AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #1 Skrevet 15. september 2018 Jeg er på AAP og venter på å få søke 50% ufør. 18.mars var jeg på dialogmøte med NAV og fastlege. NAV har også alle dokumenter de behøver, fra fastlege, arbeidsgiver, og fra 4 ukers rehabilitering (hele 5 ekspertutalelser) . Jeg er ferdig utprøvd og ferdig behandlet. Jeg har også spurt NAV via mine sider - trenger dere mer dokumentasjon?, men nei. Saken har blitt sendt over til den instansen som skal vurdere om jeg kan søke. Men det står saken fast. Den er enda ikke behandlet, og NAV kunne ikke si noe som helst om når, bare at etter jeg søkte tok det 8 måneder å få svar. Min behandler dette skyldes alle fridagene i mai (!!!). Det går for såvidt greit å vente. Men det er to utfordringer i dette for meg. Det første er at jeg har dårligere økonomi enn hva jeg kunne hatt på uføretrygd. Det betyr at jeg bruker uforholdsmessig mye tid på å få økonomien min til å henge sammen, og dette går utover jobben min. Det andre er at dette stadig henger over meg, når får jeg søke og hva om den blir avvist. Jeg føler jeg lever i limbo og dette er ikke helsefremmende. Og det er akkurat det som står i min aktivitetsplan "Holde meg lengst mulig i arbeid i min 50% stilling". Så om noen fridager i mai skaper en sånn voldsomt forsinkelse så burde de jo ha hatt bedre grunnbemanning i NAV. Ikke bare for min del, men for alle som havner i limbo. Vi blir jo ikke friskere befolkning som kan jobbe lengre om alt dette skal ta slik tid? Og ja, jeg er takknemlig for velferdsstaten, det er ikke det, men den fungerer ikke særlig godt alltid. Jeg er ganske tøff, men jeg har både en jobb og en helse og ta vare på, og det er ikke optimalt å leve slik som jeg gjør nå. Er det noe jeg kan foreta meg? Er det flere som har eller har hatt det som meg? Anonymkode: f695a...845
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #2 Skrevet 15. september 2018 De er underbemannet, og har elendige systemer for saksbehandling. Ingen er villige til å ta kostnaden og ulempene med å bytte det ut, så det vil nok bare fortsette slik. Anonymkode: de11a...6d2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #3 Skrevet 15. september 2018 Sikkerhetsnettet - Altså reglene og lovene som sier hva vi skal i trygd - er for finmasket. For hver ekstra lovparagraf som skal vurderes må det ansettes flere og flere byråkrater. Visste du f.eks at selvstendig næringsdrivende som er 40% sykmeldt ikke får sykepenger - aldri. Eller rettere sagt det står i loven, men det er en av mange små regler som vanlige nav ansatte ikke kan og det gjøres ofte feil her. Hvis de kan reglene må det vurderes særskilt og sendes et avslag. Når avslaget kommer går den selvstendig næringsdrivende til fastlegen for å få tilbakedatert en 60% sykmelding for samme periode og så går papirmøllen frem og tilbake. Du aner ikke hvor komplisert, byråkratisk og tungvint det er. Hadde vi fjernet tulleregler så hadde det vært for mange nav ansatte og en måtte ha nedbemannet, men det vil jo verken de ansatte i nav eller lederene deres. Det går jo utover deres lønn og karrieremuligheter. Dette handler om penger kort fortalt. Det handler ikke om ditt velbefinnende som bruker av nav, uansett hvor mye politikerne hevder at de "forstår deg". Anonymkode: 967db...f45
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #4 Skrevet 15. september 2018 Dette er jo skandaløst. Staten og særlig H/Frp er jo voldsomt fokusert på å holde oss i arbeid lengst mulig. Slik som det er nå tærer de jo på sine brukere, og det er jo ikke god samfunnsøkonomi. Jeg personlig har brukt voldsomt med tid på NAV. I 2010 kjempet jeg en hard kamp om å unngå 100%, og nå 8 år etterpå står alt i stampe når min kapasitet er redusert. Det er ikke lite papirer de har på meg, og det burde nesten gå automatikk i saken min nå. Men nei. På dialogmøtet sa saksbehandler at nå hadde det kommet voldsomme innstramninger og det var bra at jeg startet på prosessen nå i mars. Nå er vi i midten av september. Det gjør meg bekymret. Men jeg er vel bare ett dokument blant flere tusen. Jeg er ikke et menneske i dette systemet. Jeg skjønner godt at folk feirer at de har blitt uføre. Huff, takk for at dere ville høre på en utålmodig sjel. TS Anonymkode: f695a...845
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #5 Skrevet 15. september 2018 Det har nok med at nesten hvem som helst som har bachelorgrad kan jobbe på NAV. Mange kan ikke så mye om psykologi, anatomi, biologi, sosiale forhold osv., så utenom sosialarbeidere sitter mange og klør seg i ræva. De ansetter lærere, liksom. Som skal bestemme fremtiden til de som blir syke... Anonymkode: 28a87...3ed 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #6 Skrevet 15. september 2018 Flere og flere klienter. Dårligere opplæring og utslitte ansatte. Ansatte om jobber seg inn avspasering for å kunne ta alle de langhelger de kan. Én dag er klienten gjort om til en sak. De sakene som før fikk den ansatte til å blunke vekk tårer skaper mest irritasjon over et regelverk som skal gjøre ting vanskelig. Ingen ordentlig innlevelse lenger. Stakkars klienter og stakkars ansatte. Anonymkode: 86c18...80a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå