Gå til innhold

Er det ikke lov å ta ekstra ferie i jula?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en diskusjon med et familiemedlem istad. Vedkommende mente at det ikke er lov til å bruke feriedager man har til gode for å forlenge juleferien. Jeg har ni feriedager til overs i år, og kunne tenkt meg å ta de enten før eller etter jul for å få lenger ferie. Finnes det noen regler mot det? Aldri hørt det før. 

Anonymkode: e3ae0...306

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er selvfølgelig lov hvis arbeidsgiver sier det er greit. Men det er ikke alle arbeidsgivere som sier ja til ferie i jula, for eksempel helsevesenet. 

Anonymkode: 74195...8a6

• Liker 14
Skrevet

Så lenge sjefen godkjenner kan du ta resterende ferie akkurat når du vil. 

Anonymkode: e2d3b...89c

• Liker 9
Skrevet

Det er ingen lov mot det, men en del arbeidsgivere sier nei (noe som er i deres rett). Hvis din arbeidsgiver sier ja, er det selvfølgelig greit. 

• Liker 2
Skrevet

Var det jeg trodde :) før jul kommer vi til å ha minimalt å gjøre på jobb, så da tror jeg ikke det blir noe stort problem.

Har et spørsmål til: om jeg ikke bruker opp de resterende feriedagene, hva skjer da? Blir de automatisk overført til neste år, eller får jeg betalt for de dagene? Eller hva om sjefen nekter meg å ta ut de siste feriedagene mine? 

Skrevet

Hvis arbeidsplassen ikke klarer å legge til rette for at du får avviklet ferien, kan du søke om å overføre til neste år. Men du må ha hatt en dialog om dette i god tid. Du kan ikke regne med å få det utbetalt. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en diskusjon med et familiemedlem istad. Vedkommende mente at det ikke er lov til å bruke feriedager man har til gode for å forlenge juleferien. Jeg har ni feriedager til overs i år, og kunne tenkt meg å ta de enten før eller etter jul for å få lenger ferie. Finnes det noen regler mot det? Aldri hørt det før. 

Enktelte steder kan de si nei og det kan også stå i kontrakten. Men du kan søke om det er mulighet for det. Både hos oss og hos andre bedrifter jeg kjenner til sier de nei til, for de har ofte et stort sykefravær i denne perioden og desverre går da dette ut over andre

Skrevet

Du får restferie overført. Ikke utbetalt som man kunne før. 

• Liker 1
Skrevet

9 dager er mye da. Men om dere har en stille periode, som du sier, er jo det sikkert helt greit for sjefen din.

Anonymkode: 985cd...2dd

Skrevet

Selvfølgelig kan du ta ut ekstra juleferie hvis det er greit for arbeidsgiver og det er dn rolig tid på jobben. Selv har jeg alltid tatt ut ferie i julen for å få brukt opp mest mulig. Du kan totalt overføre 10 dager til neste år så sant arbeidsgiver ikke krever at du skal ta de ut som ferie før. Arbeidsgiver skal tilrettelegge for å gi sine arbeidstakere all ferie de har krav på, og arbeidstakere plikt er å så sant det er mulig ta ut ferien innen årsslutt.

Når det er sagt, det er ikke ett eneste år jeg ikke har måttet overføre 10 feriedager. Min arbeidsgiver har ikke hatt mulighet for meg å ta ut all ferie, da jeg får for mye avspaseringstimer som også må tas ut, pga ekstra mye å gjøre. Ofte ender jeg på opp til 2-3 uker avspasering, og tar ut 15 feriedager, og overfører 10 feriedager.

Feriedager tilgode kan ikke utbetales så sant du ikke har feriedager tilgode når du slutter/bytter jobb, da utbetales de. Endte en gang opp med å få utbetalt 6 uker ferie fra tidligere år som hadde blitt overført. Når man overfører 10 dager pr kalenderår og ikke rekker å ta ut ekstra ferie, blir det sånn dessverre, skulle heller gjerne hatt ferien. 

Anonymkode: 6abb2...07f

Skrevet

Vi som jobber i helsevesnet og da ogwå røde dager får ikke lov å ta ut ferie i julen. Men det er jo noe som arbeidsgiver bestemmer.

Anonymkode: 05cd0...128

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan du ta ut ekstra juleferie hvis det er greit for arbeidsgiver og det er dn rolig tid på jobben. Selv har jeg alltid tatt ut ferie i julen for å få brukt opp mest mulig. Du kan totalt overføre 10 dager til neste år så sant arbeidsgiver ikke krever at du skal ta de ut som ferie før. Arbeidsgiver skal tilrettelegge for å gi sine arbeidstakere all ferie de har krav på, og arbeidstakere plikt er å så sant det er mulig ta ut ferien innen årsslutt.

Når det er sagt, det er ikke ett eneste år jeg ikke har måttet overføre 10 feriedager. Min arbeidsgiver har ikke hatt mulighet for meg å ta ut all ferie, da jeg får for mye avspaseringstimer som også må tas ut, pga ekstra mye å gjøre. Ofte ender jeg på opp til 2-3 uker avspasering, og tar ut 15 feriedager, og overfører 10 feriedager.

Feriedager tilgode kan ikke utbetales så sant du ikke har feriedager tilgode når du slutter/bytter jobb, da utbetales de. Endte en gang opp med å få utbetalt 6 uker ferie fra tidligere år som hadde blitt overført. Når man overfører 10 dager pr kalenderår og ikke rekker å ta ut ekstra ferie, blir det sånn dessverre, skulle heller gjerne hatt ferien. 

Har det sånn jeg også...Bare at jeg i år har 35 dager å overføre, pluss masse avspasering. Ingen tilrettelegging.

Så får vel vurdere rettslige tiltak. Hvis arbeidsgiver ikke hører, så blir det med tvang og sparke inn dører. 

Anonymkode: d4d6d...6f0

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det at man kan overføre 10 dager pr kalenderår?

Anonymkode: cd827...774

Skrevet

Jobber i helsevesenet og får ikke lov

Anonymkode: 0c025...5c3

Skrevet

Jeg synes det er utrolig rart å tro at det skulle være en lov som forbyr folk å ta ut ferie i jula. Det er lov å tenke litt sjøl.

• Liker 3
Skrevet

Skjønner, takk for svar :) dette familiemedlemmet jobber i helsevesenet og trodde at deres regler gjaldt for alle. 

• Liker 1
Skrevet

Det kommer selvfølgelig ann på hvor man jobber, og det er opp til sjefen. På noen arbeidsplasser er stille rundt jul, og da er det ofte uproblematisk at folk tar ut feriedager i jula. Andre plasser er det en kabal som skal gå opp med hvem som skal jobbe, og der er det ingen selvfølge at folk bare kan ta ut feriedager. 

Skrevet
På 13.9.2018 den 22.58, AnonymBruker skrev:

Du kan ta ut feriedagene som ferie, og få utbetalt plusstimer som overtid heller enn avspasere? Det vil løse problemet. De har neppe lov til å si at pålagt overtid kun kan avspaseres.

Skrevet (endret)
On 9/13/2018 at 10:46 PM, Addie said:

Du får restferie overført. Ikke utbetalt som man kunne før. 

Du kan overføre inntil 12 dager, men jeg er i usikker på om lørdag også telles som en arbeidsdag slik at det i realiteten er to arbeidsuker som kan overføres.

On 9/13/2018 at 11:20 PM, AnonymBruker said:

Har det sånn jeg også...Bare at jeg i år har 35 dager å overføre, pluss masse avspasering. Ingen tilrettelegging.

Så får vel vurdere rettslige tiltak. Hvis arbeidsgiver ikke hører, så blir det med tvang og sparke inn dører. 

Du har ikke lov til å overføre 35 dager. Ved pålagt overtid skal overtidstillegget utbetales, men arbeidsgiver kan pålegge avspasering time for time. Ved merarbeid/fleksitid skal alt avspaseres. Ofte er det begrenset hvor mange avspaseringstimer man har lov til overføre fra et år til neste.

18 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor står det at man kan overføre 10 dager pr kalenderår?

Anonymkode: cd827...774

Det står faktisk i ferieloven.

1 hour ago, ViljaH said:

Du kan ta ut feriedagene som ferie, og få utbetalt plusstimer som overtid heller enn avspasere? Det vil løse problemet. De har neppe lov til å si at pålagt overtid kun kan avspaseres.

En del bedrifter vil ikke utbetale timer som er opparbeidet ved bruk av flekstid, og du har rett i at ved pålagt overtid skal overtidstilleget utbetales, men arbeidsgiver kan pålegge den ansatte å avspasere time for time. Jeg har for eksempel krav på 50% tillegg ved pålagt overtid frem til kl 20 og 100% etter kl 20. Hvis jeg blir pålagt å jobbe fra kl 16 - 21, kan arbeidsgiver si at jeg må avspasere 5 timer, men jeg skal ha utbetalt 50% tillegg for 4 av timene og 100% tillegg for den siste timen. Dette i henhold til arbeidsmiljøloven, hvis jeg ikke husker helt feil.

Jeg er heldig fordi vi har lite overtid og fordi vi, de få gangene vi har det det, får utbetalt hele overtiden om vi ønsker det. Men v har altså ikke krav på det.

Endret av Brunhilde
Skrevet
10 minutter siden, Brunhilde skrev:

Du har ikke lov til å overføre 35 dager. Ved pålagt overtid skal overtidstillegget utbetales, men arbeidsgiver kan pålegge avspasering time for time. Ved merarbeid/fleksitid skal alt avspaseres. Ofte er det begrenset hvor mange avspaseringstimer man har lov til overføre fra et år til neste.

Jeg overførte allerede mer enn det som egentlig er lov av feriedager i fjor, siden det var åpnet for det :) Med begrunnelse selvsagt. 

Om det ikke blir mulig for meg videre og arbeidsgiver nekter, så får jeg vel heller sette juridiske krav på bordet om å få det utbetalt/avspasert ved tvang. Har en arbeidsgiver som iblant må møtes med "knyttneven" for å forstå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...