AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #1 Skrevet 14. september 2018 Har ikke folk noe som helst i kjøleskap, fryser eller matskap da? Hender ofte at vi ikke kjøper noe som helst på en uke og hadde heller ikke hatt problemer med å greie oss helt fint uten å kjøpe mat på en måned om vi måtte. Vi er 2 voksne og 4 barn. Anonymkode: 8042c...405 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #2 Skrevet 14. september 2018 Enig. Skulle alltid klart å sope i hop noe. Som regel er det ikke pengene det står på, men mer giddalaushet at jeg ikke orker å gå på butikken. Har alltid tørrvarer, noe frossent og noe hermetisert som er nok til å få et fornuftig måltid. Anonymkode: d32c1...d7e
Million Skrevet 14. september 2018 #3 Skrevet 14. september 2018 (endret) Vet ikke om jeg hadde klart å fø meg og sønnen (18) en hel måned på det jeg har i fryser, kjøleskap og kjøkkenskapene, men en uke skulle vi kanskje greid å sope sammen. Har ikke særlig stor fryser, så det er begrenset med plass der. Hadde jeg hatt full-size fryser på 180 cm med mange skuffer i, hadde det vært andre boller. Da hadde den nok vært full av mat, og DA kunne man fødd en stor familie i lang tid. Fryseskap har jeg ikke plass til, så det blir med den plassen som finnes i frysedelen av et kombiskap (tre skuffer). Men det er en del sånne "kan jeg klare meg i x antall uker på dette beløpet" tråder her, ja.... Endret 14. september 2018 av Million 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #4 Skrevet 14. september 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke folk noe som helst i kjøleskap, fryser eller matskap da? Hender ofte at vi ikke kjøper noe som helst på en uke og hadde heller ikke hatt problemer med å greie oss helt fint uten å kjøpe mat på en måned om vi måtte. Vi er 2 voksne og 4 barn. Anonymkode: 8042c...405 Nei, spesielt når jeg var student og ikke hadde penger til mat så betydde det fryser tom og kjøleskap tomt. Anonymkode: c1d4c...6ce 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #5 Skrevet 14. september 2018 Har ikke fryst ned masse mat da jeg ofte bruker det jeg har kjøpt eller det som er i fryseren før jeg kjøper nytt Anonymkode: c1d4c...6ce 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #6 Skrevet 14. september 2018 Men jeg tror kanskje at det skranter litt på matkunnskapene og kreativiteten hos folk også. Det er sjelden det kjøpes basisvarer, og mye mat baserer seg på enkeltforpakninger som fort blir brukt opp. F.eks. tacokits, burgerbrød osv. Ellers er det gjerne mye blandingskrydder som "kyllingkrydder", "tacokrydder", "lammekrydder", "fiskekrydder", "grillkrydder" og annet som er lite universelle og egner seg dårlig når man skal improvisere. Det er få av "rene" urter, krydder som pepper, oregano, timian etc. Så det ene er at det er lite basisvarer i hus, det andre er at kreativiteten er dårlig når de står med en haug med ingredienser og lurer på hva de skal lage. Alle studenter burde blitt sendt med en kurv med basisvarer av mor eller mormor før de legger ut på sin ferd. Anonymkode: d32c1...d7e 8
Trolltunge Skrevet 14. september 2018 #7 Skrevet 14. september 2018 Vi har altfor mye i huset. Kunne sikkert bare kjøpt brød og melk en hel måned. Kanskje til og med en god idé å gjøre det. 3
Muskath Skrevet 14. september 2018 #8 Skrevet 14. september 2018 5 minutter siden, Trolltunge said: Vi har altfor mye i huset. Kunne sikkert bare kjøpt brød og melk en hel måned. Kanskje til og med en god idé å gjøre det. Kunne jeg også. Hvertfall 2-3 uker. 😋 2
Gjest ti10 Skrevet 14. september 2018 #9 Skrevet 14. september 2018 Har jeg også tenkt på. Dessuten får jeg jo inntrykk av at de ikke er vant til å handle mat selv når de må spørre om sånt. Greit at man kan trenge kreative innspill hvis man kun har noen hundrelapper å leve for en måned, men når de forteller at de har et par tusen eller mer til rådighet, og så lurer på hvordan de skal klare dette, da tenker jeg at det kanskje er like greit at de får denne erfaringen.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #10 Skrevet 14. september 2018 Jeg har ikke så mye i kjøleskap/fryser til at jeg kunne klart meg veldig lenge, kanskje 2-3 dager. Jeg handler for en uke av gangen og da spiser jeg stort sett opp det jeg har, har bittelitt til overs. Anonymkode: a1ba7...82a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #11 Skrevet 14. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke så mye i kjøleskap/fryser til at jeg kunne klart meg veldig lenge, kanskje 2-3 dager. Jeg handler for en uke av gangen og da spiser jeg stort sett opp det jeg har, har bittelitt til overs. Anonymkode: a1ba7...82a Hva med det du har i kjøkkenskapene, er det ikke noe der du kunne spist? Havregryn, mel som kan bli noen form for brød/grøt, hermetikk, ris, pasta? Jeg har alltid mel så jeg kan bake masse brød en søndag om jeg vil, og jeg har alltid en del hermetikk, pasta og ris slik at jeg er klar for uforutsette hendelser. I tillegg har jeg noe posemat og potetmos. Jeg kunne klart meg ei uke på det jeg har i kjøkkenskapene, uten at det ble for ensformig. Anonymkode: b3404...b12
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #12 Skrevet 14. september 2018 Jeg har tre fryseskuffer i kombiskap + et stort skap med tørrvarer og hermetikk. Handler inn masse når det er gode tilbud, og lager mat fra lageret de ukene det ikke er noen spesielt gode tilbud. Hadde jeg lagt til en 500-lapp (til ferske grønnsaker og litt melk, egg og ost) så hadde vi garantert hatt mat i godt over en måned med det vi har i hus nå. Vi er to voksne Anonymkode: 1dea5...fbd
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #13 Skrevet 14. september 2018 Du høres litt trangsynt ut. Det er ikke alle som har plass til mye matvarer i hjemmet sitt. Det er ikke alle som har en fryser og stort kjøleskap. Heller ikke stort kjøkken med skapplass. Da må man faktisk bare handle inn noen ganger i uka. Jeg har ikke så mye hjemme at jeg kunne laget noe som var godt. Bra for deg at du har god plass og mye mat, men du er ikke majoriteten. Anonymkode: 7454a...ff6 6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #14 Skrevet 14. september 2018 Ikke rart de blir fattige når de handler hver dag. Anonymkode: 24dca...6c1 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #15 Skrevet 14. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du høres litt trangsynt ut. Det er ikke alle som har plass til mye matvarer i hjemmet sitt. Det er ikke alle som har en fryser og stort kjøleskap. Heller ikke stort kjøkken med skapplass. Da må man faktisk bare handle inn noen ganger i uka. Jeg har ikke så mye hjemme at jeg kunne laget noe som var godt. Bra for deg at du har god plass og mye mat, men du er ikke majoriteten. Anonymkode: 7454a...ff6 Jeg har et 6 km2 kjøkken, og et lite kjøleskap. Har likevel bønner, linser, pasta, ris, quinoa og div i kjøleskapet. Samt mel og gjær. Litt mat trenger ikke så mye plass. Anonymkode: 1d1af...253 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #16 Skrevet 14. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har et 6 km2 kjøkken, og et lite kjøleskap. Har likevel bønner, linser, pasta, ris, quinoa og div i kjøleskapet. Samt mel og gjær. Litt mat trenger ikke så mye plass. Anonymkode: 1d1af...253 Hva med oss som deler et kombinert kjøle- og fryseskap med tre andre? Du får ikke lagret så veldig mye da. Anonymkode: 79ff4...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #17 Skrevet 14. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har ikke folk noe som helst i kjøleskap, fryser eller matskap da? Hender ofte at vi ikke kjøper noe som helst på en uke og hadde heller ikke hatt problemer med å greie oss helt fint uten å kjøpe mat på en måned om vi måtte. Vi er 2 voksne og 4 barn. Anonymkode: 8042c...405 Er vel samme ts som ikke har stort annet å finne på enn å opprette disse fantasiløse trådene? Skulle tro de manglet oversikt over hva ting koster og hvordan man overlever med planlegging. Anonymkode: 1f6fc...dc4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #18 Skrevet 14. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva med oss som deler et kombinert kjøle- og fryseskap med tre andre? Du får ikke lagret så veldig mye da. Anonymkode: 79ff4...3e0 Da jeg bodde på hybel kjøpte jeg en liten fryseboks og et lite skap til å ha tørrmat i og hadde dette inne på mitt eget rom. Sparte masse på å kjøpe datovarer og mat på tilbud. Og så solgte jeg fryseren da jeg var ferdig med studiene. Anonymkode: 8042c...405 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #19 Skrevet 14. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med det du har i kjøkkenskapene, er det ikke noe der du kunne spist? Havregryn, mel som kan bli noen form for brød/grøt, hermetikk, ris, pasta? Jeg har alltid mel så jeg kan bake masse brød en søndag om jeg vil, og jeg har alltid en del hermetikk, pasta og ris slik at jeg er klar for uforutsette hendelser. I tillegg har jeg noe posemat og potetmos. Jeg kunne klart meg ei uke på det jeg har i kjøkkenskapene, uten at det ble for ensformig. Anonymkode: b3404...b12 Nei, det er ikke det, men jeg har også mye allergier/intoleranser som gjør at det er ganske begrenset hva jeg kan spise. Men som sagt så har jeg noe til 2-3 dager av ting jeg tåler. Jeg har også liten lagringsplass. Anonymkode: a1ba7...82a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #20 Skrevet 14. september 2018 Jeg har liten lagringsplass. Kjøleskap på 44 liter med en ubrukelig fryseboks. Spiser ikke så mye - det går en del melk, kylling, kesam, agurk og paprika. Hvis butikkene plutselig skulle stenge i ei uke har jeg et problem. Handler som regel hver dag Havregrøt er uaktuelt Anonymkode: ea7c1...9e2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå