AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #1 Skrevet 14. september 2018 Heisann. Jeg har vært sykmeldt i et år, og etter å ha testet å jobbe igjen nå på slutten så må jeg bare innse at jeg ikke er frisk nok. Jeg må nok studere noe annet og finne en ny karrierevei for å komme tilbake 100 %. Studier blir jo ikke aktuelt før neste høst, så jeg må jo ha inntekt imens. Jeg har forsøkt å sende melding til min kontakt i NAV, men får ikke svar. Derfor søkte jeg aap på egen hånd, elektronisk. På slutten kunne jeg laste opp vedlegg, men det sto ikke noe om at de krevde vedlegg for noe. Hva slags dokumentasjon er det snakk om? Har dere tips til andre ting jeg bør tenke på? Jeg har jo skjønt at nav selv ikke alltid gir deg all informasjon, og at man plutselig går glipp av noe fordi man ikke vet at det er noe man må vite. Har jo aldri gjort dette før. Ps, jeg ble syk før jeg ble 26, men jobbet likevel i 2 år før jeg ble sykmeldt. Da får man sikkert ikke ung ufør-tillegg? Anonymkode: 15ff6...2a7
Angelheart2 Skrevet 14. september 2018 #2 Skrevet 14. september 2018 Vedleggene det er snakk om er en egenvurdering og legeerklæring. Egenvurderingen finner du skjema for på NAV.no, mens legeerklæringen vil NAV hente inn for deg. Har du ikke snakket med saksbehandleren din på sykepenger om det å søke AAP? Man blir som regel kalt inn på en samtale etter at man har vært sykmeldt i 39 uker, der man snakker om bla AAP og veien videre. Det kan være ganske lang behandlingstid på AAP, så vær forberedt på at du ikke hører noe på mange uker. Du bør imidlertid følge med på Din side, da det kan være meldekort som skal leveres. Når det gjelder ung ufør-tillegg så er det ikke nok bare å ha blitt syk før man fyller 26 år, det er strenge krav til alvorlighet. Dersom du har klart å stå i jobb i 2 år fyller du nok ikke disse vilkårene.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #3 Skrevet 14. september 2018 25 minutter siden, Angelheart2 skrev: Vedleggene det er snakk om er en egenvurdering og legeerklæring. Egenvurderingen finner du skjema for på NAV.no, mens legeerklæringen vil NAV hente inn for deg. Har du ikke snakket med saksbehandleren din på sykepenger om det å søke AAP? Man blir som regel kalt inn på en samtale etter at man har vært sykmeldt i 39 uker, der man snakker om bla AAP og veien videre. Det kan være ganske lang behandlingstid på AAP, så vær forberedt på at du ikke hører noe på mange uker. Du bør imidlertid følge med på Din side, da det kan være meldekort som skal leveres. Når det gjelder ung ufør-tillegg så er det ikke nok bare å ha blitt syk før man fyller 26 år, det er strenge krav til alvorlighet. Dersom du har klart å stå i jobb i 2 år fyller du nok ikke disse vilkårene. Tusen takk for svar 😊 Egenerklæring er fylt ut, så da er det vel ikke noe som mangler. Nei, hun har ikke kalt meg inn til noe møte og svarer ikke på henvendelser. Jeg skjønner at hun har mye å gjøre, men nå er det bare 3 uker igjen av sykemeldingsperioden så det begynner å bli på tide. Jeg regnet med at ung ufør ikke ville gjelde for meg, men skal spørre dem for sikkerhets skyld. Får vel ringe dem og mase da. Det står at behandlingstid er 2 dager på en skriftlig melding, men det har gått 18 dager nå. Anonymkode: 15ff6...2a7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #4 Skrevet 14. september 2018 Det er ikke noe vits å spørre de om ung ufør-tillegget. Du er jo ikke engang arbeidsufør om du kan studere og komme i en annen jobb. Ung ufør er ment å sikre de som er kronisk alvorlig syke, med andre ord de som aldri har mulighet til å få bedre lønn på egenhånd. Anonymkode: 18b6f...bef
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #5 Skrevet 14. september 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar 😊 Egenerklæring er fylt ut, så da er det vel ikke noe som mangler. Nei, hun har ikke kalt meg inn til noe møte og svarer ikke på henvendelser. Jeg skjønner at hun har mye å gjøre, men nå er det bare 3 uker igjen av sykemeldingsperioden så det begynner å bli på tide. Jeg regnet med at ung ufør ikke ville gjelde for meg, men skal spørre dem for sikkerhets skyld. Får vel ringe dem og mase da. Det står at behandlingstid er 2 dager på en skriftlig melding, men det har gått 18 dager nå. Anonymkode: 15ff6...2a7 Du er klar over at saksgangen i søknad av AAP kan ta flere måneder for den blir avklart. Hos meg tok det 7 mnd. Og jeg starta 3 mnd før sykmelding gikk ut. De skal og innhente opplysninger fra lege. Du må purre på saksbehandleren din, det er ditt ansvar. Ring Nav igjen og hør hvordan saken din er. Du skal ha svar innen rimelig tid. Det er heller ikke saksbehandleren din som avgjør om du får AAP. Anonymkode: 3f9cd...224
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #6 Skrevet 14. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe vits å spørre de om ung ufør-tillegget. Du er jo ikke engang arbeidsufør om du kan studere og komme i en annen jobb. Ung ufør er ment å sikre de som er kronisk alvorlig syke, med andre ord de som aldri har mulighet til å få bedre lønn på egenhånd. Anonymkode: 18b6f...bef Det er snakk om AAP, ikke uføretrygd. Aap er jo en prosess for å avklare hvor mye, og om, man kan jobbe. Mange kommer faktisk tilbake i jobb, så hva er da poenget med å ha ung ufør tillegg på aap? Er det kun for de som har som mål å bli ufør, men må gå på aap imens? Jeg har nok formulert meg litt uheldig. Det er ikke avklart om jeg skal studere altså, jeg vet bare at den jobben jeg hadde ikke passer. Jeg håper jeg kan ta et deltidsstudie uten oppmøteplikt, men jeg vet ikke hvordan helsa er om et år. Jeg prøver å være optimistisk. 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er klar over at saksgangen i søknad av AAP kan ta flere måneder for den blir avklart. Hos meg tok det 7 mnd. Og jeg starta 3 mnd før sykmelding gikk ut. De skal og innhente opplysninger fra lege. Du må purre på saksbehandleren din, det er ditt ansvar. Ring Nav igjen og hør hvordan saken din er. Du skal ha svar innen rimelig tid. Det er heller ikke saksbehandleren din som avgjør om du får AAP. Anonymkode: 3f9cd...224 Nei, det var jeg ikke klar over, dessverre. Men jeg fikk endelig svar etter å ha ringt, så jeg får møte henne neste uke. Anonymkode: 15ff6...2a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå