AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #1 Skrevet 13. september 2018 Hei, i fjor startet jeg med å søke om erstatning og nå har advokaten fremmet et krav. Er det noen som har fremmet et krav om barneerstatning og ikke fått det? Eller fått erstatning? Aner ikke hvordan dette fungerer og jeg glemte helt å spørre advokaten. Grugleder meg til den dagen jeg får svar. Hva om de ikke godtar? Hva om de godtar?😱 Anonymkode: 04542...6d5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #2 Skrevet 13. september 2018 Hva har du søkt om erstatning for? Anonymkode: 22ee2...139 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #3 Skrevet 13. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva har du søkt om erstatning for? Anonymkode: 22ee2...139 For et seksuelt overgrep som skjedde da jeg var ung. -TS Anonymkode: 04542...6d5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #4 Skrevet 13. september 2018 Har du sendt søksmålet inn til retten, eller har du sendt det direkte til vedkommende? Anonymkode: 3b49c...b5a
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #5 Skrevet 13. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du sendt søksmålet inn til retten, eller har du sendt det direkte til vedkommende? Anonymkode: 3b49c...b5a Til kontoret for voldsoffererstatning. -TS Anonymkode: 04542...6d5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #6 Skrevet 13. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Til kontoret for voldsoffererstatning. -TS Anonymkode: 04542...6d5 Ah, beklager, men det kan jeg ingenting om. Anonymkode: 3b49c...b5a
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #7 Skrevet 13. september 2018 Har du lest på nettsiden deres? Der er det mye informasjon. Anonymkode: 3b49c...b5a
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #8 Skrevet 13. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du lest på nettsiden deres? Der er det mye informasjon. Anonymkode: 3b49c...b5a For lenge siden, men det skal jeg sjekke ut. Takk for tips Anonymkode: 04542...6d5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #9 Skrevet 13. september 2018 Er det dom da? Anonymkode: e3196...3a5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #10 Skrevet 13. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det dom da? Anonymkode: e3196...3a5 Ja. Behøver ikke å være en dom, men det gjør vel saksbehandlingen lettere eller noe om det er det. Forøvrig tar det opptil et år nå, før de får behandlet vedtaket. Håper ikke jeg må vente så lenge. -TS Anonymkode: 04542...6d5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #11 Skrevet 13. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Behøver ikke å være en dom, men det gjør vel saksbehandlingen lettere eller noe om det er det. Forøvrig tar det opptil et år nå, før de får behandlet vedtaket. Håper ikke jeg må vente så lenge. -TS Anonymkode: 04542...6d5 Jeg leste at de normalt vil vente til etter en ev. rettssak der det er fremmet erstatningskrav, før de ev. betaler ut dette. Vet du om det blir rettssak, for da må du nok vente til etter denne. Hvis saken er henlagt, så vurderer de erstatningsspørsmålet selv. Anonymkode: 3b49c...b5a
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #12 Skrevet 13. september 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste at de normalt vil vente til etter en ev. rettssak der det er fremmet erstatningskrav, før de ev. betaler ut dette. Vet du om det blir rettssak, for da må du nok vente til etter denne. Hvis saken er henlagt, så vurderer de erstatningsspørsmålet selv. Anonymkode: 3b49c...b5a Rettsaken var for mange år siden Så det trenger jeg heldigvis ikke å tenke på. I det ene brevet jeg fikk stod det at de hadde stor pågang for tiden og derfor var saksbehandlingstiden så lang. -TS Anonymkode: 04542...6d5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #13 Skrevet 13. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Rettsaken var for mange år siden Så det trenger jeg heldigvis ikke å tenke på. I det ene brevet jeg fikk stod det at de hadde stor pågang for tiden og derfor var saksbehandlingstiden så lang. -TS Anonymkode: 04542...6d5 Har du da allerede blitt tilkjent erstatning av retten? I så fall er det ikke noe tvil om at du kommer til å få det godkjent. Anonymkode: 3b49c...b5a
Addie Skrevet 13. september 2018 #14 Skrevet 13. september 2018 Er du sikker på at det ikke er oppreisning du har søkt? Eller har du hatt tapt inntekt ect? for da er det nok erstatning.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #15 Skrevet 13. september 2018 Akkurat nå, Addie skrev: Er du sikker på at det ikke er oppreisning du har søkt? Eller har du hatt tapt inntekt ect? for da er det nok erstatning. Oppreisning er også en form for erstatning. Når man blir tilkjent erstatning så er det en samlet sum for feks. tapt inntekt, oppreisning, ev. menerstatning, osv. Man deler det ikke opp. Anonymkode: 3b49c...b5a 1
Addie Skrevet 13. september 2018 #16 Skrevet 13. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Oppreisning er også en form for erstatning. Når man blir tilkjent erstatning så er det en samlet sum for feks. tapt inntekt, oppreisning, ev. menerstatning, osv. Man deler det ikke opp. Anonymkode: 3b49c...b5a Ikke helt riktig. Hvis en blir dømt for en ‘vanlig’ voldtekt feks gir det automatisk rett for offeret å reise krav om oppreisning på 150 000,- (satt av høyesterett) Ved skjerpende omstendigheter/spesielt grov voldtekt kan det være aktuelt med høyere sum. Hvis du gjør noe mot meg som gjør at jeg lider et økonomisk tap feks, kan jeg søke om erstatning. Da må jeg dokumentere mitt tap. Oppreisning ble tidligere kalt for ‘erstatning for tort og svie’
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #17 Skrevet 13. september 2018 Akkurat nå, Addie skrev: Ikke helt riktig. Hvis en blir dømt for en ‘vanlig’ voldtekt feks gir det automatisk rett for offeret å reise krav om oppreisning på 150 000,- (satt av høyesterett) Ved skjerpende omstendigheter/spesielt grov voldtekt kan det være aktuelt med høyere sum. Hvis du gjør noe mot meg som gjør at jeg lider et økonomisk tap feks, kan jeg søke om erstatning. Da må jeg dokumentere mitt tap. Oppreisning ble tidligere kalt for ‘erstatning for tort og svie’ Det er ulike vurderingsmoment, ja. Men det er da aldeles ikke feil at alt går under en samlebetegnelse, nemlig "erstatning". Eller påstår du at oppreisning ikke er en form for erstatning? Anonymkode: 3b49c...b5a
Addie Skrevet 13. september 2018 #18 Skrevet 13. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ulike vurderingsmoment, ja. Men det er da aldeles ikke feil at alt går under en samlebetegnelse, nemlig "erstatning". Eller påstår du at oppreisning ikke er en form for erstatning? Anonymkode: 3b49c...b5a Nei. Jeg sier at du kan få oppreisning hvis du har lidt et ikke-økonomisk tap. Erstatning ligger i ordet. Noe erstattes (penger)
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #19 Skrevet 13. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du da allerede blitt tilkjent erstatning av retten? I så fall er det ikke noe tvil om at du kommer til å få det godkjent. Anonymkode: 3b49c...b5a Ja, fikk voldsoffererstatning fordi tiltalte ikke kunne betale erstatningsummen. 4 minutter siden, Addie skrev: Er du sikker på at det ikke er oppreisning du har søkt? Eller har du hatt tapt inntekt ect? for da er det nok erstatning. Vet du, jeg er ikke helt sikker😅 I et av de første brevene stod det noe om voldsoffererstatning (kan søke på nytt), på et møte med advokaten snakket h*n om menerstatning og nå fikk jeg kopi av kravet på barneerstatning. Kanskje vi søker om alt? 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oppreisning er også en form for erstatning. Når man blir tilkjent erstatning så er det en samlet sum for feks. tapt inntekt, oppreisning, ev. menerstatning, osv. Man deler det ikke opp. Anonymkode: 3b49c...b5a Nja, de har endret på dette nå. Ihvertfall i forhold til barneerstatningen. -TS Anonymkode: 04542...6d5 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #20 Skrevet 13. september 2018 Akkurat nå, Addie skrev: Nei. Jeg sier at du kan få oppreisning hvis du har lidt et ikke-økonomisk tap. Erstatning ligger i ordet. Noe erstattes (penger) Hvorfor spør du da TS om det er oppreisning hun har søkt om? Hva slags type erstatning hun har søkt om har da ikke noe med det det spørres om å gjøre. Anonymkode: 3b49c...b5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå