Gå til innhold

Idretten gjør barna inaktive

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn som har prøvd ulike idretter. etter en stund vil h*n ikke mer fordi det ikke lenger er lek men de øver inn spesifikke ferdigheter, og treneren blir opptatt av konkurranse og progresjon slik at det ikke lenger er moro. Barnet er 10 år. Da de var mindre var det lagt opp til mere gøy og lek, variasjon. Nå er det blitt veldig fokus på å bli god, er ikke noe galt i det forsåvidt men treningen blir ensforming og kjennes bare slitsomt ut. Barnet er ellers god form og aktiv utenom trening, sykler, går lengre turer i skog og fjell, liker gym på skolen og er med på ulike ballaktiviteter i friminuttet. Nå vil h*n slutte på fritidsaktivitet. Kjenner jeg ikke liker det og redd det vil bli for mye spill og slikt, samtidig har jeg vært der og sett på og forstår også det med at treningen er blitt kjedelig. Jeg skjønner at man må gjøre en innsats nå for å bli skikkelig god i en idrett, men hva med de barna som vil holde seg i aktivitet for å ha det moro? Er ikke leken viktig lenger når man blir 10? Har dere noen andre aktiviteter å anbefale som ikke er som dette? 

Anonymkode: 25a0b...4fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har et barn som har prøvd ulike idretter. etter en stund vil h*n ikke mer fordi det ikke lenger er lek men de øver inn spesifikke ferdigheter, og treneren blir opptatt av konkurranse og progresjon slik at det ikke lenger er moro. Barnet er 10 år. Da de var mindre var det lagt opp til mere gøy og lek, variasjon. Nå er det blitt veldig fokus på å bli god, er ikke noe galt i det forsåvidt men treningen blir ensforming og kjennes bare slitsomt ut. Barnet er ellers god form og aktiv utenom trening, sykler, går lengre turer i skog og fjell, liker gym på skolen og er med på ulike ballaktiviteter i friminuttet. Nå vil h*n slutte på fritidsaktivitet. Kjenner jeg ikke liker det og redd det vil bli for mye spill og slikt, samtidig har jeg vært der og sett på og forstår også det med at treningen er blitt kjedelig. Jeg skjønner at man må gjøre en innsats nå for å bli skikkelig god i en idrett, men hva med de barna som vil holde seg i aktivitet for å ha det moro? Er ikke leken viktig lenger når man blir 10? Har dere noen andre aktiviteter å anbefale som ikke er som dette? 

Anonymkode: 25a0b...4fa

Samme problem her... Sønnen min gikk på såkalt barneidrett, som skulle være varierte aktiviteter og gå over i fotball når de ble større. Han ville ikke mer fordi det ble for mye fokus på ferdigheter i fotball og å spille kamper, mas om at alle måtte møte på alle treninger osv... Og han er 6...!

Han begynte i speidern og stortrives der, men det blir jo ikke like mye aktivitet på samme måte da. Men han kommer seg i alle fall ut. 😛

Anonymkode: 42fa3...bfd

• Liker 6
Skrevet

Her må jeg gi litt ros til det lokale idrettslaget mitt, kjenner jeg, for de er flinke til å holde på barneidretten fram til 12-årsalderen. Fram til det får de mest ivrige spillerne ekstratreninger hvis de vil, men selve lagene driftes som breddelag med like mye spilletid, ikke for mange treninger osv. Når de blir 12 år deler de i talentlag og breddelag, og selv om noen foreldre alltid surmuler over dette er det en bedre løsning totalt, siden de guttene som ikke er så interessert i å trene hele uka fremdeles får et bra tilbud.

Sånn burde det være overalt, men det er det jo ikke, og ikke alle klubber har nok spillere heller. Så ender det ofte med at de mest ambisiøse overtar skuta altfor tidlig...

Jeg ville prøvd å finne noe annet han interesserer seg for. Vi har hatt kjempegod erfaring med både dansekurs for gutter (hip hop) og speiding, det siste har han holdt på med i mange år nå. Veldig fin aktivitet uten det konkurransejaget, og masse friluftsliv. Eller kanskje sønnen din vil drive med noe helt annet? Finn så mange alternativer, og sett dere ned og se på dem sammen!

Skjønner godt at du er litt redd for at det blir mye innesitting. På KG får man ofte høre at barna bør komme seg ut og opp i trærne slik som i gamle dager, men det er ikke helt sammenlignbart når så mye dreier seg om spilling og sosiale plattformer som stjeler tid nesten uten at det merkes. Det er ikke bare bare å sparke ut en 11-åring heller og kommandere ham til å leke, når de fleste i gata enten er inne og spiller eller ute på organisert trening...

Anonymkode: 8e85e...f68

• Liker 3
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme problem her... Sønnen min gikk på såkalt barneidrett, som skulle være varierte aktiviteter og gå over i fotball når de ble større. Han ville ikke mer fordi det ble for mye fokus på ferdigheter i fotball og å spille kamper, mas om at alle måtte møte på alle treninger osv... Og han er 6...!

Han begynte i speidern og stortrives der, men det blir jo ikke like mye aktivitet på samme måte da. Men han kommer seg i alle fall ut. 😛

Slik aktivitet er bedre enn intensiv trening i en liten time. På speidertur er de gjerne lav til middels aktiv i mange mange timer. Går dit de skal, setter opp gapahuk, sanker ved til bål osv. Det har større helsegevinst enn å trene hardt en liten stund og så sitte i sofaen i flere timer f.eks. :) så speideren er et bra valg!

Synd at det skal bli fokus på prestasjoner så tidlig, det er jo kjent at det er da mange faller ut av lagidrett 😕

Anonymkode: e0032...999

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Slik aktivitet er bedre enn intensiv trening i en liten time. På speidertur er de gjerne lav til middels aktiv i mange mange timer. Går dit de skal, setter opp gapahuk, sanker ved til bål osv. Det har større helsegevinst enn å trene hardt en liten stund og så sitte i sofaen i flere timer f.eks. :) så speideren er et bra valg!

Synd at det skal bli fokus på prestasjoner så tidlig, det er jo kjent at det er da mange faller ut av lagidrett 😕

Anonymkode: e0032...999

Takk, det er godt å høre. :) Han sier selv at han ikke vil gå på fritidsaktiviteter som handler om å øve masse på en ting og bli best mulig, for det synes han det blir nok av på skolen. 😛

Jeg savner et tilbud ala "gymlek"/"allidrett" for litt større barn. Han elsker jo den typen aktiviteter, men her slutter dessverre det når de fyller 6. Etter det går alt over i prestasjoner og konkurranser.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er litt delt, kjenner jeg. Jeg er helt med på lik spilletid og at alle skal med, men samtidig har jeg en seksåring som ville blitt skikkelig skuffet om fotballtreningen var lagt opp som generell lek med ball når alt han vil er å spille fotball og gjøre øvelser som gjør laget og individene god i det.

Skjønner at mengdetrening på spesifikke ferdigheter ikke fenger alle, men synes også det bør være rom for å ønske akkurat det. Er helt med på at de burde finnes et tilbud til dem som ønsker mer variert og generell aktivitet, men kanskje det ikke er lagidretter som skal dekke dette behovet?

Skrevet

Hm... Skjønner bekymringen... Jeg tror og for mange barn at det blir «tungt» med mye fokus på prestasjon, særlig hvis barnet henger litt etter og kanskje ikke er så interessert ..., men i lengden er det ikke nødvendigvis så dumt at barnet tvinger seg til å holde litt ut, også lærer seg utholdenhet og selvdisiplin for det er morsomt med mestring og føle seg god i noe. Men kan være litt jobb å komme seg dit for mange. Det er ikke mange år igjen før leken i seg selv ikke motiverer nok:)

Anonymkode: f48f9...ce8

Skrevet

Her har kampsport og klatring fungert bra for barna mine som ikke er så glad i lagsport. 

Anonymkode: f9698...9a2

Skrevet
3 minutter siden, Hactar said:

Jeg er litt delt, kjenner jeg. Jeg er helt med på lik spilletid og at alle skal med, men samtidig har jeg en seksåring som ville blitt skikkelig skuffet om fotballtreningen var lagt opp som generell lek med ball når alt han vil er å spille fotball og gjøre øvelser som gjør laget og individene god i det.

Skjønner at mengdetrening på spesifikke ferdigheter ikke fenger alle, men synes også det bør være rom for å ønske akkurat det. Er helt med på at de burde finnes et tilbud til dem som ønsker mer variert og generell aktivitet, men kanskje det ikke er lagidretter som skal dekke dette behovet?

Jeg er helt enig i at det bør være noe for de som vil bli gode også, for all del. Men da må man være ærlig om at det er det det er, først og fremst. Her kaller de det ikke "fotball", men "barneidrett" som skal inneholde litt av alt, også når man kommer dit så er det omtrent kun fotball. De har en "frivillig" ekstratrening en gang i uka som skal være mer fokusert på fotball for de spesielt interesserte, men møter man ikke opp der får man kjeft, så det var visst ikke så frivillig likevel...

En oppdeling som beskrevet i et innlegg lenger opp synes jeg høres flott ut. Og det kan gjerne starte tidligere enn 12 år. Noen vil satse og bli gode, og noen vil leke og være aktive. Begge deler må være greit, og det er ikke noe i veien for at begge grupper kan drive med lagidrett heller, men de trenger jo ikke presses inn på samme lag fordi alle må være like.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hm... Skjønner bekymringen... Jeg tror og for mange barn at det blir «tungt» med mye fokus på prestasjon, særlig hvis barnet henger litt etter og kanskje ikke er så interessert ..., men i lengden er det ikke nødvendigvis så dumt at barnet tvinger seg til å holde litt ut, også lærer seg utholdenhet og selvdisiplin for det er morsomt med mestring og føle seg god i noe. Men kan være litt jobb å komme seg dit for mange. Det er ikke mange år igjen før leken i seg selv ikke motiverer nok:)

Litt av problemet er jo at det gjerne er slik at for de som ikke har et naturlig talent eller har sparket ball i hagen sammen med pappa siden de kunne gå, så er det ikke særlig motiverende når man blir satt på benken, det kun skal sentres til de to som er best til å score og det står 4-5 fedre på sidelinja og kjefter hver eneste kamp. Jeg tror at man først må bygge opp selvtilliten og ha det moro, så vil gjerne motivasjonen komme litt av seg selv. Dessverre er det ikke alle som melder seg frivillig til å trene barn som er like pedagogiske. 

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt av problemet er jo at det gjerne er slik at for de som ikke har et naturlig talent eller har sparket ball i hagen sammen med pappa siden de kunne gå, så er det ikke særlig motiverende når man blir satt på benken, det kun skal sentres til de to som er best til å score og det står 4-5 fedre på sidelinja og kjefter hver eneste kamp. Jeg tror at man først må bygge opp selvtilliten og ha det moro, så vil gjerne motivasjonen komme litt av seg selv. Dessverre er det ikke alle som melder seg frivillig til å trene barn som er like pedagogiske. 

ufff... skjønner. Synes speideren og klatring høres spennende ut, og kanskje BMX, eller skating, snowboard når sesongen kommerv kunne vært noe? Eller turn/dans?  Ellers er jo frilek undervurdert men da er det fint å ha andre barn å leke med i nærmiljøet. Anbefaler deg å ramme inn data/tv-tid så barnet ikke blir hekta på det når det kjeder seg. - kanskje et par timer om dagen? Du får sikkert mye motstand men det vil være verdt det i lengden. Det er normalt og sunt med kjedsomhet. Ble kastet ut daglig som barn fordi mamma synes at vi burde få frisk luft og leke i trær/ i snøen, men det var en helt annen æra enn hva jeg har inntrykk av l dag der alt er organisert og foreldre er veldig beskyttende. 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig i at det bør være noe for de som vil bli gode også, for all del. Men da må man være ærlig om at det er det det er, først og fremst. Her kaller de det ikke "fotball", men "barneidrett" som skal inneholde litt av alt, også når man kommer dit så er det omtrent kun fotball. De har en "frivillig" ekstratrening en gang i uka som skal være mer fokusert på fotball for de spesielt interesserte, men møter man ikke opp der får man kjeft, så det var visst ikke så frivillig likevel...

Det opplegget der høres jo bare superfrustrerende ut for alle parter. Man får kalle en spade for en spade og det som er frivillig må være nettopp det, ellers har jo ikke folk forutsetninger for å velge riktig for seg og sine. 

Skrevet

Tror det organiseres for mye av foreldre. Selv er jeg en fotballinteressert mann, og opplever det som et problem at absolutt alle skal sosialiseres inn i fotball. Resultatet blir at omtrent halvparten av de som er med, er hverken egnet eller interessert for fotball. Jeg mener foreldre må være modigere, og oppfordre ungene til å finne sin egen aktivitet.  Fotball er blitt en plagsom SFO-aktivitet for mange, og ødelegger også for de ungene som er skikkelig motiverte for å spille fotball.

Anonymkode: 26b69...9e9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...