AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #1 Skrevet 13. september 2018 Jeg jobber nå 100% som pedagogisk leder i barnehage. Men jeg sliter med at arbeidshverdagen ikke harmonerer med meg som person. Jeg har i perioder behov for mer fri enn to helgedager, rett og slett for å hente meg inn. Nå bruker jeg helgene på å hente meg inn, og det går greit i perioder, men jeg får lite fritidsopplevelser. Jeg har derfor behov for mer fri noen ganger. Problemet er jo at dette går utover levende vesner, altså både barna og personalet... Og jeg opplever det som vanskelig å skulle gå ned i stillingsprosent, fordi man rett og slett går glipp av noe. Jeg ser de som jobber 80% eller mindre, mister utrolig mye av hva som egentlig foregår på avdelingen, samt at de oppleves som en belastning på jobb, fordi det må sjongleres med vakter for å få det til å gå opp. Til nå har jeg bare duret på til jeg blir syk. Jeg ønsker ikke å måtte ringe meg inn syk for annet enn bakterie/virus/skader, jeg ønsker tilrettelegging slik at det er mulig for meg å kunne ta såkalte "pausedager", men opplever ikke at det harmonerer med jobb i barnehage, i hvert fall ikke på avdeling. Vi får selvfølgelig feriedager og permisjon om vi trenger det, men det går på bekostning av bemanningen, og dermed barna og jobben i seg selv, og det gir meg dårlig samvittighet. Så jeg har begynt å fundere på andre yrker som kanskje lettere lar seg kombinere med periodevis behov for fri eller en redusert stilling. Eller yrker som ikke krever at jeg er like mye sosialt "på" fra start til slutt, eller et yrke der det ikke går utover noen andre om jeg ikke er der. Her tenker jeg evt. papirarbeid som kan gjøres av andre osv. og ikke barn som blir kjent med meg for så å skulle bli overlatt til andre. Der det er mulig å jobbe hjemmefra er også et alternativ, men samtidig syns jeg det er veldig godt "å gå på jobb" for å skru av og å være sosial. Videreutdanning utover bachelor er aktuelt, samt kortere utdanninger eller evt. deltid går an. Fulltidsutdanning i flere år blir dessverre uaktuelt pga økonomi. Da skal det i så fall være veldig lønnsomt i det lange løp. Er det noen som har vært i en lignende situasjon eller har tips til yrker/ en jobb hvor det er mer rom for å ta seg fri i perioder/redusert stilling uten dårlig samvittighet? Anonymkode: 785f6...610
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #2 Skrevet 13. september 2018 Bli naver Anonymkode: ffdba...56c
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #3 Skrevet 13. september 2018 Jeg jobbet som sykepleier i et par år, og var totalt utslitt. Jeg greide ikke så mye annet enn å sove på ettermiddager og gikk og la meg tidlig. Jeg kjente liksom aldri at jeg greide å "ta meg igjen", og fritida mi kjentes alt for kort ut. Det var heller ikke noe særlig å gå rundt så sliten på jobb, og ble ekstra utålmodig og sikkert ikke så trivelig å jobbe med. Jeg sluttet og tok ny utdanning, og nå har jeg en rolig saksbehandlerjobb som ikke sliter meg totalt ut. Jeg har masse overskudd på ettermiddager og helg og føler overhodet ikke behov for ekstra fridager. Dersom jeg avspaserer eller er syk, har jeg ingen dårlig samvittighet fordi jeg bare må ta det igjen når jeg er tilbake på jobb. Det går ikke ut over noen. Jeg har altså ikke så mye tips til utdanning, men poenget mitt er at en annen jobb absolutt kan løse problemet ditt. Jeg lurte nesten på om jeg ikke var laget for å jobbe den gangen, men jeg skjønner jo nå at jeg bare var i helt feil jobb. Anonymkode: 3b62b...0a7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #4 Skrevet 13. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet som sykepleier i et par år, og var totalt utslitt. Jeg greide ikke så mye annet enn å sove på ettermiddager og gikk og la meg tidlig. Jeg kjente liksom aldri at jeg greide å "ta meg igjen", og fritida mi kjentes alt for kort ut. Det var heller ikke noe særlig å gå rundt så sliten på jobb, og ble ekstra utålmodig og sikkert ikke så trivelig å jobbe med. Jeg sluttet og tok ny utdanning, og nå har jeg en rolig saksbehandlerjobb som ikke sliter meg totalt ut. Jeg har masse overskudd på ettermiddager og helg og føler overhodet ikke behov for ekstra fridager. Dersom jeg avspaserer eller er syk, har jeg ingen dårlig samvittighet fordi jeg bare må ta det igjen når jeg er tilbake på jobb. Det går ikke ut over noen. Jeg har altså ikke så mye tips til utdanning, men poenget mitt er at en annen jobb absolutt kan løse problemet ditt. Jeg lurte nesten på om jeg ikke var laget for å jobbe den gangen, men jeg skjønner jo nå at jeg bare var i helt feil jobb. Anonymkode: 3b62b...0a7 Dette høres jo ut som meg! Jeg har slitt med at jeg ikke er laget for å jobbe, samtidig som jeg ikke trives hjemme over lengre tid - det gir meg jo ingenting annet enn et rent hus og en godt trent hund. Men jeg har klart å sortere tankene dit hen at jeg antakeligvis ikke passer inn i en såpass lite fleksibel arbeidshverdag. Hvordan ble du saksbehandler og hva innebærer jobben din? Problemet er jo at jeg vet lite om hvilke jobber som finnes utover de som er direkte knyttet til en utdanning. Hilsen TS Anonymkode: 785f6...610
AnonymBruker Skrevet 14. september 2018 #5 Skrevet 14. september 2018 17 hours ago, AnonymBruker said: Dette høres jo ut som meg! Jeg har slitt med at jeg ikke er laget for å jobbe, samtidig som jeg ikke trives hjemme over lengre tid - det gir meg jo ingenting annet enn et rent hus og en godt trent hund. Men jeg har klart å sortere tankene dit hen at jeg antakeligvis ikke passer inn i en såpass lite fleksibel arbeidshverdag. Hvordan ble du saksbehandler og hva innebærer jobben din? Problemet er jo at jeg vet lite om hvilke jobber som finnes utover de som er direkte knyttet til en utdanning. Hilsen TS Anonymkode: 785f6...610 Jeg studerte juss, så det er kanskje ikke noe alternativ. Men saksbehandlingsjobber kan jo være så mangt, og det er ikke alltid det krever så voldsomt med utdanning. Anonymkode: 3b62b...0a7
Serafin Skrevet 15. september 2018 #6 Skrevet 15. september 2018 På 13.9.2018 den 11.24, AnonymBruker skrev: Jeg jobber nå 100% som pedagogisk leder i barnehage. Men jeg sliter med at arbeidshverdagen ikke harmonerer med meg som person. Jeg har i perioder behov for mer fri enn to helgedager, rett og slett for å hente meg inn. Nå bruker jeg helgene på å hente meg inn, og det går greit i perioder, men jeg får lite fritidsopplevelser. Jeg har derfor behov for mer fri noen ganger. Problemet er jo at dette går utover levende vesner, altså både barna og personalet... Og jeg opplever det som vanskelig å skulle gå ned i stillingsprosent, fordi man rett og slett går glipp av noe. Jeg ser de som jobber 80% eller mindre, mister utrolig mye av hva som egentlig foregår på avdelingen, samt at de oppleves som en belastning på jobb, fordi det må sjongleres med vakter for å få det til å gå opp. Til nå har jeg bare duret på til jeg blir syk. Jeg ønsker ikke å måtte ringe meg inn syk for annet enn bakterie/virus/skader, jeg ønsker tilrettelegging slik at det er mulig for meg å kunne ta såkalte "pausedager", men opplever ikke at det harmonerer med jobb i barnehage, i hvert fall ikke på avdeling. Vi får selvfølgelig feriedager og permisjon om vi trenger det, men det går på bekostning av bemanningen, og dermed barna og jobben i seg selv, og det gir meg dårlig samvittighet. Så jeg har begynt å fundere på andre yrker som kanskje lettere lar seg kombinere med periodevis behov for fri eller en redusert stilling. Eller yrker som ikke krever at jeg er like mye sosialt "på" fra start til slutt, eller et yrke der det ikke går utover noen andre om jeg ikke er der. Her tenker jeg evt. papirarbeid som kan gjøres av andre osv. og ikke barn som blir kjent med meg for så å skulle bli overlatt til andre. Der det er mulig å jobbe hjemmefra er også et alternativ, men samtidig syns jeg det er veldig godt "å gå på jobb" for å skru av og å være sosial. Videreutdanning utover bachelor er aktuelt, samt kortere utdanninger eller evt. deltid går an. Fulltidsutdanning i flere år blir dessverre uaktuelt pga økonomi. Da skal det i så fall være veldig lønnsomt i det lange løp. Er det noen som har vært i en lignende situasjon eller har tips til yrker/ en jobb hvor det er mer rom for å ta seg fri i perioder/redusert stilling uten dårlig samvittighet? Anonymkode: 785f6...610 Sykepleier. Flere av mine kolleger jobber bare netter i 70 % fast eller 80 % fast stilling. Da har de 4-5 vakter om nettene og fri i en hel uke etterpå. Alternativt kan man jobbe som anestesisykepleier/intensivsykepleier i Nordsjøen, med 2 uker på og 4 uker av.
ajarRun Skrevet 15. september 2018 #7 Skrevet 15. september 2018 Trafikklærer. Kortere utdanning enn sykepleier, bedre lønn og mer fleksibilitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå