Gå til innhold

Noen som kan hjelpe? Hvem kommer inn på studier på særskilt grunnlag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer selvfølgelig på om jeg kvalifiserer.

Min historie, kort oppsummert:

- Ble utsatt for grove seksuelle overgrep i barndommen av en sinnssyk far med alkohol og rusproblemer.
- Klarte meg ganske bra på skolen frem til ungdomsskolen.
- Har arvet en av min fars psykiske lidelser, og i tillegg har jeg slitt med PTSD, spiseforstyrrelser, angst og depresjoner. Hadde derfor veldig mye fravær på ungdomsskolen og videregående. Det er snakk om flere måneder. Jeg fikk likevel vurdering i alle fag, og et ganske brukbart snitt på rundt 4.5 på VGS. 

Det er kanskje ikke helt på jordet å tenke at jeg hadde fått bedre karakterer på videregående hvis jeg ikke slet med spøkelsene fra fortiden, og ettervirkninger/skader fra den gang. Fraværet hadde mest sannsynlig vært mye lavere, og jeg hadde kunnet bruke mer tid på skolearbeid, og mindre tid på å være syk og plaget.

Er dette grunnlag for å søke særskilt vurdering for å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi? Jeg har jobbet med psykolog i flere år, og er klar for å komme meg videre i livet. Med min oppvekst er det kanskje ikke så rart at jeg er interessert i psykologi, og å hjelpe mennesker med mentale utfordringer. Snittet mitt er jo ikke godt nok, men jeg lurer altså litt på hva som skal til for å få "særskilt behandling". 

Er det noen som har søkt om særskilt vurdering, eller kan noe om det? Er litt redd for å gå til legen å spørre om han kan skrive et brev for meg til samordna opptak, og at han skal synes det er "helt høl i hue", fordi det kun er, jeg vet ikke, de som mangler en arm og et bein, og i tillegg er blind, som får søke på den måten. 

Takk for hjelpen :) 

Anonymkode: bb6d0...53c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres dessverre ikke ut som grunlag for tilbud etter særskilt vurdering.

Du må dokumentere at du i løpet av vgs kunne mer enn det karakterene viser. Men når du har såpass mye fravær, og ikke klarte å bruke tid på skolearbeid, er det ikke sannsynlig at du lærte like mye som de andre som fikk bedre karakterer.

Du ville sikkert fått bedre karakterer på vgs hvis du ikke hadde hatt så mye å slite med. Dvs at potensialet ditt er større enn karakterene viser. Men det er ikke potensialet saksbehandlerne vurderer. De vurderer nivået du hadde, opp mot karakterene du fikk. La oss si at du lå på en stabil femmer i engelsk, og har 5 i standpunkt. Så fikk du et akutt angstanfall rett før eksamen, og gjorde det  veldig dårlig. Legemelding dokumenterer dette anfallet. Da kan du bruke dette som grunnlag - det er sannsynlig at nivået ditt i engelsk ligger over den toeren du fikk på eksamen. Så ser saksbehandleren din på om du ville ha kommet inn på studieprogrammet dersom han/hun hevet denne karakteren til 3 eller 4, for eksempel.

De få som får godkjent søknaden om særskilt vurdering må ligge tett oppunder poenggrensen for at det skal gi tilbud om studieplass. La oss si at poenggrensen er 65,7 i ordinær kvote. Da har du ikke en sjans hvis du "bare" har 62,1, for eksempel. Det skal stå noe om dette på nettsiden til Samordna opptak.

Hvis du vil inn på psyk. prof er det bedre å ta opp fag. Jeg har jobbet med studieadministrasjon, og ved mitt universitet ser vi mange som kommer inn på medisin etter å ha jobbet i årevis med å ta opp fag (mens de har drevet med andre ting, jobbet eller studert). Så nesten ingenting er umulig hvis man jobber nok for det. :)

Anonymkode: 36aaf...513

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres dessverre ikke ut som grunlag for tilbud etter særskilt vurdering.

Du må dokumentere at du i løpet av vgs kunne mer enn det karakterene viser. Men når du har såpass mye fravær, og ikke klarte å bruke tid på skolearbeid, er det ikke sannsynlig at du lærte like mye som de andre som fikk bedre karakterer.

Du ville sikkert fått bedre karakterer på vgs hvis du ikke hadde hatt så mye å slite med. Dvs at potensialet ditt er større enn karakterene viser. Men det er ikke potensialet saksbehandlerne vurderer. De vurderer nivået du hadde, opp mot karakterene du fikk. La oss si at du lå på en stabil femmer i engelsk, og har 5 i standpunkt. Så fikk du et akutt angstanfall rett før eksamen, og gjorde det  veldig dårlig. Legemelding dokumenterer dette anfallet. Da kan du bruke dette som grunnlag - det er sannsynlig at nivået ditt i engelsk ligger over den toeren du fikk på eksamen. Så ser saksbehandleren din på om du ville ha kommet inn på studieprogrammet dersom han/hun hevet denne karakteren til 3 eller 4, for eksempel.

De få som får godkjent søknaden om særskilt vurdering må ligge tett oppunder poenggrensen for at det skal gi tilbud om studieplass. La oss si at poenggrensen er 65,7 i ordinær kvote. Da har du ikke en sjans hvis du "bare" har 62,1, for eksempel. Det skal stå noe om dette på nettsiden til Samordna opptak.

Hvis du vil inn på psyk. prof er det bedre å ta opp fag. Jeg har jobbet med studieadministrasjon, og ved mitt universitet ser vi mange som kommer inn på medisin etter å ha jobbet i årevis med å ta opp fag (mens de har drevet med andre ting, jobbet eller studert). Så nesten ingenting er umulig hvis man jobber nok for det. :)

Anonymkode: 36aaf...513

Takk for at du tok deg tid til å svare. Ja, da blir det å ta opp fag🤓

Anonymkode: e1506...1af

Skrevet

dersom du kan dokumentere at de faktiske kunnskapene dine er høyere enn snittet ditt kan du det. Hvis ikke blir det vanskelig.

Skrevet

Nei. For å få særskilt vurdering må man bevise at man kan mer enn karakterene skulle tilsi. F.eks hvis man til jul i vg3 fikk 5,8 i snitt, men man opplevde dødsfall i nær familie på begynnelsen av nyåret og karakterene sank. Da kvalifiserer man til å bli tatt opp til et studie på særskilt grunnlag. I tillegg må karakterene man har være i nærheten av poenggrensen. Dvs at å komme inn på et studie hvor poenggrensen ligger på 5,8 med 4,5 i snitt til tross for særskilt grunnlagt er umulig. 

Så langvarig sykdom som påvirket karaktetenene dine hele skolegangen din kvalifiserer høyst sannsynlig ikke for særskilt grunnlag. 

Du kan jo ta opp fag?

Anonymkode: f8942...6f6

• Liker 2
Skrevet

For å bli tatt i betraktning må snittet dit være nært det snittet studiet har som krav, og du er veldig langt unna. Så det blir å ta opp fag ja. 

Anonymkode: 06572...4b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...