Mivert Skrevet 14. september 2018 #1 Del Skrevet 14. september 2018 Hei! Jeg og min behandler har blitt enige om at det beste for meg er å bli innlagt på DPS, da jeg er så dårlig nå med kaos i hodet og kaos rundt meg at jeg ikkje klarer å ta i mot behandling i samtaleterapi. Jeg sliter med depresjon, angst og spisteforstyrrelser, og tidvis suicidtanker/planer. Akkurat nå er jeg totalt tappet for energi, og kommer meg nesten ikke opp av sengen. Har noen erfaringer med en slik type innleggelse, eller generelt innleggelse på DPS (ikke akuttpost)? Hva blir krevd av deg, hvor lenge kan oppholdet vare, hva slags oppfølging får man osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #2 Del Skrevet 14. september 2018 Det kreves vel ingenting av deg så vidt jeg vet, annet at du ønsker å være innlagt og få hjelp og at du er mottakelig for samtaler. Oppholdet kan vare så lenge du har behov for det og ønsker, sist jeg var innlagt var det en annen pasient der som skulle være innlagt i 1 år. Man får samtaler med psykiater etter behov. Om det er noe mer du lurer på er det bare å spørre, så skal jeg prøve å svare så godt jeg klarer. Anonymkode: cc2f4...ff0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #3 Del Skrevet 14. september 2018 Vært innlagt flere ganger på DPS. Svært negativ erfaring med det. Fikk absolutt ingen hjelp der. Har stort sett hatt opphold på 1-2 uker, der alt de bryr seg om er å få deg ut igjen raskest mulig. Fikk et rom, kommer sykepleiere innom for å opplyse om at det er mat 4 ganger hver dag. De kommer også inn 3 ganger per natt, som er bare helt utrolig idiotisk siden omtrent alle pasientene sliter med søvnløshet. Ellers var opplegget rimelig spesielt: man snakker knapt med behandlere i det hele tatt, blir kanskje tatt med "på tur" noen dager (=lunte rundt med personalet like utenfor avdelingen) Ellers har de noe "trim" fordi fysisk fostring er såååå bra og noe kursing med så selvsagt innhold at det hører hjemme i tiden før internet.. Når man etterspør en plan med oppholdet får man hører drittprat som: "vi behandler ingen her, vi bare "brannslukker"". Ble konsekvent skrevet ut uten noen form for oppfølging og endte med å måtte legges inn på ny, fordi jeg var for ustabil, livredd og utslitt til å komme meg ovenpå selv. Jeg hadde ikke noe annet valg der og da. Men syns alt i alt at det bare gjorde livet mitt enda verre. Var direkte traumatiserende. Dersom du har spiseforstyrrelse ville jeg vurdert å søke innleggelse mer spesifikt på det. Det er sikkert ulik praksis ved ulike Dpser, men det var noen spiseforstyrrede jenter der jeg var. Det var helt JÆVLIG å se på hvordan de ble behandlet. De bare stabiliserte dem fysisk, skrev dem ut, og re-innla dem på nytt når vekten hadde rast av dem igjen..Ikke faen om de gav dem den stabiliteten de trengte med kontinuerlig oppfølging. Anonymkode: 65271...aec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #4 Del Skrevet 14. september 2018 Jeg har bare positiv erfaring med innleggelse på dps. Vært det flere ganger, det lengste var vel 5mnd. Følte aldri at de bare ville ha meg ut igjen, varme mennesker som genuint ville hjelpe. I Oslo. Anonymkode: 4ce9f...423 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #5 Del Skrevet 14. september 2018 Har samme dårlige erfaring som personen over. De ansatte på dps er KUN innom rommet ditt for å si "nå er det mat" ellers er de aldri innom, de spør aldri hvordan du har det, de snakker så å si ikke med pasientene i det hele tatt. Skjønner ikke hvorfor de ansetter så masse folk som ikke gjør noen ting. De kunne like godt sagt opp alle, ingen hadde merket noe forksjell allikevel. Psykologen som var der var det eneste positive. Anonymkode: 687db...289 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #6 Del Skrevet 14. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kreves vel ingenting av deg så vidt jeg vet, annet at du ønsker å være innlagt og få hjelp og at du er mottakelig for samtaler. Oppholdet kan vare så lenge du har behov for det og ønsker, sist jeg var innlagt var det en annen pasient der som skulle være innlagt i 1 år. Man får samtaler med psykiater etter behov. Om det er noe mer du lurer på er det bare å spørre, så skal jeg prøve å svare så godt jeg klarer. Anonymkode: cc2f4...ff0 Dette er feil! Her jeg bor har dps døgn kun kortidsavdeling. Det betyr 1-2 uker. Og det kreves at du deltar i avdelings timeplan. Anonymkode: 1ba32...e45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #7 Del Skrevet 14. september 2018 Jeg har vært på to ulike døgnavdelinger knyttet til DPS i Oslo. Det ene stede var beregnet på lengere innleggelse, der var jeg i 8 uker. Det andre steder var jeg i 1 uke. Der jeg var før sommeren tok alltid primærkontakt kontakt på starten av vakten, vi snakket litt om hvordan jeg hadde det og lagde avtaler om hva jeg skulle gjøre/delta i løpet av vakten. Jeg fikk lov å komme og gå som jeg ville, men de ville såklart at man ga beskjed hvis man forlot avdelingen. Ellers var det lagt opp til noen aktiviteter i løpet av dagen, f. eks mindfullness, ballspill, turer. Noen av de ansatte var flinke til å komme innom rommet hvis det var en stund siden de hadde sett meg, andre måtte du spørre etter for å få en samtale. Fikk også hjelp til medisinendring. Eneste forskjellen jeg følte var mellom der jeg var 1 uke og der jeg var 8, er at ved det lengste oppholdet var det mer behandling. Hadde faste samtaler med psykolog, det hadde jeg ikke det korte oppholdet. Anonymkode: 43029...758 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #8 Del Skrevet 14. september 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er feil! Her jeg bor har dps døgn kun kortidsavdeling. Det betyr 1-2 uker. Og det kreves at du deltar i avdelings timeplan. Anonymkode: 1ba32...e45 Åja. Beklager, det visste jeg ikke. Jeg svarte bare ut i fra hvordan det var på DPS der jeg var innlagt. Anonymkode: cc2f4...ff0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #9 Del Skrevet 14. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åja. Beklager, det visste jeg ikke. Jeg svarte bare ut i fra hvordan det var på DPS der jeg var innlagt. Anonymkode: cc2f4...ff0 Men da er det greit å si at der jeg var var det sånn,for svaret ditt virket som et fasitsvar på hvordan det er Anonymkode: 1ba32...e45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #10 Del Skrevet 14. september 2018 Det er dessverre så mye press i psykiatrien i hele landet at du kan ikke regne med å få bli lenge. Flere og flere dps er rene korttidsposter. De fleste er på dps i 1-2 uker, og du skal være veldig dårlig og ytterst heldig om du får bli lenge. Noen er det lenge, men det er ofte fordi de ikke kan skrives ut fordi de ikke har familie/nettverk eller bosted. Lengden på ditt opphold er avhengig av mange ting: 1. Hvor lenge det er søkt om 2. Hvor mange andre som er i kø før plass (i rolige perioder kan du være heldig) 3. Hvor syk du er 4. Hvilken behandler du får 5. Om du har synlig utbytte av innleggelsen 6. Om du samarbeider godt om oppholdet og følger planer og aktiviteter ..og mange andre ting. Det er vanlig at det stilles krav til at du skal delta i måltid, være med på fellesaktiviteter og snakke med miljøpersonale. De fleste forventer også at man står opp i rimelig tid. Anonymkode: fc95d...6be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #11 Del Skrevet 14. september 2018 Søk hjelp andre steder. Det er bortkastet tid og man er der kun på oppbevaring. Hardt å si det, men det er desverre virkeligheten. Anonymkode: 47d99...36a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #12 Del Skrevet 14. september 2018 Jeg var innlagt i perioder på uker til måneder på et par forskjellige steder for 10-15 år siden. Jeg fikk aldri noe ut av det. Det var for meg bare en mellomstasjon mellom akuttinnleggelsene og hjemreisen i noen år. Nå, etter å ha vært frisk siden den gang, har jeg derimot kommet i en situasjon hvor jeg trenger hjelp. Og skal legges inn til uken. Må si jeg er ekstremt spent på hvordan det blir i forhold til da. Anonymkode: 78aa6...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå