Gå til innhold

Visitor Oyster Card, Travelcard osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er to stykker som skal til London om to uker. Vi skal være der fra mandag til torsdag, og flyr til Heathrow. Vi er så usikre på hva vi skal velge av Visitor Oyster Card, Travelcard eller Contactless Card? Vi skal nok ikke reise så mye med undergrunnen, men vi kommer i hvert fall til å reise med undergrunnen en eller to dager. Hva er å anbefale? Og så lurer vi på hva som er best når det kommer til transport til og fra Heathrow og inn til London?

På forhånd takk.

Anonymkode: e174b...710

Skrevet

Bruk deres vanlige bankkort som contactless. Trenger ikke registrere noe. Jeg pleier å ta Piccadilly line fra Heathrow til sentrum.

Anonymkode: 2964b...da6

• Liker 3
Skrevet

oystercard er genialt og absolutt å annbefale. gjelder jo for busser og mange tog også.  

Anonymkode: c161d...8c5

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

oystercard er genialt og absolutt å annbefale. gjelder jo for busser og mange tog også.  

Hvordan funker egentlig Oyster card? Føler det er litt kronglete forklart andre steder. Blir det trekt fra kortet hver gang du bruker det, og i så fall hvor mye? Er det et begrensa antall turer du kan ta i løpet av en dag? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan funker egentlig Oyster card? Føler det er litt kronglete forklart andre steder. Blir det trekt fra kortet hver gang du bruker det, og i så fall hvor mye? Er det et begrensa antall turer du kan ta i løpet av en dag? 

Oyster card er genialt. Du putter på penger, og "beeper" kortet inn og ut av banen. Den trekker da et antall pund avhengig av hvor mange soner du har kjørt. Men det er en cap på hvor mange pund den trekker per dag, så når du cap'en for sonen du reiser i kjører du "gratis" resten av døgnet.

Heathrow express er genialt, flytog. De har en app du kjøper billett i. 

Skrevet
9 minutter siden, niledh skrev:

Oyster card er genialt. Du putter på penger, og "beeper" kortet inn og ut av banen. Den trekker da et antall pund avhengig av hvor mange soner du har kjørt. Men det er en cap på hvor mange pund den trekker per dag, så når du cap'en for sonen du reiser i kjører du "gratis" resten av døgnet.

Så hvis du når "grensa"/"cap'en" en dag, så kan du likevel kjøre undergrunnen altså? Det er jo absolutt genialt! Da er det jo absolutt verdt det framfor et Travelcard. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis du når "grensa"/"cap'en" en dag, så kan du likevel kjøre undergrunnen altså? Det er jo absolutt genialt! Da er det jo absolutt verdt det framfor et Travelcard. 

Jepp det kan du :) men ikke fall for det med å kjøpe på nettet på forhånd. Kjøp kortet i London på stasjonen/automaten. Du betaler noen få pund for det, men om du returnerer det før du drar får du tilbake depositumet og evt resterende pund på kortet. Er lett lade opp på automatene på banen så ikke vits legge mye på det av gangen om ikke du vet du skal reise mye.

Anonymkode: 7d548...910

• Liker 1
Skrevet

Åja var borti anonym-knappen nå 🙈 var meg som svarte deg igjen

Skrevet
1 minutt siden, niledh skrev:

Åja var borti anonym-knappen nå 🙈 var meg som svarte deg igjen

Tusen takk for svar og hjelp! Da blir det Visitor Oyster Card på oss, og så kjøper vi det der. Takk for det tipset! :)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar og hjelp! Da blir det Visitor Oyster Card på oss, og så kjøper vi det der. Takk for det tipset! :)

Tenkte gi deg link til mer info og ser nå at svarene jeg ga gjelder vanlig oyster card. Det jeg alltid har brukt. Det visitor oyster card må kjøpes før du reiser og kan gi noen rabatter ellers ser jeg. Se her på de offisielle sidene til TFL så finner dere sikkert ut hva som er enklest for dere: https://tfl.gov.uk/travel-information/visiting-london/getting-around-london/best-ways-for-visitors-to-pay?intcmp=27718#on-this-page-1

Skrevet
3 timer siden, niledh skrev:

Annbefaler Heathrow connect fremfor Heathrow Express. Bruker kun 15 min lenger og ender opp samme sted. Og langt billigere.

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du har Visa/Mastercard med kontaktløs-funksjon gjelder de samme daglige grensene. Man betaler ikke mer enn et visst beløp så lenge alle reisene er innen for de samme sonene. Kortet ditt har et merke som ser ut som et Wifi-signal hvis det støtter kontaktløs. Dessverre er det forskjellige standarder, så det er vanskelig å vite om ditt kort virker i London før du har prøvd. Lyser det grønt virker det, og hvis ikke må du kjøpe Oyster. Jeg vet det virker for noen norske kort, så det virker nok for deg også.

Anonymkode: 95180...a66

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har Visa/Mastercard med kontaktløs-funksjon gjelder de samme daglige grensene. Man betaler ikke mer enn et visst beløp så lenge alle reisene er innen for de samme sonene. Kortet ditt har et merke som ser ut som et Wifi-signal hvis det støtter kontaktløs. Dessverre er det forskjellige standarder, så det er vanskelig å vite om ditt kort virker i London før du har prøvd. Lyser det grønt virker det, og hvis ikke må du kjøpe Oyster. Jeg vet det virker for noen norske kort, så det virker nok for deg også.

Anonymkode: 95180...a66

Har man trådløs bankkort er ikke undergrunnsbanen stedet for å dra det opp i London. 

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, Kjetil E skrev:

Annbefaler Heathrow connect fremfor Heathrow Express. Bruker kun 15 min lenger og ender opp samme sted. Og langt billigere.

Jeg foretrekker klart Piccadilly Line om vi ankommer via Heathrow. Bedre overganger til de aller fleste av tube-linjene. Spesielt om man må over på f.eks Northern Line, som vi som regel må (liker å bo i Camden). Billigst er det også. Tar litt lengre tid, men det synes jeg ikke spiller noen rolle. 

Som regel reiser vi dog via Gatwick. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vanlig Oyster Card, kjøpte det for 5 år siden eller noe og bruker det de gangene jeg er i London. Veldig lettvint!

Og selv gikk jeg for Heathrow Express, behagelig, kjapt og enkelt. Finnes sikkert billigere varianter, men for oss var det kun jeg som betalte (dattera gikk gratis) så da ble det ikke så ille. Men vet du kan ta undergrunnen helt fra Heathrow, var enkelt å finne den også, men tar tid da!

Anonymkode: 3fa1e...337

Skrevet
47 minutter siden, -jk- skrev:

Jeg foretrekker klart Piccadilly Line om vi ankommer via Heathrow. Bedre overganger til de aller fleste av tube-linjene. Spesielt om man må over på f.eks Northern Line, som vi som regel må (liker å bo i Camden). Billigst er det også. Tar litt lengre tid, men det synes jeg ikke spiller noen rolle. 

Som regel reiser vi dog via Gatwick. 

Forsåvidt rett det, men skal man først ta toget så er connect å foretrekke. Og t banen er slitsom hvis du har bagasje. Særlig på vei tilbake til Heathrow 

Skrevet (endret)
18 timer siden, Kjetil E skrev:

Forsåvidt rett det, men skal man først ta toget så er connect å foretrekke. Og t banen er slitsom hvis du har bagasje. Særlig på vei tilbake til Heathrow 

Nja, det kommer an på når du reiser tilbake. Reiser du i rushtiden kan det være litt stress, men utenom det er det ikke noe problem å ha med bagasje. 

Uansett bor jo det færreste innen gangavstand il hverken Express eller Connect, så innom en eller flere Underground-linjer må man jo gjerne. Har man først kommet seg inn med bagasjen og fått en sitteplass er det like greit å bli sittende tenker jeg, istedenfor å bytte en ekstra gang.

Endret av -jk-
  • Liker 2
Skrevet
On 9/15/2018 at 10:34 AM, AnonymBruker said:

Har man trådløs bankkort er ikke undergrunnsbanen stedet for å dra det opp i London. 

Hvorfor?

Jeg bruker alltid kontaktløst kort, mye enklere enn å måtte ha et ekstra kort som man må huske på og ta med seg. Akkurat som med Oyster kortet trekkes det opp til en makssum per dag.

Skrevet
8 timer siden, -jk- skrev:

Nja, det kommer an på når du reiser tilbake. Reiser du i rushtiden kan det være litt stress, men utenom det er det ikke noe problem å ha med bagasje. 

Uansett bor jo det færreste innen gangavstand il hverken Express eller Connect, så innom en eller flere Underground-linjer må man jo gjerne. Har man først kommet seg inn med bagasjen og fått en sitteplass er det like greit å bli sittende tenker jeg, istedenfor å bytte en ekstra gang.

Nåja for turisters del så er det vel ikke akkurat så mange som bor i gangavstand til Picadillyline heller. Så bytte må man uansett. Og mange turisthoteller ligger jo i Bayswater området, og da er du ikke så veldig langt unna Paddington stasjon.

Og bagasje på t-banen i London er ikke morsomt uansett. En ting er plassen, en annen ting er at de aller fleste t-banestasjoner må du gå i trapper. Utenom Jubilee-line er det svært få stasjoner som har direkte adgang med rulletrapp og eller heis. De aller fleste steder må du en eller flere trapper.

Skrevet

Det er kjempelettvint med vanlig bankkort. Sist jeg var i London brukte jeg bare det. Har pleid å bruke Oyster Card, men det er slitsomt å måtte stå i kø jevnlig for å toppe det opp, pluss at jeg har mistet det flere ganger / måtte kjøpt nytt neste gang jeg dro til London etc.  Jeg har bedre rutiner for å ta vare på bankkortet mitt enn oyster-kortet, heldigvis. :)

Anonymkode: 62ec5...fb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...