Gå til innhold

Sønnen ønsker mer ansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å det synes jeg er helt supert! Han ville ha mer ansvar for seg selv sa han. Ok, helt greit sa jeg å sa at da kunne han selv ha ansvar for å komme seg opp på morgenen, vaske klærne, skifte på senga og dusje jevnlig. Dette var han enig i for det var ting han har gjort tidligere å vet hvordan skal gjøres. Han er 15 år, har adhd (det er ikke noe hinder for å ta vare på seg selv) men er blitt mye bedre med konsentrasjon og alt etter han begynte på medisin. 

Det gikk bra første 2 ukene, så var han tilbake i vanlig rytme der han må ristes liv i på morgenen å blir sint når jeg sier han må dusje pga sterk kroppslukt. Han blir sint for den minste ting nå, også når jeg vekker han kl 07 for å rekke skolebussen som går kl 08. Neste år må han opp kl 0600-0630 for å rekke bussen til VGS som går ca kl 07.. 

Kjenner jeg har lite lyst å stå opp kl 06 for at han skal komme seg ivei. Flyttet selv på hybel da jeg var 15 for å gå skole, så hadde ingen til å hjelpe med sånt. Han snakker mye om hvordan han tenker livet blir når han er voksen, er redd han skal gå på en heftig smell hvis det ikke blir sånn/når han ser hvordan voksenlivet er, for meg hører han lite på for tiden. 

Noen som har tips til hvordan nå frem til han om at han nå snart er voksen å må ta litt ansvar selv (som han selv sier han vil)? Er dette typisk tenåringoppførsel? 

Anonymkode: 45aac...4ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja..dette er egentlig normale oppførselen.  Men her bruker vi nettverket og wifi til å få ungene å gjøre det vi ber om.  Når sover han på kvelden? - dette er veldig viktig.  Har en snart 16 åring og til tross at alle venner kan lege seg når de vil, måte vi sette fortsatt sengetiden da denne ungen her kunne like greit bare satt opp hele kvelden på spill/tlf.  

Anonymkode: ccbc4...bfa

• Liker 2
Skrevet

"legge seg"

Skrevet

Nettet har vi felles med utleier, så kan ikke stenge av selv om jeg gjerne skulle gjort det. Han har leggetid kl 22. Vi lagde regel om at telefoner skulle leveres til meg før leggetid, den er det kun lillebror som følger. 15åringen mener at jeg vil ta fra han telefonen på kvelden kun for å ødelegge ting sosialt for han (har flere nettvenner fra andre land) å nekter. Har hatt flere runder me han om at det er for at han skal få den søvnen han trenger, men han blir bare forbannet. Får jeg tak i telefonen, protesterer han å ligger våken leeenge. Virker for meg ikke som en ungdom som ønsker mer ansvar. 

Er utslitt av det hele, lillebroren går også inn i tenåringstiden nå så begynner å se mørkt på det hvis han tar etter storebroren. Er alene med dem til daglig, har en kjæreste som har tatt dem til seg som sine, men vi bor ikke sammen enda. Dette fordi eldste ikke vil flytte fra klassen, enda han ikke har noen kontakt med dem utenfor skolen.. 

Skrevet

Det er mulig å stenge enheter ute fra nettverket. Gjør det med telefonen hans hvis han ikke vil gi den fra seg. Han mister nettilgang, men kan fremdeles ringe og sende sms/mms.

Anonymkode: 31fb9...047

• Liker 2
Skrevet

han er tennåring, men mange hormoner i kroppen. 
Hugser du når du ammet, og kunne sovne omtrent hor som helst? Tenåringer har omtrent dei samme hormonene i seg, og dette med å stå opp om morgenen blir derfor vanskeligere. Hvorfor vil han ha mer ansvar? Har han en gevinst igjen for dette? Isåfall må du jo kutte ned på gevinsten, elles taper han ingenting på å forsove seg?

Anonymkode: b8a9c...7fe

Skrevet

Men hvorfor alt ansvaret på én gang? Han må innarbeide gode rutiner på ett område av gangen, og det må du hjelpe ham med. Hvorfor har han ikke allerede gode rutiner på å dusje f.eks? Han burde allerede for mange år siden fått hjelp til å innarbeide en rutine der han tar en kjapp dusj hver morgen! Du kan ikke bare si til en femtenåring med adhd (nei, det er ikke en unnskyldning, men en vanske som han trenger hjelp til å overkomme) at han heretter må fikse sjøl uten å støtte, hjelpe, dytte og påminne! For ikke å snakke om å hjelpe ham å finne riktig rutine som han får til å funke! 

Flott at han vil ha mer ansvar, men det betyr ikke at han er klar for å ta ansvaret uten å først lære hva det innebærer!

Anonymkode: f40c2...b51

• Liker 1
Skrevet

Han er nok våken lenge på kvelden tenker jeg og da sover han veldig dårlig. 

Jeg vet det er en vanskelig kamp å ta, men du kan bare si at han kan trasse så mye han vil, men hvis ikke han leverer inn tlf på kvelden mister han det hele neste dag. og mener det!  Hvis han trasser, mister han det for en dag til.  Her måte vi ha telefon i 3 dager. De 2 første dager var han en skikkelig monster.  Men på kvelden av dag 2 sa han unnskyld og jeg tror han tenkte at siden han sa unnskyld ville han få det tilbake denne kvelden.  Nei- han hadde en dag til og dette holdte vi oss til.   Deretter ble livet mye bedre.  

Jeg ville ha sagt til han at du kommer ikke til å må ta telefon hver kveld. Men at når han viser dere at han kan legge seg på riktig tid og komme opp ut av sengen på riktig tid, kan dere snakke litt mer om å ha telefon på rommet sitt.  En ting til. Slutt å vekke han. La han komme seint på skolen et par ganger.  Det svir og da må han selv ta ansvar for å komme seg til skolen.  

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor alt ansvaret på én gang? Han må innarbeide gode rutiner på ett område av gangen, og det må du hjelpe ham med. Hvorfor har han ikke allerede gode rutiner på å dusje f.eks? Han burde allerede for mange år siden fått hjelp til å innarbeide en rutine der han tar en kjapp dusj hver morgen! Du kan ikke bare si til en femtenåring med adhd (nei, det er ikke en unnskyldning, men en vanske som han trenger hjelp til å overkomme) at han heretter må fikse sjøl uten å støtte, hjelpe, dytte og påminne! For ikke å snakke om å hjelpe ham å finne riktig rutine som han får til å funke! 

Flott at han vil ha mer ansvar, men det betyr ikke at han er klar for å ta ansvaret uten å først lære hva det innebærer!

Det vi har blitt enige om, er ting han har gjort mange ganger før. Så han kan dette fra før, har bare ikke hatt ansvaret for at det blir gjort fast. Det med dusjing gikk bra fram til for ca 2 år siden. Han er bestemt på at han er ikke en som dusjer hver dag, helt greit det, men når han har vært på turer, hatt gym og sånt må han jo dusje å skifte klær. Dette er han ikke enig i at han trenger hvis han dusjet 2 dager før f.eks.. Å vil jo selvsagt hjelpe han hvis jeg ser han trenger det! Er da ikke helt blåst heller. 

• Liker 1
Skrevet

Han er 15 år og bor hjemme. Hadde glatt tatt mobilen. Verken mobil, nettbrett eller PC skal være tilgjengelig når man skal legge seg. Han må gjerne furte og ligge våken på trass, men tipper han etterhvert sovner fortere uten å glane på mobilen når han innser  at han ikke får mobilen tilbake. Dere er voksne og dere bestemmer. Her må dere bare være mer konsekvent. Om dere gir opp og lar han få alt han vil fordi han blir sinna eller furter så skapere dere en ond sirkel der han lærer at han kan sutre seg til det ham vil. Stopp den atferden asap. 

Tenker at når søvnrutiner er på plass og han faktisk sover og ikke surfer til langt på natt så vil han få bedre søvnkvalitet og lettere komme seg opp på morgenen.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vi har blitt enige om, er ting han har gjort mange ganger før. Så han kan dette fra før, har bare ikke hatt ansvaret for at det blir gjort fast. Det med dusjing gikk bra fram til for ca 2 år siden. Han er bestemt på at han er ikke en som dusjer hver dag, helt greit det, men når han har vært på turer, hatt gym og sånt må han jo dusje å skifte klær. Dette er han ikke enig i at han trenger hvis han dusjet 2 dager før f.eks.. Å vil jo selvsagt hjelpe han hvis jeg ser han trenger det! Er da ikke helt blåst heller. 

Men å vite hvordan man skifter sengetøy er ikke det samme som å vite hvordan man tar ansvar for det. Han må få lære hva det ansvaret innebærer mtp hyppighet, hvordan huske når det skal gjøres etc. Og i den prosessen må du bidra.

• Liker 1
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Nettet har vi felles med utleier, så kan ikke stenge av selv om jeg gjerne skulle gjort det. Han har leggetid kl 22. Vi lagde regel om at telefoner skulle leveres til meg før leggetid, den er det kun lillebror som følger. 15åringen mener at jeg vil ta fra han telefonen på kvelden kun for å ødelegge ting sosialt for han (har flere nettvenner fra andre land) å nekter. Har hatt flere runder me han om at det er for at han skal få den søvnen han trenger, men han blir bare forbannet. Får jeg tak i telefonen, protesterer han å ligger våken leeenge. Virker for meg ikke som en ungdom som ønsker mer ansvar. 

Er utslitt av det hele, lillebroren går også inn i tenåringstiden nå så begynner å se mørkt på det hvis han tar etter storebroren. Er alene med dem til daglig, har en kjæreste som har tatt dem til seg som sine, men vi bor ikke sammen enda. Dette fordi eldste ikke vil flytte fra klassen, enda han ikke har noen kontakt med dem utenfor skolen.. 

Du kan sperre mac-adressen?

Anonymkode: aae43...e7b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men å vite hvordan man skifter sengetøy er ikke det samme som å vite hvordan man tar ansvar for det. Han må få lære hva det ansvaret innebærer mtp hyppighet, hvordan huske når det skal gjøres etc. Og i den prosessen må du bidra.

Tror også det er lurt med en oversiktstavle som viser plikter uke til uke. Gjerne med et belønningssystem hver månedslutt slik at han blir ekstra motivert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...