Gå til innhold

Praksis gjør meg bokstavelig talt (p)syk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere, 

Skal prøve å gjøre dette kort. Jeg er sykepleiestudent og er i praksis i USA. Tidlig i praksis fortalte jeg om et handikap i form av at jeg har en sykdom som gjør at jeg kanskje lærer litt langsommere og at jeg synes praksis var utfordrende på engelsk. Dette er selvsagt ingen unnskyldning, men det var her helvete startet. 

Siden den dagen har de vært på meg og har prøvd å få meg sendt hjem. Når jeg sa jeg ville dra så ble de nesten glade, men jeg har jo ikke betalt 150.000 for å stryke i praksis når jeg ikke har gjort noe galt.. Får gode tilbakemeldinger fra sykepleierne og pasientene. Her er det slik at lærerne er de som bedømmer deg, og i løpet av to uker så har hun sett meg 10 minutter når jeg la medisiner. Måten de gir feedback på her er helt forferdelig, de tråkker deg ned for å pushe deg men dette er ikke noe som pusher meg - men dytter meg så langt tilbake at jeg er livredd læreren og tør ikke gjøre noe foran henne. 

Jeg skjønner så inderlig godt at jeg må «step it up», men det er så vanskelig når jeg føler hun har noe personlig i mot meg. Hun forventer at jeg skal takle 4-7 pasienter alene, diagnoser, medisiner, rapport. De andre studentene har alt mellom 3-4 pasienter og de er på samme nivå. Har snakket med skolen og de sier jeg har personlige problemer, så jeg måtte dra på counselling. Noe jeg gjorde, men fikk ingenting ut av det siden counselloren heller ikke skjønte problemet. Det ble også en sak, når jeg skulle dra sa jeg at jeg måtte dra tidligere for counselling. Så dro jeg 10 minutter før jeg sa jeg måtte, fordi jeg fikk panikkanfall og strigråt. Da sa læreren at dette var strykgrunn siden jeg ikke bare kan dra.. da hadde vi allerede avtalt at det var greit, så hun prøver virkelig å dytte meg langt ned. Så hva skal jeg gjøre? Hvordan skal jeg si fra? Kommer alltid i forsvarsmodus når folk er slik som dette, og da klarer jeg ikke vise kunnskap fordi jeg føler alt jeg sier er feil. Dette gjør meg tilbaketrukket, og det tar læreren meg på også. 

Takk for at du leste, og jeg takker for alle tips. Jeg er desperat, langt nede i kjelleren og trenger virkelig hjelp.

Hilsen meg, J26. :) 

Anonymkode: baee9...981

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lei for at du må oppleve dette...er det ingen du kan snakke med der som er på et høyere nivå enn lærerene? De som har ansvaret for utvekslingen eller liknende? Håper virkelig det ordner seg og ikke la  dårlige lærere knekke deg. Det er ikke verdt det.

Anonymkode: 23870...cae

• Liker 4
Skrevet

Det høres jo ikke ut som dette er noe for deg? Kanskje en annen utdanning/praksis ville passe bedre? 
Utifra det du skriver virker det som om du har seriøst utfordringer med å skulle klare dette.

Anonymkode: bbc5e...4e1

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det høres jo ikke ut som dette er noe for deg? Kanskje en annen utdanning/praksis ville passe bedre? 
Utifra det du skriver virker det som om du har seriøst utfordringer med å skulle klare dette.

Så du mener framgangsmåten til lærerne er ok, og at det er TS som må forandre retning?

Anonymkode: 339de...fdb

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så du mener framgangsmåten til lærerne er ok, og at det er TS som må forandre retning?

Hvis hun får panikkanfall og strigråter så hun må gå før hun er ferdig med dagen, så har TS et problem ja.

• Liker 12
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun får panikkanfall og strigråter så hun må gå før hun er ferdig med dagen, så har TS et problem ja.

Hun fikk jo det fordi at lærerne er etter henne!

Anonymkode: 32d7e...e48

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun fikk jo det fordi at lærerne er etter henne!

Anonymkode: 32d7e...e48

ER? Hun skriver at hun har utfordringer og ga beskjed om dette, siden at hun ville dra. At læreren evt. er noe skeptisk da, skjønner jeg veldig godt - men utover dette har hun skrevet hun føler læreren har noe imot henne.

• Liker 5
Skrevet

Arbeidslivet i USA er nok beinhardt sammenlignet med Norge, ja. 

Anonymkode: 97fa0...a57

• Liker 14
Skrevet

Hvorfor dro du på utveksling når du har lærevansker? Hvorfor ikke bare bli i norge, når du visste det ville bli problematisk?

Såklart er ikke dette greit, - men en eventuell bedring forutsetter at du klarer å snakke for deg og ordne opp. Si ifra til ansvalig at du vil ha ny veileder/lærer, at du føler deg forskjellsbehandlet og diskriminert grunnet sykdommen din. 

Anonymkode: 16ca0...a2d

• Liker 14
Skrevet

Studie- og arbeidslivet i USA er beinhardt. Ikke bare-bare å be om tilrettelegging der! De har også en del mer utfordringer med rus, psykiatri og sosiale problemer blant pasientene, så man MÅ være tøff. Studentene forventes også å kunne mer teori enn her i Norge (mer realfag/basisfag på studiet, i Norge er det mye sykepleiefag og slikt, mer anatomi og fysiologi i USA). 

Du må step it up ja. Praksisperioder er sink or swin. Spørre hvis det er noe du ikke kan slå opp eller finne ut av selv, lese på det du ikke kan, og eventuelt spørre en gang (maks 2) om samme ting. See one, do one, teach one. 

Du finner sikkert masse tips hvis du googler diverse blogger og tumblere. 

Jeg går medisin, og finner ofte trøst i memer og innlegg som viser hvor ille det kan være!

Anonymkode: 1dc51...26d

• Liker 3
Skrevet

Hei dere og takk for svar. Det er ikke akkurat lærevansker, men jeg ville ikke skrive spesifikt hva det var på grunn av da blir jeg lett gjenkjennelig. Det er mer som i litt nedsatt syn/hørsel som gjør at jeg har litt problemer, men det stopper meg ikke i Norge. Synes jeg har like mye rett til å oppleve verden, derfor dro jeg, og dette er ikke et problem. Det ble derimot et problem da læreren så på dette som en ting å ta meg for. Sykepleierne har også reagert på hvordan læreren er mot meg, så jeg tror ikke det er noe jeg innbiller meg.

• Liker 2
Skrevet

Det her er USA ikke Norge. Dukan ikke forvente norsk behandling eller norsk hensyn. Det er beinhardt i USA. Du må enten bite tenna sammen og fullføre, eller slutte.  I USA tar de ikke hensyn til svakheter og tilrettelegger sånn de gjør her.

Anonymkode: 15149...b98

• Liker 10
Skrevet

Velkommen til den delen av verden som ikke har entrer krenkelsens, tilpasningens og curlingjens tidsalder. Du må nok ta tak i deg selv - men med dine utfordringer - hvorfor i alle dager velger du praksis i USA, på engelsk? 

Anonymkode: 09977...418

• Liker 11
Skrevet

At hun skulle ha noe personlig mot deg må du bare legge fra deg. Trekk pusten dypt, ta deg i nakken og tenkt at dette kan du klare å komme gjennom. Du må bare gjøre som læreren din sier og ikke forvente tilrettelegging. Hardt ja, men når praksisen er over kan du være fornøyd med deg selv og at du fullførte. Og tenke at heldigvis, så er arbeidslivet i Norge noe annet. Tenk på at du på sikt kan vokse på dette. Allier deg med noen i Norge du kan lufte praksishverdagen din med mens du står i det. 

Anonymkode: 97fa0...a57

• Liker 4
Skrevet

Jeg trenger ikke akkurat høre "hvorfor USA", nå er jeg her og jeg kan ikke snu. Ville jo ha en utfordring, men nå stanger jeg mot en vegg siden jeg var ærlig, noe som tydeligvis ikke lønner seg. Skal selvsagt gjøre slik læreren sier. :)  Jeg takker for konstruktive tilbakemeldinger.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger ikke akkurat høre "hvorfor USA", nå er jeg her og jeg kan ikke snu. Ville jo ha en utfordring, men nå stanger jeg mot en vegg siden jeg var ærlig, noe som tydeligvis ikke lønner seg. Skal selvsagt gjøre slik læreren sier. :)  Jeg takker for konstruktive tilbakemeldinger.

Jeg heier på deg! Ikke bry deg om de som skal kritisere deg for å velge et spesifikt land. Tror du har dine grunner for det :)

• Liker 1
Skrevet

Når du vet du har utfordringer burde du valgt et land som er lettere for deg enn USA. Norge er et samfunn der man beskytter folk med bomull, dulling og tilrettelegging på alle områder, resten av verden fungerer ikke sånn. Der er det stor forskjell på lærer og elev, det er stor ulikhet i makbalansen og duger du ikke er det ut. Det er helt greit å si at du har "rett til å oppleve verden", men verden har ikke noe krav om å tilpasse seg deg. Hvis det blir for ille kan du evt reise tilbake til Norge, ta opp igjen praksisen her og så bli ferdig noen uker etter kullingene dine. Evt kan du snakke med skolen og høre hvilke muligheter de har for å hjelpe deg, eller om de kan komme med tips. Ellers så må du rett og slett suck-it-up, gjøre ditt beste og stå i det, det er vel ikke så mange uker det er snakk om i totalen?

Anonymkode: a5a78...af3

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke forvente å høre det du trenger på et offentlig forum, er det ikke bedre med ærlige tilbakemeldinger ? 

Synes du selv satt deg selv litt i knipa med å ta turnus i USA med ditt lille handikap. Har du problemer med å se klinisk på pasientene eller være sikker på medikamentene du administrerer? 

Anonymkode: 108e0...d4e

• Liker 2
Skrevet

Det kan jo godt hende det samme hadde skjedd i Norge også, synes det er fint med ærlige tilbakemeldinger ja. Har ingen problemer med det kliniske blikket, eller medikamenter. Leser meg jo opp på det jeg ikke vet selvsagt. I går gav en sykepleier meg ansvar for et rom alene siden hun skulle dra og sa at jeg kunne gjøre det like bra som henne liksom. Så det er jo feil med meg at jeg blir stresset når autoritære personer skal bedømme meg.. 

Skrevet

Det kan jo godt hende det samme hadde skjedd i Norge også, synes det er fint med ærlige tilbakemeldinger ja. Har ingen problemer med det kliniske blikket, eller medikamenter. Leser meg jo opp på det jeg ikke vet selvsagt. I går gav en sykepleier meg ansvar for et rom alene siden hun skulle dra og sa at jeg kunne gjøre det like bra som henne liksom. Så det er jo feil med meg at jeg blir stresset når autoritære personer skal bedømme meg.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...