AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #1 Skrevet 13. september 2018 Jeg leste i læreplanen for Rettslære 2 på vgs, og der er ett av målene at man skal kunne de fire grunnvilkårene for erstatning. Jeg trodde det bare var tre stk: erstatningsrettslig relevant skade, ansvarsgrunnlag og årsakssammenheng. Hva er den fjerde? Anonymkode: 6587b...92b
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #2 Skrevet 13. september 2018 Adekvans. Men det er egentlig ikke et grunnvilkår. Det er bare tre grunnvilkår. Anonymkode: 6c577...bf7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #3 Skrevet 13. september 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Adekvans. Men det er egentlig ikke et grunnvilkår. Det er bare tre grunnvilkår. Anonymkode: 6c577...bf7 Er det det de sikter til? Det går jo egentlig under årsakssammenheng, men det var faktisk det jeg også tenkte på som det eneste mulige. Anonymkode: 6587b...92b
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #4 Skrevet 13. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det det de sikter til? Det går jo egentlig under årsakssammenheng, men det var faktisk det jeg også tenkte på som det eneste mulige. Anonymkode: 6587b...92b Adekvans er nært beslektet med årsakssammenheng, men ikke det samme. Usikker på om det er et krav av vgs-elever skal kunne forskjellen, men siden lærplanen din sier det finnes fire grunnvilkår kan det ikke være annet de sikter til siden det egentlig bare finnes tre grunnvilkår. Enkelt forklart: Du blir truffet av lynet. Det er klar årsakssammenheng mellom brannskaden din og lynnedslaget. Vilkår oppfylt. Adekvans handler om at sjansen for å bli truffet av lynet er så fjern og upåregnelig at ingen likevel trenger å betale erstatning til deg. Anonymkode: 6c577...bf7 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #5 Skrevet 13. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Adekvans er nært beslektet med årsakssammenheng, men ikke det samme. Usikker på om det er et krav av vgs-elever skal kunne forskjellen, men siden lærplanen din sier det finnes fire grunnvilkår kan det ikke være annet de sikter til siden det egentlig bare finnes tre grunnvilkår. Enkelt forklart: Du blir truffet av lynet. Det er klar årsakssammenheng mellom brannskaden din og lynnedslaget. Vilkår oppfylt. Adekvans handler om at sjansen for å bli truffet av lynet er så fjern og upåregnelig at ingen likevel trenger å betale erstatning til deg. Anonymkode: 6c577...bf7 Det er vel egentlig ikke det adekvans er nei. Det er ikke min læreplan. Jeg bare begynte å lure på hva man lærer i rettslære på vgs, så jeg sjekket det. Det er selvsagt ikke kjempeviktig å finne ut av det, men jeg ble bare nysgjerrig. Jeg antar at de mener adekvans siden både du og jeg tenkte at det måtte være det. Hadde likevel vært fint å høre fra noen som vet. Anonymkode: 6587b...92b
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #6 Skrevet 13. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel egentlig ikke det adekvans er nei. Det er ikke min læreplan. Jeg bare begynte å lure på hva man lærer i rettslære på vgs, så jeg sjekket det. Det er selvsagt ikke kjempeviktig å finne ut av det, men jeg ble bare nysgjerrig. Jeg antar at de mener adekvans siden både du og jeg tenkte at det måtte være det. Hadde likevel vært fint å høre fra noen som vet. Anonymkode: 6587b...92b Det blir vanskelig å finne noen som vet hvorfor læreplanen din tar feil. Jusstudiet i Oslo opererer med 3 grunnvilkår. Ikke vanskelig å vite hvem man bør satse pengene sine på. Anonymkode: 6c577...bf7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #7 Skrevet 13. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det blir vanskelig å finne noen som vet hvorfor læreplanen din tar feil. Jusstudiet i Oslo opererer med 3 grunnvilkår. Ikke vanskelig å vite hvem man bør satse pengene sine på. Anonymkode: 6c577...bf7 Jeg lurer ikke på hvorfor læreplanen tar feil. Jeg lurer på om noen som har/har hatt rettslære på vgs vet hva de anser som det fjerde vilkåret. Alle jusstudier operer med tre grunnvilkår. Anonymkode: 6587b...92b
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #8 Skrevet 13. september 2018 45 minutter siden, AnonymBruker said: Adekvans. Men det er egentlig ikke et grunnvilkår. Det er bare tre grunnvilkår. Anonymkode: 6c577...bf7 Adekvans er jo et grunnvilkår dersom man regner det som en del av årsakssammenhengen. Vi lærte i alle fall at årsakssammenheng er både faktisk årsakssammenheng og rettslig årsakssammenheng (og adekvans blir en del av den rettslige årsakssammenhengen). Men som andre sier her så er det mest vanlige å se det slik at det bare er tre grunnvilkår, og ikke fire. Anonymkode: e1fbc...17e
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #9 Skrevet 13. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Adekvans er jo et grunnvilkår dersom man regner det som en del av årsakssammenhengen. Vi lærte i alle fall at årsakssammenheng er både faktisk årsakssammenheng og rettslig årsakssammenheng (og adekvans blir en del av den rettslige årsakssammenhengen). Men som andre sier her så er det mest vanlige å se det slik at det bare er tre grunnvilkår, og ikke fire. Anonymkode: e1fbc...17e Kan du forklare forskjellen på faktisk og rettslig årsakssammenheng? Anonymkode: 6587b...92b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå