AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #1 Skrevet 13. september 2018 Tror seriøst jeg skal klikke noen ganger. Den legginga av 12- og 9-åringen går meg på nervene noen ganger. De må dessverre dele rom, og det er vanskelig å legge 9-åringen først selv om det egentlig hadde vært det optimale. Det kan ta meg en time å legge dem. De tuller etter at lyset er slokt. Løpe på do 100 ganger hver. Rope og stille meg masse spørsmål. Osv osv osv. Jeg mister seriøst til slutt tålmodigheten. Jeg har lyst til å få ferdig oppvasken, henge opp tøy osv og komme meg i rimelig tid i seng selv. Jeg har dem 50 % og føler ekstra på det når jeg driver og kjefter sånn også skal dem til pappaen etter skolen i morgen. Føler de ikke burde oppleve kjefting av meg...... Jeg burde vel klare å holde meg. Får jo «fri» en hel uke fra i morgen likevel..... Har jeg grunn til å ha ekstremt dårlig samvittighet for dette?? Burde jeg skjerpe meg?? 🙈🙈 Anonymkode: 29c99...6e5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #2 Skrevet 13. september 2018 De blir jo ikke akkurat mer trøtte av kjefting. Tvert imot får de oppmerksomhet fra deg. Når er leggetiden til barna? Anonymkode: ba4a5...7bd 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #3 Skrevet 13. september 2018 Kjefting gjør ikke mye nytteså her bør du kikke rundt etter andre måter å angripe problemet på. Anonymkode: 61509...390 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #4 Skrevet 13. september 2018 Høres veldig slitsomt ut. Her går heldigvis både 10 og 12 åringen i seng av seg selv og legger seg og sovner uten noe tull. Hadde de begynt sånn som dine så hadde jeg satt foten ned evt skilt de. En på ditt rom og den andre på et annet. Anonymkode: 16ac5...b0c
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #5 Skrevet 13. september 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror seriøst jeg skal klikke noen ganger. Den legginga av 12- og 9-åringen går meg på nervene noen ganger. De må dessverre dele rom, og det er vanskelig å legge 9-åringen først selv om det egentlig hadde vært det optimale. Det kan ta meg en time å legge dem. De tuller etter at lyset er slokt. Løpe på do 100 ganger hver. Rope og stille meg masse spørsmål. Osv osv osv. Jeg mister seriøst til slutt tålmodigheten. Jeg har lyst til å få ferdig oppvasken, henge opp tøy osv og komme meg i rimelig tid i seng selv. Jeg har dem 50 % og føler ekstra på det når jeg driver og kjefter sånn også skal dem til pappaen etter skolen i morgen. Føler de ikke burde oppleve kjefting av meg...... Jeg burde vel klare å holde meg. Får jo «fri» en hel uke fra i morgen likevel..... Har jeg grunn til å ha ekstremt dårlig samvittighet for dette?? Burde jeg skjerpe meg?? 🙈🙈 Anonymkode: 29c99...6e5 Niåringen må helt klart i seng før tovåringen. Tolvåringen har rett på voksentid og å føle at hen er viktigere enn småungen som legger seg først. Hvorfor svarer du på 100 spørsmål? Er lyset slukket og god natt formidlet, så er all kommunikasjon ferdig. Bestem deg for å inføre nye rutiner fra dag en neste gang de kommer til deg. Gi beskjed når de kommer at nå er ting endret. Lag en Nanny 911 plakat med klare regler og forklar barna hva endringen består i, og gjennomfør. Anonymkode: cab84...79b 3
Sokkar Skrevet 13. september 2018 #6 Skrevet 13. september 2018 Helt normalt med dårlig samvittighet, men det er lov å være trøtt og lei. Men barna dine er så store nå, at dei bør faktiak legge seg bedre. Men legg yngste før eldste
Gjest BearMama Skrevet 14. september 2018 #7 Skrevet 14. september 2018 Noe er galt med hele leggerutinen om så store barm styrer så mye. Det første du bør gjøre er å legge 9 åringen først. Enkelt og greit. En 12 åring er straks en tenåring og burde få goden av å være eldst der han skal få lov å være oppe litt lenger og ha egentid. Det er selvsagt dumt at han ikke kan være på rommet sitt så jeg ville vurdert å ha en seng på mitt soverom der 9 åringen kunne sovet da han uansett er ferdig for dagen og kun skal sove slik at 12 åringen kan henge på rommet om han ønsker det. Han har godt av å kunne ha litt privatliv. Jeg tror egentlig det i seg selv vil løse problemet. Om 9 åringen tuller så må du bare være konsekvent om at han får tulle oppi sengen, men tviler på det er like spennende inne på ditt rom helt alene. Samme med 12 åringen.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #8 Skrevet 14. september 2018 Takk for svar. Ja, dere har helt rett. Det må endringer til, og jeg sa i dag tidlig fra til dem om at det kom til å bli nye rutiner når de kommer til meg neste gang. Jeg har kun to soverom, og minstemann på 7 ligger sammen med meg. Så det er ikke noen løsning å legge 9-åringen der. Hos pappaen er det 7- og 9-åringen som deler rom, og der legger de seg samtidig. 12-åringen får dermed egentid den uken de er hos pappaen. Jeg får nesten bare sette meg ned, eventuelt i samråd med pappaen, og få til noen rutiner som vil funke. 😊😊 TS Anonymkode: 29c99...6e5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #9 Skrevet 14. september 2018 9 og 12 åring må sove samme tid er problemet ditt ja. Når du har 3 barn som egentlig har forskjellige leggetider blir det vanskelig når ungene tuller. Her sier du at hvis ikke de legge seg som de skal får de ikke ipad/tlf/tv dagen etter. OG HOLDER DU DETTE!! Kan love bedring med engang lol. Men 12 åring burde absolutt være lov å være opp seinere. Når sover de egentlig? Anonymkode: 5a4e3...aa2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #10 Skrevet 14. september 2018 Er det mulig at både 7-og 9-åringen sover på ditt rom sammen med deg, evt. at du sover på stua? Hva med å legge fram utfordringen for barna og spørre de om de har noen gode forslag? De er jo mer enn store nok til at du kan snakke med dem om det. Det betyr ikke at de skal bestemme, men at de får bli hørt. Hvis de føler seg involvert i beslutningen om leggerutine får de mer eierskap til den. Jeg tror du kan finne mange gode tips til hvordan du kan snakke med barna dine i denne boka: https://www.ark.no/boker/Adele-Faber-Hvordan-snakke-sa-barn-vil-lytte-lytte-9788271995676 Anonymkode: 2d78c...194 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #11 Skrevet 14. september 2018 Jeg tror jeg ville hatt 12-åringen på mitt rom. Satt opp en skillevegg slik at han/hun får sin egen krok. I tillegg til de andre endringene du vil innføre. Anonymkode: 7b65b...bd4 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #12 Skrevet 14. september 2018 Jeg hadde ordnet meg til en sovekrok i stua og latt 12 åringen få eget rom Anonymkode: 16ac5...b0c 1
Surriball Skrevet 14. september 2018 #13 Skrevet 14. september 2018 Jeg hadde lagt 7- og 9-åringen på samme rom og hatt 12-åringen på mitt rom, evt. med en skillevegg. Jeg hadde også tatt det opp med dem tidlig på dagen om hvordan det legginga skal være, hvilke krav du setter. Legge opp til noe hyggelig som belønning hvis de oppfører seg fint, og straff hvis de tuller. Rett og slett begynt å inndra goder. Altså, noe av typen "9-åringen skal gå på badet og gjøre seg helt ferdig med alt av tissing og alle spørsmål klokka 20.30, lyset slukkes klokka 21 og da skal det være tyst. 12-åringen en time senere, samme regler gjelder." Bytt ut med tidspunkt som passer alderen. Hvis dette går bra x antall dager ila uka så skal dere....gå på kino siste lørdagen eller spise pizza eller hva dere enn synes er kjekt å gjøre sammen. Hvis de tuller på mandag kveld blir det ikke mobil på tirsdag etc. Vær konkret og vær konsekvent. Ignorer roping og spørsmål etter lyset skal være slukket. Og ja, det er lov å sette foten ned og tydelig vise at nok er nok.
MammaMums Skrevet 14. september 2018 #14 Skrevet 14. september 2018 Jeg støtter tanken om at de to yngste deler et rom, 12 åringen det andre og at du får eg en fin - skikkelig fin og god sovesofa i stua. Det ordner seg det, er i dagens samfunn liksom «feil» å akseptere at mor/far sover i stua.. Guuuud a meg sy msn ikke har rom til alle liksom og helst et gjesterom og hobbyrom og Sullamegtutten. .... men, helt ærlig. Det er da INGENTING galt å innordne seg sånn ❤️❤️ Det er rart i begynnelsen - men så har alle landa på sitt rede- og livet blir enklere igjen ... Sender gode vibber! Tør å tenk sånn - løsriv deg fra A4malen... kos dere sammen., om noen å er ikke sø 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #15 Skrevet 14. september 2018 6 timer siden, Surriball skrev: Jeg hadde lagt 7- og 9-åringen på samme rom og hatt 12-åringen på mitt rom, evt. med en skillevegg. Jeg hadde også tatt det opp med dem tidlig på dagen om hvordan det legginga skal være, hvilke krav du setter. Legge opp til noe hyggelig som belønning hvis de oppfører seg fint, og straff hvis de tuller. Rett og slett begynt å inndra goder. Altså, noe av typen "9-åringen skal gå på badet og gjøre seg helt ferdig med alt av tissing og alle spørsmål klokka 20.30, lyset slukkes klokka 21 og da skal det være tyst. 12-åringen en time senere, samme regler gjelder." Bytt ut med tidspunkt som passer alderen. Hvis dette går bra x antall dager ila uka så skal dere....gå på kino siste lørdagen eller spise pizza eller hva dere enn synes er kjekt å gjøre sammen. Hvis de tuller på mandag kveld blir det ikke mobil på tirsdag etc. Vær konkret og vær konsekvent. Ignorer roping og spørsmål etter lyset skal være slukket. Og ja, det er lov å sette foten ned og tydelig vise at nok er nok. Jeg mener at belønning og straff vil være svært uheldig i denne situasjonen. Er målet i familien tillit, dialog, samarbeid og barn som lærer å ta ansvar og hensyn til både egne og andres behov? Eller er det barn som adlyder i håp om å oppnå noe/slippe straff? I samarbeid med barna kan TS finne en løsning som gjør kvelden til en hyggelig stund for alle. Anonymkode: 2d78c...194 3
Rotemor Skrevet 14. september 2018 #16 Skrevet 14. september 2018 (endret) Her har du jo skapt din egen røre og må bryte mønsteret. Snakk ordentlig med de om situasjonen. Tegn er bilde av hvordan dette forsurer miljøet i familien og minn dem på denne samtalen hver gang det skjærer seg. Barn responderer gjerne best dersom kjeftesmella helt endrer tone, men ber om respekt og forståelse. Endret 14. september 2018 av Rotemor 1
Surriball Skrevet 14. september 2018 #17 Skrevet 14. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at belønning og straff vil være svært uheldig i denne situasjonen. Er målet i familien tillit, dialog, samarbeid og barn som lærer å ta ansvar og hensyn til både egne og andres behov? Eller er det barn som adlyder i håp om å oppnå noe/slippe straff? I samarbeid med barna kan TS finne en løsning som gjør kvelden til en hyggelig stund for alle. Anonymkode: 2d78c...194 Jeg tror på dialog mellom foreldre og barn, og at barna skal bli sett og hørt. Men jeg mener også at barn har godt av faste rammer og tydelige grenser, og at når en situasjon er fastlåst så får foreldrene ta kontrollen og stå i det. Enkelte ting er bare ikke oppe til diskusjon hos meg, jeg hadde aldri orka tull med legging hver eneste kveld med så store barn, det er ikke hyggelig for noen. Det er derfor jeg foreslår å ta en god prat med ungene på dagtid, avklare forventninger, bli enige om en fornuftig leggetid alle kan leve med og forklare konsekvensene dersom det blir tull. Dialog og grenser.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #18 Skrevet 14. september 2018 1 time siden, Surriball skrev: Jeg tror på dialog mellom foreldre og barn, og at barna skal bli sett og hørt. Men jeg mener også at barn har godt av faste rammer og tydelige grenser, og at når en situasjon er fastlåst så får foreldrene ta kontrollen og stå i det. Enkelte ting er bare ikke oppe til diskusjon hos meg, jeg hadde aldri orka tull med legging hver eneste kveld med så store barn, det er ikke hyggelig for noen. Det er derfor jeg foreslår å ta en god prat med ungene på dagtid, avklare forventninger, bli enige om en fornuftig leggetid alle kan leve med og forklare konsekvensene dersom det blir tull. Dialog og grenser. Enig med mye av det du skriver her, men synes ikke belønning og straff har noen plass i det. Det er mulig å sette grenser uten å blande inn straff og belønning som ikke har noe med saken å gjøre. Anbefaler virkelig boka "Hvordan snakke så barn vil lytte, og lytte så barn vil snakke"! Anonymkode: 2d78c...194
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #19 Skrevet 14. september 2018 Stakkars unger. 50% og så er du så sur. Legg 9 åringen i din seng da, problemet løst. Forstår godt de herjer. 9 og 12 er stort alderssprang. Bær så 9 åringen i sin seng når han er sovnet. Eller legg han på madrass på ditt rom. Du må jo finne løsninger. Kjefting hjelper ikke. Anonymkode: 0c251...020
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #20 Skrevet 14. september 2018 Bare pass på at det ikke blir sånn hver gang, og fortell dem at du ikke vil være den personen men blir det fordi det blir så mye tull. Spør om de har forslag til løsning. Anonymkode: 9c565...774
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå