Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en nabo som mildt sagt er eksentrisk. Han er afrikaner, homo, og flytta hit fordi det er farlig for ham å være homofil i kulturen han er vokst opp i, og tilhører. Her er han tryggere, 40 mil fra hovedstaden hvor familien hans bor. Det er stadig ett eller annet med ham, og han har vært psykotisk tidligere. Da gikk han berserk i leiligheten, og huseier kom og ba meg bli med bort til ham. Grunnen er at naboen liker meg, og vi kommer godt overens. Han er nemlig en veldig god mann sånn til vanlig. Jeg ble med bort, og satt hos ham til han roet seg ned i løpet av et par timer. Det har vært noen episoder, men han har aldri vært aggressiv, bare redd og ustabil.

Nå for en halvtime siden kommer han til meg og spør om han er fin. Han har svart kruset hår, og nå hadde han farget det blondt/gult, og så hadde han barbert flere steder, så det var bare flekker her og der!! Jeg ble satt ut, og visste ikke helt hva jeg skulle si, så jeg spurte bare om det gikk bra.

Han bare svarte ok, og så gikk han tilbake til leiligheten sin. Litt senere kom han ut i singlet og langt skjørt!! Han går bare rundt på gårdsplassen og vifter litt med armene. Jeg gikk ut og spurte om han ikke ville komme inn en tur og få te, men da bare sa han at han drikker bare vin. Det stemmer jo ikke fordi vi har drukket te før. Jeg er bekymret for ham. Det er kjølig ute, og han virker ikke helt tilstede. Jeg tenkte på om jeg skulle ringe politiet, men han er livredd politiet. 

Kan og bør jeg ringe legevakten å høre med dem om hva en kan gjøre? Han er rolig, og ikke utagerende, men det er jo tydelig at han ikke er helt i vater nå. Som sagt har det vært episoder tidligere, men ingen er blitt tilkalt, og han har roet seg ned, gått inn til seg selv, og det har blitt rolig. Han snakket ikke om noe fjernt da jeg gikk ut ista, og han kjente meg igjen for å si det sånn.

Blir i tvil om hva jeg skal gjøre, og jeg følger med ham fra vinduet. Andre naboen her bare lo litt og så at nå hadde han visst klikket litt igjen. Det er ikke vondt ment. Alle her liker og godtar ham. Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 1e4f6...eb0

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legevakta og forklar situasjonen. De kan sende en lege.

Anonymkode: 5943d...a51

• Liker 22
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring legevakta og forklar situasjonen. De kan sende en lege.

Ja gjør det. 👍🏼

Anonymkode: 78065...f1c

• Liker 1
Skrevet

Han går fremdeles rundt her ute. Jeg åpnet vinduet og spurte om det ikke var kaldt, men han bare smilte litt fjollete uten å si noe. Jeg ringer.

• Liker 10
Skrevet

Han virker ikke helt i vater, helt klart. Men, han oppfyller ikke kriteriene for tvangsinnlegelse. Kanskje du kan spørre han om han ønsker hjelp? Slik at han kan bli frivillig innlagt? 

Anonymkode: e9a93...206

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han virker ikke helt i vater, helt klart. Men, han oppfyller ikke kriteriene for tvangsinnlegelse. Kanskje du kan spørre han om han ønsker hjelp? Slik at han kan bli frivillig innlagt? 

Dette er opp til legen å vurdere.

• Liker 27
Skrevet

Klart han kan være til fare for seg selv eller andre om han er psykotisk.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han her er mest i fare for segselv. Utvilsomt

Skrevet

Han her er mest i fare for segselv. Utvilsomt

Fikk du snakket med legevakta?

Skrevet

Ambulansen kom etter femten minutter. Jeg ba de om å komme uten politi, og det var i orden så lenge han var rolig. Satt ute med ham til de kom, og han var livredd for å gå inn i blokka, og ble med dem frivillig. Stakkars, han var ikke helt tilstede nå nei. Men da gikk det ihvertfall bra, så nå får han hjelp på legevakta. Takk for råd her dere. 

• Liker 28
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ambulansen kom etter femten minutter. Jeg ba de om å komme uten politi, og det var i orden så lenge han var rolig. Satt ute med ham til de kom, og han var livredd for å gå inn i blokka, og ble med dem frivillig. Stakkars, han var ikke helt tilstede nå nei. Men da gikk det ihvertfall bra, så nå får han hjelp på legevakta. Takk for råd her dere. 

Så bra at de kom. Takk for at du hjalp han :dagens-rose:

• Liker 19
Skrevet

Så bra ❤️ Er så glad det finnes gode mennesker som deg. Han er heldig som har deg som nabo

• Liker 15
Skrevet

Så bra at de kom. Takk for at du hjalp han :dagens-rose:

Ja nå skjønte jeg at han var utenfor seg selv. Han er en ordentlig god mann, men sliter jo med en del. Han var veldig veldig redd for å gå inn i blokka, så jeg gikk jo ut til ham. Godt han ble med frivillig. Det virket som om han ble veldig lettet for det faktisk. 

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra ❤️ Er så glad det finnes gode mennesker som deg. Han er heldig som har deg som nabo

Hehe, det går begge veier. Han kan være veldig underholdende og morsom. Er en ordentlig fin fyr! Er bare veldig glad han ville ha hjelp selv nå jeg.

• Liker 9
Skrevet

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei man er ikke til fare for seg selv, eller andre om man er psykotisk. En legevaktslege henviser til psyk. avd, så gjør en psykiater vurderinger.  Det er gjort betydelige innstramminger på tvangsbehandling. Det at man går tynnkledd og forvirret på tidlighøst er ofte ikke nok til å fatte en tvangsparagraf. Men håper han tar imot behandling. Og håper flere er som deg ts :)

• Liker 2
Skrevet

Nei man er ikke til fare for seg selv, eller andre om man er psykotisk. En legevaktslege henviser til psyk. avd, så gjør en psykiater vurderinger.  Det er gjort betydelige innstramminger på tvangsbehandling. Det at man går tynnkledd og forvirret på tidlighøst er ofte ikke nok til å fatte en tvangsparagraf. Men håper han tar imot behandling. Og håper flere er som deg ts :)

Leste du det jeg skrev? "Klart han kan være til fare for seg selv eller andre om han er psykotisk".

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Leste du det jeg skrev? "Klart han kan være til fare for seg selv eller andre om han er psykotisk".

Ja, du har rett. Det jeg mente var at man ikke automatisk er til fare for seg selv eller andre, dersom man er psykotisk. 

• Liker 3
Skrevet

Ja, du har rett. Det jeg mente var at man ikke automatisk er til fare for seg selv eller andre, dersom man er psykotisk. 

Ok. Da er vi enige da.

Skrevet

Så bra at du tok grep Ts. Omsorg i praksis ❤️

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, det går begge veier. Han kan være veldig underholdende og morsom. Er en ordentlig fin fyr! Er bare veldig glad han ville ha hjelp selv nå jeg.

Ja det fikk jeg inntrykk av og utifra det du skrev 😄 så litt feil formulert av meg 😊. Tenkte no i kveld og i denne sammenhengen at han er heldig som har en nabo som deg. Det er så viktig å være medmenneske i en slik sårbar situasjon. Er ikke alle som forstår akkurat det, men heller er skeptisk og tar avstand. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...