Veslejenta Skrevet 16. mars 2005 #1 Del Skrevet 16. mars 2005 Etter å ha lest trådene om raspeball, så fikk jeg veldig lyst på det! Men jeg har aldri laget det selv før. Hvordan gjør jeg det? Og hva pleier dere å ha som fyll? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bhsiltsk Skrevet 16. mars 2005 #2 Del Skrevet 16. mars 2005 Sånn gjør jeg det: 10-15 poteter hvetemel byggmel salt Kraft Med foodprossessor: Skrell alle potetene. Skjær dem i små biter Kok bitene av to-tre poteter. Mos alt sammen i omganger i foodprossessoren. Ha alt i en svær bolle Bland sammen med hvetemel og byggmel litt etter litt. Det er umulig å si hvor mye mel du skal ha, for det varierer fra gang til gang. 2 ss salt Bruk bare ca 3-5 dl hvetemel, resten byggmel, ellers blir komlene særdeles kompakte! Deigen skal være såpass fast at komlene ikke faller fra hverandre når du skal legge de oppi det kokende vannet. Til fyll kan du enten bruke baconbiter eller pølser eller biter av røykt svineknok (bare kjøttet, altså). Selv pleier jeg å ha slike ting som tilbehør, heller enn inni komla. Syns det blir mer smak av det da. Kraften har jeg på forhånd kokt opp slik at det fosskoker når komlene skal nedi. Lag passe store komler og legg forsiktig ned i den kokende kraften. Pass på at de ikke blir liggende som en stor klump i bunnen av gryta. Komlene skal koke i litt over en time, men jo lenger , jo bedre. Har du ikke foodprossessor, rasper du potetene på den nest fineste raspen på rivjernet (da skjæres ikke potetene i biter først, altså). Ikke den groveste, men ikke den aller fineste heller. Det kreves mye arbeid, men det lar seg gjøre. De blir også akkurat like gode. Tillegg: Kraften min er etter at jeg har kokt en røykt svineknok i ca 2,5 timer med ca 1-2 ss salt oppi. Kan sikkert bruke buljong eller vanlig salt vann også. I tillegg til knoken serverer jeg grov pølse som får koke med de siste fem-10 minuttene av komletiden, og gjerne noe stekt bacon og smeltet smør. Åh, nå fikk jeg jammen lyst på komle!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 16. mars 2005 Forfatter #3 Del Skrevet 16. mars 2005 Tusen takk! Hvordan vet jeg at jeg har hatt oppi nok mel? En ting til, går det an å bytte ut hvetemel med noe glutenfritt? For eksempel med speltmel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bhsiltsk Skrevet 16. mars 2005 #4 Del Skrevet 16. mars 2005 Du vet du har hatt oppi nok mel når deigen er slik at komlene ikke faller fra hverandre når du har dem oppi kraften. Blir de for løse, har du mer byggmel oppi. Om du kan bruke speltmel aner jeg ikke, for jeg vet ikke hva det er engang. Men hvorfor ikke prøve? Hverken poteter eller mel er særlig dyrt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 16. mars 2005 Forfatter #5 Del Skrevet 16. mars 2005 Også en ting til.. Kraften.. Hvordan lager jeg den? *Føle seg helt grønn* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baby-E Skrevet 16. mars 2005 #6 Del Skrevet 16. mars 2005 veit ikke hvordan du lager det, men som fyll, syns jeg MÅR er det beste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bhsiltsk Skrevet 16. mars 2005 #7 Del Skrevet 16. mars 2005 Også en ting til.. Kraften.. Hvordan lager jeg den? *Føle seg helt grønn* Les det første svaret mitt, der har jeg skrevet et tillegg om kraften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 16. mars 2005 #8 Del Skrevet 16. mars 2005 Jeg koker raspeballene i grønnsaksbuljong, og sist brukte jeg bare hvetemel, og det gikk helt fint det. Det kan godt være du kan bruke speltmel, for jeg tror det er bindende. Og da vil jeg tro det skulle gå bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 16. mars 2005 #9 Del Skrevet 16. mars 2005 Også en ting til.. Kraften.. Hvordan lager jeg den? *Føle seg helt grønn* Her kan du sikkert få tusen ulike svar, avhengig av geografi . Jeg fortrekker salt lammekjøtt, som jeg koker en stund før komlene legges i samme gryte, og kålrot og gulrot, som legges i gryta etterhvert, slik at alt blir ferdigkokt samtidig, og både kjøtt og grønnsaker smaksetter komlene. Kjøttet trenger ca. 2 1/2 time, kanskje, komlene 1 time (ferdige når de flyter opp) og røttene kanskje 20 minutt? Det er også godt med feks vossakorv - alt i samme gryte. Forresten: Har ikke prøvd, men du kan sikkert bruke siktet speltmel i komler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 16. mars 2005 Forfatter #10 Del Skrevet 16. mars 2005 Nå ble jeg skikkelig sulten!! Tror jeg må kjøpt en sekk med poteter, og litt røykt svineknoke! Liker at det er litt fyll i komlene jeg da. Gjør det litt mere spennende å spise. Barnslig jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2005 #11 Del Skrevet 16. mars 2005 Jeg MOSER i alle fall ikke potetene, men rapser dem på det groveste, og koker ikke noen av dem på forhånd... Og ja, mør er godt inni Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bhsiltsk Skrevet 16. mars 2005 #12 Del Skrevet 16. mars 2005 Når det gjelder kraft av svineknok... Den skal trekke, ikke fosskoke, og man kan gjerne ta bort litt av det skummet som kommer. Og så MÅ du bare ha en masse tilbehør... Gulp, nå ble jeg sulten!!! Komle ER jo så godt! Andre dagen med komle varmer jeg opp igjen hele gryta, og tredje dagen er det stekte komler med det av tilbehør som er igjen etter dag en og to. Det skal sies at samboer ikke er glad i komle, så dag to og tre spiser jeg alene. Men like fordømrade godt er det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_veronika_* Skrevet 21. november 2008 #13 Del Skrevet 21. november 2008 Jeg koker raspeballene i grønnsaksbuljong, og sist brukte jeg bare hvetemel, og det gikk helt fint det. Det kan godt være du kan bruke speltmel, for jeg tror det er bindende. Og da vil jeg tro det skulle gå bra. mhm, når du bare brukte hvetemel, hadde de samme koketid og alt da? skal lage raspeballer i dag, men har ikke byggmel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemesis Skrevet 21. november 2008 #14 Del Skrevet 21. november 2008 På vestlandet får man kjøpt "komlekjøtt". Pleier å bruke salt kjøtt til å ha oppi komlene for å lage kraft. Det blir best med kjøtt og ikke slike buljonger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vanilja Skrevet 22. november 2008 #15 Del Skrevet 22. november 2008 Det er sikkert mange ulike måter å lage raspeball på. Jeg bruker raspet RÅ potet som jeg blander meg byggmel og litt kraft -evt litt salt. Inni raspeballene legger jeg en bit tørket mårpølse. Så skal de trekke i en 45 min tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2008 #16 Del Skrevet 22. november 2008 Hvis man har det travelt kan man kjøpe en pose komle som man blander etter oppskriften, MEN rasper i en rå potet eller to som blandes i. La dette trekke i vann m en buljon-terning eller to. Ved siden av smaker det godt med kålromos og en "kjøttrøre" bestående av en røkt pølse i terninger, bacon i terninger samt litt løk. Dette stekes og serveres ved siden av. Nam-nam! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Monica_* Skrevet 2. november 2009 #17 Del Skrevet 2. november 2009 Også en ting til.. Kraften.. Hvordan lager jeg den? *Føle seg helt grønn* Hvis du vil gjøre det på den helt enkle måten. I noen butikker får du kjøpt komlemel, der står det hvor mye du skal ha av melet og vann Kjøttet kan du koke tilsammen 3 timer i godt med vann, for kjøttet lager god smak, etter en time har du komlene i for de skal kokes i to timer, og og etter to timer har du pølser i for eksempel vossakorv eller sundepølse om det finnes der du bor. Og når det er ca en halv time igjen kan du ha i gulrøtter og kålrabi.alt dette setter smak i komlene og du slipper å lage noe egen kraft. Noe jeg syns er godt i tillegg er stekt bacon som du steker og har oppå komlene når maten er ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 2. november 2009 #18 Del Skrevet 2. november 2009 Ball som vi kaller det, har alltid i min familie blitt laget med stekt bacon og brunostsaus, og vi har aldri noe inni. Den brunostsausen er bare fantastisk god. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hytta1 Skrevet 17. november 2015 #19 Del Skrevet 17. november 2015 Ingen som har en timian kvist i kraften? :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå