AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #1 Skrevet 14. september 2018 Hei. Hva er viktig for dere når dere velger barnehage og skole for barna deres? Da tenker jeg ikke bare på det generelle/praktiske; altså avstand fra hjem til barnehage/skole osv, men mer på det faglige/sosiale (ulike typer av tilbud og pedagogikk som tilbys). Barnehagene og skolene praktiserer læringen/undervisningen sin på forskjellige måter. Hva legger dere vekt på? Legger dere ikke vekt på noe i det hele tatt? Synes det er interessant å høre andre synspunkter og erfaringer. Er så redd for at jeg skal velge feil, når jeg en dag må velge barnehage og skole for mine framtidige barn. Barnehager: - Natur barnehager - Familie barnehager - Frilufts barnehager - Idretts barnehager - Montessori barnehager - Osv Skoler: - Offentlig skole - Steinerskolen - Montesorri - Andre private Anonymkode: 8105a...0e5
Arkana Skrevet 14. september 2018 #2 Skrevet 14. september 2018 Ved barnehagevalg ønsket vi i all hovedsak en relativt liten barnehage (ikke basebarnehage) med stabile ansatte og høy voksentetthet. Når det gjelder skole synes vi nærskoleargumentene telte mest. Det har stor verdi for barna å ha sine klassekamerater i nærheten, gå på skole med barn fra samme miljø og ikke minst at nærskolen mest sannsynlig også er den nærmeste og det ligger mye selvstendighet i å kunne komme seg til/fra skolen på egen hånd, lett kunne bli med venner hjem osv. I tillegg mener vi det er viktig med en god og solid offentlig skole for alle og det innebærer nødvendigvis at så mange som mulig, og fra alle samfunnslag, har barna på offentlig skole. Privat skole handler jo i større grad om at det tilbys noe annerledes enn offentlig skole og ikke at det tilbys noe bedre, selv om jeg er ganske sikker på at mange fremdeles tror at alle private skoler automatisk er bedre enn offentlige skoler. Forøvrig er vår nærskole svært god og både vi og barna er veldig fornøyde. Uansett er jo hverken barnehage- eller skolevalg skrevet i stein, så jeg tenker at det ikke er noen vits i bruke energi på å bekymre seg for å ha valgt feil. Om alt skulle skjære seg kan man bytte. 1
atropos Skrevet 14. september 2018 #3 Skrevet 14. september 2018 Vi har valgt friluftsbarnehage til barna fordi vi mener at det er viktig at de får mye tid ute i naturen. I tillegg er det en liten bhg med stabilt personale, så vi er storfornøyde. vi sender ungene på Steinerskolen etterpå fordi jeg mener steinerpedagogikk er den beste læremåten for barn. Vi har skolestarter til høsten og har gått noen runder ift nærskolen og venner i nærheten, men vi har endt på at steinerped veier tyngre enn nærmiljø for oss. Mulig vi flytter nærmere skolen etterhvert.
netpuppy Skrevet 14. september 2018 #4 Skrevet 14. september 2018 Barnehage vektlegger vi god økonomi, høy voksentetthet (det går jo gjerne sammen), stabil stab og at flest mulig av de ansatte har utdannelse innen feltet. Nå skal vi flytte og hadde det vært en mulighet der vi flytter til hadde vi nok foretrukket oppveksttun. Når det gjelder skole blir det nok offentlig skole.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #5 Skrevet 14. september 2018 Så heldige dere er som har mulighet til å velge... I vår kommune er det en barnehage og en skole (1. til 10. klasse). Alternativet vårt blir da dagmamma og hjemmeundervisning. Anonymkode: b0b81...dfb
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #6 Skrevet 14. september 2018 Ved barnehagevalg, så ønsket vi en barnehage som ikke var for stor (50-60 barn maks), hvor det var gode ansatte og lykkelige barn. Jeg reiste rundt og besøkte, fant en flott barnehage, og ungen trivdes som plommen i egget. Så fikk vi ny pedleder, og helvete begynte. Det ble gradvis verre å få han i barnehagen, jeg fikk aldri høre noe som helst fint om han, kun om alle de andre ungene. Og jeg merket tydelig at hun ikke likte han. Han ble utrygg og redd, og passet ikke inn i den firkanta lille boksen som alle skal inn i. Noe han egentlig aldri har gjort, men første pedleder hadde rom for han. Søkte meg rundt, og hadde samme kriterier, men da med den ekstragreia at barn skal få være barn, og ha rom til å være seg selv. Endte med steinerbarnehage, og har ikke angret et sekund. Det er det beste valget jeg noen gang har tatt for barna mine. Barna i den barnehagen er mye lykkeligere og trygge enn i den gamle, de voksne er varme og flotte personer og det er tilnærmet en perfekt barnehage. Alt som den gamle barnehagen fokuserte på som negativt, er nå borte. Den lille boksen alle skal inn i, skaper problembarn framfor å forhindre barn i å være vanskelige. Nå som det nærmer seg skolestart, så har jeg nesten en slags sorg i meg fordi vi ikke har steinerskole i nærheten. Har søkt han inn på montesorri da det virker å være en veldig flott skole. Og uansett hundre ganger bedre enn den offentlige skolen vi sogner til, for den er elendig! Anonymkode: 64369...2ad 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #7 Skrevet 14. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Hva er viktig for dere når dere velger barnehage og skole for barna deres? Da tenker jeg ikke bare på det generelle/praktiske; altså avstand fra hjem til barnehage/skole osv, men mer på det faglige/sosiale (ulike typer av tilbud og pedagogikk som tilbys). Barnehagene og skolene praktiserer læringen/undervisningen sin på forskjellige måter. Hva legger dere vekt på? Legger dere ikke vekt på noe i det hele tatt? Synes det er interessant å høre andre synspunkter og erfaringer. Er så redd for at jeg skal velge feil, når jeg en dag må velge barnehage og skole for mine framtidige barn. Barnehager: - Natur barnehager - Familie barnehager - Frilufts barnehager - Idretts barnehager - Montessori barnehager - Osv Skoler: - Offentlig skole - Steinerskolen - Montesorri - Andre private Anonymkode: 8105a...0e5 Nå skal det på sikt bli samme system for offentlig barnehage som for offentlig skole, boligadresse avgjør hvilken bhg barnet kommer inn på. Og ps, vi har meldt barna inn på engelskspråklig privatskole når barnehagetiden er over om tre, fire år. Anonymkode: 02634...0a3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #8 Skrevet 14. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved barnehagevalg, så ønsket vi en barnehage som ikke var for stor (50-60 barn maks), hvor det var gode ansatte og lykkelige barn. Jeg reiste rundt og besøkte, fant en flott barnehage, og ungen trivdes som plommen i egget. Så fikk vi ny pedleder, og helvete begynte. Det ble gradvis verre å få han i barnehagen, jeg fikk aldri høre noe som helst fint om han, kun om alle de andre ungene. Og jeg merket tydelig at hun ikke likte han. Han ble utrygg og redd, og passet ikke inn i den firkanta lille boksen som alle skal inn i. Noe han egentlig aldri har gjort, men første pedleder hadde rom for han. Søkte meg rundt, og hadde samme kriterier, men da med den ekstragreia at barn skal få være barn, og ha rom til å være seg selv. Endte med steinerbarnehage, og har ikke angret et sekund. Det er det beste valget jeg noen gang har tatt for barna mine. Barna i den barnehagen er mye lykkeligere og trygge enn i den gamle, de voksne er varme og flotte personer og det er tilnærmet en perfekt barnehage. Alt som den gamle barnehagen fokuserte på som negativt, er nå borte. Den lille boksen alle skal inn i, skaper problembarn framfor å forhindre barn i å være vanskelige. Nå som det nærmer seg skolestart, så har jeg nesten en slags sorg i meg fordi vi ikke har steinerskole i nærheten. Har søkt han inn på montesorri da det virker å være en veldig flott skole. Og uansett hundre ganger bedre enn den offentlige skolen vi sogner til, for den er elendig! Anonymkode: 64369...2ad Steinerskolen er nok flott de første årene, men oppover i trinnene kommer flere og flere elever til med «problematferd som den offentlige skolen slet med å takle». Dermed blir det lett en opphopning av elever med utfordrende atferd, og det er ikke positivt hverken for klasse- eller læringsmiljøet. Anonymkode: b3f56...932
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå