mwl Skrevet 14. september 2018 #1 Skrevet 14. september 2018 Lurer litt på hvor mye ekstra utgifter man faktisk må påberegne med baby? Nå tenker jeg mest på faste månedlige utgifter, ikke egentlig slike engangskjøp som vogn, seng osv... Ønsker meg såå perm med 80% dekning, men usikker på om jeg har råd til dette 😕 Skjønner at dette såklart vil variere fra familie til familie, men sånn ca månedlig kostnad baby gir for de med relativt nøktern pengebruk 😊
Joppeline Skrevet 14. september 2018 #2 Skrevet 14. september 2018 Om du ikke klarer å leve på 80 % av lønn i noen mnd er det ikke pga nødvendige utifter til en baby. 4
mwl Skrevet 14. september 2018 Forfatter #3 Skrevet 14. september 2018 Akkurat nå, Joppeline skrev: Om du ikke klarer å leve på 80 % av lønn i noen mnd er det ikke pga nødvendige utifter til en baby. Neivel, kan du utdype? 80% av min lønn er spinkelt i utgangspunktet, men med bare meg og samboer å tenke på kan jeg få det til å gå rundt. Derimot usikker på om det er gjennomførbart med fler utgifter enn de vi er vant til nå.
Holille Skrevet 14. september 2018 #4 Skrevet 14. september 2018 Kommer helt an på. Skal baby ha morsmelkerstatning, eller får du til amming. Tåler baby billigbleier, eller må du ha et av de dyre merkene. Skal du kjøpe mye nytt, eller kjøper du brukt? Må du bruke våtservietter, eller har du tilgang på vann? Ellers er det jo utgifter til f.eks talkum, salver, noe dyrt babyutstyr du plutselig trenger, leker etc. 3
isbjørnungen Skrevet 14. september 2018 #5 Skrevet 14. september 2018 Blir noen kroner hver måned, har ingen tall klare, men tror det finnes en del budsjetter på nett som viser hva en baby typisk koster det første leveåret. Småbeløpene er jo alt fra bleier (egentlig ganske billig, opptil 2-3 kr per bleie avhengig av type/størrelse/butikk, vi bruker rundt 6 stk per døgn nå, brukte ca 12 stk per døgn første 1-2 mnd), tørre engangskluter (1-2 pk til 20kr per uke) og barnemat (fra 4-6 mnd alder) som du må handle jevnlig. I tillegg vokser de som ugress, og fra ca 3 måneders alder var ihvertfall vi ferdig med det meste av klær vi hadde fått i gaver, og måtte begynne å handle selv (vinterklær/ull er helt klart dyrere enn tynne sommerklær). Tror det går rundt 500-1500 kr til klær hver gang hun vokser ut av en størrelse, men kan nok raskt bli en del mer enn det. Alt fra pysjer, bodyer, sokker og utenpåklær blir for smått samtidig.. Du sier at vi ikke skal ta med engangsutgifter, men obs at det er en del av disse også etter fødselen ettersom det er mange ting man kjøper etterhvert som behovet melder seg. For vår del blir det fort 1-2 litt større innkjøp/engangsutgifter i måneden. Vi handler mye brukt, mye som ligger på Finn.no er i fin stand og ofte nærmest ubrukt. For det som skal handles nytt lønner det seg veldig å følge med på kampanjene på feks barnas hus. Vi må feks kjøpe ny sprinkelseng straks, fordi hun hittil har sovet i bedside crib. Venter på at sengen skal dukke opp på Finn evt på kampanje, men har allerede kjøpt madrass og dyne på salg. I tillegg er nok peis- og trappesikringer, lekegrind og ny bilstol rett rundt hjørnet, og det er ikke lenge siden vi «måtte» kjøpe en tripptrappstol med newborn sete (som vi nå straks må kjøpe nye deler til fordi hun skal sitte vanlig...). Ny vognpose trenger vi også til vinteren, så det blir noen hundrelapper. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #6 Skrevet 14. september 2018 Med unntak av utstyr/klær koster jo en baby minimalt før den starter i barnehagen. Kan du ikke amme går det noen hundrelapper i måneden, bleier koster kanskje 200 max og så litt ekstra strøm for ekstra klesvask. Etter hvert kommer mat, så om du gir glass+kjøpefest blir dette ca 200 kr i uka, billigere om du lager selv. Så må dere plablegge utgifter på nesten 3000 i måneden til barnehage de neste årene, samt barnehagekølær/sko til en den tusen hvert år. Så ta det med i beregningen om dere trenger spare. Barnehageplass får du mest sannsynlig ikke før august det året bsrnet har blitt ett år, så du må kanskje og legge inn noe penger i lønna permisjon. Anonymkode: 81b8d...e5d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #7 Skrevet 14. september 2018 Det er uansett (for de fleste med vanlig lønn) mest lønnsomt å ta 100%, også evnt ta ulønnet permisjon i ti uker. Du vurderer ikke det? Vi tar ut 100% og med feriene våre kommer vi oss rundt til barnehagestart uten å måtte ta ut ulønnet. Men vi har litt oppspart og har tenkt å prøve å spare 20% av lønna mens vi er i permisjon. Og går det jobber vi begge redusert (80%) hele første året barnet er i barnehagen. Hvis dere ender på 80% dekning, sett opp budsjett og prøv å trekke fra 20% fra lønna og sett av til sparing frem til permisjon starter Anonymkode: ab00d...36f 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #8 Skrevet 15. september 2018 13 hours ago, AnonymBruker said: Med unntak av utstyr/klær koster jo en baby minimalt før den starter i barnehagen. Kan du ikke amme går det noen hundrelapper i måneden, bleier koster kanskje 200 max og så litt ekstra strøm for ekstra klesvask. Etter hvert kommer mat, så om du gir glass+kjøpefest blir dette ca 200 kr i uka, billigere om du lager selv. Så må dere plablegge utgifter på nesten 3000 i måneden til barnehage de neste årene, samt barnehagekølær/sko til en den tusen hvert år. Så ta det med i beregningen om dere trenger spare. Barnehageplass får du mest sannsynlig ikke før august det året bsrnet har blitt ett år, så du må kanskje og legge inn noe penger i lønna permisjon. Anonymkode: 81b8d...e5d 200 maks i måneden for bleier? Tror vi er på det tredoble. Minst! Anonymkode: d7bd0...407 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #9 Skrevet 15. september 2018 13 timer siden, mwl skrev: Lurer litt på hvor mye ekstra utgifter man faktisk må påberegne med baby? Nå tenker jeg mest på faste månedlige utgifter, ikke egentlig slike engangskjøp som vogn, seng osv... Ønsker meg såå perm med 80% dekning, men usikker på om jeg har råd til dette 😕 Skjønner at dette såklart vil variere fra familie til familie, men sånn ca månedlig kostnad baby gir for de med relativt nøktern pengebruk 😊 Du bør beregne om det heller lønne seg for deg å ta 100 % og så spare til de 2 ekstra månedene. For noen lønner det seg. Anonymkode: 70faf...899 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #10 Skrevet 15. september 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: 200 maks i måneden for bleier? Tror vi er på det tredoble. Minst! Anonymkode: d7bd0...407 Da kjøper du de dyreate til Libero vil jeg anta? Spedbarnsbleiene er ikke dyre, og seinere er det gode billige bleier å få tak i. Bruker du 600 kr på bleier i måneden til liten baby betyr det at du bruker enten veldig dyre bleier eller så bruker du c 1000 bleier i måneden... en nyfødtbleie koster ca 0,5-1 kr år bleie og med div leieavtaler får man billige bleier. Så til en nyfødt bruker du altså 30 bleier til dagen? Så 200 kr i måneden tilsvarer 10 bleier til dagen, de fleste bruker ikke så mange heller, men min væska kanskje 12 ganger dagen en periode i starten Er barnet litt større og du fremdeles bruker ca 600 kr i bleier i måneden må det faktisk bety at du bruker ca 400 bleier i måneden, dvs over 10 bleier til dagen. De aller fleste barn bruker virkelig ikke 10 bleier til dagen Anonymkode: 81b8d...e5d 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #11 Skrevet 15. september 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Da kjøper du de dyreate til Libero vil jeg anta? Spedbarnsbleiene er ikke dyre, og seinere er det gode billige bleier å få tak i. Bruker du 600 kr på bleier i måneden til liten baby betyr det at du bruker enten veldig dyre bleier eller så bruker du c 1000 bleier i måneden... en nyfødtbleie koster ca 0,5-1 kr år bleie og med div leieavtaler får man billige bleier. Så til en nyfødt bruker du altså 30 bleier til dagen? Så 200 kr i måneden tilsvarer 10 bleier til dagen, de fleste bruker ikke så mange heller, men min væska kanskje 12 ganger dagen en periode i starten Er barnet litt større og du fremdeles bruker ca 600 kr i bleier i måneden må det faktisk bety at du bruker ca 400 bleier i måneden, dvs over 10 bleier til dagen. De aller fleste barn bruker virkelig ikke 10 bleier til dagen Anonymkode: 81b8d...e5d Vi bruker billige bleier. Men er sikker på at snittet er godt over 200 kr pr måned. Anonymkode: d7bd0...407
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #12 Skrevet 15. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi bruker billige bleier. Men er sikker på at snittet er godt over 200 kr pr måned. Anonymkode: d7bd0...407 Men jeg har jo gitt deg regnestykket over, basert på de faktiske prisene. Så da har dere et bleieforbruk langt over snittet. Det er jo bare å ta prisen på ca 0,5-0,7 øre år nyfødt bleie og gange med antall bleier i måneden så har du prisen. Normalt forbruk er kanskje 7 bleier og da havner du på 150 kr i mnd. Når de blir større koster bleiene ca 1,5 kr og med bruk av 5 til dagen kommer beløpet på 225 kr. Regnestykket er enkelt. Hvordan og hvorfor dere bruker opp til 3 ganger dette får du selv stå for, men når noen spør om hva en baby koster må man se på det faktiske regnestykket Anonymkode: 81b8d...e5d 3
Cyndaquil Skrevet 15. september 2018 #13 Skrevet 15. september 2018 Vil ikke si at det koster så mye 😊 erstatning er dyrt, så skal du Ikke amme blir det en merkbar utgift ellers: I størrelse 1 og 2 på bleier er de «dyre merkene» like billig som billigmerkene. Strl 2 libero koster 25 kr (ca). I starten brukte babyen min 5-7 bleier daglig. Nå er han 5 mnd og det går 3-5. Har prøvd mange billige merker, men han tisser igjennom eller så er de dårlig passform. Så vi har landet på libero touch hver gang. Det er de dyreste bleiene. Men med 3-5 pleier daglig er ikke det noe stor utgift. Både kiwi (hver 4 gratis) og meny(2 pakker for 80kr) har bleieavtale. Vi sparer en del penger med å lage hjemmelaget babymat. Når 1 glass koster 16-20 kr blir det fort dyrt! Men tar du deg tiden til å ta en dag og koke opp å fryse, koster det bare en brøkdel. Grøten lager jeg ikke lage selv. Kjøpgrøten smaker godt og er tilsatt masse vitaminer babyen trenger. Meny har 3 pakker for 2, så det er ikke så ille pris
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #14 Skrevet 15. september 2018 Hvis man ser bort fra utstyr er ikke en liten baby dyr i drift, men det tilkommer noen tusenlapper på kontroller hos lege, bompenger frem og tilbake, og må man ha morsmelkerstatning blir det også en tusenlapp eller to. Det som koster mest i babyfasen er utstyr, altså klær, seng, bæresele, vogn, smekker, stol, og hver tredje måned minst må man kjøpe nye klær for de vokser fort. Når barnet blir eldre og spiser sin egen mat blir det dyrere og derfra blir det bare dyrere med åra så om man har råd til å spare noe i spedbarntiden er det viktig! Barnehage er flere tusen i måneden og når den kommer i skolealder må man regne flere tusenlapper i måneden til hobby og fritidsaktiviteter, sporter osv. Så rundt 3000 som baby og 5000 og mer som eldre. Da sett bort fra utstyr/møbler. Så skal man helst legge av penger til studier , evn førerkort osv også og noen er så privilgerte at de har råd til å hjelpe barnet med bsu og spare egenkapital til bolig fra den er født og helt til den kjøper som voksen. Anonymkode: 87a89...0a6 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #15 Skrevet 15. september 2018 Babyer som ammes koster jo nesten ingenting etter at utstyr er innkjøpt. Alle helsekontroller er gratis (tusenlapper hos lege er fake news) og man trenger virkelig ikke mye penger til klær. Basics hos billigkjedene er mer en bra nok, og man trenger ikke en mengde pysjer eller annet. Ulltøy er dyrt, man man trenger ikke mengder av det heller. Finn og fb-sider flommer dessuten over av pent brukt tøy. Babyer som fullammes trenger ikke fast føde før de er 6 mnd, og selv da er det ikke den største utgiftsposten. Men det viktigste er jo totalregnskapet. Eksempler på hva man SPARER på seg selv når man er i permisjon: - transport (månedskort, bompenger, parkering etc), man er jo mest hjemme - vin til helgemiddagene - uteliv, kino etc - klær og sko (jobbklær, festklær, turklær, treningstøy etc) - sminke (jeg brukte bare litt hver dag, droppet oftest concealer, foundation osv) - ferdiglunsj, etter-jobben-øl, bidrag til gavekassen på jobben, kaffekassen på jobben, alle utgifter knyttet til seminarer/konferanser/teambuilding/whatever - meningsløs shopping etter jobb og i helger, take-away-kaffen før jobb osv - helgeturer med venninner eller par Bare for å nevne noe. Anonymkode: faf4f...e56 1
Gjest Kritt Skrevet 15. september 2018 #16 Skrevet 15. september 2018 Det en liten baby koster spares fort inn ved manglende muligheter til å bruke penger ute 😝
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #17 Skrevet 15. september 2018 5 minutter siden, Kritt skrev: Det en liten baby koster spares fort inn ved manglende muligheter til å bruke penger ute 😝 Haha, ja, nettopp. Man tjener jo nesten på å ha baby første året. Anonymkode: faf4f...e56 2
mwl Skrevet 15. september 2018 Forfatter #18 Skrevet 15. september 2018 Takk for svar, som jeg regnet med er det ikke veldig dyre faste utgifter store utgifter som vogn, bilsete osv koster jo såklart litt, men det meste slik er vel kjøpt inn før permisjon. Og en og annen stor ekstrautgift går fint. Får prøve å finne ut av hva som er lurest av 80% dekning vs 100% dekning med litt ubetalt permisjon. Ubetalt permisjon må vi kanskje regne med noen måneder uansett pga barnehagestart. Synes det er vanskelig for meg å regne ut permisjonsgrunnlaget mitt pga forskjellig lønn hver måned, og vet heller ikke eksakt hva jeg får utbetalt de neste månedene. Jeg vet dog minimumslønnen min hver måned, da. Takk!
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #19 Skrevet 15. september 2018 19 minutter siden, AnonymBruker said: Babyer som ammes koster jo nesten ingenting etter at utstyr er innkjøpt. Alle helsekontroller er gratis (tusenlapper hos lege er fake news) og man trenger virkelig ikke mye penger til klær. Basics hos billigkjedene er mer en bra nok, og man trenger ikke en mengde pysjer eller annet. Ulltøy er dyrt, man man trenger ikke mengder av det heller. Finn og fb-sider flommer dessuten over av pent brukt tøy. Babyer som fullammes trenger ikke fast føde før de er 6 mnd, og selv da er det ikke den største utgiftsposten. Men det viktigste er jo totalregnskapet. Eksempler på hva man SPARER på seg selv når man er i permisjon: - transport (månedskort, bompenger, parkering etc), man er jo mest hjemme - vin til helgemiddagene - uteliv, kino etc - klær og sko (jobbklær, festklær, turklær, treningstøy etc) - sminke (jeg brukte bare litt hver dag, droppet oftest concealer, foundation osv) - ferdiglunsj, etter-jobben-øl, bidrag til gavekassen på jobben, kaffekassen på jobben, alle utgifter knyttet til seminarer/konferanser/teambuilding/whatever - meningsløs shopping etter jobb og i helger, take-away-kaffen før jobb osv - helgeturer med venninner eller par Bare for å nevne noe. Anonymkode: faf4f...e56 Jeg brukte masse kollektivt mens jeg var i perm. Buss/trikk til babysvømming, helsestasjon osv Anonymkode: d7bd0...407
Gjest Cocosa Skrevet 15. september 2018 #20 Skrevet 15. september 2018 Ser ut fra tråden at alt fra bleieforbruk til klær og mat er VELDIG varierende. Vi bytter bleier nesten hele dagen, så at det holder med 3-5 daglig stemmer ikke for oss i alle fall. Dessuten bruker vi mye penger på sårsalve og kremer etter anbefaling fra lege/helsesøster (helt vanlige baby-problemer, ikke sykdom). Så for oss koster det faktisk en del å ha baby i løpende utgifter, men sparer det vel greit inn på kinobesøk og kantinemat som aldri blir noe av lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå