er litt i tvil om hvorvidt du vil trives i blokkleilighet, så er kanskje rekkehus noe å vurdere? Da kan du få litt hage og mer "husfølelse" samtidig Anonymkode: fa1a1...636 6
_Mayhem_ Skrevet 16. september 2018 #10 Skrevet 16. september 2018 Det finnes jo hageflekker man kan eie/leie, som man kan stelle og dyrke i store som køben feks, kanskje det finnes der du bor også? Ellers kan en snekker hjelpe med å bygge en liten terassehage/urtehage på balkongen. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #11 Skrevet 16. september 2018 Jeg bor i et lite borettslag som hovedsaklig består av single, voksne uten barn og voksne som har solgt eneboligen etter at barna flyttet ut. De som har flyttet herfra er de som har fått barn, alle i den eldre garde som forlot eneboliglivet er blitt boende (10 år gammelt borettslag) og trives. Noen har kjøpt en annen bolig innad i borettslaget for å gå opp/ned i størrelse på leilighet eller altan, men ingen har gått tilbake til hus. De med grønne fingre har blomster kasser/krukker på altanen. Mange har også hytte som de bruker mye tid på, og får nok brukt sin energi til oppussing, utearbeid o.l. der. Jeg tror det å flytte fra hus til leilighet handler mye om å være ærlig og realistisk med seg selv i forhold til hva man liker å holde på med, og hvordan man vil bruke hverdagene sine. Personlig syns jeg det er luksus å bo ett sted der noen andre måker snø, strør når det er glatt, klipper plener og ordner bed på fellesarealet, vasker trappeganger, driver utvendig vedlikehold, booker service på ventilasjonsanlegget og håndterer kontakt med andre instanser. Men er du en som liker å sysle rundt huset, drive små opppussingsprosjekter, hele tiden forbedre boligen, ikke bo tett på andre eller værer totalt din egen herre, så er nok blokklivet feil. Viktig å tenke seg godt om før man flytter ja, og ikke minst tenke over at mindre plass også fører til at man kan ha mindre ting og gjerne må endre måten man lever på innendørs. Anonymkode: ea9bc...502 10
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #12 Skrevet 16. september 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Flytter dere, får i hvert fall noen andre mulighet til å bo i ett fint hus... Anonymkode: 0cadc...fd7 Men ungene mine blir jo da fratatt denne muligheten, og de vil jo gjerne fortsette å bo her. Er enkelt for dem med stor boltreplass, de slipper jo selvsagt all jobben det medfører. Anonymkode: 4785c...5d6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #13 Skrevet 16. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men ungene mine blir jo da fratatt denne muligheten, og de vil jo gjerne fortsette å bo her. Er enkelt for dem med stor boltreplass, de slipper jo selvsagt all jobben det medfører. Anonymkode: 4785c...5d6 Høres ut som dere hatt råd til å leie noen til å gjøre det. sorry ot Anonymkode: 7fb2f...d7b 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #14 Skrevet 16. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som dere hatt råd til å leie noen til å gjøre det. sorry ot Anonymkode: 7fb2f...d7b Det har vi også, og i vårt område er normalen at man leier inn folk til å gjøre dette for seg (husvask, barnepass, vindusvask, hagearbeid, bassengrens osv). Men bare fordi man har råd, betyr det ikke at man ønsker å sette bort arbeidet til andre. Min holdning er at så lenge jeg er kappabel til å gjøre dette selv, så gjør jeg det. Veldig lett å bli lat dersom "alt" skal overlates til andre... Anonymkode: 4785c...5d6 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #15 Skrevet 16. september 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som meg/oss! Men vi venta til yngste barnet begynte på vgs, og var helt enige om å flytte. Har aldri angra et sekund, det var enda riktigere enn jeg hadde håpet på! Anonymkode: 817f9...c52 Flyttet dere da nærmere vgs, og trivdes barna med det? Vi har jo egentlig forstått at vi må vente til minstemann er ferdig på ungdomsskolen. Anonymkode: 4785c...5d6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #16 Skrevet 16. september 2018 Vi driver Og prøver å overtale foreldrene mine til dette. De greier ikke ta vare på huset lenger, men nekter å innse det og vil at vi skal hjelpe dem hele tiden. Skal man bo i hus må man greie med det selv, det er ingen menneskerett. Anonymkode: 27ee8...b6f 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #17 Skrevet 16. september 2018 Her må dere gå i dere selv og vurdere om du synes dette er greit eller ikke. Det er lov å snu og kjøpe et hus igjen om det er rett for dere. Jeg er vokst opp på landet i et hus med stor hage og foreldre som elsket å jobbe i hagen. Selv så har jeg null og niks interesse verken for hagearbeid eller vedlikehold. Er ekstremt fornøyd med å bo i leilighet, kan kanskje strekke meg til rekkehus i borettslag, men enebolig har jeg verken ønske om eller behov for. Liker meg sentralt og med få men effektive kvadratmeter. Anonymkode: 821f7...243 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #18 Skrevet 16. september 2018 Var jeg deg ville jeg vurdert å se meg om etter en "bunnleilighet" med en liten hageflekk. Evt et lite rekkehus/hus med utleiedel hvor leietager kan ha snømåking og plenklipp som en del av leiekontrakten. Men jeg tenker egentlig at man har andre ting å bruke tida på enn vedlikehold og oppussing når man blir eldre. Jeg er midt i småbarnsperioden. Bodde i leilighet lenge. Venter nr 3 og har bygget og flyttet inn i nytt hus. Det er både rimeligere og deiligere å bo i en leilighet i et sameie enn å ha eget hus, men siden vi trenger plassen måtte det til.. Har allerede planlagt hvordan vi på sikt skal kjøpe leilighet nær byen, sånn at vi kan leie den ut mens vi venter på at kidsa skal bli såpass voksne at det blir vi som ferer jul hos dem istedenfor omvendt... - Og dermed kan flytte inn i leiligheten i byen og slippe all denne plassen. Anonymkode: 19e1b...643 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #19 Skrevet 16. september 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har vi også, og i vårt område er normalen at man leier inn folk til å gjøre dette for seg (husvask, barnepass, vindusvask, hagearbeid, bassengrens osv). Men bare fordi man har råd, betyr det ikke at man ønsker å sette bort arbeidet til andre. Min holdning er at så lenge jeg er kappabel til å gjøre dette selv, så gjør jeg det. Veldig lett å bli lat dersom "alt" skal overlates til andre... Anonymkode: 4785c...5d6 Da er vell konklusjonen at det er best å bli der en er. Hvis barna trives og dere ikke vil bli late.. Om det er tanken på å måtte sette det vekk som er vanskelig, så er jo det bra at det lages jobber og noen kan tjene penger på det. Anonymkode: 0cadc...fd7 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #20 Skrevet 17. september 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Flyttet dere da nærmere vgs, og trivdes barna med det? Vi har jo egentlig forstått at vi må vente til minstemann er ferdig på ungdomsskolen. Anonymkode: 4785c...5d6 Ja, det ble kortere skolevei. Det var en overgangsperiode da han vel ikke syns vi hadde vært så smarte (vi flyttet fra god plass og nydelig hage), men nå trives han godt! Han blir jo mer selvstendig, og setter også pris på å ha «alt» utenfor døra 🙂 Anonymkode: 817f9...c52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå