C_sol Skrevet 13. september 2018 #1 Skrevet 13. september 2018 En stor flekk har etset seg godt inn i et lakkert heltre trappetrinn etter at mopp ble stående litt for lenge. Jeg antar at det kan ha vært vaskemiddel i moppen, men usikker. Flekken har vært der en stund, og muligens blitt noe svakere. Men fortsatt tydelig brun-grå flekk. Og nå må noe gjøres! Noen tips? På forhånd takk! 2
Belima Skrevet 13. september 2018 #2 Skrevet 13. september 2018 Det er vel mulig å pusse trinnet og lakkere det på nytt. Eneste forslag jeg kan komme på. 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #3 Skrevet 14. september 2018 15 timer siden, C_sol skrev: En stor flekk har etset seg godt inn i et lakkert heltre trappetrinn etter at mopp ble stående litt for lenge. Jeg antar at det kan ha vært vaskemiddel i moppen, men usikker. Flekken har vært der en stund, og muligens blitt noe svakere. Men fortsatt tydelig brun-grå flekk. Og nå må noe gjøres! Noen tips? På forhånd takk! Trinnet er vel lakkert med vannbassert lakk/maling? Ulempen med den typen produkter er at de tåler lite vann/fukt. Skal du får merket bort, må du pusse godt ned, grunne og lakke på nytt. Anonymkode: 083f0...6c8
C_sol Skrevet 14. september 2018 Forfatter #4 Skrevet 14. september 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Trinnet er vel lakkert med vannbassert lakk/maling? Ulempen med den typen produkter er at de tåler lite vann/fukt. Skal du får merket bort, må du pusse godt ned, grunne og lakke på nytt. Anonymkode: 083f0...6c8 Takk, jeg var redd for det. Usikker på hva slags lakk som er brukt. Så hadde håpet at det var en annen smart måte å få det bort på 😉
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #6 Skrevet 15. september 2018 13 timer siden, C_sol skrev: Typisk for vannbassert lakk. Hvilket vaskemiddel brukte du? Jeg har skrevet det før, men kan gjenta det i denne tråden. Jeg satte en flaske Omo flytende tøyvask i vinduskarmen på vaskerommet. Flasken "slevet" etter bruk. Karmen var heltre, lakket med to lag vannbassert lakk, deretter slipt og grunnet før det ble malt med oljemaling. Kort tid etter at flasken ble plassert der, forsvant både maling og lakk under flasken og rundt der flasken hadde stått. Ca. 24 timer etter at flasken ble åpnet og plassert i vinduskarmen. Jeg har slipt ned, og grunnet to ganger før jeg malte på nytt. Om dette holder eller om malingen vil løsne igjen gjenstår å se. Dørlisten på badet var innsatt med vannbassert lakk. Håndkle til å tørke hender på hang like innenfor. Etter kort tid ble dørlisten veldig stygg fordi den fikk noe vannsøl på seg når vi tørket hender på håndkle som hang der. Vannbassert lakk og maling er miljøvennlig, men totalt uegnet mange steder, med mindre man er veldig observang på at den ikke tåler fukt. Anonymkode: 083f0...6c8
C_sol Skrevet 16. september 2018 Forfatter #7 Skrevet 16. september 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Typisk for vannbassert lakk. Hvilket vaskemiddel brukte du? Jeg har skrevet det før, men kan gjenta det i denne tråden. Jeg satte en flaske Omo flytende tøyvask i vinduskarmen på vaskerommet. Flasken "slevet" etter bruk. Karmen var heltre, lakket med to lag vannbassert lakk, deretter slipt og grunnet før det ble malt med oljemaling. Kort tid etter at flasken ble plassert der, forsvant både maling og lakk under flasken og rundt der flasken hadde stått. Ca. 24 timer etter at flasken ble åpnet og plassert i vinduskarmen. Jeg har slipt ned, og grunnet to ganger før jeg malte på nytt. Om dette holder eller om malingen vil løsne igjen gjenstår å se. Dørlisten på badet var innsatt med vannbassert lakk. Håndkle til å tørke hender på hang like innenfor. Etter kort tid ble dørlisten veldig stygg fordi den fikk noe vannsøl på seg når vi tørket hender på håndkle som hang der. Vannbassert lakk og maling er miljøvennlig, men totalt uegnet mange steder, med mindre man er veldig observang på at den ikke tåler fukt. Anonymkode: 083f0...6c8 Takk igjen! Da er det vel bare én ting å gjøre! Usikker på hva slags/om vaskemiddel. Men fremgangsmåten på å fjerne dette er vel den samme uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå