AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #1 Skrevet 13. september 2018 Hei, En av sauene på enga her går på knærne med forbeina sine. Den har gjort det i tre dager nå. Det ser ut som den har vondt. Vi har ringt bonden som sier at dette er normalt. Er det noen som vet om dette stemmer? Jeg kjenner ingen sauebønder jeg kan spør. Anonymkode: edfbd...6f4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #2 Skrevet 13. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hei, En av sauene på enga her går på knærne med forbeina sine. Den har gjort det i tre dager nå. Det ser ut som den har vondt. Vi har ringt bonden som sier at dette er normalt. Er det noen som vet om dette stemmer? Jeg kjenner ingen sauebønder jeg kan spør. Anonymkode: edfbd...6f4 Det er dyremishandling. Ring mattilsynet allerede i morgen, skadede dyr er prioritert. En sau går ikke på knærne. Anonymkode: e5316...0f4 18
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #3 Skrevet 13. september 2018 Takk for svar. Vi ringte inn i går. Men virker ikke som noe har skjedd. Fikk en nabo til å sende inn skjema på Mattilsynet i dag. Off. Stakkars sau. For en drittbonde som driter i dyrene sine. Anonymkode: edfbd...6f4 2
Snaskesnusken Skrevet 13. september 2018 #4 Skrevet 13. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Vi ringte inn i går. Men virker ikke som noe har skjedd. Fikk en nabo til å sende inn skjema på Mattilsynet i dag. Off. Stakkars sau. For en drittbonde som driter i dyrene sine. Anonymkode: edfbd...6f4 Uff, så trist 😢 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #5 Skrevet 13. september 2018 Er nok klovene som må beskjæres. Anonymkode: ccbae...0ec
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #6 Skrevet 13. september 2018 Uff. Høres ikke ut som at den har det noe særlig nei. Noen bønder skulle aldri hatt det som yrke.... Anonymkode: 48d4c...1e0 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #7 Skrevet 13. september 2018 Tror jeg ville ringt dyrlegevakta å jeg...så kanskje de tar kontakt med bonden Anonymkode: e5316...0f4 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #8 Skrevet 13. september 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er dyremishandling. Ring mattilsynet allerede i morgen, skadede dyr er prioritert. En sau går ikke på knærne. Anonymkode: e5316...0f4 Skadede dyr er prioritert? Hvorfor tror du det? Anonymkode: 56448...1ad
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #9 Skrevet 13. september 2018 Nei, det er ikke normalt og det har jeg heller aldri opplevd at en sau har gjort. Om den hadde gjort det hos meg så hadde det blitt en umiddelbar telefon til veterinær. Anonymkode: 7fea6...4d0 3
Sirah Skrevet 13. september 2018 #10 Skrevet 13. september 2018 Fortsett å ring mattilsynet TS! Eventuelt en veterinær og forhør deg... 2
Gjest Nina1975 Skrevet 13. september 2018 #11 Skrevet 13. september 2018 (endret) Du får si at det er ulven som har gjort den sånn. Da kommer han nok med en gang. Får erstatning da, og lov til å gå på ulvejakt. Mye morsommere det enn å ta vare på dyra sine. Det er enkelte som gir blaffen i dyra sine😡 Endret 13. september 2018 av Nina1975
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #12 Skrevet 13. september 2018 Uumm.. som sauebonde med 250 sauer kan jeg love dere at for bønder på landet så er det ikke sånn at man ringer dyrlege på vegne av andre. En dyrlege hadde heller ikke kjørt i feks 2 timer langt ut påm kvelden om det ikke er akutt. En sau som går på knærne er ikke akutt, det er ikke greit å la den gå sånn, men den plages ikke så lenge den spiser og beveger seg rundt. Har selv hatt sauer som har gått rundt sånn, da har jeg tatt de inn og beskjært klovene. Bonden burde ta seg av sauen, men så lenge den spiser, drikker, og kommer seg rundt, så er det ikke akutt. Anonymkode: ccbae...0ec 6
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #13 Skrevet 13. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Uumm.. som sauebonde med 250 sauer kan jeg love dere at for bønder på landet så er det ikke sånn at man ringer dyrlege på vegne av andre. En dyrlege hadde heller ikke kjørt i feks 2 timer langt ut påm kvelden om det ikke er akutt. En sau som går på knærne er ikke akutt, det er ikke greit å la den gå sånn, men den plages ikke så lenge den spiser og beveger seg rundt. Har selv hatt sauer som har gått rundt sånn, da har jeg tatt de inn og beskjært klovene. Bonden burde ta seg av sauen, men så lenge den spiser, drikker, og kommer seg rundt, så er det ikke akutt. Anonymkode: ccbae...0ec Dyrelidelse spiller ike så stor rolle når man er bonde. For oss som har kjæledyr og aldri kunne latt hunden eller katten vår gå slik i flere dager, så er dette uforståelig. Men det er slik at dyrene vi spiser ikke får like god behanlding som kjæledyr Anonymkode: 56448...1ad 9
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #14 Skrevet 13. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange bønder bryr seg om en sau som halter litt eller en ku som ike er så aktiv og livlig? Bor på landet og har ringt mange bønder angående sauene eller kuene ders på beite som har ligget og hatt rykninger, haltet eller på andre måter har virket syke. Felles for bøndene er at de tenker det kan vente til neste dag elelr at dyret vil bli magisk frisk på egen hånd Anonymkode: 56448...1ad Så på bakgrunn av noen, mener du at alle er sånn? Kan du virkelig si det og stå for det? Anonymkode: ccbae...0ec 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #15 Skrevet 13. september 2018 For et rasshøl!! Ring Mattilsynet og politiet. Jeg hadde dratt på døra til vedkommende om så. Anonymkode: a8b4b...53a 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #16 Skrevet 13. september 2018 Just now, AnonymBruker said: Så på bakgrunn av noen, mener du at alle er sånn? Kan du virkelig si det og stå for det? Anonymkode: ccbae...0ec Jepp https://www.nrk.no/rogaland/dyrevernalliansen-sjokkert-over-svine-rapport-1.14068932 Anonymkode: 56448...1ad 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #17 Skrevet 13. september 2018 Hvordan går det? Hørt noe mer? Anonymkode: edb13...d5d
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #18 Skrevet 13. september 2018 Ok fantastisk, dette må være kvinneguiden på sitt beste. Dere etterlyser noen med peiling på sau, her er jeg, hatt sauer i 20 år, erfaren og uttaler meg Hva får jeg igjen? Uttalelser som at dyrelidelse er ingenting for bønder, og at absolutt alle bønder er dårlige til å ivareta dyrene sine. Er dere de samme folkene som skriker "dump ham" og er enig i at alle menn er utro? Beklager, jeg melder meg ut av tråden, jeg kan ikke ta voksne folk som kan generalisere på den måten alvorlig. Anonymkode: ccbae...0ec 16
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #19 Skrevet 13. september 2018 Når dyr er produksjonsenheter er det klart at veldig mange bønder gir totalt faen i dyr som er skadde. Ja det skjer i norge også. Anonymkode: c0f2e...371 1
Gjest Tutte Skrevet 13. september 2018 #20 Skrevet 13. september 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp https://www.nrk.no/rogaland/dyrevernalliansen-sjokkert-over-svine-rapport-1.14068932 Anonymkode: 56448...1ad Dette var 166 av 228 svinebesetninger i Rogaland, det er selvfølgelig uansett altfor mange, men langt i fra alle. Vet om mange bønder som tar godt vare på dyra sine, så ikke legg alle under en kam.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå