AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #1 Skrevet 13. september 2018 Gjennom årene har jeg hatt en viss kontakt med Nav. Man får jo barnetrygd, fødselspenger, sykepenger og dagpenger derfra, samt barnebidrag inntil nylig. Med tre barn, to perioder som arbeidsledig, samt en lengre periode spm sykemeldt, har jeg vært nødt til å forholde meg til Nav og ingen av gangene jeg har vært i kontakt med dem, har utbetalingene gått smertefritt. INGEN av gangene! Ikke engang barnetrygd, som skal gå helt automatisk, har kommet etter gjentatte purringer i samtlige av de tre gangene jeg fikk barn. Nå sist er det sykepengene som aldri kom. Satt først 40 minutter i telefonkø og opplevde at den som besvarer egentlig ikke kan hjelpe med noe som helst, bare et skuldertrekk, får beskjed om å avvente noen dager. Ringer opp en uke seinere, rimelig forbanna etter laaang telefonkø igjen. Får denne gangen beskjed om at de mangler noen opplysninger fra arbeidsgiver. Men tror du de tar initiativ til å få inn opplysningene?? Nei da, verken jeg eller arbeidsgiver får beskjed om dette, de bare lar saken ligge inntil jeg altså maser. Da blir det plutselig min oppgave å pushe på arbeidsgiver! Seks uker etter jeg skulle hatt pengene kom de til slutt. Hadde da lånt penger av foreldrene mine i mellomtiden for å kunne forsørge meg og ungene. Hva med alle de som er såpass syke at de ikke klarer å stå på og mase og pushe selv?? Jeg kjenner at jeg hater Nav! Ordningen med at man får penger i dette landet er selvsagt bra, men systemet og veien fram er jo vanvittig dårlig! Så sinnsykt mye tull det har vært for meg, ikke EN utbetaling har som sagt gått smertefritt og det har ikke vært min skyld en eneste gang.😡😡😡 Anonymkode: f91a5...699 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #2 Skrevet 13. september 2018 Jeg er veldig takknemlig for at vi har et system som fanger oss opp når vi ikke kan jobbe, får barn og er arbeidsledige. Men, det er et utrolig tungvint system, de følger ikke alltid sine egne lover og regler, mennesker blir behandlet forskjellig ut i fra hvilket kontor de tilhører. Og systemet med aap er ikke alltid tilpasset de som er syke. Anonymkode: ed577...668 8
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #3 Skrevet 13. september 2018 NAV reformen er en stor fiasko. Arbeidskontoret og Trygdekontoret fungerte helt fint, men så kom idiotene på Stortinget på en ide, nemlig å ødelegge to velfungerende etater. Hvorfor? Bare fordi de kunne. Anonymkode: 498d7...4bb 9
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #4 Skrevet 13. september 2018 Det må være noe galt med informasjonen NAV sitter på om deg, for dette høres helt usannsynlig ut. Jeg har vært langvarig NAV-bruker selv, som arbeidssøker, som langtidssykemeldt og til slutt på arbeidsavklaringspenger. Jeg rapporterer det jeg skal, jeg følger aktivitetsplanen min og jeg sender inn diverse dokumentasjon på utgifter jeg har i forbindelse med aktivietet. Med ett eneste unntak har jeg ikke hatt noen problemer med utbetalinger. Istedenfor å sitte og hate får du ta opp med NAV at det har vært utrolig mye problemer, og at dere sammen må finne ut av hva som er galt slik at det ikke skjer igjen. Anonymkode: c388e...840 12
altflyter Skrevet 13. september 2018 #5 Skrevet 13. september 2018 Jeg er takknemlig for at vi har et trygdesystem som skal ivareta alle, men jeg skulle ønske det var et system som FAKTISK ivaretok alle og ikke krever at du har mastergrad i trygderett for å klare å finne ut av og forstå hva man har krav på og å faktisk få det... De som trenger det mest har ikke kapasitet til å krangle så mye som man må om man skal få rettighetene sine. Man er prisgitt å treffe en oppegående saksbehandler, og dem er det dessverre langt mellom... 8
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #6 Skrevet 13. september 2018 5 minutter siden, altflyter skrev: Man er prisgitt å treffe en oppegående saksbehandler, og dem er det dessverre langt mellom... Jeg må bare få protestere på dette. De aller fleste saksbehandlere er både oppegående og imøtekommende. Det er bare det at vi ikke hører så mye om det når alt fungerer som det skal. Det er unntakene som tar stor plass både i media og på forum. Anonymkode: c388e...840 10
altflyter Skrevet 13. september 2018 #7 Skrevet 13. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg må bare få protestere på dette. De aller fleste saksbehandlere er både oppegående og imøtekommende. Det er bare det at vi ikke hører så mye om det når alt fungerer som det skal. Det er unntakene som tar stor plass både i media og på forum. Anonymkode: c388e...840 Hva med personlig opplevelse gjennom utallige år i nav-systemet via familie, venner og jobb? Har vært med på utallige nav-møter med forskjellige folk og der har det jammen meg vært langt mellom hyggelige saksbehandlere som faktisk opplyser om rettigheter eller som er særlig interessert i å hjelpe. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #8 Skrevet 13. september 2018 Vil altså på ingen måte benekte din opplevelse, og det er mye møkk som skjer. Men det finnes også gladhistorier, som ikke alltid kommer fram. Som langvarig bruker selv, så har jeg hatt null problem med NAV. Arbeidsledig, sykepenger, AAP og til sist ufør, alt gikk ordentlig for seg. Selv når jeg var så syk at ikke skjønte papirene jeg mottok, så fulgte saksbehandler opp, ringte meg og sørga for å få meg til sitt kontor på hastetime så jeg kunne underskrive der jeg skulle innen fristen - og ikke ble gående uten penger Men systemene, og kravene til de ansatte om behandlingstider ol. er nok med på å gjøre ting kronglete. Folk som får avslag på søknader f.eks - bare fordi en skal klare å holde høy produksjon og få saker fort gjennom. Det er møkk det, å tvinge folk gjennom stresset med unødvendige ankerunder, bare for å holde statistikken fin....! Og nei, det er ikke en påstand - men avdekket gjennom SINTEF-rapport.Saksbehandlere i Nav avslår søknader i en tidlig fase for å nå måltall, noe som bryter med forvaltningsloven. Det er konklusjonen i ny rapport.https://www.nettavisen.no/na24/sintef-rapport-nav-ansatte-gir-ubegrunnede-avslag-for-a-fa-pynte-pa-statistikken/3423235243.html Anonymkode: ee3ea...3b3 1
altflyter Skrevet 13. september 2018 #9 Skrevet 13. september 2018 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil altså på ingen måte benekte din opplevelse, og det er mye møkk som skjer. Men det finnes også gladhistorier, som ikke alltid kommer fram. Som langvarig bruker selv, så har jeg hatt null problem med NAV. Arbeidsledig, sykepenger, AAP og til sist ufør, alt gikk ordentlig for seg. Selv når jeg var så syk at ikke skjønte papirene jeg mottok, så fulgte saksbehandler opp, ringte meg og sørga for å få meg til sitt kontor på hastetime så jeg kunne underskrive der jeg skulle innen fristen - og ikke ble gående uten penger Men systemene, og kravene til de ansatte om behandlingstider ol. er nok med på å gjøre ting kronglete. Folk som får avslag på søknader f.eks - bare fordi en skal klare å holde høy produksjon og få saker fort gjennom. Det er møkk det, å tvinge folk gjennom stresset med unødvendige ankerunder, bare for å holde statistikken fin....! Og nei, det er ikke en påstand - men avdekket gjennom SINTEF-rapport.Saksbehandlere i Nav avslår søknader i en tidlig fase for å nå måltall, noe som bryter med forvaltningsloven. Det er konklusjonen i ny rapport.https://www.nettavisen.no/na24/sintef-rapport-nav-ansatte-gir-ubegrunnede-avslag-for-a-fa-pynte-pa-statistikken/3423235243.html Anonymkode: ee3ea...3b3 Så flott at du har vært så heldig! Jeg syntes uansett at det ikke skulle forekommet at saksbehandlere tilbakeholder informasjon om rettigheter eller ikke følger opp. De som trenger nav har sjelden energi til å krangle eller finne ut av nav-jungelen. Det er rett og slett tragisk og alle bør behandles med respekt - spesielt dem i vanskelige livssituasjoner. Synd at det er så mange triste historier om nav. Det burde vært en ikke-sak, men likevel er det et stort problem. Edit: Dessuten syntes jeg det blir litt pussig at man skal være nødt til å lete etter solskinnshistorier om nav. Man burde kunne ha som utgangspunkt at de behandler folk på en ok måte. At alt er solskinnshistorier. Å få et avslag er èn ting, men det er måten ting blir gjort på som er helt på trynet. Endret 13. september 2018 av altflyter
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #10 Skrevet 13. september 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må være noe galt med informasjonen NAV sitter på om deg, for dette høres helt usannsynlig ut. Jeg har vært langvarig NAV-bruker selv, som arbeidssøker, som langtidssykemeldt og til slutt på arbeidsavklaringspenger. Jeg rapporterer det jeg skal, jeg følger aktivitetsplanen min og jeg sender inn diverse dokumentasjon på utgifter jeg har i forbindelse med aktivietet. Med ett eneste unntak har jeg ikke hatt noen problemer med utbetalinger. Istedenfor å sitte og hate får du ta opp med NAV at det har vært utrolig mye problemer, og at dere sammen må finne ut av hva som er galt slik at det ikke skjer igjen. Anonymkode: c388e...840 Men NAV driter gjerne i å skaffe seg den dokumentasjonen de trenger, eller si fra om det når ting mangler, så henger sakene der i limbo da. Det er systematisk ukultur. Må en selv være på hugget - ja. Men NAV har opplysningsplikt, og plikt til å hjelpe folk. Det er slettes ikke lett for folk flest å få oversikt og forstå alt som kreves. Har selv nettopp hatt samtale med ei fortvila venninne som føler seg helt lost i kontakt med NAV og prøver å hjelpe sin mor som er blitt enke. Venninna er ellers særdeles oppegående person, har høy utdannelse og er frisk. Men føler det likevel som å løpe rett i en murvegg, å prøve finne ut av NAV. Sitat Ifølge Sintef-forsker Mandal er det spesielt én årsak til at Nav-brukerne får medhold etter klage: Brukerne sender ved dokumentasjon som manglet da søknaden ble behandlet for første gang. Istedenfor å systematisk innhente eller etterspørre denne, fatter Navs saksbehandlere i mange tilfeller vedtak om avslag for å få fortgang i sakene, ifølge forskningslederen. Dokumentert her:https://www.nettavisen.no/na24/sintef-rapport-nav-ansatte-gir-ubegrunnede-avslag-for-a-fa-pynte-pa-statistikken/3423235243.html Anonymkode: ee3ea...3b3 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #11 Skrevet 13. september 2018 Jeg har vært i Nav systemet i 16 år, mest som syk. Og jeg har fått avslag på hver eneste søknad jeg har sendt inn, så må jeg klage, og da får jeg. Sist jeg skulle ha sykepenger, tok det 5 mnd før jeg fikk pengene, da hadde jeg både ringt de og arbeidsgiver utrolig mange ganger. Da jeg søkte om sosialhjelp, tok det 3,5 mnd før jeg fikk hjelp. Det er jo ikke lov engang. Jeg levde på ris i 2 mnd, og gikk ned 12 kg. Jeg har mistet AAP på dagen, uten noe forvarsel. Og fikk det ikke igjen. Har opplevd saksbehandler som kjeftet meg huden full, sa jeg ikke hadde krav på noe hos de, at jeg bare løy og var lat. Selv om de hadde papirer på at jeg var svært syk. Klagde på avslaget og fikk AAP. Beste saksbehandleren jeg har hatt på Nav, hun ble presset ut, for hun var jo for hjelpsom. Og i de periodene jeg har vært så syk, at jeg nesten ikke klarer å ta en dusj, da skal de ha deg på tiltak etter tiltak. Selv om du både får sykemelding, og papirer fra legen at du er alt for syk. Møter du ikke opp, tar de pengene dine. Men i de periodene jeg selv har tatt kontakt selv, fordi jeg føler meg bedre, ønsker arbeidsutprøving for å sjekke om man kan jobbe noe. Nei, da vil de ikke hjelpe deg. Ene saksbehandleren min ringte jeg til flere ganger i måneden. Alle gangene fikk jeg beskjed om at hun skulle ringe tilbake, det tok 9 mnd før hun ringte tilbake. Og de tok fra med AAP, fordi jeg ikke hadde noe kontakt med saksbehandler. For jeg hadde ikke aktivitetsplan. Selv om Nav selv sier at jeg har vært for syk til å jobbe mer enn 50% siden 2002, så får jeg ikke søke ufør. Har flere diagnoser, og flere spesialister, som sier at jeg aldri vil komme tilbake til arbeidslivet. Og jeg har virkelig prøvd alt. Anonymkode: 36d8d...47b
applestories Skrevet 13. september 2018 #12 Skrevet 13. september 2018 25 minutter siden, altflyter skrev: Så flott at du har vært så heldig! Jeg syntes uansett at det ikke skulle forekommet at saksbehandlere tilbakeholder informasjon om rettigheter eller ikke følger opp. De som trenger nav har sjelden energi til å krangle eller finne ut av nav-jungelen. Det er rett og slett tragisk og alle bør behandles med respekt - spesielt dem i vanskelige livssituasjoner. Synd at det er så mange triste historier om nav. Det burde vært en ikke-sak, men likevel er det et stort problem. Edit: Dessuten syntes jeg det blir litt pussig at man skal være nødt til å lete etter solskinnshistorier om nav. Man burde kunne ha som utgangspunkt at de behandler folk på en ok måte. At alt er solskinnshistorier. Å få et avslag er èn ting, men det er måten ting blir gjort på som er helt på trynet. Det synes ikke jeg er pussig i det hele tatt. Av alle du kjenner; familie, slekt, venner, bekjente, kolleger, folk på Facebook - mange av dem har og har hatt kontakt, enten sporadisk eller langvarig, med NAV. Men hvor ofte hører du "Jeg sendte inn søknad om foreldrepenger og fikk vedtak fire dager senere!"?, "Jeg var innom NAV og søkte pensjon, det tok ikke fem minutter engang før jeg fikk svar!". "Jeg sendte søknad om sykepenger på mobilen for tre dager siden, i dag var pengene på konto!". Man hører ikke om det som er vanlig, forventet. Når alt går som det skal er det ingen som reagerer, det er først når det oppstår problemer at man hører om det. - eksemplene over er reelle, fra de siste to ukene. 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #13 Skrevet 13. september 2018 Det er mye tull fordi kompetansen hos de ansatte er så lav. Både den formelle utdanningen og kunnskap om jobben. Hvem som som helst kan jo få jobb der. Er det rart at man får feil vedtak når det sitter en tidligere elektriker og avgjør om du har rett på aap eller ikke? Anonymkode: 8c89f...1ac 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #14 Skrevet 13. september 2018 Jeg har flere venner og familie som jevnlig er i kontakt med NAV, både pga ufør, aap, sykemelding og permisjonspenger. En har klagt på at et skjema var vanskelig å forstå, ellers er alle fornøyd. "Så lenge jeg gjør mitt gjør nav sitt" sier han ene, og er kjempefornøyd med oppføging og utbetaling. Når folk bare er misfornøyd og klager over alle andre, ja da viser det mest at de er de selv som ikke fungerer tenker jeg. Anonymkode: 68a21...111 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #15 Skrevet 13. september 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mye tull fordi kompetansen hos de ansatte er så lav. Både den formelle utdanningen og kunnskap om jobben. Hvem som som helst kan jo få jobb der. Er det rart at man får feil vedtak når det sitter en tidligere elektriker og avgjør om du har rett på aap eller ikke? Anonymkode: 8c89f...1ac Hvor har du dette fra? De fleste steder kreves det minst en bachelorgrad, helst noen studiepoeng med psykologi. Anonymkode: 36f7d...713 3
altflyter Skrevet 13. september 2018 #16 Skrevet 13. september 2018 22 minutter siden, applestories skrev: Det synes ikke jeg er pussig i det hele tatt. Av alle du kjenner; familie, slekt, venner, bekjente, kolleger, folk på Facebook - mange av dem har og har hatt kontakt, enten sporadisk eller langvarig, med NAV. Men hvor ofte hører du "Jeg sendte inn søknad om foreldrepenger og fikk vedtak fire dager senere!"?, "Jeg var innom NAV og søkte pensjon, det tok ikke fem minutter engang før jeg fikk svar!". "Jeg sendte søknad om sykepenger på mobilen for tre dager siden, i dag var pengene på konto!". Man hører ikke om det som er vanlig, forventet. Når alt går som det skal er det ingen som reagerer, det er først når det oppstår problemer at man hører om det. - eksemplene over er reelle, fra de siste to ukene. Jeg formulerte meg dumt Det jeg mente er at jeg syntes det er forferdelig trist at vi må lete etter fine historier. I en perfekt verden hadde vi ikke trengt å lete...
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #17 Skrevet 13. september 2018 Tror du skal være glad for at vi har Nav jeg. Hadde du heller tenkt å sitte på gaten og tigge? Anonymkode: 9fe40...a6a 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #18 Skrevet 13. september 2018 54 minutter siden, altflyter skrev: Så flott at du har vært så heldig! Jeg syntes uansett at det ikke skulle forekommet at saksbehandlere tilbakeholder informasjon om rettigheter eller ikke følger opp. De som trenger nav har sjelden energi til å krangle eller finne ut av nav-jungelen. Det er rett og slett tragisk og alle bør behandles med respekt - spesielt dem i vanskelige livssituasjoner. Synd at det er så mange triste historier om nav. Det burde vært en ikke-sak, men likevel er det et stort problem. Edit: Dessuten syntes jeg det blir litt pussig at man skal være nødt til å lete etter solskinnshistorier om nav. Man burde kunne ha som utgangspunkt at de behandler folk på en ok måte. At alt er solskinnshistorier. Å få et avslag er èn ting, men det er måten ting blir gjort på som er helt på trynet. Selvfølgelig helt enig i at det ikke bør forekomme at saksbehandlere ikke opplyser, følger opp osv. Men vet du, slike tråder som dette? Det blir gjerne veldig skeivt utvalg i hvem som engasjerer seg. Det er jo typisk de som har vært så uheldige å oppleve møkk som deltar, naturlig nok. Å fortelle solskinnshistorier da, kan fort føles som å tråkke på de som sliter. Og hvem har vel behov for å starte tråder for å fortelle om alt som gikk bra......`? Vi trenger egentlig ikke synse å tro omkring dette heller - de aller fleste er faktisk fornøyd med NAV. Det viser brukerundersøkelser:NAVs personbrukerundersøkelse og NAVs arbeidsgiverundersøkelse for 2018 viser at de fleste brukerne av NAVs tjenester har gode erfaringer med NAV. https://www.moss-avis.no/okonomi-og-naringsliv/nyheter/nav/stort-sett-fornoyd-med-nav/s/5-67-679885En ny undersøkelse viser at seks av ti spurte som har vært i kontakt med Nav, er tilfredse med behandlingen de fikk. Nav er bedre enn sitt rykte, mener ekspert.https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ovg1l/brukere-fornoeyd-med-nav-tross-daarlig-omdoemme Anonymkode: ee3ea...3b3 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #19 Skrevet 13. september 2018 Også har vi land der de ikke får en dritt for noe av det du får penger for. Beklager at jeg ikke klarer å sympatisere. Anonymkode: e9170...7c9 2
Khloe P.T Skrevet 13. september 2018 #20 Skrevet 13. september 2018 (endret) Jeg har hatt mye med NAV å gjøre og samtlige saker har gått helt smertefritt. Har hatt flere saksbehandlere og alle har vært oppsøkende og løsningsorienterte. To til i min nærmeste krets har helt samme opplevelse som meg, så NAV virker iallefall som det skal her i "min" avdeling. Men, jeg har hørt om mye rot også så jeg har stor forståelse for at NAV kan oppleves vanskelig også. Ofte er man jo i en sårbar situasjon når behovet for NAV er der, og da skulle jeg ønske alle fikke samme gode behandlingen som jeg har fått. Endret 13. september 2018 av Khloe P.T
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå