AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #1 Del Skrevet 14. september 2018 Jeg har begynt å få utrolig stive fingre om natta og når jeg våkner om morgenen. Det begynte for et par mnd siden tror jeg. Det er altså tommel og pekefinger som ikke går an å bøye før etter et par minutter. Også er de litt stive etter det før de kjennes normale igjen. Noen ganger får jeg bøyd tommelen som om det er to hakk i leddet som den hopper til og fra. Av tilleggsinfo som muligens kan ha noe å si: jeg ammer, har atopisk eksem, slank, ikke vann i kroppen jeg har googlet karpaltunellsyndrom og de symptomene stemmer ikke, for jeg er ikke nummen, bare stiv. Og Google gir meg bare treff på leddgikt, men det kan det vel ikke være? Anonymkode: 75a38...69a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #2 Del Skrevet 14. september 2018 Du burde bestille en time hos legen. Anonymkode: dd500...f92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #3 Del Skrevet 14. september 2018 Leddgikt kommer likt på begge sider, så er det på begge hender samtidig, kan det være en indikasjon på begynnende leddgikt. Anonymkode: 0fbef...deb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #4 Del Skrevet 14. september 2018 Det høres absolutt ut som leddgikt, og dette er noe som kan ramme i alle aldre. Hos legen finner du det fort ut ved å ta enkle blodprøver - RF og Anti CCP. Så bestill en legetime. Sykdommen kan dessverre skade leddene dine om den ikke behandles. Anonymkode: 5ced2...76e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #5 Del Skrevet 14. september 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leddgikt kommer likt på begge sider, så er det på begge hender samtidig, kan det være en indikasjon på begynnende leddgikt. Anonymkode: 0fbef...deb Ikke nødvendigvis. Ta deg en tur til legen, TS. Anonymkode: 222ef...473 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #6 Del Skrevet 14. september 2018 Æsj da... høres ikke lovende ut. Har bestilt time. Men er en stund til enda. Jeg håper det er noe «enkelt» som nerver/sener i klem i skulder. Men det er vel ikke sannsynlig. Da hadde det vel vært hele døgnet. Anonymkode: 75a38...69a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #7 Del Skrevet 14. september 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Æsj da... høres ikke lovende ut. Har bestilt time. Men er en stund til enda. Jeg håper det er noe «enkelt» som nerver/sener i klem i skulder. Men det er vel ikke sannsynlig. Da hadde det vel vært hele døgnet. Anonymkode: 75a38...69a Godt at du har bestilt time. Dette finner legen fort ut av. Må legge til at et annet klassisk symptom på leddgikt er hovne, røde fingerledd, og det er ikke noe du beskriver, så det kan muligens være andre årsaker til stivheten. Anonymkode: 5ced2...76e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #8 Del Skrevet 14. september 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Godt at du har bestilt time. Dette finner legen fort ut av. Må legge til at et annet klassisk symptom på leddgikt er hovne, røde fingerledd, og det er ikke noe du beskriver, så det kan muligens være andre årsaker til stivheten. Anonymkode: 5ced2...76e Det har jeg heldigvis ikke sett noe til. Men har dette i begge hender, men mer i den ene. Anonymkode: 75a38...69a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #9 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 14.9.2018 den 21.33): Det har jeg heldigvis ikke sett noe til. Men har dette i begge hender, men mer i den ene. Anonymkode: 75a38...69a Hei, nå er jeg spent om du fikk noen diagnose hos legen? Jeg trodde dette hadde en sammenheng med karpaltunnelsyndrom, men har operert første hånd nå og virker som det ikke fjerner stivheten i fingrene som er verst iløpet av natten.. Anonymkode: 4b023...0b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #10 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hei, nå er jeg spent om du fikk noen diagnose hos legen? Jeg trodde dette hadde en sammenheng med karpaltunnelsyndrom, men har operert første hånd nå og virker som det ikke fjerner stivheten i fingrene som er verst iløpet av natten.. Anonymkode: 4b023...0b8 Jeg tok mr av hånda og var til litt undersøkelser. For meg viste det seg å være ammegikt. Det har samme symptomer som leddgikt, men forsvant gradvis i løpet av 1 mnd etter jeg sluttet å amme. Nå 2 år senere hadde jeg nesten glemt at jeg hadde disse problemene. Anonymkode: 75a38...69a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #11 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 14.9.2018 den 18.33): Jeg har begynt å få utrolig stive fingre om natta og når jeg våkner om morgenen. Det begynte for et par mnd siden tror jeg. Det er altså tommel og pekefinger som ikke går an å bøye før etter et par minutter. Også er de litt stive etter det før de kjennes normale igjen. Noen ganger får jeg bøyd tommelen som om det er to hakk i leddet som den hopper til og fra. Av tilleggsinfo som muligens kan ha noe å si: jeg ammer, har atopisk eksem, slank, ikke vann i kroppen jeg har googlet karpaltunellsyndrom og de symptomene stemmer ikke, for jeg er ikke nummen, bare stiv. Og Google gir meg bare treff på leddgikt, men det kan det vel ikke være? Anonymkode: 75a38...69a Jeg har det samme, det er atrose i seks av fingrene (tommel, peke og langfingre). Fant det ut via ultralyd. Ikke leddgikt på meg heller. Anonymkode: c71e8...906 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #12 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har det samme, det er atrose i seks av fingrene (tommel, peke og langfingre). Fant det ut via ultralyd. Ikke leddgikt på meg heller. Anonymkode: c71e8...906 Artrose,selvfølgelig. Anonymkode: c71e8...906 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinne-1964 Skrevet 10. mars 2021 #13 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tok mr av hånda og var til litt undersøkelser. For meg viste det seg å være ammegikt. Det har samme symptomer som leddgikt, men forsvant gradvis i løpet av 1 mnd etter jeg sluttet å amme. Nå 2 år senere hadde jeg nesten glemt at jeg hadde disse problemene. Anonymkode: 75a38...69a Så bra, takk for svar. 15 år siden jeg ammet siste barnet, så da er det nok en annen diagnose 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #14 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 14.9.2018 den 19.22): Det høres absolutt ut som leddgikt, og dette er noe som kan ramme i alle aldre. Hos legen finner du det fort ut ved å ta enkle blodprøver - RF og Anti CCP. Så bestill en legetime. Sykdommen kan dessverre skade leddene dine om den ikke behandles. Anonymkode: 5ced2...76e Ikke alltid blodprøven slår ut, selv om man har leddgikt. Jeg syns det høres ut som begynnende leddgikt, men i veldig veldig tidlig fase. Og det er ikke sikkert det utvikler seg heller. Føler ikke det haster med at du kommer deg til legen, men du kan jo nevne det neste gang du er hos legen? Jeg kjenner flere som har det på samme måte. Det er for lite aktivitet i leddene til at de får noen medisiner for det (og disse leddgiktmedisinene er uansett ikke noe du vil ta med mindre du virkelig trenger det). Jeg har selv leddgikt, i mange ledd, og jeg er verst de første timene på dagen, det er normalt. Men jeg sliter med å gå og med å bruke armene gjennom hele dagen, og har store hevelser i de leddene som er rammet, pga mye væskedannelse som igjen kommer pga aktive betennelser. Jeg tipper det er noe revmatisk du har, men i såpass liten skala at det ikke vil ha noe å si for dagen din? Anonymkode: b4651...fb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #15 Del Skrevet 10. mars 2021 Jeg våkner om morgenen og er stiv i alle fingrene,direkte vondt. Jeg strikker en del,og tror det er d som gjør det😊 Anonymkode: 7709a...42e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #16 Del Skrevet 10. mars 2021 - aha, nå så jeg at dette var en gammel tråd😊 Anonymkode: b4651...fb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #17 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): - aha, nå så jeg at dette var en gammel tråd😊 Anonymkode: b4651...fb7 Ja, det var heldigvis forbigående for meg. Takk og lov! Men jeg hadde aldri hørt om ammegikt før, og det hadde ikke fastlegen heller Anonymkode: 75a38...69a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå