Gnå Skrevet 13. september 2018 #1 Skrevet 13. september 2018 Meny lanserer gjenbruksposer til fruk og grønt. En god idé, spør du meg. Men jeg håper de finner noe annet en polyester etter hvert. Hva mener du? Kommer du til å bruke det? Hvorfor/hvorfor ikke? https://www.dagbladet.no/mat/na-vil-de-du-skal-ha-med-bh-posen-i-matbutikken/70176469 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #2 Skrevet 13. september 2018 Har sydd meg noen poser av gamle blondegardiner som ellers ikke hadde blitt brukt til noe. Bruker disse. Synes det er veldig kjekt. Anonymkode: d25e3...409 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #3 Skrevet 13. september 2018 Jeg vil gjerne ha et frukt- og grønnsaknett som kan brukes om og om igjen. Det med gjenbruk av blondegardiner eller annet tynt stoff var en god ide! Med visse forbehold er det heller ikke veldig problematisk at posen er av kunststoff. Så lenge plastmaterialet er i bruk, og så lenge det leveres til gjenvinning når det er utslitt, er det trygt. Vi har kilovis med plastmaterialer/petroleumsbaserte materialer i klærne våre, i skoene, i møblene, i bilene, i vesker, ryggsekker, blomsterpotter, TV-apparater ++; flere tonn til sammen. Et polyesternett som veier noen ytterst få gram er uten betydning. Anonymkode: d3e5c...b0f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #4 Skrevet 13. september 2018 18 minutter siden, Gnå skrev: Meny lanserer gjenbruksposer til fruk og grønt. En god idé, spør du meg. Men jeg håper de finner noe annet en polyester etter hvert. Hva mener du? Kommer du til å bruke det? Hvorfor/hvorfor ikke? https://www.dagbladet.no/mat/na-vil-de-du-skal-ha-med-bh-posen-i-matbutikken/70176469 Neitakk, vaskeposer bruker jeg ikke til frukt. Plastposene frukten bæres hjem i bruker vi til oppbevaring intill frukten blir spist. Dernest brukes fruktposene til søppel, dermed er de gjenbruk og nødvendige. Mye plast er unødvendig, men noe plast (til søppel) må vi beklageligvis ha. En annen sak er at plast fra fleeceprodukter avgir microplast i skyllevannet når fleeceprodukter vaskes. Det er grunn til å anta at vaskeposene, som nå skal bli fruktposer, også kan avgi microplast og påvirke frukten i posen. Så dette er jeg meget skeptisk til å ta i bruk. En annen sak er bakterier, sprøytemidler, jordrester frukten og grønnsakene kommer med. Disse vil bli igjen i posene dersom posene ikke vaskes mellom hver gangs bruk. Jeg vil ikke ha potetposen til druer ved neste handlerunde. Og vi kan ikke dra med oss et helt lass med vaskeposer til frukt når vi handler. Før fikk vi papirposer på all frukt. Den innpakningen kan vi fint gå tilbake til. Da skal jeg ta i bruk papirposer uten å mukke. Anonymkode: 3259a...6f7 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #5 Skrevet 13. september 2018 Dusteforslag. Kommer ikke til å gjøre. Mat i plast holder seg lengre. Plasten kastes i plastsøppel og blir smelta om til nye ting. Null problem. Å droppe plasten i innpakkinga vil gi større matsvinn, som alt er et stort problem - det koster miljøutslipp å produsere og transportere mat som ikke blir spist. Alternativt må vi handle enda oftere, som jo igjen vil gi enda større utslipp av gasser fra biler. En må tenke helhetlig - ikke bare legge all miljøskyld på det som er enklest å se og ta på, for så å bare forskyve problemet. Anonymkode: 1df7d...2e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå