Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2005 #1 Skrevet 16. mars 2005 Dagfinn Høybråten er kanskje ikke den politikeren jeg har aller mest sans for (øver på diplomati), men til og med han fortjener kreditt når han kommer med gode forslag. Har du fått med deg forslaget om NAV - Ny Arbeids- og Velferdsetat? I korte trekk går det ut på at Aetat og Trygdeetaten slås sammen til én etat, samtidig som det i alle kommuner skal være ett felles arbeids- og velferdskontor der kommunens sosialtjeneste er tilstede i tillegg til de to ovennevnte etatene. Dette har jeg faktisk tro på, ikke minst i forhold til alle dem som opplever den frustrerende og nedverdigende rundgangen mellom alle tre tjenestene og "vanntette skott" mellom de ulike etatene. Proposisjonen ble lagt frem for en ukes tid siden, den skal etter planen vedtas før sommerferien og den nye etaten skal hvis jeg ikke tar helt feil fungere fra høsten 2006. Endel kommuner, deriblant min, har allerede etablert ordninger der trygdekontoret, Aetat og sosialkontoret er samlokalisert - og jeg har til gode å høre et negativt ord om dette. Kanskje det kommer her i denne tråden? Negative ord om Høybråten teller ikke, de lager jeg best selv.
Suzy Skrevet 16. mars 2005 #2 Skrevet 16. mars 2005 *dypt sjokkert og rystet* Det var jo faktisk et godt forslag.... :o
Ingeborg Skrevet 16. mars 2005 #3 Skrevet 16. mars 2005 Det er faktisk et veldig godt forslag. Og det henger jo godt sammen med moderniseringsminister Morten Meyers tanke om én felles nettportal for offentlige tjenester, slik at det blir lettere å finne fram. Kanskje noen i staten faktisk har skjønt at det er vi brukerne som skal ha nytte av disse tjenestene? Lurer forresten på om Morten Meyer ble moderniseringsminister bare på grunn av de kule bokstavrimene?
Suzy Skrevet 16. mars 2005 #4 Skrevet 16. mars 2005 Lurer forresten på om Morten Meyer ble moderniseringsminister bare på grunn av de kule bokstavrimene? Det har jeg lurt på også! Om dette er inspirert av Meyer skjønner jeg det bedre for MAM er faktisk en veldig fornuftig fyr (han har vært aktiv i lokalpolitikken her i flere år og jeg er veldig imponert til tross for at han er Høyremann).
Ingeborg Skrevet 16. mars 2005 #5 Skrevet 16. mars 2005 MAM er faktisk en veldig fornuftig fyr (han har vært aktiv i lokalpolitikken her i flere år og jeg er veldig imponert til tross for at han er Høyremann). Jeg intervjuet ham i går og ble mest irritert over hvor tørr han var... Så døpte ham "knekkebrødministeren", jeg...
Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2005 #6 Skrevet 16. mars 2005 Det er når kristenfundamentalisten tar tak i han, som Høybråten går berserk.
Suzy Skrevet 16. mars 2005 #7 Skrevet 16. mars 2005 Jeg intervjuet ham i går og ble mest irritert over hvor tørr han var... Så døpte ham "knekkebrødministeren", jeg... Kanskje han har blitt mer seriøs etter å ha kommet i en viktig posisjon...
LilleBille Skrevet 16. mars 2005 #8 Skrevet 16. mars 2005 *dypt sjokkert og rystet* Det var jo faktisk et godt forslag.... :o - men etter så mange mer eller mindre dårlige forslag .. er det vel ikke mer enn rett og rimelig at et godt et klarer å snike seg frem .. (mot alle odds kanskje)
liv Skrevet 16. mars 2005 #9 Skrevet 16. mars 2005 Men det å ha soial på samme sted bryter faktisk taushetsplikten da. I alle fall om de skal ha sånn kølapp system, en for sosial, en for aetat og en for trygd.. For da ser alle hvem som går på sosial..
Dødspingvinen Skrevet 16. mars 2005 #10 Skrevet 16. mars 2005 Og det fungerer godt. Kommunen der jeg bor har alllerede begynt å prøve med slike ordninger.
Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2005 #11 Skrevet 16. mars 2005 Men det å ha soial på samme sted bryter faktisk taushetsplikten da. I alle fall om de skal ha sånn kølapp system' date=' en for sosial, en for aetat og en for trygd.. For da ser alle hvem som går på sosial..[/quote'] Mens det selvsagt er helt fullstendig anonymt hvem som i dag går inn døren som bare fører til sosialkontoret..?
Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2005 #12 Skrevet 16. mars 2005 Lurer forresten på om Morten Meyer ble moderniseringsminister bare på grunn av de kule bokstavrimene? Dette er en del av regjeringens nye politikk, se for eksempel Torhild Widwey. Tror du det er tilfeldig at energiministerens navn forkortes til TW? Jeg mener vel likevel at Ansgar Gabrielsen i så måte hadde passet bedre i Forsvarsdepartementet enn i helse...
Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2005 #13 Skrevet 16. mars 2005 Dette har de allerde hos oss og det fungerer sånn passe, det eneste er at det er laget som et stort kontor, hvor man tar kølapp til den etaten du skal men deler kontorplass så alle hører når de forskjellige problemene blir diskutert. De har riktigknok samtalerom¨men de er uten datamaskiner
sixx Skrevet 16. mars 2005 #14 Skrevet 16. mars 2005 Dette har de allerde hos oss og det fungerer sånn passe, det eneste er at det er laget som et stort kontor, hvor man tar kølapp til den etaten du skal men deler kontorplass så alle hører når de forskjellige problemene blir diskutert. De har riktigknok samtalerom¨men de er uten datamaskiner Jøssoball. Og hvis den lokale syklubben mangler samtaleemne så sørger de bare for en utsending til dette samlebåndkontoret dagen i forveien...så er den klubbkvelden reddet?
Gjest Bellatrix Skrevet 16. mars 2005 #15 Skrevet 16. mars 2005 Som flere skriver er det allerede igang forsøksordninger med sats(samording for aetat, trygdekontor og sosialkontor.) En strålende idé(men som ikke er ny). Det kan være freyktelig vanskelig å finne fram i systemet, ikke minst å være en kasteball mellom etatene.
Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2005 #16 Skrevet 16. mars 2005 Jøssoball. Og hvis den lokale syklubben mangler samtaleemne så sørger de bare for en utsending til dette samlebåndkontoret dagen i forveien...så er den klubbkvelden reddet? Akkurat
Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2005 #17 Skrevet 16. mars 2005 Heretter får altså klubbkveldene et utvidet innhold - mange bør være takknemlige overfor Dagfinn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå