Gå til innhold

Barneforsikring - viktig eller bare tull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føles ut som alle har forsikret barna sine, men ser flere artikler om at dette er unødvendig. Selvfølgelig greit hvis barnet skulle bli ufør før det blir voksent, men det er jo veldig liten sjans for det. Vi er jo alle "forsikret" i velferdssystemet eller?

Anonymkode: 188bf...f6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man får jo en utbetaling i måneden fra NAV dersom man blir uføretrygdet, men alle vet jo at dette ikke er store beløpet. En egen livsforsikring/barneforsikring i tillegg vil da gi en ekstra utbetaling i måneden, som kanskje gjør at man vil oppnå mere "normalt" inntektsnivå i året, og ikke ende opp som fattiglus på bare NAVs utbetalinger.

Barneforsikring mener jeg alle bør ha. Man vet aldri når sykdom og tragedie rammer. Nabofamilien vår hadde to glade barn, inntil sønnen deres en dag begynte å gå litt merkelig da han var noen få år gammel. Flere bemerket dette, og turen gikk til legen, og deretter spesialister og sykehus. Diagnosen var en alvorlig og lammende muskelsykdom, som etterhvert vil sende han i rullestol for resten av livet, og i verste fall kan være dødelig om den rammer ekstra hardt. 

Gutten var forsikret, skikkelig, og foreldrene fikk millionutbetaling for å bygge om huset til rullestolbruk, i tillegg til at han resten av livet når han blir 18 vil få mer utbetalt senere hver måned.

Anonymkode: 0f74e...8e2

• Liker 2
Skrevet

Egentlig skal det ikke være nødvendig. Nav dekker også ombygging av hus, ved behov. Nav skal dekke alt ekstra, men systemet er krevende og du må kjempe for kronene. 

Jeg tror ikke det er de unge, uføre i Nav systemet som sliter mest økonomisk. Det er det de som har havnet i systemet i voksen alder som gjør. Der har de fleste levd med større økonomisk frihet før, og da er det vanskelig å tilpasse seg lavere inntekt. 

Vi har forsikret våre barn, men ikke mot uførhet. Det er mest fordi det er vanskelig å få et barn erklært ufør, og da faller jo vitsen bort. 

Anonymkode: b5580...f99

• Liker 1
Skrevet

Man bør ha livsforsikring/uføreforsikring/sykdomsforsikring (kan også gå under litt ulikt navn ved forskjellige forsikringsselskaper) for seg selv og de man har forsørgeransvar for. Man vet aldri her i verden, og som noen påpeker: Det kan være vanskelig å komme gjennom hos nav. Utelukker ikke at man også må ta en kamp mot et privat forsikringsselskap for å få det man har rett på, men de private er i det minste avhengig av å konkurrere, slik at å sette seg for mye på bakbeina kan gå utover omdømme hvis saken kommer i media. Det er mange som har fått utbetalt nok til å opprettholde noenlunde livskvalitet. Ubtetaling fra NAV alene er ikke mye, og man risikerer å komme dårlig ut dersom man lener seg kun på det. 

Og syntes det er ekstra viktig at forsikre sine barn. For sin egen del, så tar man jo selv konsekvensen av eventuell manglende forsikring, men barn som er små har jo lite de har sagt med tanke på sin egen fremtid. Dersom de får en alvorlig sykdom, så er det jo kjipt å bli lenket til et liv i fattigdom når de selv blir myndige. 

Anonymkode: f568d...843

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig skal det ikke være nødvendig. Nav dekker også ombygging av hus, ved behov. Nav skal dekke alt ekstra, men systemet er krevende og du må kjempe for kronene. 

Jeg tror ikke det er de unge, uføre i Nav systemet som sliter mest økonomisk. Det er det de som har havnet i systemet i voksen alder som gjør. Der har de fleste levd med større økonomisk frihet før, og da er det vanskelig å tilpasse seg lavere inntekt. 

Vi har forsikret våre barn, men ikke mot uførhet. Det er mest fordi det er vanskelig å få et barn erklært ufør, og da faller jo vitsen bort. 

Til dels enig. En del voksne sliter, men det kommer an på hvilke økonomiske forplitkelser man har tatt på seg. Dersom man har levd et luksusliv basert på lån, og ellers har stort huslån, studielån etc. så blir det jo vanskelig. Men for de som har betalt ned det meste eller alt av dette vil det være mye lettere å greie seg på det NAV tilbyr. Ofte kommer det jo også an på når en eventuell ulykke eller sykdom inntreffer, forskjell på f. eks. 25 og 50. En 25 åring er gjerne i etableringsfasen der sykdom eller uførhet kan få store konsekvenser, mens en 50 åring i langt større grad har nedbetalt hus og andre lån. Men jeg syntes nå likevel at man bør ha forsikring for seg selv og de man forsørger. 

Skrevet

Vi har ikke forsikret våre barn. Her inne på KG er det mange sterke meninger om dette, men fagfolk innen forbrukerråd er mer nyanserte. Vi setter vår lit til velferdsstaten, som vi tross alt betaler skatt til, blant annet til dette formålet.

Vi har ikke opplevd at et av våre barn er blitt ufør, men vi har opplevd plutselig alvorlig sykdom. Hadde vi vært forsikret, hadde denne sykdommen utløst et engangsbeløp på 150 000. Vi opplevde likevel at det var helt unødvendig med noe annet enn det staten ordnet for oss. Pleiepenger for både meg og mannen min, all behandling, parkering på sykehuset, alle medisiner på blå resept. Det var veldig godt å se at velferdsstaten fungerte for vår del. (Vet at ikke alle er like heldige der, altså.)

Anonymkode: d1911...afe

• Liker 2
Skrevet

Jeg har forsikret mine, rett og slett fordi at selv om vi har veldig gode velferdsordninger i dag kuttes og kuttes det, og man kan ikke vite hvilket sikkerhetsnett som sitter igjen den dagen barna mine blir større, og eventuelt vil ha behov for det. 

Anonymkode: 0c692...49f

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forsikret mine, rett og slett fordi at selv om vi har veldig gode velferdsordninger i dag kuttes og kuttes det, og man kan ikke vite hvilket sikkerhetsnett som sitter igjen den dagen barna mine blir større, og eventuelt vil ha behov for det. 

Dette er et meget godt poeng! 

Anonymkode: 467a7...54c

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Selv om vi ennå har relativt gode velferdsordninger sammenlignet med svært mange av verdens land (sannsynligvis de aller fleste), så vet vi ikke hva som skjer fremover. Og personlig tror jeg det blir ytterligere kutt. Allerede har vi sett flere kutt etter snart fem år med borgerlig regjering, alt fra kutt i barnetillegget til uføre, til å øke NAV-karantenen, og til kommende kutt i sykelønnen som diskuteres nå i disse dager.  Og kombinert med skattelettelser, oljealderens utfasing og at færre er i jobb kontra de som mottar ytelser, så må det strammes inn et sted, så jeg tipper vi vil se flere velferdskutt i tiårene som kommer. Forsikring blir etterhvert viktigere, og jeg følte det var lurt å skaffe meg det da jeg gjorde det, siden man kan se for seg prishopp for "førstegangsforsikrere" dersom etterspørselen etter velferdsforsikringer en dag øker markant. 

Skrevet

Jeg ser to viktige grunner til å ha barneforsikring.  

Uføreforsikring: vi har toppforsikring som gir månedlig utbetaling til barnet frem til 67(?) år. Det er tusenlapper som jeg tror vil ha stor betydning for en som kanskje aldri vil komme ut i arbeidslivet.

Den andre fordelen er at barneforsikringen varer til «barnet» er 26 år, og kan videreføres uten ny helsevurdering etter det. Ved første gangs tegning av forsikring er det mange som opplever å få begrensninger i forsikringen pga tidligere sykdom eller skade. Med videreføring av barneforsikring unngås det. Av den grunn kommer jeg til å betale forsikring for barna mine frem til de har økonomi til å ta over selv.

• Liker 2
Skrevet

Om barnet feks blir kreftsyk dekker bare velferdssaten x antall uker. Vår forsikring gjorde slik at vi begge hadde råd til å være med barnet selv etter dette.

Anonymkode: d4dd9...a4c

Skrevet
3 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

Jeg ser to viktige grunner til å ha barneforsikring.  

Uføreforsikring: vi har toppforsikring som gir månedlig utbetaling til barnet frem til 67(?) år. Det er tusenlapper som jeg tror vil ha stor betydning for en som kanskje aldri vil komme ut i arbeidslivet.

Den andre fordelen er at barneforsikringen varer til «barnet» er 26 år, og kan videreføres uten ny helsevurdering etter det. Ved første gangs tegning av forsikring er det mange som opplever å få begrensninger i forsikringen pga tidligere sykdom eller skade. Med videreføring av barneforsikring unngås det. Av den grunn kommer jeg til å betale forsikring for barna mine frem til de har økonomi til å ta over selv.

Dette er viktig. Skulle selv så inderlig ønska at mine foreldre hadde barneforsikring på meg, men den gangen var det ikke vanlig. Da jeg ble gammel nok til å tegne egne forsikringer, så var det allerede for sent, sykdom var oppstått - og jeg fikk da selvsagt heller ikke forsikring som dekka den sykdommen, som etterhvert gjorde meg ufør. Har grei nok uføre og klarer meg jo, men et par tusenlapper ekstra i måneden hadde virkelig gjort en forskjell i min livskvalitet. Og ikke minst - min mulighet til å kjøpe de tjenester jeg egentlig trenger. For selv om en "får" hjelp i hjemmet ved sykdom/skade - så øker egenandelene jevnt og trutt, og jeg har måtta si fra meg endel hjelp. Fordi jeg ikke lengre har råd.

En annen ting, ordningene omkring å få dekket å være sammen med barnet på sykehus, er veldig korta inn på. Ei god forsikring kan sørge for at begge foreldrene kan få være sammen med barnet ved lang tids sykehusopphold, og kanskje også dekke reise for andre nære pårørende. 

Anonymkode: 3c682...757

Skrevet

Ja det er viktig. Ingen ønsker vel at barna skal måtte leve som minstepensjonister hele livet om ulykken skulle være ute. Det er det man får av staten. Uføreforsikringen følger dem når de blir voksne om man bare passer på. Og man får ikke forsikring etter man er syk. 

Anonymkode: 8042b...e2e

Skrevet

Jeg tegnet barneforsikring på min datter fordi hun var frisk og jeg ville unngå at hun som voksen skulle få avkortning pga sykdommer hun måtte få før hun selv rakk forsikre seg. Det lovet forsikringsselskapet at var en helt topp løsning. Jeg får selv ikke uføreforsikring så derfor ville jeg være føre var med henne. 

Men. Så ble hun gammel nok til å overføres til vanlig voksen uføreforsikring og da viste det seg at de skulle ha forbehold om sykdommer allikevel. Hun hadde en mindre periode med sf som tenåring og derfor får hun ikke en fullverdig forsikring i dag. 

Dette var knotete å beskrive. 

Anonymkode: f57ce...795

Skrevet
På 14.9.2018 den 15.25, AnonymBruker skrev:

Enig. Selv om vi ennå har relativt gode velferdsordninger sammenlignet med svært mange av verdens land (sannsynligvis de aller fleste), så vet vi ikke hva som skjer fremover. Og personlig tror jeg det blir ytterligere kutt. Allerede har vi sett flere kutt etter snart fem år med borgerlig regjering, alt fra kutt i barnetillegget til uføre, til å øke NAV-karantenen, og til kommende kutt i sykelønnen som diskuteres nå i disse dager.  Og kombinert med skattelettelser, oljealderens utfasing og at færre er i jobb kontra de som mottar ytelser, så må det strammes inn et sted, så jeg tipper vi vil se flere velferdskutt i tiårene som kommer. Forsikring blir etterhvert viktigere, og jeg følte det var lurt å skaffe meg det da jeg gjorde det, siden man kan se for seg prishopp for "førstegangsforsikrere" dersom etterspørselen etter velferdsforsikringer en dag øker markant. 

Kutt i barnetillegget til uføre, det ble jo ramaskrik! 

Men sånn jeg har forstått det, så var dette kuttet en justering, sånn at en ufør person med barn, ikke skulle få større trygdeytelse enn de noen gang hadde tjent som arbeidstaker. 

Plutselig syntes jeg at det kuttet var helt OK, for jeg finner ingen logikk i at en ufør skal kunne få barn, for å få lønnstillegg :( 

Norge AS har måttet ta på seg mange lagsiktige utgifter i årene fremover. Hadde vi ikke hatt borgerlig regjering, ville disse utgiftene vært enda større = enda høyere skatt og avgifter. 

Alle saker har mange sider, og vi velger hvilke briller vi vil ta på oss. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...