Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste i læreplanen for Rettslære 2 på vgs, og der er ett av målene at man skal kunne de fire grunnvilkårene for erstatning. Jeg trodde det bare var tre stk: erstatningsrettslig relevant skade, ansvarsgrunnlag og årsakssammenheng. Hva er den fjerde? 

Anonymkode: 6587b...92b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Adekvans. Men det er egentlig ikke et grunnvilkår.

Det er bare tre grunnvilkår.

Anonymkode: 6c577...bf7

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det det de sikter til? 

Det går jo egentlig under årsakssammenheng, men det var faktisk det jeg også tenkte på som det eneste mulige. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det det de sikter til? 

Det går jo egentlig under årsakssammenheng, men det var faktisk det jeg også tenkte på som det eneste mulige. 

Adekvans er nært beslektet med årsakssammenheng, men ikke det samme. Usikker på om det er et krav av vgs-elever skal kunne forskjellen, men siden lærplanen din sier det finnes fire grunnvilkår kan det ikke være annet de sikter til siden det egentlig bare finnes tre grunnvilkår.

Enkelt forklart:

Du blir truffet av lynet.

Det er klar årsakssammenheng mellom brannskaden din og lynnedslaget. Vilkår oppfylt.

Adekvans handler om at sjansen for å bli truffet av lynet er så fjern og upåregnelig at ingen likevel trenger å betale erstatning til deg.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Adekvans er nært beslektet med årsakssammenheng, men ikke det samme. Usikker på om det er et krav av vgs-elever skal kunne forskjellen, men siden lærplanen din sier det finnes fire grunnvilkår kan det ikke være annet de sikter til siden det egentlig bare finnes tre grunnvilkår.

Enkelt forklart:

Du blir truffet av lynet.

Det er klar årsakssammenheng mellom brannskaden din og lynnedslaget. Vilkår oppfylt.

Adekvans handler om at sjansen for å bli truffet av lynet er så fjern og upåregnelig at ingen likevel trenger å betale erstatning til deg.

Det er vel egentlig ikke det adekvans er nei. 

Det er ikke min læreplan. Jeg bare begynte å lure på hva man lærer i rettslære på vgs, så jeg sjekket det. 

Det er selvsagt ikke kjempeviktig å finne ut av det, men jeg ble bare nysgjerrig. Jeg antar at de mener adekvans siden både du og jeg tenkte at det måtte være det. Hadde likevel vært fint å høre fra noen som vet. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel egentlig ikke det adekvans er nei. 

Det er ikke min læreplan. Jeg bare begynte å lure på hva man lærer i rettslære på vgs, så jeg sjekket det. 

Det er selvsagt ikke kjempeviktig å finne ut av det, men jeg ble bare nysgjerrig. Jeg antar at de mener adekvans siden både du og jeg tenkte at det måtte være det. Hadde likevel vært fint å høre fra noen som vet. 

Det blir vanskelig å finne noen som vet hvorfor læreplanen din tar feil. Jusstudiet i Oslo opererer med 3 grunnvilkår. Ikke vanskelig å vite hvem man bør satse pengene sine på.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det blir vanskelig å finne noen som vet hvorfor læreplanen din tar feil. Jusstudiet i Oslo opererer med 3 grunnvilkår. Ikke vanskelig å vite hvem man bør satse pengene sine på.

Jeg lurer ikke på hvorfor læreplanen tar feil. Jeg lurer på om noen som har/har hatt rettslære på vgs vet hva de anser som det fjerde vilkåret. 

Alle jusstudier operer med tre grunnvilkår. 

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Adekvans er jo et grunnvilkår dersom man regner det som en del av årsakssammenhengen. Vi lærte i alle fall at årsakssammenheng er både faktisk årsakssammenheng og rettslig årsakssammenheng (og adekvans blir en del av den rettslige årsakssammenhengen). 

Men som andre sier her så er det mest vanlige å se det slik at det bare er tre grunnvilkår, og ikke fire.

Anonymkode: e1fbc...17e

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Adekvans er jo et grunnvilkår dersom man regner det som en del av årsakssammenhengen. Vi lærte i alle fall at årsakssammenheng er både faktisk årsakssammenheng og rettslig årsakssammenheng (og adekvans blir en del av den rettslige årsakssammenhengen). 

Men som andre sier her så er det mest vanlige å se det slik at det bare er tre grunnvilkår, og ikke fire.

Anonymkode: e1fbc...17e

Kan du forklare forskjellen på faktisk og rettslig årsakssammenheng? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...