Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen min giftet oss nylig og vi har lenge hatt et stort ønske om å bli gravide. Jeg er i utdannelse + min mann skal starte ny utdannelse neste høst (bachelorgrad på 3 år). Hva er meningen deres angående passende tidspunkt å få barn på? Jeg ligger 2 år foran min mann i utdannelsen, er det da en mulighet at vi kan bli gravide når jeg er ferdig i utdannelsen, i stedet for å vente helt til min mann er ferdig? Rent økonomisk, er det noen av dere som har erfaringer fra dette på godt og vondt? 

Ikke ønskelig med kommentarer som "selvsagt vent til begge har fast inntekt etter utdannelse", jeg forstår også at dette er optimalt, jeg er bare nyskjerrig på hvorvidt det er mulig å gjøre det tidligere ettersom et barn er så svært ønsket i vår lille familie:) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er selvfølgelig en trygghet i å få barn først når man har jobb og fast inntekt, men fleksibiliteten som student er vanskelig å slå. Jeg kjenner mange som fikk barn under studietiden og det gikk veldig fint. Det var nok enklest for de som hadde mann i jobb som hadde full lønn, kunne overta hele permisjonstiden og samtidig være tilgjengelig på universitetet for amming innimellom forelesningene, men det meste var selvstudier og lett å kombinere med barn. Husk at du får en del mer i støtte fra Lånekassen hvis du har barn.

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, Arkana skrev:

Det er selvfølgelig en trygghet i å få barn først når man har jobb og fast inntekt, men fleksibiliteten som student er vanskelig å slå. Jeg kjenner mange som fikk barn under studietiden og det gikk veldig fint. Det var nok enklest for de som hadde mann i jobb som hadde full lønn, kunne overta hele permisjonstiden og samtidig være tilgjengelig på universitetet for amming innimellom forelesningene, men det meste var selvstudier og lett å kombinere med barn. Husk at du får en del mer i støtte fra Lånekassen hvis du har barn.

stemmer.. i tillegg tar jeg nettstudie så fleksibilitet har jeg nok av. Det er liksom ikke tvil om at jeg hadde fått det til slik som ting er nå, men hva om jeg blir gravid en stund etter at jeg har fått fulltidsjobb, etter studiet slik at jeg har full lønn i permisjon mens min mann er fulltidsstudent? kan dette vær en løsning? 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AEMS skrev:

stemmer.. i tillegg tar jeg nettstudie så fleksibilitet har jeg nok av. Det er liksom ikke tvil om at jeg hadde fått det til slik som ting er nå, men hva om jeg blir gravid en stund etter at jeg har fått fulltidsjobb, etter studiet slik at jeg har full lønn i permisjon mens min mann er fulltidsstudent? kan dette vær en løsning? 

Jeg tenker at begge deler fungerer greit. Det kan bli tøffest hvis du blir gravid etter studier, men før du får jobb, slik at du havner mellom to stoler og hverken får studielån eller foreldrepenger og blir stuck med engangsstønad (som hadde vært ok hvis du hadde mann med lønn, men én student og én uten annet enn engangsstønad blir nok svært trangt). Så det beste, rent økonomisk, er å få barn enten mens du fremdeles studerer eller etter at du har fått deg jobb. At mannen din studerer vil nok i liten grad påvirke dere siden det ikke er han som må sjonglere svangerskap/fødsel/permisjonstid med studier. Han vil jo som student sannsynligvis ha mer tid med dere enn om han hadde jobb, så det kan faktisk være et pluss. Mannen din vil som student også få ekstra støtte hvis dere har barn.

• Liker 1
Skrevet

17 timer siden, Arkana skrev:

Jeg tenker at begge deler fungerer greit. Det kan bli tøffest hvis du blir gravid etter studier, men før du får jobb, slik at du havner mellom to stoler og hverken får studielån eller foreldrepenger og blir stuck med engangsstønad (som hadde vært ok hvis du hadde mann med lønn, men én student og én uten annet enn engangsstønad blir nok svært trangt). Så det beste, rent økonomisk, er å få barn enten mens du fremdeles studerer eller etter at du har fått deg jobb. At mannen din studerer vil nok i liten grad påvirke dere siden det ikke er han som må sjonglere svangerskap/fødsel/permisjonstid med studier. Han vil jo som student sannsynligvis ha mer tid med dere enn om han hadde jobb, så det kan faktisk være et pluss. Mannen din vil som student også få ekstra støtte hvis dere har barn.

Enig i det!! Vi er liksom utrolig  følelsesmessig klare(spesielt min mann) etter mye uvisshet om jeg KAN bli gravid. Vi undersøkte før vi ble gift og ble utrolig lettet av at det mulig vil bli vanskelig men helt mulig:) Jeg tar et studie med veldig mye jobbmuligheter og derfor tenker eg kanskje vi faktisk kan gjør det før jeg er ferdigutdanna.. påvirker dette hvor attraktiv jeg blir på arbeidsmarkedet som nyutdannet? Er innen teknologifeltet så jeg vet mye av det jeg kan jobbe med på egenhånd/freelance, kontor eller til og med utenlands. Da vil jeg jo fint kunne vær tilgjengelig i ny jobb med lite barn mens min mann studerer? Eller er dette ønsketenkning

Skrevet

Alle arbeidsgivere skjønner at kvinner og menn i fruktbar alder enten har eller kommer til å få barn og at det nødvendigvis medfører permisjon, sykt barn-dager og slikt. Hvorvidt du starter din karriere med ett barn allerede eller helt uten barn tror jeg ikke påvirker attraktiviteten din i det hele tatt. :) 

Skrevet

Vi var i samme situasjon- og ventet. Det har vi ikke angret på. Å være student og ha barn som noen av v¨res bestevenner gjorde virker ekstremt krevende dersom man er ambisiøs og vil være best :)

Anonymkode: fb171...ee8

Skrevet

Når begge begynner å få lyst på barn og man har et stabilt godt forhold er den riktige tiden å få barn 😍. Alt løser seg, mange fordeler med å bli studentforeldre. Både praktiske og økonomiske støtteordninger finnes. Prøv å ikke tenke for langt fram og planlegge for mye i detalj. Blir kanskje ikke fett, men lykkelig. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Kitcat skrev:

Når begge begynner å få lyst på barn og man har et stabilt godt forhold er den riktige tiden å få barn 😍. Alt løser seg, mange fordeler med å bli studentforeldre. Både praktiske og økonomiske støtteordninger finnes. Prøv å ikke tenke for langt fram og planlegge for mye i detalj. Blir kanskje ikke fett, men lykkelig. 

åå det var godt å høre, for det er det samme jeg også tenker!! Det finnes ikke noen  bedre følelse enn å ha en mann som får tårer i øynene av å prate om vårt ufødte barn som han allerede har navngitt!! Og selv når man begynner å prøve så tar det jo muligens litt tid før noe skjer. Jeg føler virkelig at et barn er siste brikken i puslespillet vårt i privatlivet, og at utfordringene med utdanningen vil ordne seg, spesielt siden jeg styrer studiet mitt som jeg ønsker. faglæreren min har allerede sagt at jeg har gode muligheter til å få fast jobb etter år 2, så jeg er ikke redd for økonomien etter utdanningen!! Alle i familien vår venter spent på at vi skal få barn (spesielt etter vi giftet oss) og det føles bare riktig!!! 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi var i samme situasjon- og ventet. Det har vi ikke angret på. Å være student og ha barn som noen av v¨res bestevenner gjorde virker ekstremt krevende dersom man er ambisiøs og vil være best :)

Anonymkode: fb171...ee8

Enig i at det kan bli svært krevende, men nå har ikke jeg så veldig lang tid igjen og kan faktisk bli ferdig utdannet før jeg er høygravid. Jeg har B i snitt og har mulighet til å få fast jobb allerede år 2 i utdanningen mens min mann starter til høsten. Jeg tror ikke det ville gått negativt utover skolen på en annen måte enn at man må planlegge og organisere seg bedre. Men jeg er helt enig i at det er dette argumentet som skremmer meg og som har fått meg til å ville vente ( helt til nå, når ønsket om barn har økt betraktelig) 

Skrevet

Du bør få barn mellom 1 januar og 31 august. Hvilket år spiller ingen rolle.

Anonymkode: 15744...ecc

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør få barn mellom 1 januar og 31 august. Hvilket år spiller ingen rolle.

Anonymkode: 15744...ecc

åh? hvorfor er dette lurt :)

Skrevet

Hvor gamle er du og mannen din, Ts?

Anonymkode: 089d3...006

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gamle er du og mannen din, Ts?

Anonymkode: 089d3...006

Han er 30 og jeg er 23:) 

Skrevet

Det eneste jeg mer er ufattelig viktig er at du jobber tilstrekkelig mye året før dere får barn(helgejobb osv). Du får permisjonspenger av lånekassen så lenge du er student i permisjon, og 6000-7000 ekstra hjelper veldig på. To studerende foreldre tror jeg blir veldig hardt økonomisk.

Jeg hadde sjekka opp i alle støtteordninger og reglement. Det passer ALDRI å få barn, så dere må bare hoppe i det når magefølelsen er på plass😊

Anonymkode: 63f63...9d9

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste jeg mer er ufattelig viktig er at du jobber tilstrekkelig mye året før dere får barn(helgejobb osv). Du får permisjonspenger av lånekassen så lenge du er student i permisjon, og 6000-7000 ekstra hjelper veldig på. To studerende foreldre tror jeg blir veldig hardt økonomisk.

Jeg hadde sjekka opp i alle støtteordninger og reglement. Det passer ALDRI å få barn, så dere må bare hoppe i det når magefølelsen er på plass😊

Anonymkode: 63f63...9d9

Jeg har fast jobb 80% stilling i tillegg til studie og klarer meg fint i studiet likevel grunnet at jeg studerer på nett og er fleksibel. Helt enig, det passer aldri! Jeg ønsker hvertfall at min man skal ha kommet seg inn greit inn i studiet slik at en fødsel og nyfødt baby ikke er en for stor distraksjon når han skal tilvennes studielivet, men utenom det så tror jeg at det går fint. Jeg kan til og med eventuelt vente til jeg har fått fulltidsjobb etter studie, mens min mann er student:)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...