Gå til innhold

Engelsk navn på barna når man ikke har engelsk familie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke litt rart å velge engelske navn på barna når man ikke har engelsk familie? Venninna mi snakker knapt engelsk selv, så ser ikke for meg at hun noen gang kommer til å flytte utenlands eller reise steder der det kanskje hadde vært en fordel med et mer internasjonalt navn, men hun har altså tenkt å gi et engelsk navn til sønnen sin. Uttalen av navnet på norsk blir veldig rar og å uttale det på engelsk i en norsk settning blir bare enda mer merkelig synes jeg. 

Fra før har hun også et barn som hun har gitt et engelsk navn selv om det ikke er like "ille" som det hun har sett seg ut til nykommeren.

Hvordan skal jeg egentlig forholde meg til barnet hennes når jeg ikke engang vil bruke navnet dens? Jeg tror ikke hun forstår hvor mye hun kan komme til å ødelegge for framtiden til barna sine når hun velger å bruke engelske navn. Hvordan kan jeg få henne til å tenke seg om?? 

Anonymkode: 164d6...b9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi lever i en verden som blir stadig mer internasjonal, og det er ikke akkurat en hemsko å ha et navn som også lar seg uttale og brukes av engelskspråklige folk. Det er egentlig bare en fordel, synes jeg. Verden om 20-25 år når dette barnet skal ut i yrkeslivet, er nok enda mere internasjonal enn i dag. Kanskje han eller hun får en fordel med et engelskklingende navn i sitt yrkesvalg? En britisk person har nok lettere for å si "Michael" enn "Torgeir" og "Øyvind".

Ser ikke noe galt i å gi barna internasjonale navn. Mine iranske naboer f.eks. har gitt sin sønn et navn som er lett å uttale på både norsk og engelsk.

Endret av Million
  • Liker 3
Skrevet

Jeg ser på det som en fordel å ha navn som lett kan skrives og uttales på engelsk, men samtidig er jeg tilhenger av å bruke trauste, norske navn også som feks Åse og Øystein. 

Mine barn har et etternavn som er vanlig her i hjembyen vår, på engelsk blir det noe a la Celina Midelfart. Når de var unge var det ikke noe problem, men når yngstemann skulle på språkreiser ble det litt mye humor rundt dette ;)

Anonymkode: 6b304...c7b

Skrevet

Men dette er en helt vanlig norsk "bondefamilie" med et traust og norskt etternavn. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men dette er en helt vanlig norsk "bondefamilie" med et traust og norskt etternavn. 

Jeg synes det er harry og er enig med deg ts... Hvilke type navn er det snakk om? Brian? Sam?

Anonymkode: 932f7...052

• Liker 8
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal jeg egentlig forholde meg til barnet hennes når jeg ikke engang vil bruke navnet dens?

Du skal da selvsagt bruke navnet som barnet får! Hvem er du å skal bestemme over det???

Anonymkode: 2b17e...608

• Liker 21
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal jeg egentlig forholde meg til barnet hennes når jeg ikke engang vil bruke navnet dens? Jeg tror ikke hun forstår hvor mye hun kan komme til å ødelegge for framtiden til barna sine når hun velger å bruke engelske navn. Hvordan kan jeg få henne til å tenke seg om?? 

Du overreagerer. Verden blir stadig mer internasjonal, og det importeres stadig flere navn. Barna vil nok klare seg helt fint til tross for navnene - eller - om det går dårlig med dem har det neppe med navnene å gjøre ;) 

Skrevet

Jeg kan se en fordel med å ha navn som er noenlunde greie å uttale på engelsk, men for min egen del har jeg også sett på det som positivt at mine barna navn gjenspeiler opphavet deres. Det er jo ikke sånn at det er krise at folk kan se på navnet deres at de er av skandinavisk opphav. 

Mannen min har et norsk navn som ikke alltid er så lett å uttale for engelskmenn, men de har jo gjerne bare gitt ham et forkortet navn i jobbsammenheng. Så han har ikke hatt noe problem der, ingen har nektet å jobbe sammen med ham pga. navnet. 

Anonymkode: 1dc74...dd5

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det var min familie også, men de ga meg et engelsk navn og det er jeg sjeleglad for. Nå bor jeg i England og livet er langt enklere for meg enn en av studievenninnene mine som heter Silje og Anikken. 

Anonymkode: 4235f...3fd

Skrevet

Syns at fornavn og etternavn bør harmonisere. Vet om en med japansk mor og norsk far, og navnet er noe ala Kawasaki Olsen. Det blir litt lattervekkende, men folk må jo få kalle barna hva de vil. Det er jo ikke ditt problem, og du kan ikke være så vanskelig at du nekter å si navnet. Da blir jo du litt latterlig også.

Anonymkode: 3a8f2...743

• Liker 5
Skrevet

Noen navn passer og noen passer ikke. Et navn som Steve, uttalt på norsk (ste-ve), er helt snålt for meg, men det finnes jo et antall nordmenn som heter det. Jeg kjenner også Nancy, uttalt på engelsk (næn-ci), med et helnorsk etternavn. Begge deler er like rart.

Samtidig er jo navn som Elisabeth, Victoria eller Celine gangbare. M.a.o. kommer det an på navnet. 

Anonymkode: 1c92d...3d1

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det blir dumt, særlig navnet William, fordi vi på norsk ikke uttaler "w" slik de gjør på engelsk. 

Og hvorfor skal vi gi barna navn som er greie for engelskmenn og amerikanere? Jeg vil nå anta at de fleste med engelsk morsmål vil klare å nesten si f. eks Torgeir uten å få kreft i tunga eller så får Torgeir et kallenavn for det er de gode på. Dessuten er det IKKE en garanti for at den unge håpefulle sikter seg inn mot England/Canada/USA (ja, for tenk, hvilken tragedie) - ungen kan like gjerne flytte til Russland eller Chile. 

• Liker 9
Skrevet

Det første barnet har et navn der stavelsen på norsk blir til den engelske uttalelsen av navnet, (ala. Leidi - Lady) Mens navnet på det nye barnet skal bli både skrevet og uttalt på engelsk. Synes rett og slett det ikke passer seg når man har et urnorsk etternavn etter stedsnavn/gårdsnavn. 

Skrevet

Tja, jeg synes personlig at det blir litt rart med et navn som enten har en fremmed uttale eller høres kunstig ut med norsk uttale, men de må jo få velge selv. Det blir jo forresten mer og mer vanlig, Liam osv. Og så har vi jo noen bygder der man finner mange som heter Bob, Steve osv:)

Jeg ser ikke helt behovet for å velge et internasjonalt navn med tanke på "barnas fremtid i en verden med økt globalisering", heller. Med mindre det er noe som betyr noe konkret stygt eller lattervekkende på et språk i et land det er naturlig barnet kommer til å havne. Det er jo ikke akkurat slik at man kjeppjager folk vekk og nekter å snakke med dem som har et navn man ikke har hørt før.

Skrevet

Mye finere og bedre for barnet med internasjonale navn. På grensen til barnemishanding og gi de reutete helnorske navn i min mening. Verden blir mer og mer sammensveiset, og enten om du liker det eller ikke så er det viktig å kunne uttale navnet fint på engelsk. 

Anonymkode: 15d7b...48b

Skrevet

Kjenner ei med en datter som heter chelsea. Til og med hennes egen mor uttaler det Kjelsi. Det er helt grusomt...

Anonymkode: ce67c...364

• Liker 16
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke litt rart å velge engelske navn på barna når man ikke har engelsk familie? Venninna mi snakker knapt engelsk selv, så ser ikke for meg at hun noen gang kommer til å flytte utenlands eller reise steder der det kanskje hadde vært en fordel med et mer internasjonalt navn, men hun har altså tenkt å gi et engelsk navn til sønnen sin. Uttalen av navnet på norsk blir veldig rar og å uttale det på engelsk i en norsk settning blir bare enda mer merkelig synes jeg. 

Fra før har hun også et barn som hun har gitt et engelsk navn selv om det ikke er like "ille" som det hun har sett seg ut til nykommeren.

Å velge navn til et barn er en forelder sin sak og noe ingen andre skal legge seg opp i. Hvis du ikke vet hvordan du skal forholde deg til barnet fordi du ikke vil bruke navnet så sier det mer om deg enn om venninnen din. pass dine egne saker. 

Anonymkode: 1a4eb...658

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye finere og bedre for barnet med internasjonale navn. På grensen til barnemishanding og gi de reutete helnorske navn i min mening. Verden blir mer og mer sammensveiset, og enten om du liker det eller ikke så er det viktig å kunne uttale navnet fint på engelsk. 

I en verden med stadig mer globalisering blir vi mye mer vant til å omgås personer fra andre land og som har navn som høres fremmede ut for oss. Vi godtar og lærer oss å uttale navn som Chelsea, Ali, Inez, Thao og Steve. Det finnes en drøss av navn fra mange steder i verden som ikke lyder så flott på engelsk, heller, uten at det er noe stort problem for noen. Siden vi faktisk venner oss til utenlandske navn mener jeg at det er nærmest å undervurdere våre medmennesker fra andre steder i verden hvis det skal være så innmari problematisk for dem at det kommer noen og heter Åse, Knut, Torgeir eller Ragnhild. Hvorfor kan ikke de nordiske navnene også få lov å være med og bli en del av verdens «felles navne-ressurs»?? 

• Liker 13
Skrevet
14 minutter siden, Ullvott skrev:

I en verden med stadig mer globalisering blir vi mye mer vant til å omgås personer fra andre land og som har navn som høres fremmede ut for oss. Vi godtar og lærer oss å uttale navn som Chelsea, Ali, Inez, Thao og Steve. Det finnes en drøss av navn fra mange steder i verden som ikke lyder så flott på engelsk, heller, uten at det er noe stort problem for noen. Siden vi faktisk venner oss til utenlandske navn mener jeg at det er nærmest å undervurdere våre medmennesker fra andre steder i verden hvis det skal være så innmari problematisk for dem at det kommer noen og heter Åse, Knut, Torgeir eller Ragnhild. Hvorfor kan ikke de nordiske navnene også få lov å være med og bli en del av verdens «felles navne-ressurs»?? 

Fordi de er mindre fine. Og folk med finere navn og heldigere utseende vil alltid ha det lettere i verden. Da blir det for teit og kalle ungen sin Åse, simen eler åddgeir på trass fordi DU liker norske navn. 

Skrevet

Er det David, Ann, Evelyn eller Aleksander så er det ok. 

Er det Chase, Abigail, Siobhan, Guilleme eller Cherry så er det verre. 

Anonymkode: 259a6...6ba

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...