AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #1 Skrevet 13. september 2018 Hei! Går 2. året medisin, og vi har fårt i oppgave å skrive en oppgave på 8-15 sider som skal omhandle et medisinsk tema vi enda ikke har berørt i pensum. Vi skal søke opp forskningsartikler og skrive rapport basert på dem. Men - det store problemet mitt er at jeg ikke aner hvilken problemstilling jeg skal velge. Tenkte derfor å høre om noen av dere har innspill? Har tenkt litt på temaet søvn, og hvorfor vi trenger søvn - altså hvilke mekanismer som slås av/settes i sving når vi sover, men føler det kanskje blir litt useriøst? I tillegg kan jeg tenke meg at det er my vanskelige og innviklede forklaringer på nettopp det, som jeg ikke har grunnlag for å forstå enda. Vi kan velge fritt blant alle temaer. Vet at studenter på kullene over har skrevet oppgaver som bl.a. handler om årsaker til vulvodyni, andre har skrevet om bruken av retningslinjer innen helsevesenet.. the list goes on! Anonymkode: 7e246...985
Kitcat Skrevet 13. september 2018 #2 Skrevet 13. september 2018 Vanskelig å gi noen konkret anbefaling, men et tips er å velge et område som interesserer deg og som du har en personlig tilknytning til. Det gjør det alltid lettere å finne motivasjon, og med motivasjon kommer de gode resultatene. Velg et tema som berører noen i familien for eksempel, og ta utgangspunkt i det. Når du skal formulere problemstilling, så forsøk å ikke være altfor vag. Da blir det lettere å svare presist på problemstillingen i oppgaven din. Problemstilling bør formuleres slik at man ikke kan besvare med rent ja/nei, det er alltid mer interessant med utdypende svar. Tenk heller : Hvordan/hvorfor/når/hvilke type problemstillinger. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #3 Skrevet 13. september 2018 2 minutter siden, Kitcat skrev: Vanskelig å gi noen konkret anbefaling, men et tips er å velge et område som interesserer deg og som du har en personlig tilknytning til. Det gjør det alltid lettere å finne motivasjon, og med motivasjon kommer de gode resultatene. Velg et tema som berører noen i familien for eksempel, og ta utgangspunkt i det. Når du skal formulere problemstilling, så forsøk å ikke være altfor vag. Da blir det lettere å svare presist på problemstillingen i oppgaven din. Problemstilling bør formuleres slik at man ikke kan besvare med rent ja/nei, det er alltid mer interessant med utdypende svar. Tenk heller : Hvordan/hvorfor/når/hvilke type problemstillinger. Jeg er vel egentlig interessert i det meste, så jeg trenger egentlig bare litt forslag. Her er noen tema jeg tenker på: - Årsaker til utvikling av alzheimers sykdom - Hvordan forsinke utviklingen av alzheimers sykdom Anonymkode: 7e246...985
_popcorn_ Skrevet 13. september 2018 #4 Skrevet 13. september 2018 Jeg aner ikke hva som er pensum da, og hvor vanskelig du eventuelt vil ha det. Men er enig med Kitcat at oppgaver som ikke har en "ja/nei" fasit er mer interessant. Noen diagnoser jeg ser på som interessante, hvor det er vanskelig finne helt konkrete svar er: Irritabel tarm og Vestbulitt Søvn som du selv nevner er jo også spennende. Men da kanskje rette det mot søvnproblemer og konsekvenser av langvarige søvnproblemer? Mange bruker jo sovemedisin eller innsovningsmedisin, hvordan er forskjellen på søvnkvaliteten mellom naturlig og medisinert søvn? Du nevner dette med mekanismer som går av og på i forhold til søvn, er dem like tydelige under medisinert søvn?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #5 Skrevet 13. september 2018 Søvn er kjempeviktig, og desverre er det en alt for lite belyst problemstilling! God idé å ta for seg😊 Anonymkode: a1bf9...bc9
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #6 Skrevet 13. september 2018 1 minutt siden, _popcorn_ skrev: Jeg aner ikke hva som er pensum da, og hvor vanskelig du eventuelt vil ha det. Men er enig med Kitcat at oppgaver som ikke har en "ja/nei" fasit er mer interessant. Noen diagnoser jeg ser på som interessante, hvor det er vanskelig finne helt konkrete svar er: Irritabel tarm og Vestbulitt Søvn som du selv nevner er jo også spennende. Men da kanskje rette det mot søvnproblemer og konsekvenser av langvarige søvnproblemer? Mange bruker jo sovemedisin eller innsovningsmedisin, hvordan er forskjellen på søvnkvaliteten mellom naturlig og medisinert søvn? Du nevner dette med mekanismer som går av og på i forhold til søvn, er dem like tydelige under medisinert søvn? Takk for svar! Irritabel tarm har jeg ikke tenkt på, og det er definitivt noe jeg kommer til å se nærmere på. Kan jo være interessant å søke opp studier som ser på mulige årsaker til en sykdom vi egentlig ikke vet så mye om - så var egentlig midt i blinken! Det siste forslaget angående søvn tror jeg blir litt for innviklet. Vil ikke gjøre det for vanskelig for meg selv. Anonymkode: 7e246...985 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #7 Skrevet 13. september 2018 Poenget er jo bare at du skal velge noe du interesserer deg for. Dette er ikke en stor oppgave. Det er ikke meningen at du skal velge et stort og komplisert forskningsspørsmål. Anonymkode: da87d...9ee 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #8 Skrevet 13. september 2018 Fatigue Anonymkode: e5a08...37d
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #9 Skrevet 13. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er jo bare at du skal velge noe du interesserer deg for. Dette er ikke en stor oppgave. Det er ikke meningen at du skal velge et stort og komplisert forskningsspørsmål. Anonymkode: da87d...9ee Som sagt er jeg interessert i det meste som har med kroppen å gjøre. Velger dermed oppgave basert på noe som blir enkelt for meg å skrive om, og ser for meg at det kan finnes en del studier der ute som handler om irritabel tarm og mulige årsaker, mtp. at det enda ikke er helt klart hva som forårsaker det. 🙂 Anonymkode: 7e246...985
_popcorn_ Skrevet 13. september 2018 #10 Skrevet 13. september 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar! Irritabel tarm har jeg ikke tenkt på, og det er definitivt noe jeg kommer til å se nærmere på. Kan jo være interessant å søke opp studier som ser på mulige årsaker til en sykdom vi egentlig ikke vet så mye om - så var egentlig midt i blinken! Det siste forslaget angående søvn tror jeg blir litt for innviklet. Vil ikke gjøre det for vanskelig for meg selv. Anonymkode: 7e246...985 Irritabel tarm er spennende tema som rammer flere og flere. En ting du kan se på i det temaet er også hvordan denne diagnosen påvirker livet til de som er rammet. Så vidt jeg har lest er det stort sett Foodmap som er "løsningen", men hvordan påvirker slike diagnoser og "påtvungene" livsstilendringer familieliv, sosialt liv og psyke?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #11 Skrevet 13. september 2018 Min sykdom, eller kanskje det kalles syndrom (?) kjennes det ikke en årsak til. Det er en av de mange primærdiagnosene innenfor hodepine. Den er også meget vanskelig, om i det hele tatt, å behandle. Men søvn er også en god ide. NRK synes jeg å huske at også har et program om det, noe som også kan hjelpe deg godt i gang. Anonymkode: a485e...ba2
Ulven Skrevet 13. september 2018 #12 Skrevet 13. september 2018 Stoffskiftesykdom. Et tema som medisinstudenene lærer alt for lite om. 1
Kitcat Skrevet 13. september 2018 #13 Skrevet 13. september 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er vel egentlig interessert i det meste, så jeg trenger egentlig bare litt forslag. Her er noen tema jeg tenker på: - Årsaker til utvikling av alzheimers sykdom - Hvordan forsinke utviklingen av alzheimers sykdom Anonymkode: 7e246...985 Jeg synes at disse problemstillingene høres for "åpne ut" og at det vil bli altfor omfattende slik du formulerer dem akkurat der. Du må også tenke på at det skal være mulig å finne studier av god kvalitet som du kan ta utgangspunkt i. Det er jo ikke noen stor oppgave du skal skrive, så velg en ganske snever problemstilling. Slik jeg forstår deg skal du gjøre en "metatudie", det vil si identifisere forskningslitteratur, og skrive en oppgave basert på den eksisterende forskning ved å sammenholde disse studiene. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #14 Skrevet 13. september 2018 Ja, jeg skal rett og slett "oppsummere" forskningsartikler av god kvalitet. De forslagene jeg kom med var ikke forslag til problemstilling, heller et tema jeg kunne sikte meg inn på. Men irritabel tarm fanget virkelig interessen min! Hvordan ville dere formulert problemstillingen? Det optimale hadde vært om oppgaven min havnet på rundt 10 sider, og jeg vil hovedsakelig fokusere på mulige årsaker. Om jeg velger å inkludere mer, f.eks. hvordan irritabel tarm påvirker livskvaliteten og andre områder tror jeg oppgaven kan bli veldig omfattende. Særlig siden jeg må søke opp relevante forskningsartikler, som ofte er lange (!) og tungleste.. Vi har 4 uker undervisningsfri til å fullføre oppgaven, og jeg håper på å skrive den på 1-2 uker. Skrev jo exphil i fjor, 11 sider - som jeg brukte en uke på, så føler det er oppnåelig Anonymkode: 7e246...985
Kitcat Skrevet 13. september 2018 #15 Skrevet 13. september 2018 (endret) Hvis du vil skrive om søvn så velg noe ganske konkret. Jeg synes det er interessant hvorfor melatonin tilskudd ikke er i fritt salg i Norge, slik det er i EU land. Sikkerhet og effekt er godt dokumentert, men få leger foreskriver dette men tyr heller til vanedannende medisiner. Jeg har skrevet en bachelor oppgave om søvn, men jeg gjorde selv et klinisk forsøk med pasienter i behandling så det blir jo en litt annen problemstilling. Interessant tema Tror det er viktig og riktig at du bruker tid på å formulere problemstilling selv, eventuelt i samråd med din veileder. Det er også lurt å vente med å formulere problemstilling til du har valgt tema, og deretter lest endel forskning. Da vil ofte problemstilling snevre seg inn av seg selv, i forhold til noe du føler eierskap til. Endret 13. september 2018 av Kitcat 1
_popcorn_ Skrevet 13. september 2018 #16 Skrevet 13. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg skal rett og slett "oppsummere" forskningsartikler av god kvalitet. De forslagene jeg kom med var ikke forslag til problemstilling, heller et tema jeg kunne sikte meg inn på. Men irritabel tarm fanget virkelig interessen min! Hvordan ville dere formulert problemstillingen? Det optimale hadde vært om oppgaven min havnet på rundt 10 sider, og jeg vil hovedsakelig fokusere på mulige årsaker. Om jeg velger å inkludere mer, f.eks. hvordan irritabel tarm påvirker livskvaliteten og andre områder tror jeg oppgaven kan bli veldig omfattende. Særlig siden jeg må søke opp relevante forskningsartikler, som ofte er lange (!) og tungleste.. Vi har 4 uker undervisningsfri til å fullføre oppgaven, og jeg håper på å skrive den på 1-2 uker. Skrev jo exphil i fjor, 11 sider - som jeg brukte en uke på, så føler det er oppnåelig Anonymkode: 7e246...985 Det er vel gjort lite studier på konsekvensene av irritabel tarm, så om oppgaven skal være mer oppsummering, så ville jeg også fokusert mest på årsaker/diagnostisering. Kan det være en ide å prøve se på sammenheng mellom medisinbruk og irritabel tarm? Årsakene er vel veldig udefinert, så jeg tenker prøve se på en spesiell årsak, og deretter ha en diskusjon rundt det? Eventuelt hvordan tidligere kosthold kan ha noe innvirkning? Vil ett bra kosthold i oppveksten kunne minske faren for irritabel tarm for eksempel? Eller om langvarig medisinbruk som har mageproblemer som bivirkning kunne føre til irritabel tarm?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #17 Skrevet 13. september 2018 Trikotillomani. Anonymkode: 5891a...5cd
magikeren Skrevet 13. september 2018 #18 Skrevet 13. september 2018 Se om du husker et tema som provoserer eller irriterer deg, finn ut mer om det og skriv om det. Tenker at dersom du velger noe du er i prinsippet uenig med, så vil det gi en potensielt mer interessant og nyansert oppgave (om du tåler utforske det perspektivet du misliker og forholde deg saklig til det). Det er også noe du potensielt kan vokse på og lære deg nye måter å tenke på
Gjest Optimo Skrevet 13. september 2018 #19 Skrevet 13. september 2018 Søvn hørtes bra ut. Husk å ikke bare lese, du må teste teorier også. Ikke verst å kunne si at man jobber mens man sover! 😁
Khloe P.T Skrevet 13. september 2018 #20 Skrevet 13. september 2018 Hva med en problemstilling rettet mot psykisk helse hos barn og unge? Problemer på dette området ser vel bare ut til å øke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå