Gå til innhold

Hva er forskjell på vegg-kontakter med flatt og tjukt deksel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det bedre eller sikrere å ha sånn tjukt som går noen cm ut fra veggen? (Snakker kun om utseendet og ikke om de er jordet, det vet jeg forskjellen på).

Med flat mener jeg de gamle som ikke er jordet og som går i ett med veggen, ikke de nye flate hvor stikkontakten "forsvinner" inni veggen. Og med tjukk mener jeg de som enten er jordet eller ikke jordet, men som går ca tre cm ut fra veggen.

Anonymkode: c398d...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, FrodeF skrev:

Nei. 

Ok, men er det noen spesiell grunn til at de nye (ujordet) er tjukke? Skulle finne bilde av sånn gammel flat jeg mente, men fant ikke noe på nettet så går ut ifra at det er gammeldags og at man ikke får sånne mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde forskjellen på flate og tykke stikkontakter bare var om det var skjult anlegg eller ikke? Altså at skjult anlegg kan ha flatere/tynnere plater, fordi mer av konstruksjonen sitter inne i veggen. Mens de tykke som stikker mest ut fra veggen brukes når ledningene ligger synlig utenpå veggen. 

Anonymkode: 44d8b...f60

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redigerer svaret mitt da jeg ikke leste grundig nok. 

Det er ingen sikkerhetsforskjell om du har innfelt eller påvegg installasjon nei. Påvegginstallasjon er i de tilfellene der man ikke kommer til bak veggen.

Endret av Maskopi
Feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2018 den 10.53, AnonymBruker skrev:

Ok, men er det noen spesiell grunn til at de nye (ujordet) er tjukke? Skulle finne bilde av sånn gammel flat jeg mente, men fant ikke noe på nettet så går ut ifra at det er gammeldags og at man ikke får sånne mer.

De ujorda med skjult anlegg vi har fra 70 tallet er ganske flate, mens de vi har som er nyere er tjukkere. Noen av de fra 70tallet har gått i stykker. Ser ut som om de nyere er mer solide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mysticgirl
På 13.9.2018 den 13.47, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde forskjellen på flate og tykke stikkontakter bare var om det var skjult anlegg eller ikke? Altså at skjult anlegg kan ha flatere/tynnere plater, fordi mer av konstruksjonen sitter inne i veggen. Mens de tykke som stikker mest ut fra veggen brukes når ledningene ligger synlig utenpå veggen. 

Anonymkode: 44d8b...f60

Slik er det. Jeg bor i ny leilighet men har flate kontakter pga det du sier her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, petterm skrev:

De ujorda med skjult anlegg vi har fra 70 tallet er ganske flate, mens de vi har som er nyere er tjukkere. Noen av de fra 70tallet har gått i stykker. Ser ut som om de nyere er mer solide. 

Tror ikke du skal forvente at de nye skal vare i 50 år. Ting må skiftes ut etterhvert.

Anonymkode: 8c213...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...