AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #1 Skrevet 13. september 2018 Jeg har fått jobb som innebærer barn, og jeg er redd for å få "private" spørsmål. Jeg hadde første dag i dag og hørte noen av barna snakket om hva foreldrene derss jobbet med. Jeg er redd for å få det spørsmålet da pappaen min er død. Og jeg aner ikke hva jeg eventuelt skal svare. Barna er såpass små at de ikke forstår hva død er (tror jeg...), men de fortsetter gjerne å grave om jeg ikke svarer. Har dere noen tanker? Anonymkode: f35a0...c72
Unika Skrevet 13. september 2018 #2 Skrevet 13. september 2018 Barn i barnehagealder vet hva død er, du må si det som det er (men ikke ta med detaljer). 5
Snaskesnusken Skrevet 13. september 2018 #3 Skrevet 13. september 2018 Hvor gamle er disse barna? Da de kan utrrykke seg og fortelle hva foreldrene jobber med takler de fint å høre at din far er død, i himmelen ol..
Filifjonkamor Skrevet 13. september 2018 #4 Skrevet 13. september 2018 De fleste i barnehage (stor avd) vet hva død betyr. Man skal ihvertfall ikke lyve til barna. Men du har en sjef som du kan ha veiledning med, er du så pass usikker på dette, så ta en samtale med styrer/pedagog. Jobber du med store barn i bhg er det viktig at du viser at du er trygg på deg selv. Ikke gå rundt å vær redd for hva de kan spørre deg om
absinthia Skrevet 13. september 2018 #5 Skrevet 13. september 2018 Jeg pleier å svare at pappaen min er død, når de spør. I ditt tilfelle ville jeg svart, pappaen min er død nå, men da han levde jobbet han med ...... 12
jabx Skrevet 13. september 2018 #6 Skrevet 13. september 2018 Bare svar ærlig, men på et nivå tilpasset dem.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #7 Skrevet 13. september 2018 Herlighet, si nå bare at pappaen din ikke lever mer. Anonymkode: a5277...34c
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #8 Skrevet 13. september 2018 Jeg ville bare svart "Pappaen min er ikke her på jorden lenger, men han jobbet som xxx da han levde" 😊 Spørs de noe mer så om hvor han er så sier du himmelen, eller finner en forklaring som vinkler død på en måte barna forstå på. Anonymkode: 841bb...ca7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #9 Skrevet 13. september 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått jobb som innebærer barn, og jeg er redd for å få "private" spørsmål. Jeg hadde første dag i dag og hørte noen av barna snakket om hva foreldrene derss jobbet med. Jeg er redd for å få det spørsmålet da pappaen min er død. Og jeg aner ikke hva jeg eventuelt skal svare. Barna er såpass små at de ikke forstår hva død er (tror jeg...), men de fortsetter gjerne å grave om jeg ikke svarer. Har dere noen tanker? Anonymkode: f35a0...c72 Da saken opp med nærmeste overordnede. Anonymkode: aa517...87a 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #10 Skrevet 13. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville bare svart "Pappaen min er ikke her på jorden lenger, men han jobbet som xxx da han levde" 😊 Spørs de noe mer så om hvor han er så sier du himmelen, eller finner en forklaring som vinkler død på en måte barna forstå på. Anonymkode: 841bb...ca7 Problemet med det nå er at ikke alle foreldre er komfortabel med kristendom "pushet" på barna sine. Noen er ateister, noen er hindu, jødisk, muslimsk, hva som helst. Så passer bedre å si at "Pappa er død nå, men da han levde .." som en over her sa. Anonymkode: 6c372...843 4
Gjest Dævendøtte Skrevet 13. september 2018 #11 Skrevet 13. september 2018 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pappaen min er ikke her på jorden lenger -- leste feil.. Jeg tror ikke at de som dør kommer til himmelen, ville aldri sagt det til et barn. Endret 13. september 2018 av Dævendøtte
TidaFlyr Skrevet 13. september 2018 #12 Skrevet 13. september 2018 Du trenger ikke å være redd for å få sånne spørsmål og svare ærlig på de, men da alderstilpasset Dvs. at det f.eks er helt greit å svare «Pappaen min er død, men han var brannmann da han levde», til en 3-åring. Man skal ikke skjerme barna for døden. Den er naturlig. Overhørte nylig denne: - Gutt 4 år: Oldefaren min er død. -Voksen: Det var trist, da er han i himmelen. - Gutt 4 år: Næhei! Han er under jorda! 6
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #13 Skrevet 13. september 2018 Han hadde vel en jobb før han døde? Si det da. Anonymkode: aeeb4...f19
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #14 Skrevet 13. september 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herlighet, si nå bare at pappaen din ikke lever mer. Anonymkode: a5277...34c Hva er vitsen med spydige kommentarer? Er det ingen her som har forståelse for at dette er et tungt og sårt tema, og at man blir usikker på hva man skal gjøre..? Makan. Jeg har aldri vært i en slik situasjon før. Men det ser jo ut som om det skal gå greit likevel. Anonymkode: f35a0...c72
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #15 Skrevet 14. september 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville bare svart "Pappaen min er ikke her på jorden lenger, men han jobbet som xxx da han levde" 😊 Spørs de noe mer så om hvor han er så sier du himmelen, eller finner en forklaring som vinkler død på en måte barna forstå på. Anonymkode: 841bb...ca7 Barn skjønner ikke hva «er ikke her på jorden lenger» betyr, de tolker gjerne ting bokstavelig. De kan da tro at han er i verdensrommet. Og hvis noen av dem har vært i begravelse, ser de jo at kista senkes ned i jorda. Vær konkret: Han er død. Det forstår de! Anonymkode: 025f9...dab 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #17 Skrevet 14. september 2018 Du kan jo svare «når jeg var på din alder så pleide min pappa og jobbe som...... Det er..... Da må man gjøre sånn og sånn fordi...» osv. Null stress å avlede et lite barn. Men til og med små barn vet hva død er, og gjør de det ikke så kan du jo forklare dem. Men er det sårt og vanskelig å snakke om å du er redd for å begynne å gråte, så avled heller. Mvh. Anonymkode: a0d06...ada
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå