AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #1 Skrevet 13. september 2018 Fortsette å betale relativt små avdrag i flere år, øke avdragene betydelig eller cashe inn hele (har mulighet til det, men da er det lite igjen på bufferkontoen min etterpå). Anonymkode: d628d...328
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #2 Skrevet 13. september 2018 Det «alle» sier er at studielån er et gunstig lån å ha, og er siste prioritet i forhold til innbetaling. Altså et evt. huslån/billån... etc. bør prioriteres på innbetaling før man evt. betaler inn på studielånet. Til og med det å sette penger på sparekonto bør prioriteres før studielånet. Men selv ser jeg gleden av å få det bort og være ferdig med det Anonymkode: a80d7...19c 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #3 Skrevet 13. september 2018 Betal inn litt mer hvis du føler for det, men ikke cash inn på bekostning av en buffer. Anonymkode: efdde...114 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #4 Skrevet 13. september 2018 Ikke betal mer enn du må på studielån. Betal heller ned på boliglån eller invester i bolig osv. Det er en selvskreven regel de fleste bør være klar over. Anonymkode: 51ecb...a97 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #5 Skrevet 13. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det «alle» sier er at studielån er et gunstig lån å ha, og er siste prioritet i forhold til innbetaling. Altså et evt. huslån/billån... etc. bør prioriteres på innbetaling før man evt. betaler inn på studielånet. Til og med det å sette penger på sparekonto bør prioriteres før studielånet. Men selv ser jeg gleden av å få det bort og være ferdig med det Anonymkode: a80d7...19c Åja, så du vil tape penger? gratulerer Anonymkode: 51ecb...a97 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #6 Skrevet 13. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åja, så du vil tape penger? gratulerer Anonymkode: 51ecb...a97 Tape penger? Hva..? Anonymkode: a80d7...19c
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #7 Skrevet 13. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tape penger? Hva..? Anonymkode: a80d7...19c I stedet for å betale ned mer på studielånet, kan jo investere de samme pengene i noe som vil øke betraktelig mye mer i verdi enn rentekostnader av studielånet. Anonymkode: 51ecb...a97 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #8 Skrevet 13. september 2018 Jeg betalte ned alt fort, når jeg var kommet ned ca til den summen. Det lønner seg å vente med studielån bla fordeler hvis du blir ufør. Ufør tar mange år å bli. Sykemeldt ett år, aap 3 år og så søke ufør. Innen da har du uansett betalt ned. Jeg nedbetalte alt for 5 år siden og har aldri angret på det. Deilig å bli kvitt, og få fordeler igjen ved å beholde det. Anonymkode: ba7b4...aa5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #9 Skrevet 13. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I stedet for å betale ned mer på studielånet, kan jo investere de samme pengene i noe som vil øke betraktelig mye mer i verdi enn rentekostnader av studielånet. Anonymkode: 51ecb...a97 Nei nevnte ikke invistering som et alternativ, sorry. Men skrev de vanlige tipsene for å svare på ts sitt spørsmål, alt annet av lån bør prioriteres i forhold til nedbetaling enn studielån. Men at jeg kan se hvorfor det kan være fristende å bare få det bort. Ikke at man nødvendigsvis bør betale mer inn på studielånet. Skrev med litt mer ord det samme som deg, med unntak av invistering. Jeg er selv ikke på et stadie at jeg har penger nok til overs til å kunne invistere, så kom ikke på å nevne det. Skrev jeg noe om at dette gjalt meg? Nei. Sjønner ikke kommentaren din i det hele tatt... var jo samme råd som deg... Anonymkode: a80d7...19c
Knirke Skrevet 13. september 2018 #10 Skrevet 13. september 2018 Vil ikke gjeldsgraden gå ned hvis man betaler ned studielånet? er ikke det en fordel når man skal søke f.eks boliglån? Eller er jeg helt på jordet? Jeg har studielån selv, og betaler ikke ned mer enn jeg må. Litt på grunn av det med uførhet, men jeg har også hørt at det lønner seg skattemessig å ha litt gjeld.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #11 Skrevet 13. september 2018 1 minutt siden, Knirke skrev: Vil ikke gjeldsgraden gå ned hvis man betaler ned studielånet? er ikke det en fordel når man skal søke f.eks boliglån? Eller er jeg helt på jordet? Jeg har studielån selv, og betaler ikke ned mer enn jeg må. Litt på grunn av det med uførhet, men jeg har også hørt at det lønner seg skattemessig å ha litt gjeld. Samtidig så må man ha egenkapital. Hjelper ikke med lite gjeld fra før hvis man ikke har egenkapital. Anonymkode: 85396...32c 2
Knirke Skrevet 13. september 2018 #12 Skrevet 13. september 2018 (endret) 29 minutter siden, AnonymBruker said: Samtidig så må man ha egenkapital. Hjelper ikke med lite gjeld fra før hvis man ikke har egenkapital. Anonymkode: 85396...32c Ja, selvfølgelig må man det. Men er det bedre å ha 130.000 mer i EK enn å være gjeldfri? Endret 13. september 2018 av Knirke
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #13 Skrevet 14. september 2018 På 13.9.2018 den 16.44, AnonymBruker skrev: Ikke betal mer enn du må på studielån. Betal heller ned på boliglån eller invester i bolig osv. Det er en selvskreven regel de fleste bør være klar over. Anonymkode: 51ecb...a97 Det er det ikke. Det er noen ytterst få kroner å spare på det. Anonymkode: e95bc...da9
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #14 Skrevet 14. september 2018 23 timer siden, Knirke skrev: Ja, selvfølgelig må man det. Men er det bedre å ha 130.000 mer i EK enn å være gjeldfri? JA Anonymkode: 51ecb...a97 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #15 Skrevet 14. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er det ikke. Det er noen ytterst få kroner å spare på det. Anonymkode: e95bc...da9 så klart vil du få mye mer ut av å putte 130k i en bolig som vil stige mye i verdi. Anonymkode: 51ecb...a97 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #16 Skrevet 14. september 2018 23 timer siden, Knirke skrev: Ja, selvfølgelig må man det. Men er det bedre å ha 130.000 mer i EK enn å være gjeldfri? Dersom man skal kjøpe bolig, (omtrent) MÅ du ha egenkapital. Hvis man har litt egenkapital fra før, kan de 130k bidra til bedre betingelser på boliglånet (les: lavere rente) Anonymkode: ad080...e88 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #17 Skrevet 14. september 2018 Lærer litt her og Anonymkode: 6118e...ec7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå