AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #1 Skrevet 15. september 2018 Hei Noen steder på nett står det at man må ha jobbet i fire uker, andre steder står det to mnd. Jobber i en IA bedrift hvis det har noe å si. Ligger flat ut med omgangssyke, noe som også flere av kollegene mine gjør. Må være borte minst to dager. Kjedelig hvis jeg blir trekt i lønn pga dette. Anonymkode: f93f5...2b1
Brunhilde Skrevet 15. september 2018 #2 Skrevet 15. september 2018 Du har rett til egenmelding når du har vært ansatt i 8 uker, sykemeldig etter 4 uker. Dette er lovbestemt og har ikke noe med om du jobber i en IA-bedrift eller ikke. Quote 6. Opptjeningstid Du må ha jobbet minst to måneder hos din nåværende arbeidsgiver for å kunne benytte deg av egenmelding for egen sykdom. Ved barns sykdom kan du bruke egenmelding etter 4 uker. Her finner du mye som omhandler dette temaet. God bedring, forresten! 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #3 Skrevet 15. september 2018 Det er opp til arbeidsgiver om han godtar egenmelding etter 6 uker. Etter 8 uker er han forpliktet til å godta egenmelding etter norske lover. Alternativet er jo at du drar til legen og får sykmelding. Da risikerer du å bli sykere fordi du må ut av huset og styre på. I tillegg har leger tendens til å gi lengre sykmeldinger enn det du selv ville tatt i egenmelding. Så hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg sikkert godkjent egenmeldingen din, men det er ikke alle arbeidsgivere som tenker så langt. Anonymkode: cb4e7...b1b 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #4 Skrevet 15. september 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Noen steder på nett står det at man må ha jobbet i fire uker, andre steder står det to mnd. Jobber i en IA bedrift hvis det har noe å si. Ligger flat ut med omgangssyke, noe som også flere av kollegene mine gjør. Må være borte minst to dager. Kjedelig hvis jeg blir trekt i lønn pga dette. Anonymkode: f93f5...2b1 Hvis du er usikker ville jeg kontaktet lege eller legevakt. Du kan ikke dra på legevakt hvis du har oppkast eller diaré, men det må dokumenteres at du har vært i kontakt med de. Sykemeldinger kan ikke tilbakedateres. Selv om du bli sykemeldt lenger enn du syns det er behov for selv, kan du begynne å jobbe før sykemeldingen har gått ut. Jeg har gjort det selv en gang jeg fikk to ukers sykemelding men selv ikke syns jeg trengte mer enn noen dager. Da bare fyller du det inn på sykemeldingen at du har begynt å jobbe etter X dato. Anonymkode: e53fb...035 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå