Tilim Skrevet 14. september 2018 #1 Skrevet 14. september 2018 Ok, sikkert veldig generell overskrift, men det er hvertfall det jeg lurer på. Har svennebrev som maler og har jobbet ti år på samme plass etter at jeg fikk godkjent svenneprøven. Nå sitter jeg og har lyst til å sende en søknad på en ny jobb og må da gjennom en oppsatt CV-..greie(?) hvor det er påkrevd å fylle ut antall studiepoeng man har. Det står "Studiepoeng (vekttall x 3)" Har søkt litt og lest litt, men finner mest ting som gjelder for videre utdannelse ser det ut til. Jeg begynte i 1.klasse i 94 (f.1987) så tror jeg skal forholde meg til reform 94? Må jeg lete frem de gamle karakterene mine for å finne ut hva jeg har i studiepoeng? Nå skal det sies at jeg søker meg videre som maler fortsatt, så ser ikke helt hvorfor det er påkrevd, men siden det er kommunalt, så..?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #2 Skrevet 14. september 2018 Høres ikke ut som du har noen. Studiepoeng er noe du får når du tar høyere utdannelse. Anonymkode: c60ac...c6a 6
Ullvott Skrevet 14. september 2018 #3 Skrevet 14. september 2018 Du har ingen studiepoeng hvis du ikke har gått universitet eller høgskole. 4
Tilim Skrevet 14. september 2018 Forfatter #4 Skrevet 14. september 2018 Hvis det er så enkelt, så. Men har som sagt søkt litt, og fant denne f.eks.: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/fag-og-svennebrev/ Hvor det litt ned på siden står: Har du tatt yrkesfag med fag- eller svennebrev i Reform 94? Hvis du har tatt utdanningen din i Reform 94 har du ett eller to kompetansebevis for grunnkurs og VK1 og et fag- eller svennebrev. Da blir karakterpoengene regnet ut fra både 1 kompetansebevis for de to første årene på skole 2 kompetansebevis med påbygging til generell studiekompetanse Følgende fag kan være overlappende og må i så fall strykes fra vitnemålet før poengberegningen: Norsk fra grunnkurs og VK1 strykes. Engelsk fra grunnkurs strykes og karakterene fra engelsk på VK1 skal være med. hvis du har tatt engelsk som påbygging (VG1200), og fått en bedre karakter, blir denne brukt istedenfor for for karakteren fra VK1. Matematikk. Hvis du har matematikk 1M og enten 1X eller 1Y, skal begge karakterene regnes med. Hvis faget er ført på et kompetansebevis som et 5-timersfag (VG1300), skal bare dette faget regnes med. Naturfag strykes fra grunnkurs og VK1. Naturfag fra påbygging skal være med i utregningen. Kroppsøving strykes på grunnkurs og eventuelt VKI. Kroppsøvingskarakteren for det siste året regnes med. Alle fag som ikke blir strøket skal være med i utregningen av gjennomsnittet. Både standpunktkarakterer og eksamenskarakterer regnes med. -------------------------------------- Skal jeg se bort i fra dette?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #5 Skrevet 14. september 2018 Er forskjell på studiepoeng og karaktersnitt fra vgs. Anonymkode: aab08...c5c 5
Ullvott Skrevet 14. september 2018 #6 Skrevet 14. september 2018 (endret) 13 minutter siden, Tilim skrev: Hvis det er så enkelt, så. Men har som sagt søkt litt, og fant denne f.eks.: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/fag-og-svennebrev/ Hvor det litt ned på siden står: Har du tatt yrkesfag med fag- eller svennebrev i Reform 94? Hvis du har tatt utdanningen din i Reform 94 har du ett eller to kompetansebevis for grunnkurs og VK1 og et fag- eller svennebrev. Da blir karakterpoengene regnet ut fra både 1 kompetansebevis for de to første årene på skole 2 kompetansebevis med påbygging til generell studiekompetanse Følgende fag kan være overlappende og må i så fall strykes fra vitnemålet før poengberegningen: Norsk fra grunnkurs og VK1 strykes. Engelsk fra grunnkurs strykes og karakterene fra engelsk på VK1 skal være med. hvis du har tatt engelsk som påbygging (VG1200), og fått en bedre karakter, blir denne brukt istedenfor for for karakteren fra VK1. Matematikk. Hvis du har matematikk 1M og enten 1X eller 1Y, skal begge karakterene regnes med. Hvis faget er ført på et kompetansebevis som et 5-timersfag (VG1300), skal bare dette faget regnes med. Naturfag strykes fra grunnkurs og VK1. Naturfag fra påbygging skal være med i utregningen. Kroppsøving strykes på grunnkurs og eventuelt VKI. Kroppsøvingskarakteren for det siste året regnes med. Alle fag som ikke blir strøket skal være med i utregningen av gjennomsnittet. Både standpunktkarakterer og eksamenskarakterer regnes med. -------------------------------------- Skal jeg se bort i fra dette? Dette har ingen ting med studiepoeng å gjøre. Studiepoeng er noe du avlegger ved universitet og høgskole. De poengene du viser til her er utregning av konkurransepoengene fra videregående utdanning (fagbrev går inn under videregående) ved søknad om høyere utdanning. Endret 14. september 2018 av Ullvott 5
Tilim Skrevet 14. september 2018 Forfatter #7 Skrevet 14. september 2018 Så bra, da kan jeg skrive 0, og slippe å grave frem gammelt grums. 😅 Takk for svar 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå