Gå til innhold

Forslag til spennende tilbehør

Anbefalte innlegg

Gjest Mindy
Skrevet

Vi skal ha middag med mange venner og skal servere indrefilet av både svin og okse. Ved siden av skal det være et par forskjellige sauser samt sopp med bacon og fløte. Har dere noen forslag til noe annet kjempegodt og kanskje litt spennende tilbehør?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Asparges

Maiskolber

Ananasringer

Stekte eplebåter (til svin)

Skrevet

Jeg ville laget fløtegratinerte poteter (så enkelt og SÅ godt), og sikkert rosenkål på siden. Med sauser, sopp og indrefileter i tillegg hadde det blitt et festmåltid :sikle:

Skrevet

-Ovnsbakte potetbåter

-Lettkokte aspargesbønner surret i olivenolje og hvitløk

-"Ovnstørkede" tomater: Halve tomater med olivenolje, salt, pepper, oregano og et lite melisdryss (bruk sikt! :wink: ) bakes i ovn ved 125 grader i tre timer. Veldig godt til alle typer stekt kjøtt! :)

Gjest Mindy
Skrevet

Ovnstørkede tomater høres spennende og annerledes ut. Skal de være varme eller kan de forberedes litt tidlig? Jeg er litt skeptisk til søtt til middagsmat. Blir det feil om jeg kutter melisen?

Skrevet

Tomatene kan lages tidligere på dagen og lunes litt i ovnen før servering.

Vet det høres rart ut med melis, men du trenger bare bittelitt for å runde av syren i tomatene, og tilføre tomatene den sødmen de hadde hatt naturlig hvis de hadde vært solmodne sommertomater (all smaken i tomatene, inklusive syren, blir jo veldig konsentrert ved denne tilberedningsmåten). Men bruk gjerne klasetomater, de er mindre sure i utgangspunktet.

Jeg vil altså ikke anbefale deg å kutte melisen helt ut, tomatene vil garantert smake mye mer syrlig enn søtt likevel. Hvis du har tid, kan du evnt. "prøvelage" en tomat med melis og en uten på forhånd, og se hva du syns :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jamie's soppsaus er kjempegod til begge typer kjøtt

4 dl oksefond (kjøpes ferdig bla. op meny)

1 beger creme fr.

1 ss smør

1 ss hvetemel

2 ss dijon sennep

sopp (kantareller ectc)

smelt smør, rør inn melet. Bland i fond, cf og sennep. Stek soppen og ha den i sausen rett før servering.

Som tilbehør kan du lage asparges og minigulerøtter med bacon. Kokes først og avkjøles i kaldt vann. Legg to-tre asparges og en minigulerot sammen surr bacon rundt og stek i panna.

nero

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...