Sika3 Skrevet 13. september 2018 #1 Skrevet 13. september 2018 Jeg er med i en angstring. I denne angstringen er det en mann som hele tiden snakker nedsettende om kvinner. I går var det overvekt av menn tilstede, og da han som snakker nedsettende om kvinner igjen uttalte seg nedsettende, fikk han støtte av de andre mennene i hans kvinnesyn. Jeg har sagt hva jeg mener om dette tidligere, og når han da i går kveld igjen kom med nedsettende kommentarer, spurte jeg han om han ikke kunne la være å si slike ting, da jeg faktisk ikke likte det. Han ville ikke love det, og det ble dermed en heftig diskusjon i gruppa om hvorvidt jeg overreagerer på slik utsagn eller ikke. Jeg fikk beskjed om at jeg overreagerer, og at jeg må la være å lytte til alle følelsene mine. Det ble sagt at jeg måtte lære seg å beherske følelser slik at det ikke ble ubehagelig for andre når jeg kom med slike reaksjoner. Jeg har alltid lært at det er viktig å si i fra når man reagerer på noe, og stå opp for det du mener er riktig. Dette var de andre uenig i. Det var viktigere å ta hensyn til andre, enn å uttrykke egne behov, ble det sagt. Jeg ble veldig lei meg og gråt masse. Dette er tross alt en angstgruppe, og der trodde jeg man kunne få uttrykke det man har på hjertet. Det ble hentydet at jeg kanskje trengte sinnemestringskurs, selv om jeg absolutt ikke var sint, bare engasjert. I tillegg ble jeg sammenlignet med Trumph som da kun bryr seg om egne følelser og overkjører alle andre. Er dette akseptabel oppførsel?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #2 Skrevet 13. september 2018 1 time siden, Sika3 skrev: Jeg er med i en angstring. I denne angstringen er det en mann som hele tiden snakker nedsettende om kvinner. I går var det overvekt av menn tilstede, og da han som snakker nedsettende om kvinner igjen uttalte seg nedsettende, fikk han støtte av de andre mennene i hans kvinnesyn. Jeg har sagt hva jeg mener om dette tidligere, og når han da i går kveld igjen kom med nedsettende kommentarer, spurte jeg han om han ikke kunne la være å si slike ting, da jeg faktisk ikke likte det. Han ville ikke love det, og det ble dermed en heftig diskusjon i gruppa om hvorvidt jeg overreagerer på slik utsagn eller ikke. Jeg fikk beskjed om at jeg overreagerer, og at jeg må la være å lytte til alle følelsene mine. Det ble sagt at jeg måtte lære seg å beherske følelser slik at det ikke ble ubehagelig for andre når jeg kom med slike reaksjoner. Jeg har alltid lært at det er viktig å si i fra når man reagerer på noe, og stå opp for det du mener er riktig. Dette var de andre uenig i. Det var viktigere å ta hensyn til andre, enn å uttrykke egne behov, ble det sagt. Jeg ble veldig lei meg og gråt masse. Dette er tross alt en angstgruppe, og der trodde jeg man kunne få uttrykke det man har på hjertet. Det ble hentydet at jeg kanskje trengte sinnemestringskurs, selv om jeg absolutt ikke var sint, bare engasjert. I tillegg ble jeg sammenlignet med Trumph som da kun bryr seg om egne følelser og overkjører alle andre. Er dette akseptabel oppførsel? Kom deg ut av den angstringen. Det er en gjeng menn der som virker lite hensynsfulle. Det finnes nok andre hjelpekanaler klem❤️ Anonymkode: 44ec8...b32
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #3 Skrevet 14. september 2018 19 hours ago, Sika3 said: Jeg er med i en angstring. I denne angstringen er det en mann som hele tiden snakker nedsettende om kvinner. I går var det overvekt av menn tilstede, og da han som snakker nedsettende om kvinner igjen uttalte seg nedsettende, fikk han støtte av de andre mennene i hans kvinnesyn. Jeg har sagt hva jeg mener om dette tidligere, og når han da i går kveld igjen kom med nedsettende kommentarer, spurte jeg han om han ikke kunne la være å si slike ting, da jeg faktisk ikke likte det. Han ville ikke love det, og det ble dermed en heftig diskusjon i gruppa om hvorvidt jeg overreagerer på slik utsagn eller ikke. Jeg fikk beskjed om at jeg overreagerer, og at jeg må la være å lytte til alle følelsene mine. Det ble sagt at jeg måtte lære seg å beherske følelser slik at det ikke ble ubehagelig for andre når jeg kom med slike reaksjoner. Jeg har alltid lært at det er viktig å si i fra når man reagerer på noe, og stå opp for det du mener er riktig. Dette var de andre uenig i. Det var viktigere å ta hensyn til andre, enn å uttrykke egne behov, ble det sagt. Jeg ble veldig lei meg og gråt masse. Dette er tross alt en angstgruppe, og der trodde jeg man kunne få uttrykke det man har på hjertet. Det ble hentydet at jeg kanskje trengte sinnemestringskurs, selv om jeg absolutt ikke var sint, bare engasjert. I tillegg ble jeg sammenlignet med Trumph som da kun bryr seg om egne følelser og overkjører alle andre. Er dette akseptabel oppførsel? Du kan lytte til dine egne følelser, og du har all rett til å si hva du mener, men du kan likevel ikke forvente at andre skal slutte å si det DE mener fordi det gir deg ubehag. Da må du finne måter å håndtere andres utsagn på som gjør at du kan høre på dem, uten at det gir deg (for mye) ubehag. Dine følelser og hvordan du håndterer dem er ditt ansvar. Du kan ikke skyve ansvaret for ditt ubehag over på andre :) Å sammenlikne deg med Trump er en ganske gjennomsiktig hersketeknikk og bare ufint. Høres ut som om de kanskje følte seg litt truffet av det du sa og følte behov for å "sette deg på plass", og slik rettferdiggjøre sine egne utsagn. På en måte har dere begge reagert likt: Begge sider liker ikke den andres utsagn, og prøver å få motparten til å endre oppførsel i stedet for å håndtere de ulike meningene på en konstruktiv måte. Har dere en veileder eller en gruppeleder? Her burde noen stoppet dere og ledet dere inn på et mer konstruktivt spor, synes jeg. Du kan ikke endre andre personer, men du kan endre hvordan du selv håndterer at de er som de er. I tillegg kan du jo håpe på at du gir dem noen nye perspektiver ved å si hva du mener, og kanskje vil de endre seg selv :) Fortsett å si hva du mener selv om andre ikke er enig, alle har godt av å høre andres synspunkter selv om de ikke er enige. Anonymkode: 84925...b52
Sika3 Skrevet 14. september 2018 Forfatter #4 Skrevet 14. september 2018 Jeg forventer ikke at de skal endre sitt syn på kvinner. Det har ikke jeg noe med. Jeg spurte pent om de kunne dempe sine uttalelser, da jeg syns det er ubehagelig å hele tiden høre det. Det jeg reagerer på er at jeg får beskjed om at jeg overreagerer når jeg sier jeg ikke liker deres omtale av kvinner. Det er min reakasjon, og jeg syns de bør respektere den uten å si at min reaksjon er kraftigere enn saken tilsier ( slik jeg mener ordet overreagere betyr) Jeg reagerer også på deres repiterende forsøk på å få meg til å skjønne at jeg må dempe følelsene mine og ikke plage dem med alle disse følelsene. Jeg fikk også beskjed om at de ikke ville ha slikt i gruppa, så dette måtte jeg slutte med. Vi har ingen leder. Dette er en "selvbærende" gruppe.
Gjest hind Skrevet 14. september 2018 #5 Skrevet 14. september 2018 Dette høres ikke ut som en velfungerende angstgruppe. Kom deg vekk derfra og prøv å finne en med bedre miljø hvis det er mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå