@shygirl@ Skrevet 16. mars 2005 #1 Del Skrevet 16. mars 2005 Hunden til foreldrene mine måtte avlives i fjor sommer pga sykdom. Han var da 14 år gammel. På høsten ville pappa ha en ny hund og denne gangen ble det en omplasseringstispe på nesten 2 år. Hun hadde ikke vært så heldig med sine tidligere eiere, jeg regnet virkelig med at hun skulle få det mye bedre og være hos foreldrene mine til hun ble gammel og grå. De hadde to katter fra før, hadde hatt hund i mange år og var glade i dyr. I helgen som var fikk jeg plutselig en telefon fra broren min. Han hadde fått spørsmål om han kunne dra til dyrelegen førstkommende torsdag for å avlive henne. Jeg ble rimelig forbannet og det ble ikke bedre av forklaringen på hvorfor denne helt friske blandingshunden skulle avlives. Hun røytet og bjeffer for mye!! De har ikke engang prøvd å få dette bort. Etter å ha hatt hunden i 1/2 år, og det eneste mamma gjorde var å kjefte og smelle på henne for den minste lille ting, fant han ut at det var best å ringe omplasseringsdamen å prøve og få funnet et bedre hjem til henne. Svaret han fikk der var at hun allerede hadde vært omplassert 3 ganger, inkludert foreldrene mine, så det beste ville være å avlive henne. Jeg ringte mannen min og vi ble enige om at vi skulle ta henne. Vi har en pusegutt på 6 år og en Golden Retrievergutt på snart 4 år og skulle kjøpe oss en rottweiler til sommeren uansett, så i stedet blir det denne blandigstispa. Kan bare ikke sitte å se på at en helt frisk, kosete og kjempesnill hund skal avlives fordi hun røyter og fordi hun rett og slett ikke er "gamlehunden" til mamma. Hun skal steriliseres nå på fredag så vi skal nok overta henne før påsken setter inn. Det bli nok en del jobb å få bort bjeffingen men jeg tror nok det skal gå fint, hun er ganske lydig og gir seg jo med en gang man snakker til henne.. Håper vi kan gi henne en bedre tilværelse og at hun trives hos oss... Skal det virkelig være så enkelt at man bare kan avlive et dyr hvis det har noen egenskaper du ikke liker...? Bør man ikke gjøre det man kan for å få det bra før man går til slike tiltak...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 16. mars 2005 #2 Del Skrevet 16. mars 2005 Jeg ble helt målløs når jeg las dette, først pga lettsindigheten til dine foreldrene dine, og etterpå fordi du er villig til å ta vare på den videre istedet når foreldrene dine har gitt deg opp. Virkelig fint av deg, og du har nok et stort hjerte. Hvordan et menneske behandler et dyr sier mye om det mennesket.... Det er ikke alle som tar det like alvorlig det å ha ansvaret for et dyr(et individ med kropp, sjel og følelser). Skulle jo tro at foreldrene dine var sitt ansvars bevisst ettersom du beskriver dem som glade i dyr. Det burde vært et slags sertifikat for å ha dyr. Når jeg ser slike historier som at hunder blir avlivet fordi de røyter, katter blir kastet på havet festet til tunge lodd og kaniner blir satt ut i minus 20 grader for å dø begynner jeg å tvile på menneskeheten rett og slett..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moonshadow Skrevet 16. mars 2005 #3 Del Skrevet 16. mars 2005 :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@shygirl@ Skrevet 16. mars 2005 Forfatter #4 Del Skrevet 16. mars 2005 At ikke alle tar dyrehold like alvorlig ser man jo omtrent hver eneste dag, synes det er skummelt at mennesker i 2005 virkelig kan være så ansvars- og respektløse, rett og slett onde. Man skulle tro vi var kommet lengere enn som så, men den gang ei... Jeg trodde nå virkelig at mamma var glad i dyr, hun koser og stryker sånn på de kattene sine og er livredd for at de f.eks. skal gå ut når det er snøstorm eller bare litt for kaldt, gamlehunden hadde hun under armen uansett hvor hun befant seg. Skjønner bare ikke hvorfor hun ikke kunne klare å like den nye... Den var for stor (mindre enn en Golden), røytet, bjeffet og ville kose hele tiden... Antakeligvis savner hun den gamle så mye at hun vil ha en som er prikk lik han, både i oppførsel og utseende, problemet er bare at det kan hun aldri få.... Jeg måtte bare høre at de planla å hente seg en valp et sted etterhvert, da blir det bråk kan jeg love. Det virker nesten som at hun tror en ny valp vil bli mere lik den gamle.... Gjett at det skulle vært sertifikat for å ha dyr, det har jeg ment lenge. Det ville bare vært umulig å få til.... Desverre.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smidja Skrevet 16. mars 2005 #5 Del Skrevet 16. mars 2005 :o Å, blir så sint :evil: Og så utrolig bra at du tar ansvar og gjør det eneste riktige! Håper virkelig ikke at foreldrene dine skaffer seg en ny. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Teletubbien Skrevet 16. mars 2005 #6 Del Skrevet 16. mars 2005 Du er dessverre ikke den eneste med uansvarlige foreldre @shygirl@ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cherie Skrevet 16. mars 2005 #7 Del Skrevet 16. mars 2005 Husker vi hadde noen i gata jeg bodde som yngre... De kjøpte seg ny hund omtrent hver vår og hadde aldri fler enn en hund i gangen...så hvor de andre ble av? Vet at en ble henta av dyrevernet (eller hva det nå heter). De hadde en dachs som ungene gikk trillebor med. Dere vet sånn som vi mennesker går på henda og ungene fikk ikke klappe den uten at de hadde hansker på seg. Det er så mange som aldri skulle hatt hund, men så har du så mange som aldri skulle drevet med oppdrett også.... En god del av problemet ligger jo at en del oppdrettere gir hunder til hvem det skal være. Synes det er flott at noen tar seg av hundene som andre ikke vil ha. Det er en stor utfordring blant annet fordi man ikke har muligheten til å forme dem slik man vil fra starten av. Så tommelen opp for dere ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Quinden Skrevet 17. mars 2005 #8 Del Skrevet 17. mars 2005 Så flott gjort av deg. Dessverre mange som er lik dine foreldre. Klart det krever endel å ta imot en hund som har vært omplassert så mange ganger, det gjør nok noe med den, men jeg tror du får mange gode år med tispen, virker som er reflektert over det å ha hund. Hadde vært ok om du kunne holde oss oppdatert så vi kan følge utviklingen. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2005 #9 Del Skrevet 17. mars 2005 Besteforeldrene til broren min gjjorde dette med to hunder. Gubben kan/kunne nesten ikke gå/høre. Den eneste lufteturen disse hundene fikk var et par hundre meter rundt et bittelite vann. Førs hadde de en riesenschnauser. Den var for vilter så de drepte den. Rett etter skaffet de seg Nikko, en golden. Denne myrdet de også. Hva de sa til barnebarna? At hundene var syke. Hva jeg fortalte dem? At farmor og farfar løy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 18. mars 2005 #10 Del Skrevet 18. mars 2005 Så utrolig bra at dere tar over hunden. Den får sikkert bra hos dere! Men det rare er at vetrinæren går med på avliving av en frisk hund som ikke er agresiv!! jaja, folk er forskjellige... men det er ikke tvil om at hunden kan får det fint til tross for 3 omplasseringer, men det burde vel ikke bli stort flere.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå