AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #1 Skrevet 14. september 2018 Jeg er skilt fra barnas far og har endret etternavn. Barna har farens etternavn. Sist vi var ute og reiste fikk jeg beskjed i passkontrollen om at jeg egentlig måtte ha med fødselsattest siden jeg og barna har forskjellig etternavn. Men da barna ble født var jeg jo gift og hadde samme etternavn som barnas far, så på barnas fødselsattester står jeg med mitt gamle etternavn, så det ville jo ikke hjulpet noe i mitt tilfelle. Hva gjør andre i samme situasjon? Finnes det noen offentlig instans (folkeregisteret, skatteetaten e.l) som man kan be om et "bevis" på at man er barnas forelder fra? Synes det er rart at ikke foreldrenes navn blir registrert i barnas pass, jeg da. Det er jo helt vanlig at en av foreldrene har et annet navn enn barna, og samme etternavn indikerer jo ikke nødvendigvis at man er i familie. Anonymkode: c6eb4...c60 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #2 Skrevet 14. september 2018 Aldri hørt om. Reist alene med barn alltid, og vi har ikke samme etternavn. Når de søker opp ditt personnummer så kommer barna opp på folkeregisteret. Anonymkode: 96dde...b21 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #3 Skrevet 14. september 2018 Hæ? Jeg og datteren min har aldri hatt samme etternavn, hun har faren sitt. Har reist flere ganger i året, har aldri blitt spurt om det, hun har også vært med besteforeldre uten problemer. Så det var rart. Men kjenner en som har med datteren sin på tur innimellom, der har faren alltid med kopi av morens pass og notis om at moren for han "lov" til å ta med barnet ut av landet. Men det er jo annerledes fordi der har mor foreldreretten. Anonymkode: d3d10...01d 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #4 Skrevet 14. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Jeg og datteren min har aldri hatt samme etternavn, hun har faren sitt. Har reist flere ganger i året, har aldri blitt spurt om det, hun har også vært med besteforeldre uten problemer. Så det var rart. Men kjenner en som har med datteren sin på tur innimellom, der har faren alltid med kopi av morens pass og notis om at moren for han "lov" til å ta med barnet ut av landet. Men det er jo annerledes fordi der har mor foreldreretten. Anonymkode: d3d10...01d * og notis fra moren om at han får lov...... stavekontroll 😝. Jeg har altså alltid reist alene med datteren min med forskjellig etternavn. Anonymkode: d3d10...01d
Nuwanda2 Skrevet 14. september 2018 #5 Skrevet 14. september 2018 Har litt med flyselskap å gjøre også. British airways er generelt veldig streng og stiller maaaange spm om man ikke har samme navn.
Rotemor Skrevet 14. september 2018 #6 Skrevet 14. september 2018 3 minutter siden, Nuwanda2 skrev: Har litt med flyselskap å gjøre også. British airways er generelt veldig streng og stiller maaaange spm om man ikke har samme navn. Jeg tenkte også på dette, men Ts påstår at det var i passkontrollen. Så da er der vel også enkelte land som er strengere enn andre? Jeg har selv aldri vært borti problemstillingen. Hvilket land var dette i, Ts?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #7 Skrevet 14. september 2018 Ei i klassen til datteren min er fra et annet land hvor det er helt normalt at alle i familien har forskjellige etternavn, etter som hvem i familien de er. Så så vanskelig kan det da vel ikke være.. Anonymkode: 57fdc...d76 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #8 Skrevet 14. september 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er skilt fra barnas far og har endret etternavn. Barna har farens etternavn. Sist vi var ute og reiste fikk jeg beskjed i passkontrollen om at jeg egentlig måtte ha med fødselsattest siden jeg og barna har forskjellig etternavn. Men da barna ble født var jeg jo gift og hadde samme etternavn som barnas far, så på barnas fødselsattester står jeg med mitt gamle etternavn, så det ville jo ikke hjulpet noe i mitt tilfelle. Hva gjør andre i samme situasjon? Finnes det noen offentlig instans (folkeregisteret, skatteetaten e.l) som man kan be om et "bevis" på at man er barnas forelder fra? Synes det er rart at ikke foreldrenes navn blir registrert i barnas pass, jeg da. Det er jo helt vanlig at en av foreldrene har et annet navn enn barna, og samme etternavn indikerer jo ikke nødvendigvis at man er i familie. Anonymkode: c6eb4...c60 Jeg har alltid med barnas fødsels attester på tur når jeg drar med de alene. Når du har endret navn siden barnet blir født så går du inn på nettet og bestiller ny fødsels attest, der står navnet på deg og far som du hadde når barnet ble født, under er det et remarks felt hvor det står nytt navn etter endret. Fikk kopi av dette senest for 2 dager siden. Bestilles under folkereg/skatteetaten, der ligger det inne og du krysser av for hva du ønsker kopi av Anonymkode: 56611...015 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #9 Skrevet 14. september 2018 Skatteetaten kan utstede foreldreansvarsattest også. Der vil det fremgå. Anonymkode: 4af94...d39 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #10 Skrevet 14. september 2018 I Sør-Afrika (ved innreise) må du fremvise internasjonal fødselsattest for barn under 18 år samme hva de heter...! Men det er også eneste gangen jeg har vært borti en slik regel. Reiser støtt og stadig alene med barna, vi har ikke samme etternavn. Aldri støtt på spørsmål rundt det. Anonymkode: 0ba3a...2ed
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #11 Skrevet 14. september 2018 Vet at man kan slite med å komme inn både i Frankrike og i USA uten "de rette" papirene. Anonymkode: e6b7f...2b7
solmåneogstjerner Skrevet 14. september 2018 #12 Skrevet 14. september 2018 Fødselsattesten vil jo uansett vise ditt personnummer. Da kan de sammenligne med personnummeret i passet. Du kan også ta med attesten du fikk da du byttet navn. Uansett kan det jo være lurt før neste reise å sjekke med flyselskapet og om det er spesielle regler i akkurat det landet du skal reise til.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #13 Skrevet 14. september 2018 1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev: Fødselsattesten vil jo uansett vise ditt personnummer. Da kan de sammenligne med personnummeret i passet. Du kan også ta med attesten du fikk da du byttet navn. Uansett kan det jo være lurt før neste reise å sjekke med flyselskapet og om det er spesielle regler i akkurat det landet du skal reise til. En fødselsattest på barnet viser ikke foreldrene sine person nummer, kun navn foreldrene hadde når barnet var født. Det er ikke flyselskapet som kan svare på disse spørsmålene men de forskjellige lands ambassade sider kan kanskje gi en pekepinn. Anonymkode: 56611...015
solmåneogstjerner Skrevet 14. september 2018 #14 Skrevet 14. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: n fødselsattest på barnet viser ikke foreldrene sine person nummer, Ånei, jeg trodde det. Men navneendringsattesten (eller hva det heter) kan vel være nyttig.
Arkana Skrevet 14. september 2018 #15 Skrevet 14. september 2018 Det kommer an på hvor du skal reise. Storbritannia er strenge på dette og jeg kjenner flere eksempler på at man må ha med bevis på slektskap med barnet og hvor det har oppstått problemer hvis foreldre eller besteforeldre har et annet etternavn enn barna. Andre land er ikke like nøye.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #16 Skrevet 14. september 2018 Hva må man ha med til Amerika? Anonymkode: 02764...9d3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #17 Skrevet 14. september 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Aldri hørt om. Reist alene med barn alltid, og vi har ikke samme etternavn. Når de søker opp ditt personnummer så kommer barna opp på folkeregisteret. Anonymkode: 96dde...b21 Dette var i utlandet, de har ikke tilgang til norsk folkeregister. 6 timer siden, Rotemor skrev: Jeg tenkte også på dette, men Ts påstår at det var i passkontrollen. Så da er der vel også enkelte land som er strengere enn andre? Jeg har selv aldri vært borti problemstillingen. Hvilket land var dette i, Ts? Det var i Storbritannia, i den passkontrollen etter at man har kommet ut av flyet og skal inn i landet. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid med barnas fødsels attester på tur når jeg drar med de alene. Når du har endret navn siden barnet blir født så går du inn på nettet og bestiller ny fødsels attest, der står navnet på deg og far som du hadde når barnet ble født, under er det et remarks felt hvor det står nytt navn etter endret. Fikk kopi av dette senest for 2 dager siden. Bestilles under folkereg/skatteetaten, der ligger det inne og du krysser av for hva du ønsker kopi av Anonymkode: 56611...015 Takk! Anonymkode: c6eb4...c60
Addie Skrevet 14. september 2018 #18 Skrevet 14. september 2018 (endret) Veldig strengt både inn i USA og England. Begge steder er jeg/vi stoppet og måtte bevise slektskap. Endret 14. september 2018 av Addie
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #19 Skrevet 14. september 2018 1 time siden, solmåneogstjerner skrev: Fødselsattesten vil jo uansett vise ditt personnummer. Da kan de sammenligne med personnummeret i passet. Du kan også ta med attesten du fikk da du byttet navn. Uansett kan det jo være lurt før neste reise å sjekke med flyselskapet og om det er spesielle regler i akkurat det landet du skal reise til. Som en annen bruker skriver så står ikke personnummer i fødselsattest, kun foreldrenes navn. Vet ikke om dette er faste regler i Storbritannia (som jeg reiste til), har hørt om mange som har reist med ulikt etternavn (bl.a mine egne foreldre med barna mine) uten å støte på dette. Så mulig det er personavhengig også. Anonymkode: c6eb4...c60
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #20 Skrevet 14. september 2018 Mulig jeg ser veldig mistenkelig ut 😂 Anonymkode: c6eb4...c60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå