Gå til innhold

Blir alltid innstilt som nr 2!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er jobbsøker og  har vært på 5 intervjuer de siste to månedene. Nå gir jeg opp. Uten unntak har jeg blitt innstilt som nr to på samtlige jobber. Joda fint å nå høyt opp men aldri helt til topps.

Jeg må jo gjøre noe feil?! Finnes det tips til hvordan nå toppen?

Skal på nytt intervju om to uker og den jobben vil jeg gjerne ha. 

Andre med samme erfaring og har råd?

Anonymkode: 14dec...9a2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gjør det jo veldig bra da om du er nr 2?! Jeg takket nettopp nei til en jobb som nr 1. Så da ble det jo nr 2 som fikk tilbud! 

Anonymkode: cd9ef...918

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, matrobot skrev:

Vanskelig å si hva du gjør på jobbsintervjuene, men jeg bare gjetter at kroppspråket ditt sier mye om deg.

Sjekk gjerne denne og se om du lærer noe :) 
https://tv.nrk.no/serie/kroppsspraak/DVFJ69002216/27-08-2018

Ja det kan tenkes. Skal tenke gjennom det. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du gjør det jo veldig bra da om du er nr 2?! Jeg takket nettopp nei til en jobb som nr 1. Så da ble det jo nr 2 som fikk tilbud! 

Anonymkode: cd9ef...918

Joda det er bra å bli nr to men det føles som om jeg aldri når helt opp. Kanskje jeg en dag blir en heldig en, slik som du beskriver. Vi får se. Skulle bare visst hva jeg kunne gjort bedre.

Vet jeg er litt dårlig på å spørre om hva de forventer av meg eller spørsmål om bedriften. Burde kanskje det?

Ts

Skrevet

Pleier også ofte å bli nr.2. Tilbakemeldinga jeg stort sett får er at nr.1 har litt mer eller mer spesifikk kompetanse enn jeg har. Nå tar jeg videreutdanning og går på kurs for å få mer kompetanse. Jeg har fått gode tilbakemeldinger ellers. Fin CV, gode referanser, jeg virker som en hyggelig og grei og fornuftig person. 

Anonymkode: eed9e...76f

Skrevet

Ikke tro på det med at du ble nummer to. Man pleier ikke å rangere de som ikke fikk jobben. jobb med intervjuteknikk.

Anonymkode: 521f1...f3f

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke tro på det med at du ble nummer to. Man pleier ikke å rangere de som ikke fikk jobben. jobb med intervjuteknikk.

Det er klart man gjør det. 

Anonymkode: f2f53...738

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror også det har med at kompetansen din ikke har vært helt match med stillingene du har søkt på. Den jobben hvor du kan tilføre noe med kompetansen din, den får du.

Anonymkode: aa049...715

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt riktig. Mulig de rangerer i offentlig sektor, men private bedrifter har ikke noe behov for å rangere. Sier ofte til folk som var tydelige på at de VIRKELIG ønsket/trengte jobben st de var nummer to. Som et plaster på såret. 

Den vi velger, har gjerne det lille ekstra som gjør at vi tror h*n vil passe perfekt. Det er mer matchmaking enn det er søkerens kvalifikasjoner. Til andre og tredje runde er alle kvalifisert, men vi vil ha den vi tror kommer til å bidra mest, til å løse egne arbeidsoppgaver, andres og som bidragsyter til miljøet. 

Anonymkode: fb2e3...325

• Liker 2
Skrevet

Hvis du føler deg komfortabel med det, så hadde jeg tatt kontakt med de siste jeg hadde vært til intervju med og spurt i all høflighet om hva som gjorde at du ble innstillt som nr 2? Grunngi forespørselen med at du ønsker å bli mere bevisst på å utvikle deg og fremme din cv og kompetanse .

Lykke til ! 😊😊

Anonymkode: 8af6e...54a

Skrevet

Tenkte med engang at alle jobbene du har har søkt på har hatt 2 søkere.

Men fra revolver til alvor. Det betyr at du er veldig nær, og før eller siden vil det løsne. Du trenger jo bare å treffe blink én gang. Ville ikke endret staretgi eller gjort noe annerledes når du er så nær, bare fortsett i samme spor.

Anonymkode: c0d24...359

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt riktig. Mulig de rangerer i offentlig sektor, men private bedrifter har ikke noe behov for å rangere. Sier ofte til folk som var tydelige på at de VIRKELIG ønsket/trengte jobben st de var nummer to. Som et plaster på såret. 

Den vi velger, har gjerne det lille ekstra som gjør at vi tror h*n vil passe perfekt. Det er mer matchmaking enn det er søkerens kvalifikasjoner. Til andre og tredje runde er alle kvalifisert, men vi vil ha den vi tror kommer til å bidra mest, til å løse egne arbeidsoppgaver, andres og som bidragsyter til miljøet. 

Siden det visstnok ikke er noen som takker nei til jobbtilbud innenfor privat sektor? Hva gjør man når søkeren som får tilbud takker nei? Man gir et tilbud til personen som har blitt innstilt som nr. 2. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble nylig innstilt som nr. 1 da jeg søkte på en fast stilling hvor jeg inntil nylig har hatt et lengre vikariat. Det skal sies at jeg på papiret ikke var godt kvalifisert til den spesifikke stillingen, men arbeidet gikk i stor grad ut på det hadde jeg allerede hadde jobbet med et drøyt år, så opplæring ville bli betydelig kortere, og de visste at jeg passet godt inn i teamet.

Ansettelsesrådet snudde helt om på sjefens innstilling og plasserte meg som nr. 4 av 4.

Anonymkode: 33eee...d07

Skrevet

Tusen takk for alle svar og innspill. Det har vært nyttig for meg. Og den filmsnutten om kroppsspråk var også interssant. Tusen takk alle. Håper på bedre lykke om to uker - da er det nytt intervju :)

Fikk et tips av en venninne her en dag - å alltid ha noe å lure på, på slutten av et intervju. Som regel spør de jo om det er noe man lurer på...da er det lite lurt å si "nei"...

ts

Skrevet
På 13.9.2018 den 22.20, AnonymBruker skrev:

Siden det visstnok ikke er noen som takker nei til jobbtilbud innenfor privat sektor? Hva gjør man når søkeren som får tilbud takker nei? Man gir et tilbud til personen som har blitt innstilt som nr. 2. 

Da tar man en prat og bestemmer seg for om man vil tilby stillingen til noen av de andre, eller lyse ut stillingen på nytt. 

Skrevet
På 13.9.2018 den 21.39, AnonymBruker skrev:

Jo, det gjør man alltid når det er flere kandidater som er aktuelle for jobben.

Anonymkode: e3364...ced

• Liker 1
Skrevet

Søkte 200 jobber i løpet av 2 år. Var på en håndfull intervjuer før jeg fikk fast jobb. Må bare smøre seg med tolmodighet desverre. Du er nå heldig som har fått såpass mange intervjuer. 

Det jeg gjorde da jeg fikk jobben, var å være meg selv. Ikke en stivpynta person som har cheesy svar til spørsmålene deres. Fikk jobb, tilslutt :) 

Anonymkode: 133eb...b82

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det gjør man alltid når det er flere kandidater som er aktuelle for jobben.

Anonymkode: e3364...ced

Nei. Man gjør ikke alltid det. Mulig dere gjør det, men vi gjør det ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...