Gå til innhold

Jobbe i Oslo, bo i Buskerud/Østfold?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å kjøpe bolig utenfor Oslo, hvor jeg studerer og jobber. Har ikke all verdens å rutte med, og forsøker derfor å planlegge litt ifht. utgifter til kollektivt. Såvidt jeg forstår har Akershus subsidiert tilbud, og vil sannsynligvis være rimeligst. Men mange av boligene der er utenfor min prisklasse.

I Østfold/Buskerud (f.eks. Moss, Fredrikstad, Sarpsborg, Drammen) er boligene billigere, men utgiftene til kollektivt høyere.

Finnes det gode og rimelige alternativer til NSB fra disse stedene? Eller andre, for den saks skyld. Maks reisetid jeg kan se for meg er 1.5 time, men aller helst mindre. Reiser man direkte kan man jo få gjort masse I løpet av turen.

Veldig takknemlig om noen vil dere erfaringer/komme med innspill.

Anonymkode: 2faa1...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På begge sider av fjorden går det også ekspressbusser inn til bussterminalen i Oslo.

Det var litt dyrere med buss enn med tog for 2 år siden, og bussene gikk ikke like ofte som togene.

Hvordan prisene er nå kan du jo undersøke.

30 dagers periodebillett med NSB fra Moss koster 1834,- et månedkort hos Ruter koster 736,- 

Basert på Ruterprisen så synes jeg vel ikke 30-dages billetten til NSB er så urimelig priset.

Kjøper du årsbillett blir prisen per reise enda lavere, men det er jo et solid utlegg på 10 x 30-dagersbillett, altså 18.340,-

Spørsmålet er jo om budsjettet ditt har høyde for 2000,- i transportutgifter i måneden, og om de 2000,- ville gjøre stor forskjell på hvor du kunne kjøpe bolig.

Regiontogene (Haldentoget) er raskest fra Moss til Oslo S. Det bruker 42-43 minutter når altbokstavelig talt går på skinner og har uten tvil den beste komforten av de to alternativene.

Ulempen er at spesielt de mest populære avgangene i morgenen er fulle, så det har vært noen dager jeg har sittet i den innvendige trappen i en vogn. Det slipper du ved å ta lokaltoget som starter i Moss.

Lokaltogene bruker 10 minutter lenger, men de stopper på flere stasjoner.

Det var vel nok detaljinfo om togtilbudet i en av byene du kanskje tenker på :)

Anonymkode: 7aa21...57b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går buss fra Drammen til Oslo. Timesekspressen går via Drammen og det er mulig flere bussruter stopper i Drammen, men det har jeg ikke oversikt over.  Om du vurderer Lier går buss 169 fra Lierbyen via Tranby og Lierskogen til Oslo bussterminal.

Min erfaring er at toget er absolutt raskest og har de hyppigste avgangene, ca hvert 10. minutt mot Oslo. Det raskeste er regiontogene som kommer fra Skien eller Larvik og går til Lillehammer, men i morgenrushet er disse gjerne veldig fulle innen de kommer til Drammen. Togene fra Kongsberg er også rimelig fulle innen de kommer til Drammen. Vil du ha sitteplass er togene som går mellom Drammen og Dal det sikreste kortet, disse tar noen flere minutter da de stopper på Brakerøya og Lier stasjon før de når Asker, mens regiontogene og Kongsbergtoget kjører direkte til Asker fra Drammen.

Husk å beregne tid og kostnad til transport fra stasjonen i Oslo til arbeidsplassen i tillegg, om du ikke jobber i gangavstand til Skøyen, Nationalthateret eller Oslo S.

Skal du til Oslo lufthavn går Flytoget fra Drammen, samt at togene fra Kongsberg og regiontogene stopper der.

Anonymkode: aaba0...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så stor prisforskjell? Hva med feks Eidsvoll, Jessheim, Vestby, Ås, Nittedal. Hvis man virkelig ikke bryr seg, så lenge det er billig kan man jo bo i Siggerud, Enebakk, Fetsund, Sørumsand, Aurskog osv. 

Anonymkode: 09d1a...48b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar vel 1 time og 5 min fra fredrikstad til oslo, enda kortere fra råde, og er nok billigere hus i råde en fredrikstad. Går jo også tog fra indre deler av østfold mot oslo, vil tro det der er billig hus.

Anonymkode: 6d3a1...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går buss fra Drammen til Oslo. Timesekspressen går via Drammen og det er mulig flere bussruter stopper i Drammen, men det har jeg ikke oversikt over.  Om du vurderer Lier går buss 169 fra Lierbyen via Tranby og Lierskogen til Oslo bussterminal.

Min erfaring er at toget er absolutt raskest og har de hyppigste avgangene, ca hvert 10. minutt mot Oslo. Det raskeste er regiontogene som kommer fra Skien eller Larvik og går til Lillehammer, men i morgenrushet er disse gjerne veldig fulle innen de kommer til Drammen. Togene fra Kongsberg er også rimelig fulle innen de kommer til Drammen. Vil du ha sitteplass er togene som går mellom Drammen og Dal det sikreste kortet, disse tar noen flere minutter da de stopper på Brakerøya og Lier stasjon før de når Asker, mens regiontogene og Kongsbergtoget kjører direkte til Asker fra Drammen.

Husk å beregne tid og kostnad til transport fra stasjonen i Oslo til arbeidsplassen i tillegg, om du ikke jobber i gangavstand til Skøyen, Nationalthateret eller Oslo S.

Skal du til Oslo lufthavn går Flytoget fra Drammen, samt at togene fra Kongsberg og regiontogene stopper der.

Anonymkode: aaba0...44e

Toget til Lillehammer starter i Drammen, så det er aldri fult. Der er man garantert plass, samme som toget til Dal. Jeg bor i Drammen, og pendlet i noen år, og det var aldri problem å få plass på toget til Oslo, så lenge man tar rett tog. Og jeg fikk stort sett sitte på vei tilbake og, men ikke alltid. Togene tar 32 minutter fra Drammen til Oslo. Månedskort med NSB koster 1458 fra Drammen til Oslo S. Synes ikke det er så dyrt. Skal du legge til ruter sone en, så blir det 586 kr, hvis du skal legge til brakar som er buss i Drammen, så blir det 600 kr. 

Anonymkode: 4538b...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig så stor prisforskjell? Hva med feks Eidsvoll, Jessheim, Vestby, Ås, Nittedal. Hvis man virkelig ikke bryr seg, så lenge det er billig kan man jo bo i Siggerud, Enebakk, Fetsund, Sørumsand, Aurskog osv. 

Anonymkode: 09d1a...48b

30-dagers periodebillett m/NSB for strekningen Oslo S - Ås koster 1305,-

Oslo S - Nittedal koster det samme som Oslo S - Ås

30-dagers periodebillett m/NSB for strekningen Oslo S - Vestby (eller Kambo) har samme pris som Moss: 1834,-

Fetsund, Eidsvoll og Jessheim er 1874,-

Det kan være lurt å tenke på om det bare er lokaltog som trafikkerer strekningen, eller om det også går regiontog som er noen minutter kjappere. 

Neste poeng er om du liker å ha nærhet til vann, og om du foretrekker saltvann eller ferskvann (fjord eller innsjø/elv).

Anonymkode: e0f03...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig poeng hvis du jobber sentralt i Oslo innenfor «normale» arbeidstider: du MÅ (bør) belage deg på kollektiv trafikk, ikke bil, for å unngå å sitte fast i kø i rushen inn og ut av byen. Tog er topp så lenge NSB ikke har tekniske problemer/signalfeil, eller det er sommer (da er det alltid buss for tog..)

Så en idé er nok å sjekke langs toglinjen, evnt ekspressbusser. Så får du jo bare regne - hvis månedskort koster 1500 i måneden blir det 18.000 i året, eller 180.000 på 10 år. Så kan du sammenligne boligene du kjøper med 1 t på kollektivtransport med kortere reisevei. Sannsynligvis får du MYE større/finere hus for de 180.000 du bruker på månedskort på 10 år :)

Lykke til med boligjakten!

PS: jobber i Oslo sentrum og har mange kolleger som bor i Drammen, toget funker (stort sett) supert for de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Høna79 skrev:

Viktig poeng hvis du jobber sentralt i Oslo innenfor «normale» arbeidstider: du MÅ (bør) belage deg på kollektiv trafikk, ikke bil, for å unngå å sitte fast i kø i rushen inn og ut av byen. Tog er topp så lenge NSB ikke har tekniske problemer/signalfeil, eller det er sommer (da er det alltid buss for tog..)

Så en idé er nok å sjekke langs toglinjen, evnt ekspressbusser. Så får du jo bare regne - hvis månedskort koster 1500 i måneden blir det 18.000 i året, eller 180.000 på 10 år. Så kan du sammenligne boligene du kjøper med 1 t på kollektivtransport med kortere reisevei. Sannsynligvis får du MYE større/finere hus for de 180.000 du bruker på månedskort på 10 år :)

Lykke til med boligjakten!

PS: jobber i Oslo sentrum og har mange kolleger som bor i Drammen, toget funker (stort sett) supert for de

Det er særdeles sjeldent at NSB har teknisk problemer. Signalfeil er utelukkende Bane Nor sin skyld. Og er det feil på togsettene er dette Norske Tog sin skyld. Buss for tog er i hvertfall ikke NSB sin skyld. Det eneste NSB kan lastes for er personalmangel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Traktor skrev:

Det er særdeles sjeldent at NSB har teknisk problemer. Signalfeil er utelukkende Bane Nor sin skyld. Og er det feil på togsettene er dette Norske Tog sin skyld. Buss for tog er i hvertfall ikke NSB sin skyld. Det eneste NSB kan lastes for er personalmangel. 

Når jeg står og venter på et tog som ikke kommer, så er det revnende likegyldig om årsaken er NSB, signalfeil, feil på  togsettet eller personalmangel.

Endret av Hulderen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Hulderen skrev:

Når jeg står og venter på et tog som ikke kommer, så er det revnende likegyldig om årsaken er NSB, signalfeil, feil på  togsettet eller personalmangel.

Ja, men det er fortsatt unødvendig å gi NSB skylden for noe de ikke kan noe for. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Traktor skrev:

I stand corrected, men for den som skal kjøre tog er dette et fett. Toget går da ikke, hvilket er poenget ifht pendling til/fra Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...