Gå til innhold

Kan man kjøre med langlys på e6?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På de stedene der det ikke er lyslykter på e6, er det sånn at man kan kjøre med langlysa på eller må man skru de av når det kommer en bil i motsatt felt?

Altså vil langlyset blende en bilfører i motsatt vei på e6 (firefelt)?

Anonymkode: 3ab9c...cf2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan blende hvis de som kommer i motgående ikke er smarte nok til å holde blikket på sin veg ja. Men man kan faktisk ikke skru de av, for da ser man ingenting selv. Man kan ikke risikere å kjøre på noe selv, for at andre synes det er ubehagelig. Det er jo flere meter mellom de to feltene.

Anonymkode: 9f2d0...486

Skrevet

F.eks på strekningen Minnesund-Stange er det kul umulig å kjøre uten fjernlys når det er mørkt. Ren idioti av veimyndighetene å ikke sette opp lys på 4-felts motorvei.

Anonymkode: 64f5f...b13

• Liker 3
Skrevet

De få gangene jeg har kjørt på 4 felts motorvei uten lys, så skrur jeg av fjernlysene når det kommer møtene trafikk. Jeg synes det er ubehagelig når møtene trafikk har på fjernlys. De aller fleste skrur av. Men enig at det er ubehagelig å ikke ha de på. Men stort sett så er det flere biler i samme fil, så da kan man uansett ikke ha de på. 

Anonymkode: 62341...19a

• Liker 2
Skrevet

Kjører motgående trafikk med langlys? I så fall blender du ned når de blender, evt når du selv blir blendet av deres lys.

Anonymkode: a457e...477

Skrevet

Beklager å avspore, men jeg har aldri hørt ordet langlys. Det heter jo fjernlys?

Anonymkode: 67e97...eaf

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

På de stedene der det ikke er lyslykter på e6, er det sånn at man kan kjøre med langlysa på eller må man skru de av når det kommer en bil i motsatt felt?

Altså vil langlyset blende en bilfører i motsatt vei på e6 (firefelt)?

Anonymkode: 3ab9c...cf2

Still inn lysbryteren på auto, så finner bilen selv ut når den skal blinke opp og blende ned. (Med mindre du har en eldgammel bil uten den automatikken.)

Anonymkode: 96a52...b7a

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklager å avspore, men jeg har aldri hørt ordet langlys. Det heter jo fjernlys?

Begge deler blir brukt.

Anonymkode: de852...e72

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kaller det langlys, mulig det er dialekt. Foreldrene mine kalte det det, og så ble det en vane bare. 

I Trøndelag er det lite lys langs e6, og mye svingete veier. Jeg må bruke langlys, men bare hvis ingen kjører foran da. Går jo fint å kjøre når man følger en bil foran. Skrur de selvfølgelig av når det kommer møtende trafikk. 

Anonymkode: de68f...386

• Liker 2
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Still inn lysbryteren på auto, så finner bilen selv ut når den skal blinke opp og blende ned. (Med mindre du har en eldgammel bil uten den automatikken.)

Du har totalt misforstått hva autofunksjonen betyr i denne sammenheng for de aller fleste nyere biler.

Endret av Traktor
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke ha eldgammel bil for det. Og de aller verste bilene å møte er de med slik automatikk. De blinker fjernlysene av og på ørten ganger før de blender ned alt for seint. Så når jeg møter slike lar jeg alltid fjernlysa mine stå på.

Anonymkode: 64f5f...b13

Skrevet
3 minutter siden, Traktor skrev:

Du har totalt misforstått hva autofunksjonen betyr i denne sammenheng for de aller fleste nyere biler.

Da får du forklare hva den betyr da. 

:opplyser:  Siden 2011 har vi eid fire fabrikk nye biler med autofunksjon på lys. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...