Gå til innhold

Overleve på 3000kr på en måned- hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student, uten deltidsjobb foreløpig. Jeg har etter å ha satt av penger til husleie, tlf, div trekk, kun 3000kr igjen å leve for i en måned. Jeg har en del basisvarer og husholdnings-artikler i hus. 

Men - HJELP. Dette kommer vel ikke til å gå???

Anonymkode: 0cc60...d10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik jeg forstår det så har du 3000kr som skal gå til mat/annet nødvendig til husholdning og evt. sosiale ting, klær og/eller annet du ønsker?

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Luckiness skrev:

Slik jeg forstår det så har du 3000kr som skal gå til mat/annet nødvendig til husholdning og evt. sosiale ting, klær og/eller annet du ønsker?

Ja ...! Huff ! 

Skrevet

Hvis du bare skal ha til mat og noe husholdningsartikler, så skal vel det gå? Lag gryter, supper med grønnsaker og kjøtt som kan varmes opp et par, tre dager. Kjøp first price-varer. Billig knekkebrød og billig pålegg. Det skal gå for en måned.

Anonymkode: 8c643...2d2

• Liker 6
Skrevet

Takk jeg føler meg grusomt fattig !!!! Huff 

Skrevet

Det bør gå helt fint, med mindre du går på spesialdiett pga ekstreme matallergier og ikke kan spise vanlig mat fra butikken.

Anonymkode: 95c16...6fc

Skrevet

Lag budsjett. Du kommer til å bli overasket hvor mye du kan få for 3000. Du må selvfølgelig fokusere på billige matvarer. Velge og vrake litt. 

Anonymkode: 08b3a...682

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke mye mer jeg har hver mnd og jeg klarer meg helt fint (er 43). Bare du tenker gjennom hva du handler av mat (mye bra, billig mat) og setter opp plan for uken så skal det gå veldig bra. 

Anonymkode: 52479...347

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye pleier du å ha i mnd? 

Anonymkode: 08b3a...682

Skrevet

Jeg ville ukes-, eller gjerne månedshandlet så fremt du har oppbevaringsplass til det. All mat (frokost, lunsj, middag, evt. kvelds/mellommåltider) og eventuelle husholdningsprodukter/toalettsaker du trenger som oppvaskmiddel, sjampo, deo, tannkrem o.l. Det aller viktigste er jo at du har penger til mat og nødvendige ting til hjemmet. Når du er ferdig å handle vet du også hva du står igjen med som kan brukes på andre ting.

• Liker 3
Skrevet

Helt uproblematisk. Hundrelapp om dagen i mat og noen få husholdningsartikler du trenger en gang iblant. Blir jo ikke byturer og taxi over en lav sko, ei heller innkjøp av klær eller elektonikk, men å ikke bruke mer enn 500 på matbutikken i løpet av en uke og ellers hatt en tusenlapp til annet er jo ikke hverken så uvanlig eller spesielt vanskelig å klare seg på. Hatt det sånn mange måneder i løpet av studietiden selv, og foruten å være litt ekstra obs på å ikke hive meg med på sosiale greier jeg strengt tatt ikke har hatt råd til har det egentlig ikke kostet meg særlig kalorier å ikke bruke mer enn det du snakker om her.

Anonymkode: e367e...0fa

• Liker 6
Skrevet

Ehm. Du er ikke fattig.

SIFOs referensebudsjett for mat til en voksen er vel ca 2300 kr på en måned, og det er ikke spesielt sparsommelig, helt nøkternt, vanlig så kan nok fint klare deg på mindre, uten å snu så veldig på krona.

Så da har du minst en tusenlapp til fest og morro. Arranger hjemmefest, eller dropp festen helt denne måneden - og - vips! Så har du en tusenlapp til luksusforbruk. 

Anonymkode: 06292...4ca

• Liker 3
Skrevet

Hjelpes!   🙈    Mer enn nok penger, det.

• Liker 2
Skrevet

3000,- i mnd i mat til en student er ikke lite. Med mindre du spiser ute og fester mye. 

Har du fryser, så kjøper du brød, deler opp og fryser. Viss ikke, kan du kjøpe billige halvstekte baguetter, og tilberede etter behov. Rema og kiwi har middag på pose til femti-seksti kroner. De er gode, og varer i to dager. 

Om du tar deg tid i butikken, kan jeg garantere at du finner mye rimelig mat :) 

Anonymkode: 561f3...1d6

• Liker 3
Skrevet

Altså, 3000 burde da holde til et greit budsjett. Sett opp en måltidsplan for neste uke så skal du se at dette ordner seg helt greit. Jeg kunne gjort det for deg, men jeg tror det er viktig at du faktisk gjør dette selv, så får du heller be om hjelp om du står fast.

Anonymkode: edfc4...925

• Liker 1
Skrevet

For å si det sånn - jeg lever stort sett på ferdigmat (pga sykdom), og bruker likevel maks 2000 kr på matbudsjett per måned. Klarer du å fikse litt mat selv, så bruker du lett mindre penger enn dette. :)

• Liker 1
Skrevet

Eg levde alltid på 3000 kr i månaden etter alt anna var betalt når eg var student. Det sugde, men det fungerte også ganske greitt med litt planlegging.

Anonymkode: 389da...d74

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3000,- i mnd i mat til en student er ikke lite. Med mindre du spiser ute og fester mye. 

Har du fryser, så kjøper du brød, deler opp og fryser. Viss ikke, kan du kjøpe billige halvstekte baguetter, og tilberede etter behov. Rema og kiwi har middag på pose til femti-seksti kroner. De er gode, og varer i to dager. 

Om du tar deg tid i butikken, kan jeg garantere at du finner mye rimelig mat :) 

Anonymkode: 561f3...1d6

Ja men om jeg skal ta tog /buss/ må til legen etc sprekker det. Blir ikke innkjøp av klær el interiør denne måneden hvertfall. Håper jeg får meg en deltidsjobb. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehm. Du er ikke fattig.

SIFOs referensebudsjett for mat til en voksen er vel ca 2300 kr på en måned, og det er ikke spesielt sparsommelig, helt nøkternt, vanlig så kan nok fint klare deg på mindre, uten å snu så veldig på krona.

Så da har du minst en tusenlapp til fest og morro. Arranger hjemmefest, eller dropp festen helt denne måneden - og - vips! Så har du en tusenlapp til luksusforbruk. 

Det er jo ikke bare mat men husholdning, evt buss/tog/ lege etc 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, har selv et matbudsjett på 4000 kr for to voksne og en 12-åring. Det går helt greit, men det er ikke mange utskeielser. Du er alene med 3000 kroner. Skjønner ikke problemet. Du må være rimelig hjelpeløs hvis du ikke skal klare deg på dette. 

Anonymkode: f4ea6...3cf

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...