AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #1 Skrevet 14. september 2018 Har faktisk opplevd å ikke bli kvalifisert for jobben pga sjenansen. Jeg kunne ha kunnskapen som skulle til,stå på vilje som skal til, men så kreves denne helvetes sprudlende utrstrålingen og utadventheten!!! Anonymkode: 65183...534 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #2 Skrevet 14. september 2018 Så kjedelig! Men det mange introverte/ sjenerte folk som har bra jobber. Vet at de to begrepene ikke er helt det samme, men likevel. Har du tenkt på noen yrker du kunne passe bedre til? Anonymkode: 30298...52c 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #3 Skrevet 14. september 2018 Fake it until you make it! Jeg har alltid hatt sosial angst til tusen. Fikk knapt nok vitnemål etter VGS på grunn av fravær. Tok ingen eksamener første studieår etter. Isolert på hybelen. Da jeg begynte å late som jeg ikke hadde det, ble det bedre. Sliter fortsatt veldig med mye av det samme, men tør å utfordre meg selv. Har fullført høyere utdanning og ble ansatt i en stilling hvor det var 47 søkere. Det høres kanskje merkelig ut, men dette er samme personen som tok fire sobril før første besøk på treningsstudio og holdt på å sovne på tredemølla. Anonymkode: 99a6e...54d 6
Tøytigern Skrevet 14. september 2018 #4 Skrevet 14. september 2018 (endret) Er du sikker på at det var sjenansen? Sprudlende personer får ikke automatisk jobber... Endret 14. september 2018 av Tøytigern
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #5 Skrevet 14. september 2018 Vel. Jeg er ganske utadvendt/sprudlende og jeg har også fått endel avslag på jobber jeg har søkt. Med mindre de sa rett ut at det var fordi du var sjenert, så vil jeg tro det rett og slett var en annen kandidat som var bedre kvalifisert enn deg. Med mindre du er så sjenert at det blir et stort handikap altså. De fleste arbeidsgivere vil jo foretrekke en ansatt som klarer å prate med andre og ha en «normal» oppførsel. Hvis man er så sjenert vil jeg anbefale å øve på akkurat det. Det bør jo ikke være nødvendig å være utadvendt og sprudlende, men å klare å kommunisere med andre og være i stand til å samarbeide er jo ikke et urimelig krav fra en arbeidsgiver. Anonymkode: e1de1...939 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #6 Skrevet 14. september 2018 Ja, skjønner hva du mener. Har sosial angst og er utslitt over å måtte være pratsom og sprudlende i jobb og på studiet. Men for vi som både er sjenerte av natur og kanskje har en sosial angst diagnose i tillegg, så er erfaringen min at man må late som man er noen man ikke er. Stå på med jobbsøket! Anonymkode: ec9e2...4c3 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #7 Skrevet 14. september 2018 Jeg har også irritert meg over dette overdrevne fokuset på å være utadvendt. Ser ikke helt hvorfor man må være utadvendt for å kjøre varer fra A til B, men det er klart det finnes jobber der utadvendte passer bedre. For eksempel flere typer salg, markedsføring osv. Så kommer det selvsagt an på graden av sjenanse. Er du sikker på at det var det som gjorde at du ikke fikk jobben? Selv om du har fått beskjed om det, betyr det ikke at alle fremtidige arbeidsgivere mener at du ikke passer til den typen jobb. De som ansetter er forskjellige mennesker med ulike personligheter og meninger. Jeg fikk en gang beskjed om det samme etter å ha fullført prøvetiden (dvs. det viste seg jo i ettertid at de trengte min stilling til et familiemedlem), men senere har jeg hatt flere slike jobber, inkludert lederstillinger. Anonymkode: d4062...36d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #8 Skrevet 14. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fake it until you make it! Jeg har alltid hatt sosial angst til tusen. Fikk knapt nok vitnemål etter VGS på grunn av fravær. Tok ingen eksamener første studieår etter. Isolert på hybelen. Da jeg begynte å late som jeg ikke hadde det, ble det bedre. Sliter fortsatt veldig med mye av det samme, men tør å utfordre meg selv. Har fullført høyere utdanning og ble ansatt i en stilling hvor det var 47 søkere. Det høres kanskje merkelig ut, men dette er samme personen som tok fire sobril før første besøk på treningsstudio og holdt på å sovne på tredemølla. Anonymkode: 99a6e...54d Hahaha unnskyld at jeg ler , men Gud ikke så lurt å kombinere sonril og trening muligens ❤️❤️❤️Jeg ler altså med deg! dessverre kan jeg forstå deg. Har slitt m angst og sjenanse selv men Er fra en slitsomt utadvendt familie og har blitt presset gjennom jobb og skole til å være aktiv sosialt. Veldig Få vet at jeg er det man kaller høysensitiv. Slitsomt har ikke fullført utdannelse selv. Får angst hvis jeg er 5 Min for sen da blir jeg ofte hjemme til neste time begynner. Føler meg tragisk Anonymkode: 1b48d...32b
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #9 Skrevet 14. september 2018 Forresten, hvorfor argumenterer du ikke for at du passer for jobben til tross for sjenansen? Du har ingenting å tape på det! Ta en telefon ditt og si at nå har de gått glipp av en dyktig medarbeider fordi de ser etter en utadvendt sjel... Anonymkode: ec9e2...4c3 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #10 Skrevet 14. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forresten, hvorfor argumenterer du ikke for at du passer for jobben til tross for sjenansen? Du har ingenting å tape på det! Ta en telefon ditt og si at nå har de gått glipp av en dyktig medarbeider fordi de ser etter en utadvendt sjel... Anonymkode: ec9e2...4c3 Jeg tror man må være litt utadvendt for å gjøre det... Anonymkode: 15448...e2a 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #11 Skrevet 14. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har faktisk opplevd å ikke bli kvalifisert for jobben pga sjenansen. Jeg kunne ha kunnskapen som skulle til,stå på vilje som skal til, men så kreves denne helvetes sprudlende utrstrålingen og utadventheten!!! Anonymkode: 65183...534 Jeg har ofte følt at det faktum at jeg er innadvendt er et hinder når jeg har søkt på jobb Anonymkode: 3ead9...12c
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #12 Skrevet 14. september 2018 Er introvert og sky, men klarer da å ta meg sammen under intervju og på jobb er jeg jo jobbversjonen av meg. Anonymkode: 782a2...885
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #13 Skrevet 14. september 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er introvert og sky, men klarer da å ta meg sammen under intervju og på jobb er jeg jo jobbversjonen av meg. Anonymkode: 782a2...885 🤦♀️ Anonymkode: f13f2...32e
Thyra Skrevet 14. september 2018 #14 Skrevet 14. september 2018 Til noen typer jobber er det selvfølgelig ønskelig med en sosial og utadvendt person. Til andre jobber er det andre egenskaper som er viktige. Men dersom man er usikker, innadvendt og folkesky kan det også være vanskelig å få slike jobber fordi det kan være vanskelig å prate godt for seg i et jobbintervju. Vanskelig å ta kontakt med potensielle arbeidsgivere og spørre etter jobb, vanskelig å overbevise dem om at man er rett person for jobben. Vanskeligere å selge seg selv, rett og slett. Selv om man søker på en jobb hvor det å være innadvendt ikke på noen måte går utover jobbutførelsen, og selv om man har de egenskapene som trengs til jobben, kan det være vanskelig å få vist disse egenskapene. Det betyr ikke at det ikke finnes mange sjenerte mennesker med bra jobber, men selvsagt vil det å være sjenert og innadvendt være på arbeidsmarkedet.
Thyra Skrevet 14. september 2018 #15 Skrevet 14. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, skjønner hva du mener. Har sosial angst og er utslitt over å måtte være pratsom og sprudlende i jobb og på studiet. Men for vi som både er sjenerte av natur og kanskje har en sosial angst diagnose i tillegg, så er erfaringen min at man må late som man er noen man ikke er. Stå på med jobbsøket! Anonymkode: ec9e2...4c3 Det er vel vanskelig å late som man ikke er sjenert og innadvendt? Selv om man klarer å tvinge seg selv til å snakke, vil man fort fremstå som nærvøs og usikker.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #16 Skrevet 14. september 2018 9 minutter siden, Thyra skrev: Det er vel vanskelig å late som man ikke er sjenert og innadvendt? Selv om man klarer å tvinge seg selv til å snakke, vil man fort fremstå som nærvøs og usikker. Men man må likevel jobbe seg gjennom det, øve, praktisere, slik at man mister nervøsiteten i stemmen hvis man sliter med det. Hvis ikke blir man overkjørt i dagens arbeidsliv, og man kan i verste fall bli trakassert/mobbet. Dog eats dog i disse dager, og enten spiser man eller så blir man spist. Det er faktisk så enkelt. Anonymkode: b1114...175
Thyra Skrevet 14. september 2018 #17 Skrevet 14. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men man må likevel jobbe seg gjennom det, øve, praktisere, slik at man mister nervøsiteten i stemmen hvis man sliter med det. Hvis ikke blir man overkjørt i dagens arbeidsliv, og man kan i verste fall bli trakassert/mobbet. Dog eats dog i disse dager, og enten spiser man eller så blir man spist. Det er faktisk så enkelt. Anonymkode: b1114...175 Selvsagt må man forsøke å jobbe med seg selv for å bli bedre. Øve på å ta ordet i ulike situasjoner. Men akkurat det å late som man er utadvendt, er likevel vanskelig. Utfordrer man seg selv litt hver dag, kan man bli gradvis bedre.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #18 Skrevet 14. september 2018 1 minutt siden, Thyra skrev: Selvsagt må man forsøke å jobbe med seg selv for å bli bedre. Øve på å ta ordet i ulike situasjoner. Men akkurat det å late som man er utadvendt, er likevel vanskelig. Utfordrer man seg selv litt hver dag, kan man bli gradvis bedre. En del av det å bli tolket som utdadvent ligger i det å ta initiativet til ting. På jobb, privat og annet. F. eks. ikke vent på at arbeidsgiver skal gjøre XX, ta initiativ, kall in til møte og snakk om hvordan man skal løse oppgave XX. Vær direkte, om nødvendig tøff, når man gir og får tilbakemeldinger, og aldri la seg pille på nesa (takle konstruktive tilbakemeldinger selv om det er kritikk skal man kunne). Anonymkode: b1114...175
Rights Skrevet 14. september 2018 #19 Skrevet 14. september 2018 Innadvendt, introvert, og i tillegg høysensitiv.Aaaaand the Oscar goes to...!ME (I've felt your pain) Mine tips: - Øyenkontakt! Se personen som intervjuer deg i øynene. Er det flere tilstede, forhold deg hovedsakelig til han som intervjuer, men vend gjerne blikket mot de andre i rommet i blant, og SMIL. - Har i grunn allerede nevnt det, men.. smil mye! Det fungerer ekstra bra om man har et sjarmerende smil, slik jeg har - Kroppsspråk sier også så mangt. Utstråler ikke akkurat mye selvtillit om man sitter i en stol med beina og armene samlet, og et blikk som stirrer ned i bakken. Observer de utadvendte, se kroppsspråket de har, "kopier dem". Det er mye i det noen har skrevet, altså, fake it until you make it !
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #20 Skrevet 14. september 2018 3 timer siden, Thyra skrev: Det er vel vanskelig å late som man ikke er sjenert og innadvendt? Selv om man klarer å tvinge seg selv til å snakke, vil man fort fremstå som nærvøs og usikker. Nope...gjør det selv. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror man må være litt utadvendt for å gjøre det... Anonymkode: 15448...e2a Eller så kan man være litt tøff og tvinge seg selv til å prøve å gjøre det Det er ikke en fysisk hinder å være sjenert... Anonymkode: ec9e2...4c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå