Gå til innhold

Barna bør ha ett fast hjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke flytte mellom to, ikke bytte hver uke. Flere som mener det? 

Anonymkode: 09dcf...c6b

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Kjenner til flere som bor slik. De er så slitne. Hurramegrundt hos mor og hurramegrundt hos far. De får aldri hvile. De har program hver eneste dag. Aldri en søndag hjemme på sofaen der. Og sommerferiene er reise 5 uker i strekk, ikke en time hjemme. Synes synd i dem. 

Anonymkode: 67a2b...e95

• Liker 18
Skrevet

De trenger jo både mor og far like mye, så hva er alternativet? Det er sikkert barn som blir slitne av det, og da må en jo finne andre løsninger. Vet om de som er to uker av gangen hos hver foreldre. Andre barn er vant med det, og takler det helt fint.

• Liker 5
Skrevet

Her er det motsatt. Ungene er 50/50 men far er aldri hjemme når de er der. Denne helga er den ene håpefulle reist på treningsleir, broren (som trener på samme lag) fikk ikke reise. Avtalen er at vi betaler frisør/trening ol for en hver...

Anonymkode: 98a3e...1a9

• Liker 1
Skrevet

Vi har 50/50 og rolige liv. Det er heller ingen bag som pakkes eller program som vi skal gjennom. Barnet er heller ikke sliten eller forvirret. Han er 12 og ønsker dette. 

• Liker 14
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Kjenner til flere som bor slik. De er så slitne. Hurramegrundt hos mor og hurramegrundt hos far. De får aldri hvile. De har program hver eneste dag. Aldri en søndag hjemme på sofaen der. Og sommerferiene er reise 5 uker i strekk, ikke en time hjemme. Synes synd i dem. 

Anonymkode: 67a2b...e95

Jeg har aldri hørt om en slik familie.

• Liker 18
Skrevet
5 minutter siden, Rotemor skrev:

Signerer denne

Anonymkode: 91b0e...985

• Liker 5
Skrevet
30 minutter siden, Rotemor skrev:

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Signerer denne

Anonymkode: 91b0e...985

Hva slags folk har dere sosial omgang med egentlig? Eller bor dere under en stein? 😂

Anonymkode: 339fa...b94

• Liker 4
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags folk har dere sosial omgang med egentlig? Eller bor dere under en stein? 😂

Anonymkode: 339fa...b94

Bevisste, voksne folk. Jeg kunne spurt deg om det samme, kanskje? De jeg kjenner med 50/50 har det ganske rolig. Som forelder så sosialiserer jeg og gjør ærend den ene uken og er mest hjemme den andre uken. Noen «hurramegrundt»-tilværelse er helt ukjent for meg.

Endret av Rotemor
  • Liker 18
Skrevet

Hadde 50/50 fra datteren vår var 2 år, hun er nå voksen. Det har aldri vært noe problem, det var ikke noe hurramegrundt liv? Hun spilte håndball og da var hun jo på samme trening og evnt kamp om hun var hos mor eller far. Ikke bodde hun i bag, hun hadde jo to fullt utstyrte hjem, eneste vi som foreldre passet på var å få med ski, sykkel etc som hun hadde ett sett av. Noen gjør alt veldig mye vanskeligere enn det er i praksis. Min datter fikk valget når hun ble tenåring om hun ville ha et fast bosted, men det ønsket hun ikke, hun trivdes med ordningen. Nå husker ikke hun hvordan det var å leve som en familie så hun var jo vant med 50/50. 

Anonymkode: b3c1b...68b

• Liker 13
Skrevet

Ja,enig med ts.

Anonymkode: 7d99f...671

• Liker 2
Skrevet

Vi har 50/50 og det har vi hatt siden barna var små. De vet ikke av noe annet. Vi bor i samme skolekrets, 5 min å gå unna hverandre. Og skolesekk, sykler, fotballdrakter og div er det rneste vi FORELDRE frakter imellom hjemmene. Vi har heller ikke noe hurramegrundt liv og barna er blide og fornøyde unger.

Når det er sagt misliker jeg personlig 50/50 ordningen, jeg mener det er en ordning som er kommet for å tilfredstille oss som foreldre. Jeg er selv vokst opp som skilsmissebarn og var hos pappa annenhver helg. Dette var på 90-tallet og da var det jo omtrent automatisk at det ble mor, det ville det ikke vært i dag, da vi har konstatert at begge foreldre er like viktige. Men jeg føler ikke at jeg har mistet noe i oppveksten min pga det. 

Jeg ville aldri valgt samme løsning på nytt hadde jeg visst det jeg vet i dag.

Anonymkode: e3638...db3

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, Rotemor skrev:

Vi har 50/50 og rolige liv. Det er heller ingen bag som pakkes eller program som vi skal gjennom. Barnet er heller ikke sliten eller forvirret. Han er 12 og ønsker dette. 

Sånn hadde vi det også. Jeg og faren bodde i samme borettslag og hadde et bra samarbeid. Ungene hadde tilgang til alle tingene sine og alle vennene uansett "hvem sin uke" det var. Vi snakket mye med dem om situasjonen, og de visste at de kunne velge å bo fast en plass og heller komme på besøk til den av oss de ikke bodde hos, men de syntes ordningen var fin og ville ha det sånn helt til de flyttet ut :) 

Anonymkode: 639b1...bcd

• Liker 6
Skrevet

Ja barn bør ha et hjem og et sett foreldre. 

• Liker 7
Skrevet

50/50 er best om barnet har skilte foreldre, det viser ny forskning.

"Barn som bor vekselvis hos mor og far etter samlivsbrudd har det nesten like bra som barn som bor med begge foreldrene. De har det betydelig bedre enn barn som bare treffer den andre av foreldrene iblant, viser svensk studie." https://forskning.no/sovn-helse-forebyggende-helse/skilsmissebarn-med-delt-bosted-har-det-best/368175

Skilsmissebarn som bor hos en av foreldrene føler seg oftere stresset enn de barna som bor vekselvis hos begge foreldre. Det viser en svensk studie.  https://forskning.no/barn-og-ungdom-psykologi/2017/08/barn-med-delt-bosteder-mindre-stresset

Anonymkode: 30230...52e

• Liker 19
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

50/50 er best om barnet har skilte foreldre, det viser ny forskning.

"Barn som bor vekselvis hos mor og far etter samlivsbrudd har det nesten like bra som barn som bor med begge foreldrene. De har det betydelig bedre enn barn som bare treffer den andre av foreldrene iblant, viser svensk studie." https://forskning.no/sovn-helse-forebyggende-helse/skilsmissebarn-med-delt-bosted-har-det-best/368175

Skilsmissebarn som bor hos en av foreldrene føler seg oftere stresset enn de barna som bor vekselvis hos begge foreldre. Det viser en svensk studie.  https://forskning.no/barn-og-ungdom-psykologi/2017/08/barn-med-delt-bosteder-mindre-stresset

Anonymkode: 30230...52e

Takk gud for at noen bringer saklige fakta på bordet.  

Anonymkode: 75976...770

• Liker 9
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

50 er best om barnet har skilte foreldre, det viser ny forskning.

Men det er avhengig av en ting: hvorfor fant foreldrene ut at 50/50 var en god løsning?

Tviler ikke et sekund på at mange av barna trives med 50/50. Men er det fordi de har en slik løsning elller et det fordi foreldrene i utgangspunktet har et så godt forhold at 50/50 er uproblematisk? 

• Liker 9
Skrevet

50/50 burde være det selvklare valget så fremst ikke en av foreldrene er ute av stand til å ta vare på barnen. 

Vi har 50/50 og ungene har bær kun skolesekk mellom hjemmene. De har dobbelt av alt annet. De har varsin fritidsaktivitet som de deltar på uavhengig kem sin uke det er. 

Anonymkode: 0ea90...578

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Men det er avhengig av en ting: hvorfor fant foreldrene ut at 50/50 var en god løsning?

Tviler ikke et sekund på at mange av barna trives med 50/50. Men er det fordi de har en slik løsning elller et det fordi foreldrene i utgangspunktet har et så godt forhold at 50/50 er uproblematisk? 

Vi valgte det fordi alle ville prøve. Det første året snakket vi mye om hvordan det fungerte. Vi har et veldig godt og fleksibelt samarbeid. I utgangspunktet har vi et ganske likt syn på barneoppdragelse og er nøkterne ift problemstillinger som har kommet opp. Vi har feks sjeldent hatt behov for barnevakter, fordi vi har hatt hverandre. Vi diskuterer aldri penger til utstyr e.l da vi kjøper etter behov eller gir til hverandre. Dersom jeg har arvet 6 gensere så sender jeg noen til far feks. 

Problemet vi hadde en periode var fars ny dame ;)  Hun var sjalu og kontrollerende, men hun forsvant heldigvis.

• Liker 6
Skrevet

Selvfølgelig går ikke det i lengden. Er man skilt så er man skilt. 

Anonymkode: 3f148...891

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...